Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
Like Tree16Likes
  • 2 Post By kosi
  • 1 Post By Marek.
  • 1 Post By mickey93
  • 2 Post By Marek.
  • 1 Post By jarekch
  • 1 Post By bedrzich
  • 7 Post By flugzeugwerke
  • 1 Post By Omega98

Wątek: Dlaczego samoloty się nituje a nie spawa?

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie Dlaczego samoloty się nituje a nie spawa?


    Polecamy

    Jak w tytule. Nawet mój wykładowca z materiałów metalowych tego nie wiedział. Czy odpowiedź udzielona tutaj:
    Czemu samoloty się nituje a nie spawa ? - Forum PCLab.pl
    jest poprawna?
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  2. #2
    Awatar kosi

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Moim zdaniem waga, akurat pod tym względem, nie ma kluczowego znaczenia. Połączenia nitowane po prostu lepiej przenoszą obciążenia i trudno wtedy na materiale znaleźć punkt najbardziej podatny na uszkodzenie. W przypadku Połączeń spawanych najsłabszym punktem będzie po prostu miejsce złączenia. Nitowane połączenie co prawda nie jest tak szczelne jak spawane, jednak w tym celu stosuje się specjalne uszczelniacze.
    Pozdrawiam
    P4blo and flugzeugwerke like this.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    A czy może chodzić o to, że łatwiej naprawiać poszycie? Znaczy wiem, że na ogół ciężko zrywa się nity, ale czy chodzi o to, że lepiej pomęczyć się z nitami przy wymianie fragmentu poszycia niż wyciąć fragment i zaspawać nowy? W końcu poszycie przenosi część obciążeń i raczej nie można rozciąć go w dowolnym miejscu, prawda?
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Jak w tytule. Nawet mój wykładowca z materiałów metalowych tego nie wiedział. Czy odpowiedź udzielona tutaj:
    Czemu samoloty się nituje a nie spawa ? - Forum PCLab.pl
    jest poprawna?
    Odpowiem jako inżynier budownictwa

    Grube elementy się spawa, gr >4mm
    Elementy cienkościenne się nituje.
    Sądzę że grubsze wewnętrzne przekroje aluminiowe w samolotach się spawa. Poszycia normalnie nie masz jak specjalnie zespawać ...

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    W końcu poszycie przenosi część obciążeń i raczej nie można rozciąć go w dowolnym miejscu, prawda?
    Samoloty są konstrukcjami powłokowymi, więc oczywiście że tak.
    myszygon likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie



    Poszycie jest na zakładkę i powierzchniowo zespolone z profilem poziomym (stringer). Spawać możesz jedynie wzdłuż krawędzi.

  6. #6
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Odpowiem jako inżynier budownictwa

    Grube elementy się spawa, gr >4mm
    Elementy cienkościenne się nituje.
    Sądzę że grubsze wewnętrzne przekroje aluminiowe w samolotach się spawa. Poszycia normalnie nie masz jak specjalnie zespawać ...



    Samoloty są konstrukcjami powłokowymi, więc oczywiście że tak.
    spawanie aluminum to ciężką sprawa a już w ogóle lotniczego duraluminium i ciężko to zrobić zachowując wyśrubowane normy wytrzymałościowe.
    Dziś w epoce coraz powszechniejszych kompozytów w zasadzie to przestaje być problemem
    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Poszycie jest na zakładkę i powierzchniowo zespolone z profilem poziomym (stringer). Spawać możesz jedynie wzdłuż krawędzi.

    bo to jest zrobione pod technologię nitowania, gdyby spawanie w tym przypadku miało sens to inaczej było by to zrobione
    pgoral likes this.
    Planeplotter: f1 Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, Tamron 150-600G2

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Tak dla porządku, zamiast nitów w przemyśle samochodowym stosuje się zgrzewanie punktowe i można je robić także dla połączeń aluminiowych blacha - blacha. Niektórzy używają nazwy spawanie punktowe, od angielskiego "spot welding", ale mój (emerytowany już) wykładowca uważał to określenie za niepoprawne.
    myszygon and Kazor like this.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nitowanie też się oczywiście stosuje.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedzi, w sumie trochę potwierdziliście moje przypuszczenia
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  10. #10
    Moderator
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Niektórzy używają nazwy spawanie punktowe, od angielskiego "spot welding", ale mój (emerytowany już) wykładowca uważał to określenie za niepoprawne.
    Gdyż przy spawaniu wprowadza się dodatkowe spoiwo. W zgrzewaniu nie.
    [Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX970, W7 Ult 64b SP1, P3D v4.2. EOS 500D+C 15-85 IS USM]

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Niektóre nowoczesne konstrukcje też mają połączenia zgrzewane, np. poprzez zgrzewanie cierne (tarciowe)
    Co tu napisać....

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jarekch Zobacz posta
    Niektóre nowoczesne konstrukcje też mają połączenia zgrzewane, np. poprzez zgrzewanie cierne (tarciowe)
    Nigdy o tym nie słyszałam, mógłbyś o tym trochę powiedzieć?
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Friction Stir Welding na Eclipse 550:


    I jeszcze filmik zamieszczony przez NASA:
    RzEmYk likes this.
    Co tu napisać....

  14. #14

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    U mnie w pracy tak to robia. Rotations-Reibschweißen - MTU Aero Engines To w hali obok, bede dzis na nocce to sie dwiem co dokladnie w ten sposob zgrzewaja. Napewno czesci rotora i chyba CF6.
    Liniowo tez chyba zgrzewaja ale o to musze popytac. Lineares Reibschweißen - MTU Aero Engines

  15. #15
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Damian78 Zobacz posta
    Liniowo tez chyba zgrzewaja ale o to musze popytac
    Tak, FSW pozwala na zgrzewanie punktowe jak i liniowe. Generalnie to ciekawa technologia, miałem trochę okazji popracować z tym.
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Zgrzewanie stosuje sie niejako na uboczu glownej metody czyli nitowania. Zgrzewanie duralu w samolotach znane jest prawie tak samo dlugo jak nitowanie! Mozna znalezc informacje, ze przedwojenny polski PZL-44 Wicher mial elementy zgrzewane! Technologia zgrzewania pokrycia z konstrukcja byla jednym z argumentow za zakupem licencji na samoloty SOCATA Rally przez PZL w latach 70-tych ub. wieku. I faktycznie, jak pamietam Kolibry z OSPLu w Rzeszowie to mialy gladkie pokrycie. Ale - z jakichs wzgledow - ostatnie samoloty, m.in. PZL-111 Senior mialy juz wiecej nitowania!
    flugzeugwerke likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  17. #17
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cześć,

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    A czy może chodzić o to, że łatwiej naprawiać poszycie? Znaczy wiem, że na ogół ciężko zrywa się nity, ale czy chodzi o to, że lepiej pomęczyć się z nitami przy wymianie fragmentu poszycia niż wyciąć fragment i zaspawać nowy? W końcu poszycie przenosi część obciążeń i raczej nie można rozciąć go w dowolnym miejscu, prawda?
    Panele poszyciowe są zazwyczaj dość spore, często na większych samolotach dodatkowo mają różne grubości w swoim obrębie -więc są drogie. Więc naprawy i tak polegają na cięciu i łataniu. Oczywiście naprawia się nie tylko poszycia, ale również okucia, belki, wsporniki, wręgi, konsole -które, tak jak piszesz, po prostu można łatwo zdemontować po usunięciu nitowania (i zazwyczaj kleju/uszczelniacza).

    To jak się łączy części, jest mocno uwarunkowane materiałem części. Jeśli samolot zbudowany jest z części duralowych to łączenie jest związane z właściwościami duralu -durale stosowane do budowy samolotów są po obróbce cieplnej i starzeniu -każda próba przegrzania kończy się zmianą struktury materiału i obniżeniem wytrzymałości. Jeśli połączenia mają być słabsze niż elementy to konstrukcja będzie i ciężka i słaba -to jest pierwszy kluczowy powód. Drugi to taki, że spawanie jest trudne w kontrolowaniu, daje w praktyce mniej powtarzalne rezultaty (ponieważ to nie jest kilometr szwu rury, który może być wykonany przez super automat, tylko masy drobnych części i detali) -nitowanie (w szerokim rozumieniu) daje efekt powtarzalny -a to jest ultra ważne w pojęciu jakości konstrukcji lotniczej. I z tego pojęcia również wynika popularność nitowania w dużych konstrukcjach kompozytowych, choćby nie wiem jak bezsensu wydawało się przecinanie włókien materiału zbrojeniowego szeregiem małych otworków.
    Współcześnie, w konstrukcjach lotniczych, nitowane części dodatkowo są klejone.
    Części jakie widziałem spawane, to zazwyczaj jakieś nieistotne kanały powietrza, pudełka, zazwyczaj pęka to albo na spawach albo na ściankach od naprężeń po spawaniu.

    *zgrzewanie osłabia blachę duralową tylko w lokalny sposób, tylko w punkcie zgrzania -to trochę jakby mieć w tym miejscu "miękki" nit. Ma to takie zalety, że faktycznie nie rośnie masa konstrukcji -ale trudno takie połączenie naprawić, nie jest tak łatwo zdiagnozować jak zerwany czy luźny nit. Po za tym sam proces technologiczny jest upierdliwy i do zastosowania do montażu podzespołów, części przed zgrzewaniem muszą być pozbawione całkowicie zabezpieczenia antykorozyjnego (więc alclad raczej nie), istnieje ryzyko, że późniejsze zabezpieczanie nie pokryje wszystkich miejsc.

    **nitowanie -w sensie zakuwania nitów pełnych, ale w zależności od potrzeb, chodzi też o montaż nitów zaciąganych jednostronnie, sworzni (np. HI-LOK), sworzni zakręcanych jednostronnie (np. Visu-Lok) itp itd.

    Suplement:
    Od lat ogranicza się ilość nitowań, ale nie na rzecz spawania, tylko frezowania i dalej w kierunku druku 3D. Panel poszycia skrzydła w DC-3 to blacha plus masa podłużnic i wzmocnień i usztywnień połączone tysiącami nitów -współcześnie to po prostu 1 (słownie: jeden) wyfrezowany element z mnóstwem kieszonek, nerwów, pogrubień, podfrezowań itp.

    Pozdrawiam,
    AB
    pgoral, Adik_s, sprajt2 and 4 others like this.

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzięki wielkie, na ten moment chyba wyczerpałeś temat
    pgoral likes this.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •