Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 35
Like Tree5Likes

Wątek: ścieżka podejścia

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie ścieżka podejścia


    Polecamy

    czy jest jakaś minimalna dopuszczalna odległość od pasa, na którym zamierza usiąść samolot, od której maszyna musi już lecieć 'na wprost'?

    moje pytanie wynika z faktu, iż obserwując samoloty podchodzące do lądowania na EPWA najczęściej przynajmniej już mniej więcej od wysokości Góry Kalwarii przelatują prosto nad Piasecznem

    natomiast dość często (coraz częściej?) zauważam, że część samolotów "ścina" zakręt bardzo nisko nad Piasecznem i pilot "prostuje" maszynę dopiero za Puławską
    najczęściej WizzAir, sporadycznie LOT, ale nigdy nie spostrzegłem takiego manewru u innych linii

    dla przykładu podaję screeny mapek z FR24
    - British Airways z Londynu
    - Ryanair ze Szczecina
    - WizzAir z Oslo
    https://zapodaj.net/images/2976a29f07136.png

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Minimalna wartość zależy głównie od regulacji wewnętrznych linii lotniczej, najkrótsze jakie widziałem to ok 2NM proste w samolotach handlowych przy podejściach z trasy. Większość operatorów latających na odrzutowcach ma minimalną ok 4NM. To dotyczy podejść z widocznością.

    Jeżeli chodzi o podejścia instrumentalne to zależy od procedury, przestrzeni i minimalnej wysokości wektorowania. Na 33 najkrótsze wektory do ILS to ok. 6NM bo MVA jest stosunkowo nisko, na 2000ft wysokości bezwzględnej.

    Dodatkowo krótsze podejścia są uwarunkowane pogodą i innym ruchem.

  3. #3
    Photo Screener
    Awatar Bangi

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    To podobnie jak czasami w Krakowie "Lufa" robi ostry zakręt nad Rynkiem, a nie podchodzi od Nowej Huty ścieżką jak inne samoloty. Kiedyś jak byłem, na wieży na wycieczce, to nam kontrola powiedziała, że Lufa wtedy ląduje z widocznością.

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    737 LOT wykonal kiedys "ujemna prosta", czyli wejscie w os pasa juz po minieciu trawersu jego progu.

  5. #5
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    @Behemot
    To jest dopuszczalne?

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    To już kwestia wewnętrznych przepisów linii.

  7. #7
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Wszystko wprost zalezy od tego na jakiej wysokosci musi zostac osiagnieta stabilizacjia. Minimale warunki do podejsc "visual" czyli takich, kiedy pilot widzi pas i sam sie na niego naprowadza to 500ft czyli daje to nam ok 1,5nm od progu pasa (dla 3-stopniowej sciezki podejscia wystarczy pomnozyc wysokosc razy 3 i wyjdzie nam odleglosc). Niektore linie dla visuali maja 1000ft czyli daje to nam 3 mile czy dokladnie okolice ulicy Puławskiej. Inna sprawa to wykonanie tak ciasnego visuala - kazdy woli sobie dodac te mile zapasu na ewentualne korekty

  8. #8

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie



    Przykład bardzo krótkiej prostej i niestabilnego podejścia, w rezultacie go-around, krąg i jeszcze jedno podejście.

  9. #9

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    górach

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bangi Zobacz posta
    To podobnie jak czasami w Krakowie "Lufa" robi ostry zakręt nad Rynkiem, a nie podchodzi od Nowej Huty ścieżką jak inne samoloty. Kiedyś jak byłem, na wieży na wycieczce, to nam kontrola powiedziała, że Lufa wtedy ląduje z widocznością.
    W dawnych czasach kiedy Lufa Cityline latała do Krakowa na ARJ85 zdarzyło mi się podejście z widocznością nad Przegorzałami, Rudawą ze stabilizacją na wysokości Szczyglic. No ale to było Avro, które nie takie podejścia robi, na przykład LCY.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    czy jest jakaś minimalna dopuszczalna odległość od pasa, na którym zamierza usiąść samolot, od której maszyna musi już lecieć 'na wprost'?
    Jesli jest to raczej bardzo mala bo obawiam sie ze wszystko polega na umiejetnosci pilota albo tego co linia lotnicza zezwala. Dobrym przykladem (i dosc ekstremalnym) jest podejscie z widocznoscia do pasa 8 w San Juan, Puerto Rico. Pilot musi leciec tak jakby podchodzil do pasa 10 a w ostatniej chwili musi wykonac manewr skrecajacy w lewa strone i ladowac na pasie 8. Byc moze cos takiego wymaga osobnego treningu, tego nie wiem to nie jest latwy manewry, wystarczy sprobowac cos takiego na domowym symulatorze.

    https://skyvector.com/files/tpp/1809...AGOON_VIS8.PDF

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Paro w Bhutanie też dobre.

    https://www.youtube.com/watch?v=N0KIlFqjams
    maciass likes this.

  12. #12

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    a jak myślicie (albo 'jak wiecie'): od czego to zależy?
    od wiary linii lotniczej w umiejętności swoich pilotów? (na im krótszy dystans im pozwalają, tzn. że wiedzą, że zatrudniają tych lepszych, a jak wymagają od nich większego minimum, tzn. że w pewnym sensie powątpiewają w ich skille?)
    ktoś "na górze" siedzi i o tym decyduje - pytanie na jakiej podstawie i jakie są przesłanki takiej, a nie innej decyzji

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Tzw. "trudne" lotniska/podejscia wymagaja czesto specjalnego przeszkolenia zawodowej zalogi, to jest zakres mojej wiedzy w temacie, natomiast ladowanie z "ciasnych" kregow VFR to raczej jest to czescia podstawowego wyszkolenia kazdego pilota.

  14. #14

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Tzw. "trudne" lotniska/podejscia wymagaja czesto specjalnego przeszkolenia zawodowej zalogi, to jest zakres mojej wiedzy w temacie, natomiast ladowanie z "ciasnych" kregow VFR to raczej jest to czescia podstawowego wyszkolenia kazdego pilota.
    może się nie znam, ale podejście na EPWA nad Piasecznem chyba do trudnych nie należy, a mimo to WizzAir czy LOT ścinają nad Piasecznem i prostują będąc już 'za' Puławską, czego nie zauważyłem nigdy u Lufthansy, BA czy Entera

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    od wiary linii lotniczej
    W praktyce najbardziej zależy to od załogi. Jeżeli znają dobrze otoczenie lotniska, przeszkody i wykonali już wiele podejść na dany kierunek to są bardziej chętni do wykonania krótszego podejścia.

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    podejście na EPWA nad Piasecznem chyba do trudnych nie należy
    Krótsze podejścia są z tej strony o tyle wymagające że maszt w Raszynie i tak nie pozwala na duże szaleństwa od zachodu.

  16. #16

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    W praktyce najbardziej zależy to od załogi. Jeżeli znają dobrze otoczenie lotniska, przeszkody i wykonali już wiele podejść na dany kierunek to są bardziej chętni do wykonania krótszego podejścia.

    Krótsze podejścia są z tej strony o tyle wymagające że maszt w Raszynie i tak nie pozwala na duże szaleństwa od zachodu.
    np.?

    lokalizacja masztu względem trasy:
    https://zapodaj.net/images/1386dc8ceb170.png

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Nie wiem co masz na myśli pytając "np.?", zwłaszcza że pokazałeś screeny samolotów które wlatują do TMA od północnego zachodu, ale...
    Wizz to podejście z widocznością i dużo "krócej" niż to co tam widzisz raczej komunikacyjnym samolotem podejść z tego kierunku się nie wykonuje bo musi być zapewnione odpowiednie przewyższenie nad masztem, choć tu raczej istotniejsze jest to że zazwyczaj samolot na trawersie lotniska jest nie niżej niż 7000 ft ze względu na odloty z rwy29 do 6000ft i gdzieś tę wysokość trzeba wytracić - ergo wcześniej nie skręci w stronę lotniska. British to podejście ILS ze stabilizacją ~8 NM, chwilę przed FAP. Ryan też ILS ale trochę bardziej na okrągło bo załoga nie chciała krócej, nie była gotowa wcześniej, dostała podejście wcześniej po określonych punktach zapewniających spokojną stabilizację ~10NM i kontroler albo załoga nie chciała już tego zmieniać, a może po prostu był jeszcze przed nimi ktoś na prostej... To tak w sporym uproszczeniu, bo powodów może być wiele

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Tu przykład bardzo krótkiej stabilizacji w Rio.
    https://www.youtube.com/watch?v=rfwQe2pQd3I
    Omega98, martineho and maciass like this.

  19. #19
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    "Długa prosta" do rwy 33 na Okęciu zaczyna się od VOR LIN - Linin na południe od Góry Kalwarii
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  20. #20
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    LIN to DME

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •