Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
Like Tree5Likes
  • 4 Post By trabin
  • 1 Post By vader

Wątek: widoczność na FR24

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie widoczność na FR24


    Polecamy

    dlaczego "większe" samoloty widać na FR24 nawet jak stoją jeszcze przy terminalu lub kołują, a turbośmigłowe Bombardiery pojawiają się dopiero po wzniesieniu w powietrze? mają słabszy sprzęt, nadają słabszy sygnał? może przez to, że są mniejsze?

    --

    MD-11 UPSa w ogóle jest widoczny cały czas (nawet w chwili obecnej) jak stoi na płycie i jest obsługiwany, i jest to sytuacja nagminna
    po prostu pilot czegoś nie wyłącza i w tym tkwi szkopuł?

  2. #2
    Awatar trabin

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPRU

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    dlaczego "większe" samoloty widać na FR24 nawet jak stoją jeszcze przy terminalu lub kołują, a turbośmigłowe Bombardiery pojawiają się dopiero po wzniesieniu w powietrze? mają słabszy sprzęt, nadają słabszy sygnał? może przez to, że są mniejsze?

    --

    MD-11 UPSa w ogóle jest widoczny cały czas (nawet w chwili obecnej) jak stoi na płycie i jest obsługiwany, i jest to sytuacja nagminna
    po prostu pilot czegoś nie wyłącza i w tym tkwi szkopuł?
    Bombardiery mają transpondery bez ADS-B to znaczy że nie wysyłają same pozycji. Pozycja którą widać w locie jest wyliczona przy pomocy 3-4 odbiorników.
    sanfran, djzybi, myszygon and 1 others like this.
    Celestron C70, Canon 600D + EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II, EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II.
    http://www.flightradar24.com/

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez trabin Zobacz posta
    Bombardiery mają transpondery bez ADS-B to znaczy że nie wysyłają same pozycji. Pozycja którą widać w locie jest wyliczona przy pomocy 3-4 odbiorników.
    wydawało mi się, że ATR-72 tak samo jak Bombardiery nie mają ADS-B, a jednak wczoraj "widziałem" ATR-72 stojącego/jadącego na EPWA

    jak rozumiem to maszyna ta (EI-FXG) jest jednym z wyjątków, która akurat posiada ADS-B?

    jeśli tak to czy któraś www podaje takie info?

    https://zapodaj.net/images/2cff06c2a1578.png

  4. #4
    Awatar vader

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Na FR24 masz w menu po kliknięciu samolotu pole radar. Jeśli jest T-MLAT to pozycja została wyliczona jak napisał trabin. Poczytaj też o FLARM

    https://www.flightradar24.com/how-it-works
    N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, Intek AR-109, PlanePlotter: mo i vo

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    czegoś nie kumam

    w pierwszym poście zapytałem dlaczego Bombardierów nie widać od razu (jak stoją przy terminalu, jak kołują, jak się rozpędzają na drodze startowej itd.) tylko dopiero jak są w powietrzu i oddalą się już na jakąś tam odległość od lotniska

    po odpowiedzi trabina wszystko było dla mnie jasne - maszyny te nie wysyłają same swojej pozycji, lecz dopiero po wzbiciu się w powietrze ich pozycja jest określana dzięki 3-4 odbiornikom

    natomiast Twoja odpowiedź, vader, zaburzyła mi trochę porządek, który miałem w głowie - mianowicie piszesz, że tak samo jak napisał trabin została wyliczona, a nie wysłana przez samolot

    w związku z tym mam inne pytanie: skoro ATR-72 mógł mieć obliczoną pozycję będąc jeszcze na płycie lotniska to dlaczego Bombardiery nie mogą? (skoro twierdzisz, że EI-FXG miał obliczoną, a nie wysłał sam to dlaczego np. SP-EQG nie jest widoczny stojąc na płycie lotniska tylko dopiero jak będzie już po kilkunastu/kilkudziesięciu sekundach lotu?)

  6. #6
    Awatar vader

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Niektóre starsze samoloty mają już zainstalowany ADS-B i stąd są widoczne już na płycie lotniska. Być może ten AT75 też już go ma? Pomóc tez może lepsza propagacja sygnału.
    MARUNIO likes this.
    N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, Intek AR-109, PlanePlotter: mo i vo

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vader Zobacz posta
    Niektóre starsze samoloty mają już zainstalowany ADS-B i stąd są widoczne już na płycie lotniska. Być może ten AT75 też już go ma? Pomóc tez może lepsza propagacja sygnału.
    właśnie też gdybym miał obstawiać to typowałbym, że ma zainstalowany ADS-B, bo gdyby było tak, że na FR24 wyświetlane są wszystkie możliwe do ustalenia pozycje (właśnie np. dzięki lepszej propagacji sygnału) to byłoby widocznych znacznie więcej samolotów wokół terminala, które pomimo tego że mają ADS-B to w trakcie postoju/noclegu jest on wyłączony (bo niby dlaczego miałby pokazywać AT75, a B787 nie, skoro zarówno jeden jak i drugi są w bliskiej lokalizacji i w danym momencie żaden nie wysyła sygnału)

  8. #8

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    jeszcze kilka pytań związanych z radarami, FR24 itp.:

    1/ ostatnio trafiłem taką sytuację na FR24:
    https://zapodaj.net/images/47a0320bc1a4e.png
    prawdopodobnie leciał z HRG i mam pytanie dlaczego "pojawił się" dopiero nad Polską
    rozumiem, gdyby startował z jakiejś wysepki na środku oceanu to zanim wleci w zasięg... - OK
    ale przecież po drodze z Egiptu do Polski praktycznie cały czas mógłby być widoczny - czy to oznacza, że piloci odpalili jakiś sprzęt dopiero w tym momencie lotu i dlatego dopiero za Tarnowem stali się widoczni na FR24?

    2/ wyżej rozmawialiśmy o Bombardierach
    jeden z Forumowiczów napisał, że "nie wysyłają same pozycji. Pozycja którą widać w locie jest wyliczona przy pomocy 3-4 odbiorników."
    mam w takim razie pytanie: skoro Bombardiery same nie wysyłają info o sobie to skąd na FR24 wiadomo, że ten leci do WRO, a tamten do BUD?
    zwróciłem uwagę, że często w początkowej fazie lotu FR24 nie pokazuje dokąd leci, dopiero po jakimś czasie konkretyzuje lotnisko docelowe
    czy to oznacza, że FR24 sam rozkminia, że "skoro leci w tym kierunku to najpewniej na to/tamto lotnisko"?

    3/ skąd numer lotu przy samolotach takich właśnie jak Bombardiery?

    4/ któregoś razu na FR24 widziałem jak Bombardier wystartował w kierunku Piaseczna, zawrócił w lewo i poleciał w kierunku Wilna
    a mimo to pokazywało na FR24, że wylot z WAW, a cel to WRO
    z czego wynika taki błąd?

    (pewnie się okaże, że jest 1 odpowiedź na większość powyższych pytań ;])

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2013
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    jeszcze kilka pytań związanych z radarami, FR24 itp.:

    1/ ostatnio trafiłem taką sytuację na FR24:
    https://zapodaj.net/images/47a0320bc1a4e.png
    prawdopodobnie leciał z HRG i mam pytanie dlaczego "pojawił się" dopiero nad Polską
    rozumiem, gdyby startował z jakiejś wysepki na środku oceanu to zanim wleci w zasięg... - OK
    ale przecież po drodze z Egiptu do Polski praktycznie cały czas mógłby być widoczny - czy to oznacza, że piloci odpalili jakiś sprzęt dopiero w tym momencie lotu i dlatego dopiero za Tarnowem stali się widoczni na FR24?
    Ten egzemplarz, podobnie jak Bombardiery, nie nadaje pozycji - jest ona wyliczana, a więc jakość śledzenia na FR24 zależy od tego, gdzie on się akurat znajduje i jak dobre jest pokrycie odbiornikami na tym obszarze.

    2/ wyżej rozmawialiśmy o Bombardierach
    jeden z Forumowiczów napisał, że "nie wysyłają same pozycji. Pozycja którą widać w locie jest wyliczona przy pomocy 3-4 odbiorników."
    mam w takim razie pytanie: skoro Bombardiery same nie wysyłają info o sobie to skąd na FR24 wiadomo, że ten leci do WRO, a tamten do BUD?
    Nie nadają pozycji, ale nadają inne informacje - callsign (to ten ciąg znaków wyświetlany w pierwszym wierszu etykiety samolotu na FR24), wysokość, czasem prędkość. Callsign jest przypisany na stałe do danego numeru lotu, a numer lotu - do obsługiwanego przezeń kierunku (lotniska wylotowego i docelowego). FR24 przechowuje te informacje w swojej bazie i prezentuje je dla samolotów, które nadają swój callsign.

    zwróciłem uwagę, że często w początkowej fazie lotu FR24 nie pokazuje dokąd leci, dopiero po jakimś czasie konkretyzuje lotnisko docelowe
    czy to oznacza, że FR24 sam rozkminia, że "skoro leci w tym kierunku to najpewniej na to/tamto lotnisko"?
    Kierunek lotu można zaprezentować dopiero gdy samolot nada komunikat ze swoim callsignem, któryś z odbiorników go odbierze i wyśle do FR24. Komunikaty ModeS zawierające callsign są wysyłane raz na kilka-kilkanaście sekund.

    3/ skąd numer lotu przy samolotach takich właśnie jak Bombardiery?
    Patrz wyżej.

    4/ któregoś razu na FR24 widziałem jak Bombardier wystartował w kierunku Piaseczna, zawrócił w lewo i poleciał w kierunku Wilna
    a mimo to pokazywało na FR24, że wylot z WAW, a cel to WRO
    z czego wynika taki błąd?
    Najczęściej błędny wpis mapujący callsign na numer lotu lub numer lotu na relację w bazie FR24.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •