Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4
Like Tree12Likes
  • 2 Post By Teli
  • 10 Post By layoverlover

Wątek: Loty długodystansowe - zmiany załogi

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie Loty długodystansowe - zmiany załogi


    Polecamy

    Witam serdecznie
    Pytania może banalne ale nurtują mnie od jakiegoś czasu.
    Oglądając różne filmy ze startów/lądowań w rejsach długodystansowych zauważyłem, że często w kabinie znajduje się dodatkowy członek załogi lub nawet cała "dodatkowa" załoga.
    Na jednym z filmów (o ile dobrze pamiętam o A380 Lufthansy) pierwszy oficer szedł na odpoczynek a zastępował go ktoś z tej "rezerwowej" załogi
    O ile nie mam pytań dlaczego tak się dzieje, to nurtują mnie następujące pytania:
    1. Powyżej ilu godzin lotu musi/powinien być pilot/załoga dodatkowa? Np. w takim locie WAW - JFK, który trwa nieco ponad 8 godzin jest dodatkowy członek załogi, który daje zmianę na odpoczynek?
    2. Czy są jakieś regulacje dotyczące dodatkowej załogi, a więc kiedy może to być jeden dodatkowy pilot a kiedy pełny skład?
    3. Czy załoga, która wykonuje start (jak wynika z filmików także lądowanie) jest załogą podstawową, a zmiennicy "tylko" dają odpocząć na jakimś odcinku lotu
    4. Czy ktoś może napisać, jakie są kryteria podziału czasu lotu załogi nr 1 i ich zmienników np. przy locie trwającym 12 godz.; czy załoga, która wykonuje start leci np. pierwsze 4 godziny, następnie odpoczywa 4 i potem leci ostatnie 4 aż do lądowania?
    5. Czy zmiennikiem kapitana może/musi być pilot w takiej samej randze?
    6. Czy w locie powrotnym załogi zamieniają się rolami?
    6. Gdyby ktoś miałby wiedzę i zechciał się nią podzielić, to pozwolę sobie zapytać jak powyższe wygląda w rejsach wykonywanych w LOT?

    Z góry dziękuję
    Pozdrawiam
    Grzegorz
    SaaS and STYRO like this.

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Krótka odpowiedź na te pytania brzmi „to zależy...” .

    Każde państwo ma nieco inne przepisy dotyczące czasu pracy i wypoczynku załóg, do tego każda linia ma swoje własne regulacje i zwyczaje.

    1. Powyżej ilu godzin lotu musi/powinien być pilot/załoga dodatkowa? Np. w takim locie WAW - JFK, który trwa nieco ponad 8 godzin jest dodatkowy członek załogi, który daje zmianę na odpoczynek?
    Zależy od przepisów. W Europie nie ma minimalnego czasu lotu, od którego potrzeba dodatkowego pilota, a jest dość skomplikowany system liczenia tzw. czynności lotniczych. Ich wartość będzie rożna w zależności od pory rozpoczęcia pracy i ilości lotów. Z kolei, o ile wiem, w USA jest prosto - czas lotu > 8h - potrzeba 3 pilotów.

    Ogólnie mówiąc, co kraj to obyczaj - ale w uproszczeniu można przyjąć, ze loty powyżej 9-10h wymagają zwiększenia załogi.

    WAW-JFK według przepisów europejskich można zrobić we 2 pilotów. Amerykanie potrzebowaliby 3-ech

    2. Czy są jakieś regulacje dotyczące dodatkowej załogi, a więc kiedy może to być jeden dodatkowy pilot a kiedy pełny skład?
    Pełny skład daje możliwość dłuższego czasu pracy. Znowu, są wariacje na temat, ale generalnie stosuje się go w lotach >12-14h

    3. Czy załoga, która wykonuje start (jak wynika z filmików także lądowanie) jest załogą podstawową, a zmiennicy "tylko" dają odpocząć na jakimś odcinku lotu
    Zwykle zmiennicy wsiadają za stery tylko na czas przelotu, a podstawowa zaloga startuje i ląduje. W drodze powrotnej mogą (nie muszą) się zamienić.

    4. Czy ktoś może napisać, jakie są kryteria podziału czasu lotu załogi nr 1 i ich zmienników np. przy locie trwającym 12 godz.; czy załoga, która wykonuje start leci np. pierwsze 4 godziny, następnie odpoczywa 4 i potem leci ostatnie 4 aż do lądowania?
    Zwykle do startu i do zniżania/lądowania są w kokpicie wszyscy piloci, a pozostałą część lotu na ogół dzieli się po równo, przy czym najdogodniejszą porę wypoczynku ma prawo wybrać ten, który będzie lądował.

    Nie jest to jednak regułą, dowódca ma prawo tak ustawić wypoczynek załogi, aby zmaksymalizować bezpieczeństwo. Przy bardzo długich lotach, mogą np. być 2tury, albo ktoś wypoczywa dłużej, a ktoś krócej.

    5. Czy zmiennikiem kapitana może/musi być pilot w takiej samej randze?
    Zmiennikiem jest albo inny „pełny” kapitan, albo tzw. „Relief Captain”, albo „Cruise Captain”, czyli doświadczony F/O z dodatkowymi uprawnieniami. Taki „Relief” może pełnić obowiązki dowódcy tylko na przelocie, powyżej FL200. Poza tym jak coś się dzieje, to ma obowiązek powiadomić dowódcę, który pozostaje dowódcą przez cały czas lotu - nawet gdy śpi. Większość linii używa F/O, bo są tańsi...

    6. Czy w locie powrotnym załogi zamieniają się rolami?
    Mogą, ale nie muszą. Zależy od zwyczajów w linii. Jeśli jest dwóch CPT, to zwykle się dogadują kto w którą stronę leci.
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 06-09-2018 o 19:59

  3. #3
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Większość linii używa F/O, bo są tańsi...
    AF 447 - okazali się mocno drożsi, niestety
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Bardzo dziękuję za obszerną i wyczerpującą odpowiedź

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •