Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
Like Tree2Likes
  • 2 Post By saab900

Wątek: Skład chemiczny JET A1

  1. #1

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie Skład chemiczny JET A1


    Polecamy

    Cześć

    Czy ktoś jest w stanie podać skład chemiczny nafty lotniczej JET A1 ? Szukam i nie mogę znaleźć.
    Może ktoś posiada zestawienie co powstaje po procesie zasilania silnika, tzn. uproszczając co jest w spalinach ?

    Dzięki za pomoc

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Jest to kerozyna czyli nafta. Z grubsza olej napędowy jak na cpn tyle ze pozbawiony parafiny która mogłaby się wytracić w niskich temperaturach.

  3. #3
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Poniżej link do karty charakterystyki. Tak jak napisał @kitenation jest to nafta. "Złożona mieszanina węglowodorów otrzymywana podczas destylacji ropy naftowej. Składa się z węglowodorów o liczbie atomów węgla głównie w zakresie od C9 do C16. Wrze w zakresie temp od ok.150°C do 290°C". W sekcji piątej karty znajdziesz informację na temat produktów spalania.
    https://www.orlen.pl/PL/DlaBiznesu/Paliwa.../karta_charaktarystyki_jet_a1.pdf

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2013

    Domyślnie

    Sorry, the page cannot be found

  5. #5
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Jest to kerozyna czyli nafta. Z grubsza olej napędowy jak na cpn tyle ze pozbawiony parafiny która mogłaby się wytracić w niskich temperaturach.
    A tylko to odroznia olej napedowy od nafty? Wiem, ze nafta to lzejsza frakcja od oleju. Tylko Parafina rozni te dwie frakcje?

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Nie jestem w 100% pewien bo to nie moja dziedzina, ale z tego to wiem to w zasadzie tak. Podobno silnik lotniczy by działał na ON, tylko problemem są właśnie niskie temperatury, natomiast gdyby do typowego TDI wlać JET-A to zatarłoby wtryski bo paliwo jest "zbyt suche" chociaż może to tylko miejska legenda. Ale np. takie Centuriony w niektórych samolotach tłokowych jak Diamondy (latające na JET-A) to zmodyfikowane silniki 1,7 CDI Mercedesa.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    okolice Łańcuta

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    natomiast gdyby do typowego TDI wlać JET-A to zatarłoby wtryski bo paliwo jest "zbyt suche"
    Może nie TDI, ale starsze sprzęty po dolaniu Mixolu chodziły jak złoto
    No, ale źródło wyschło i przestały chodzić
    jarekch and thewho like this.

  8. #8
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Link, po prawej stronie jest odnośnik do karty charakterystyki, niestety nie chce się zlinkować bezpośrednio.
    https://www.orlen.pl/PL/DlaBiznesu/P...a-JET-A-1.aspx
    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    ...natomiast gdyby do typowego TDI wlać JET-A to zatarłoby wtryski bo paliwo jest "zbyt suche" chociaż może to tylko miejska legenda.
    Raczej by nie ruszył ze względu na niską liczę cetanową nafty. Ogólnie rzecz biorąc nafta jest produktem "prostszym" uzyskiwanym w procesie rektyfikacji ropy naftowej. W związku z czym jest tańsza. JET A-1 to nafta z dodatkiem dodatków przeciwutleniających i antyelektrostatycznych. Olej napędowy to produkt bardziej złożony. Oprócz nafty znajdują się w nim produkty uzyskiwane w wyniku krakingu i hydrokrakingu + dodatki uszlachetniające, dodatki obniżające temperaturę wydzielania się parafiny itd. Minimalna liczba cetanowa to bodajże 51. W związku z czym produkcja oleju napędowego jest droższa. Czy silnik odrzutowy by "poszedł" na ON? Nie mam pojęcia

  9. #9
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Jazda na jeta1 powoduje zatarcie tlokow

  10. #10
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    ^^^ W W-2 też???
    For every solution there is a problem.

  11. #11
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    Jazda na jeta1 powoduje zatarcie tlokow
    Jeśli jeździsz tylko na "czystej" JET-A1 (bez mieszania z ON) to pewnie tak, ale wszystko zależy od konstrukcji i kondycji silnika. Osobiście słyszałem o przypadkach, gdzie niektórzy przejeździli dziesiątki tysięcy kilometrów TYLKO na "dżecie" i silnik wytrzymał
    Swoja drogą, gdyby JET-A1 nie nadawała się do silników diesla, to nie byłoby w wojsku tylu afer, związanych z "dziwnym wyparowaniem" tego paliwa z rozlicznych jednostek lotniczych...
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  12. #12
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    O paliwie lotniczym specjaliści:
    https://www.infolotnicze.pl/2016/01/...air-bp-polska/
    Wracając do pytania. Zgodnie z rozporządzeniem REACH JET-A1 jest klasyfikowane jako substancja UVCB typu 4, więc ciężko będzie określić dokładny skład chemiczny.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •