Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
Like Tree15Likes

Wątek: dźwięk silników

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie dźwięk silników


    Polecamy

    pytanie: czy potraficie rozróżniać samoloty po dźwiękach silników podczas startu/lądowania?
    nie mówię o A320 vs. A321 tylko np. B738 vs. A320/A321

    komentarz:
    osobiście bez problemu odróżniam B777, Dreamlinery, MD-11, oczywiście Dashe 8 Q400 itd., ale obawiam się, że moje "umiejętności" związane są jedynie z wąskim repertuarem maszyn oferowanym przez EPWA, być może też podświadomie sugeruję się porą dnia
    gdybym mieszkał przy Heathrow albo w Atlancie, a nie na Okęciu to mogłoby nie być już tak kolorowo

    'każdy' też chyba wie czy za rogiem stoi stary Polonez, Fiat 126p czy Ford Transit, więc interesuje mnie czy i z jaką skutecznością specjaliści radziliby sobie z odróżnieniem dźwięku np. Rolls-Royce vs. Pratt & Whitney

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Interesują Cię odpowiedzi: nie?

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez shiver Zobacz posta
    Interesują Cię odpowiedzi: nie?
    Tak

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    A czy specjaliści mogą mieć cztery nogi i ogon?
    Mój kot poznaje samochody domowników i pędzi z połowy ulicy licząc na to, że po otwarciu domu znajdzie coś w misce
    Myślę, że podobnie będzie z psem tylko jak tresować na różne typy samolotów - może jeden pies/kot na jeden typ samolotu
    Jerry likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stachu_l Zobacz posta
    A czy specjaliści mogą mieć cztery nogi i ogon?
    Mój kot poznaje samochody domowników i pędzi z połowy ulicy licząc na to, że po otwarciu domu znajdzie coś w misce
    Myślę, że podobnie będzie z psem tylko jak tresować na różne typy samolotów - może jeden pies/kot na jeden typ samolotu
    tak serio to historia tego pytania wzięła się stąd, że dziś na dobry początek dnia puściłem sobie https://www.youtube.com/watch?v=QqqjSaE9DMM i na 0:34-0:39 oraz 0:54-1:06 jest charakterystyczny dźwięk, którego jednak podczas swojej habilitacji nie zdołałem jeszcze przypisać do żadnej konkretnej maszyny (ale przyznaję, że nie przyłożyłem się do tego zadania), a Wasze odpowiedzi jedynie mają mnie nakierować czy jest w ogóle sens podejmowania się takiego przedsięwzięcia...

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Ten "charakterystyczny dźwięk" to jest (przyjemne dla mojego ucha) brzmienie silników kiedy siedzi się przed nimi. Ale jak dla mnie nie jest charakterystyczne dla jednego modelu samolotu / silnika. Na filmie masz 757, A320 Wizz Air brzmią "tak samo".

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez shiver Zobacz posta
    Ten "charakterystyczny dźwięk" to jest (przyjemne dla mojego ucha) brzmienie silników kiedy siedzi się przed nimi. Ale jak dla mnie nie jest charakterystyczne dla jednego modelu samolotu / silnika. Na filmie masz 757, A320 Wizz Air brzmią "tak samo".
    zgadza się - też zawsze słyszę ten dźwięk wyłącznie będąc "przed", a nie "za" silnikami
    i OK, może faktycznie nie da się na podstawie tego dźwięku odróżnić co to za samolot, niemniej jednak raczej na pewno nie każdy - na filmiku jest wiele innych maszyn nagrywanych z tej samej pozycji i tego konkretnego dźwięku nie emitują

  8. #8
    Awatar elcin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław/EPWR

    Domyślnie

    z wąskim repertuarem maszyn oferowanym przez EPWA
    pffffff, bardzo skromnie, zapraszamy do Wrocławia

    A żeby nie że offtop - jestem w stanie rozróżnić Airbusy od Boeingów (nie wspominając o Dashach, no bo troche inne silniki jednak), Boeingi bardziej szumią, w Airbusach tak jakby słychać że to jest zrobione z metalu (ja to nazywam organicznością dźwięku, ale to moje autorskie określenie). Na pewno nie konkretne modele, chociaż tutaj może wychodzić właśnie "wąski repertuar oferowany przez EPWR". Podejrzewam, że szerokie kadłuby brzmią trochę inaczej, większe silniki i większa przestrzeń opływu.

    No i oczywiście istnieją samoloty, które mają bardzo charakterystyczny dźwięk - Rusłany wyją (dźwięk przechodzi z gwizdu w wycie) - tutaj akurat wszechstronność EPWR troche wychodzi. Niezastąpiony jest Piaggio Avanti, którego rozpoznam zawsze i wszędzie (chyba najgłośniejszy samolot jeśliby porównywać głośność do wielkości maszyny). Bardzo charakterystyczny jest E135 LPR (z początku jak latały to się rozglądałem za motocyklami), de facto Mi-2 też jest/był charakterystyczny.

    Osobiście uważam, że mam ponadprzeciętny słuch (czasami to wychodzi w większych grupach). Tak na marginesie żeby ewentualnie stwierdzić, czy to jest normalne czy nie.

    BTW. Temat co jakiś czas wraca bo bardzo często w jakiś medialnych publikacjach się zdarza, że dziennikarze o tym wspominają, tak jakby stanie pod płotem niezależnie od pogody nie było wystarczająco dziwne
    Tom_EPKK and wagen like this.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez elcin Zobacz posta
    Mi-2 też jest/był charakterystyczny.
    No właśnie, rozpoznawalny bez pudła. Niestety coraz rzadziej...

    W zasadzie da się także rozpoznać na słuch Mi-8 (choć czasem można pomylić z Sokołem (!)). I zgadzam się też, że łatwo rozpoznać sanitarnego EC135. Jedno i drugie pewnie i trochę dlatego, że zależnie od miejsca, w którym się go słyszy, może "nie być szans żeby to było co innego". (Agustę też się dawało rozpoznać ze słuchu - zanim została wyeliminowana...)

    No i jeszcze łatwo rozróżnić (gdy budynki zasłaniają widok), jeśli nad miastem nie leci "standardowo" 737 czy 320 czy DH4, tylko np. Iskry lub F-16. Ale już nie podejmowałbym się tu rozpoznać właśnie konkretnego typu, no chyba żeby F-16 włączył dopalacz.

    PS. Rozpoznawałem na słuch, gdy nad warszawskimi Bielanami przelatywał 767 w stronę podejścia na 33. Co do 787 to nie mam pojęcia.
    Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 20-11-2018 o 21:08

  10. #10
    Awatar wagen

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPPO/EDDB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez elcin Zobacz posta
    pffffff, bardzo skromnie, zapraszamy do Wrocławia

    A żeby nie że offtop - jestem w stanie rozróżnić Airbusy od Boeingów (nie wspominając o Dashach, no bo troche inne silniki jednak), Boeingi bardziej szumią, w Airbusach tak jakby słychać że to jest zrobione z metalu (ja to nazywam organicznością dźwięku, ale to moje autorskie określenie). Na pewno nie konkretne modele, chociaż tutaj może wychodzić właśnie "wąski repertuar oferowany przez EPWR". Podejrzewam, że szerokie kadłuby brzmią trochę inaczej, większe silniki i większa przestrzeń opływu.

    No i oczywiście istnieją samoloty, które mają bardzo charakterystyczny dźwięk - Rusłany wyją (dźwięk przechodzi z gwizdu w wycie) - tutaj akurat wszechstronność EPWR troche wychodzi. Niezastąpiony jest Piaggio Avanti, którego rozpoznam zawsze i wszędzie (chyba najgłośniejszy samolot jeśliby porównywać głośność do wielkości maszyny). Bardzo charakterystyczny jest E135 LPR (z początku jak latały to się rozglądałem za motocyklami), de facto Mi-2 też jest/był charakterystyczny.

    Osobiście uważam, że mam ponadprzeciętny słuch (czasami to wychodzi w większych grupach). Tak na marginesie żeby ewentualnie stwierdzić, czy to jest normalne czy nie.

    BTW. Temat co jakiś czas wraca bo bardzo często w jakiś medialnych publikacjach się zdarza, że dziennikarze o tym wspominają, tak jakby stanie pod płotem niezależnie od pogody nie było wystarczająco dziwne
    Mam bardzo podobne odczucia takie jak Ty dotyczące A320/B737. 737 szumi, bardziej "powietrzowy" dźwięk, airbus bardziej rzęzi metalowo Mieszkam bardzo blisko lotniska, siedząc w mieszkaniu w Poznaniu bez problemu rozróżnię A320, B737, Q400, serię CRJ i ATR-72. Ale może w tym rozróżnianiu dzięki ponadprzeciętnemu słuchowi coś jest, ponieważ mam wykształcenie muzyczne Generalnie nocując w pobliżu CDG czy SXF również nie miałem problemu by rozróżnić 737-owy świst z A320-owym ROARem metalicznym przy dużo większym natężeniu ruchu. Pomijam oczywiście dźwięki szerokiego kadłuba. 767, A330 zupełnie inaczej brzmi, syczenie 787 też jest charakterystyczne. Inna bajka to A380, nie do pomylenia z niczym innym

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    Ten metaliczny, furgoczący dźwięk w Arbuzach robi silnik V2500 i jego bracia oraz siostry. A ten "powietrzowy" robi CFM56 i cała paleta pozostałych ale tu może być zmyłka bo CFM56 zakłada się również a Airbusach. Nowa grupa entuzjastów dużego lotnictwa się tworzy - earSpotters. Zamiast aparatów fotograficznych mikrofony kierunkowe i słuchawki.
    Mateos33 likes this.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    CFM56 w airbusach ma większy wentylator niż w 737, i brzmi inaczej niż w 737, tj. rzęzi niemal jak IAE.
    Eee tam, podpis ;)

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Co do mniejszych samolotow, takich jak te z Bemowa, dosc latwo jest rozroznic jednosilnikowca od dwusilnikowca (lub od pary jednosilnikowcow, chociaz to, poza pokazami, raczej rzadkosc).

  14. #14
    Awatar briest

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez DrtSpike Zobacz posta
    Nowa grupa entuzjastów dużego lotnictwa się tworzy - earSpotters. Zamiast aparatów fotograficznych mikrofony kierunkowe i słuchawki.


    (wiem, że wszyscy znają, ale ten model mnie urzekł).
    Mateos33, wagen, myszygon and 2 others like this.
    bo bliskość ziemi gwałtowną posuchę na rozum rzuca, jak i na rzeżuchę

  15. #15
    Awatar elcin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław/EPWR

    Domyślnie

    planelisteners/planehearers Ale powiem szczerze, dość ciekawa ta dyskusja.
    Bardzo chętnie bym się pouczył dźwięków szerokokadłubowców, za rzadko się z nimi widuję (czy wręcz słyszę) żeby zapamiętać

  16. #16
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez briest Zobacz posta

    (wiem, że wszyscy znają, ale ten model mnie urzekł).
    Nie wszyscy
    Z czego to?

  17. #17
    Awatar briest

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Chodziło o to, że wszyscy chyba się natknęli kiedyś na wspomagacze do wykrywania samolotów na słuch, ale zwykle na ilustracji pojawiają się wtedy japońskie tuby, a ten niemiecki osobisty model zachwycił mnie przenośnością -- z tym można by chodzić po ulicy (chociaż pewnie niedługo).



    Zdjęcie (i poprzednie) jest linkiem do artykułu z innymi przykładami, chociaż brytyjskie stałe stacje nasłuchowe są tylko wspomniane, a też robią wrażenie:

    Kazor, Mateos33, myszygon and 1 others like this.
    bo bliskość ziemi gwałtowną posuchę na rozum rzuca, jak i na rzeżuchę

  18. #18

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    o tym, że Emirates zmienił godziny lotów DXB-WAW nie dowiedziałem się z komunikatu prasowego, tylko słysząc jeden z piękniejszych ryków B777 naturalnie spojrzałem na zegarek, żeby się upewnić, że jest ok. 12:00, a tu zonk - było ok. 11:00; raz, drugi, trzeci i utwierdziłem się w zmianie rozkładu

    nawiązując do powyższych postów śmigający po Polsce Medical Piaggio oczywiście nie do podrobienia, ale też często rano z WAW startuje Antonov An-26B
    dziś rano słyszałem EW-259TG i - oczywiście - wg mnie nie można pomylić z Q400, ale znów to powtórzę: nie ma dużego wyboru w skali światowej na EPWA

    tak czy inaczej cieszę się, że tak wielu Forumowiczów podziela moje spostrzeżenia
    niezobowiązująco proponuję na wiosnę konkurs-piknik pod płotem na EPWA, najlepiej o porze dnia z dużym natężeniu ruchu lotniczego, żeby znający rozkład na pamięć nie mieli za łatwo
    nagroda? jakiś tani lot "w jedną i w drugą" a la TRF, CRL by FR/W6 itp. ;]

    PS: i oczywiście jestem głęboko rozżalony z powodu trendu panującego wśród producentów samolotów, którzy zmierzają w kierunku totalnego wyciszenia samolotów
    Dreamliner'y zdecydowanie nie wyją tak pięknie jak B777 czy chociażby A330, że o MD-11 nie wspomnę
    ale tli się jeszcze nadzieja, bo słyszałem, że mieszkańcy Zurychu narzekają na A220

  19. #19

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    No to zróbmy sobie mały konkurs - dwanaście przykładów. Dla ułatwienia: większość z jednego lotniska, robione w podobnych warunkach, jednak kilka jest podchwytliwych.
    01.mp3 286K
    02.mp3 455K
    03.mp3 283K
    04.mp3 312K
    05.mp3 412K
    06.mp3 350K
    07.mp3 395K
    08.mp3 313K
    09.mp3 272K
    10.mp3 333K
    11.mp3 322K
    12.mp3 668K
    13.mp3 275K
    Oprócz typu silnika można zaryzykować podanie maszyny.

    A319(3) A320(12) A321(4) A332 A346(2) B733(4) B735 B73N B738(8) B763 B772 B77W(2) B788 C130 CRJ2 CRJ9 E170(2) E175 F100

  20. #20
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    obok EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Dla mnie najpiękniej brzmiały Viscounty Lotowskie 804 silniki 4x RR Dart 6 Mk. 510 moc startowa 1280 kW (1740 KM)
    Świdrujący wysoki ton - na starym porcie Okęcie 1962-67 już kołowanie to było niezapomniane wrażenie
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •