Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
Like Tree4Likes

Wątek: kąt wznoszenia

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie kąt wznoszenia


    Polecamy

    natrafiłem na taki filmik na YT:
    https://www.youtube.com/watch?v=h1SDUhGz1zs

    wydaje mi się, że podczas testów/na pokazach nowych maszyn Airbus/Boeing, gdzie celem jest przetestowanie/zaprezentowanie możliwości samolotu startują znacznie bardziej pionowo niż "normalnie"

    z czego to wynika?
    a) pustym samolotem można sobie pozwolić na więcej niż obciążonym pasażerami, bagażami i transportowanymi towarami?
    b) można by z pasażerami wystartować tak samo/bardzo podobnie, ale byłoby to niepotrzebne ryzyko (przeciągnięcia)
    c) można by bez przeciwwskazań, "ale po co"
    d) inne
    być może najlepszą odpowiedzią byłaby po prostu informacja ile wynosi 'normalny' kąt wznoszenia, a ile 'pokazowy'

    + pytanie bonusowe:
    czy piloci, którzy testują nowe modele maszyn zarabiają więcej od "normalnych"? (z tego względu, że nowa, nieprzetestowana maszyna podczas dziewiczego lotu to większe ryzyko niż "oblatana")
    czy może odwrotnie - zarabiają mniej, bo w pełni świadomie odpowiadają "tylko" za siebie i nowy samolot, a nie za setki pasażerów, wizerunek linii lotniczej itd.
    (czy mniej więcej tyle samo)
    ?

    z góry dzięki za wyjaśnienie

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    12 lat temu nakręciłem na ILA taki filmik A380. https://www.youtube.com/watch?v=rKjQlohbvlM manewry i pełne koła w zasięgu wzroku. Podejście z zakrętu do pasa. To pokazuje ile może samolot w stosunku do procedur SID/STAR które ograniczają potrzebę wysokich kątów i ostrych zakrętów.


    Co do twoich pytań to dzisiaj ekonomia i wielki margines bezpieczeństwa decyduje, skoro nawet starty w imię oszczędności wykonywane są z niepełna mocą.

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    wydaje mi się, że podczas testów/na pokazach nowych maszyn Airbus/Boeing, gdzie celem jest przetestowanie/zaprezentowanie możliwości samolotu startują znacznie bardziej pionowo niż "normalnie"
    Prawda.

    z czego to wynika?
    Rola pokazów - ma być efektownie. Nie oszczędza się silników (i kosztów ich serwisowania), paliwa, a samolot zwłaszcza w wypadku szerokokadłubowym jest sporo lżejszy niż w typowym locie pasażerskim.
    Kąty wznoszenia w normalnej eksploatacji? Zależy czy mówimy o pitch, czy rzeczywistym kącie wznoszenia, i w której fazie wznoszenia. Pitch po starcie pomiędzy 10 i 20 stopni (jakieś przybliżenie, bo samolotów wiele), na wznoszeniu ok. 10 stopni, w locie poziomym ok. 3 stopni. Wszystko to jakieś przybliżenie, mające dać pojęcie, a nie wartość dokładna.

    + pytanie bonusowe:
    czy piloci, którzy testują nowe modele maszyn zarabiają więcej od "normalnych"? (z tego względu, że nowa, nieprzetestowana maszyna podczas dziewiczego lotu to większe ryzyko niż "oblatana")
    czy może odwrotnie - zarabiają mniej, bo w pełni świadomie odpowiadają "tylko" za siebie i nowy samolot, a nie za setki pasażerów, wizerunek linii lotniczej itd.
    (czy mniej więcej tyle samo)
    Z reguły więcej, to piloci z dużym nalotem i specyficznymi nawykami, narażający się w większym stopniu w nietypowych warunkach. Ale o ile więcej i jak to się przekłada, to inna bajka.

    Pozdrawiam, Adam

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    natrafiłem na taki filmik na YT:
    https://www.youtube.com/watch?v=h1SDUhGz1zs

    wydaje mi się, że podczas testów/na pokazach nowych maszyn Airbus/Boeing, gdzie celem jest przetestowanie/zaprezentowanie możliwości samolotu startują znacznie bardziej pionowo niż "normalnie"

    z czego to wynika?

    d) inne

    z góry dzięki za wyjaśnienie
    Większy kąt wznoszenia możesz uzyskać rozpędzając samolot na długim pasie do prędkości większej od normalnej startowej, potem wolant do siebie i hej .... ale za chwilkę musisz zmniejszyć kąt nachylenia, bo nie utrzymasz prędkości.
    Podobno na niektórych lotniskach zaleca się taki start, gdyż w ten sposób szybko uzyskuje się pewien pułap wysokości, a potem możesz zredukować moc i mniej hałasować przelatując nad budynkami.

  5. #5
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    natrafiłem na taki filmik na YT:
    https://www.youtube.com/watch?v=h1SDUhGz1zs
    Wiele z tych ujec to glownie sztuka fotografowania/filmowania, jak jestes w odpowiednim miejscu i ogladasz samolot pod odpowiednim katem majac odpowiedni obiektyw to mozesz uzyskac rozne przesadne efekty katow wznoszenia. Podobne ujecia uzyskuja niektorzy fotografujac normalne starty, z normalnymi pasazerami, nie na zadnych pokazach.

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Prawda.



    Rola pokazów - ma być efektownie. Nie oszczędza się silników (i kosztów ich serwisowania), paliwa, a samolot zwłaszcza w wypadku szerokokadłubowym jest sporo lżejszy niż w typowym locie pasażerskim.
    Kąty wznoszenia w normalnej eksploatacji? Zależy czy mówimy o pitch, czy rzeczywistym kącie wznoszenia, i w której fazie wznoszenia. Pitch po starcie pomiędzy 10 i 20 stopni (jakieś przybliżenie, bo samolotów wiele), na wznoszeniu ok. 10 stopni, w locie poziomym ok. 3 stopni. Wszystko to jakieś przybliżenie, mające dać pojęcie, a nie wartość dokładna.



    Z reguły więcej, to piloci z dużym nalotem i specyficznymi nawykami, narażający się w większym stopniu w nietypowych warunkach. Ale o ile więcej i jak to się przekłada, to inna bajka.

    Pozdrawiam, Adam
    co dokładnie masz na myśli mówiąc o "specyficznych nawykach"? wydawałoby [mi] się, że jeśli ktoś ma duży nalot z pasażerami za plecami to nawyki powinien mieć takie same/bardzo podobne (czytaj: gwarantujące bezpieczeństwo tym z tyłu)

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Np pilot testowy Boeinga 707 zrobił beczkę bo wiedział ze się uda.
    Mike5 likes this.

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    co dokładnie masz na myśli mówiąc o "specyficznych nawykach"? wydawałoby [mi] się, że jeśli ktoś ma duży nalot z pasażerami za plecami to nawyki powinien mieć takie same/bardzo podobne (czytaj: gwarantujące bezpieczeństwo tym z tyłu)
    Na tych filmach widać napięcie na twarzach pilotów, jakby musieli działać trochę niestandardowo.....

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    okolice Łańcuta

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    co dokładnie masz na myśli mówiąc o "specyficznych nawykach"?
    Np reagowanie na nieprzewidziane zachowanie samolotu w różnych sytuacjach. Całkiem nowa konstrukcja, mimo, że wg obliczeń powinna się zachowywać poprawnie, może mieć swoje fochy. I tutaj załoga testowa wyłapuje i opisuje zachowanie się samolotu w powietrzu. Siłą rzeczy, potrafią (mogą) wycisnąć z takiej fury dużo więcej, niż normalna liniowa załoga.

  10. #10

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    co dokładnie masz na myśli mówiąc o "specyficznych nawykach"?
    Ilu pilotów liniowych ma doświadczenie w lotach z prędkościami wywołującymi "flutter" (po polsku spotkałem się ze spolszczonym flater, ale nie wiem, czy nie ma polskiego określenia - nie znam)? Ilu z nich ćwiczy i potrafi wykonać testy minimalnej prędkości oderwania? Albo porządnie, bez dodatkowych zniszczeń, przetestować tail strike?

    Wiele elementów testowania nie zdarza się w normalnym lotnictwie, ale trzeba je wszystkie pomierzyć. Testowanie "na limicie" wymaga nieco innych doświadczeń, innego skupienia, i także (jeśli możliwe) wcześniejszych doświadczeń w takim locie. Chodzi o minimalizację stresu i zdarzeń jednocześnie do obsługi. W pierwszych lotach cały samolot jest nowością - mówię o testach nowej maszyny.

    W wypadku odbiorów i testów kolejnego egzemplarza (np. 250tego danego typu) tych rzeczy już nie ma, jest to dość rutynowy lot, ale też są dużo większe niż w regularnych lotach szanse na awarię (fabryczne wady elementów). No i profil lotu jest z reguły zupełnie inny.

    Pozdrawiam, Adam

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Na tych filmach widać napięcie na twarzach pilotów, jakby musieli działać trochę niestandardowo.....
    Skupienie + czasami przeciążenia duże.

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    "flutter" (po polsku spotkałem się ze spolszczonym flater, ale nie wiem, czy nie ma polskiego określenia - nie znam)
    Chyba byłoby to "trzepotanie usterzeń" jakby to nie brzmiało

  12. #12

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Na tych filmach widać napięcie na twarzach pilotów, jakby musieli działać trochę niestandardowo.....
    mnie akurat zaskoczyło na tym filmiku, że drugi pilot w A350 wydaje się być zaskakująco młody jak na takie popisy (np. czas 1:43)

    wyżej Gloom też pisał, że do takich robót bierze się pilotów z dużym nalotem, a on na takiego chyba nie wygląda (zwłaszcza w porównaniu do pozostałych)

  13. #13

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krzysiek6191 Zobacz posta
    wyżej Gloom też pisał, że do takich robót bierze się pilotów z dużym nalotem, a on na takiego chyba nie wygląda (zwłaszcza w porównaniu do pozostałych)
    Nalot nalotowi nierówny. Może z armii i dużo latał na dziwnych maszynkach? Albo jako nastolatek latał na CPL i jednocześnie GA? A może dopiero zaczyna u Airbusa? Różne są drogi pilotów

    Pozdrawiam, Adam

  14. #14
    Awatar Tresor

    Dołączył
    Sep 2014
    Mieszka w
    5km od EPZP, Poland

    Domyślnie

    https://www.instagram.com/p/Bqrb_Csh...=1gqa5seb6r8xq

    Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

  15. #15
    Awatar Sansei6

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Siedlce

    Domyślnie

    Cóż nie każdy pasażer by to zniósł, a dla wielu, delkiatnie mówiąc, nie było by to zbyt komfortowe... a przecież linie chcą by podróż przebyła im jak najlepiej.
    Fanatyczny Fan Formuły 1

  16. #16
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    To są dopiero kąt wnoszenia
    :




    A to wszystko na przedwojennych zawodach Challenge 1932
    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Challenge_1932

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    Chyba kąt natarcia. To była konkurencja na Vmin na stałej wysokości.

  18. #18

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie

    To była próba krótkiego startu czyli start na bramkę.

  19. #19
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ambientman Zobacz posta
    To była próba krótkiego startu czyli start na bramkę.
    Włosy na głowie się jeżą od samego patrzenia...

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Tylko trzeba pamiętać iż za tą linka należało też szybko opaść a nie wznosić sie dalej. Swoją droga to widowiskowe musiało byc jak waliły o ziemie po minięciu bramki. Polacy bardzo zyskiwali na górnopłatach tylko potem na szybkości brakowało no ale wygrali dwa razy

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •