Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
  1. #1

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Szczecin / Berlin

    Domyślnie Airbus A320 - elektryka


    Polecamy

    Witam,

    mam pytanie dotyczace elektryki w Airbusie A320. Na poczatek zaznacze ze jestem totalnym laikiem, a kwestia mnie zainteresowala.
    Wczoraj lecialem Airbusem A320 linii AirBerlin z Wiednia do Berlina TXL (powrot z ogladania "popisow" naszych asow na ME:-)). Po wyladowaniu i "dobiciu" do rekawa (komunikat zalogi: "parking position") w kabinie pasazerskiej padla najwyrazniej elektryka (zgasly wszystkie swiatla, umilkla muzyka z glosnikow). Stalo sie to juz w trakcie opuszczania samolotu przez pasazerow, ktore przez chwile odbywalo sie w kompletnej ciemnosci zanim zapalilo sie mocno przytlumione oswietlenie (w mojej ocenie najwyrazniej jakies awaryjne).
    Kapitan poinformowal ze przyczyna jest awaria zasilania na ziemi tzn. wina lezy po stronie lotniska.
    I tu moje pytanie: czy samolot na ziemi w pozycji przy rekawie rzeczywiscie korzysta z jakiegos zasilania elektrycznego dostarczanego przez lotnisko? Wydaje mi sie to mocno watpliwe, ale pewny nie jestem wiec pytam. W mojej ocenie zaloga probowala po prostu nie dopuscic do powstania u pasazerow wrazenia ze wystapil jakis problem techniczny z maszyna. W koncu gdyby stalo sie to pare minut wczesniej przy podchodzeniu do ladowania sytuacja nie bylaby tak wesola. Dodam ze jeszcze po opuszczeniu samolotu czekajac na bagaz widzialem przez okno lotniska pilotow siedzacych w ciemnym kokpicie - rozumiem ze maja do przejscia jakies listy kontrolne etc ale normalnie chyba nie robi sie tego siedzac w kokpicie po ciemku?

    Pozdrawiam,
    Pete78

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    NS

    Domyślnie

    Poczytaj o APU i GPU to wszystko się stanie oczywiste.

    http://www.airliners.net/photo/The-H...211/0726347/M/

    http://www.airliners.net/photo/DHL-Cargo/Boeing-757-236(SF)/0573218/M/

    http://www.airliners.net/photo/TNT/B...0QT/0480626/M/

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPLL-końcowa prosta

    Domyślnie

    Ten mały wozik to prądnica... czy jak to tam się fachowo nazywa.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Airbus A320 - elektryka

    Cytat Zamieszczone przez Pete78
    czy samolot na ziemi w pozycji przy rekawie rzeczywiscie korzysta z jakiegos zasilania elektrycznego dostarczanego przez lotnisko?
    Tak, bardzo czesto korzysta.
    W koncu gdyby stalo sie to pare minut wczesniej przy podchodzeniu do ladowania sytuacja nie bylaby tak wesola.
    To nie ma zadnego zwiazku z ta sytuacja. Pare minut temu silniki dzialaly i podlaczone do nich generatory elektryczne wytwarzaly prad.

  5. #5
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    A Germanwings przypadkiem nie mają A319?
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  6. #6
    Awatar robjag

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    FRA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pete78
    Wczoraj lecialem Airbusem A320 linii AirBerlin z Wiednia do Berlina TXL
    Albo mi sie wydaje albo mowa o Air Berlin?? Panie Twinsen.




    Networking the world.

  7. #7
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Yyy, zmęczony jestem, przepraszam
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  8. #8

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Szczecin / Berlin

    Domyślnie

    Dzieki wszystkim za informacje. Moje zaufanie do samolotow nie zostalo naruszone:-)

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Mnie podobna sytuacja zdarzyła się tylko raz i także to był A320 (Wizz). I mam teraz pytanie: czy to zależy od konkretnego typu samolotu, czy to tylko zbieg okoliczności?

    Poniższe zdanie jest fałszywe.
    Powyższe zdanie jest prawdziwe.

  10. #10

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Trójmiasto

    Domyślnie

    Już na powiższych zdjęciach masz trzy różne samoloty podłączone do APU, w tym żadnego A320. Więc to nie jest nic specyficznego

  11. #11
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    E tam, narzekacie

    Jak kiedyś wylądowałem Tu154M Pulkova w Murmańsku, to samolot jeszcze nie zdążył
    się zatrzymać a wyłaczyli dosłownie wszystko. Wychodziliśmy na płytę lotniska
    w kompletnej ciemności


    Pzdr,P.

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Już na powiższych zdjęciach masz trzy różne samoloty podłączone do APU, w tym żadnego A320. Więc to nie jest nic specyficznego
    Nie chodzilo mi o to, ze A320 byl podlaczony do APU tylko o to, ze mialem dokladnie taka sama sytuacje po wyladowaniu co Pete78

    Poniższe zdanie jest fałszywe.
    Powyższe zdanie jest prawdziwe.

  13. #13
    Awatar 6182

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez A_Gd
    Już na powiższych zdjęciach masz trzy różne samoloty podłączone do APU
    Cytat Zamieszczone przez chwesiu
    , ze A320 byl podlaczony do APU
    Chyba chodziło Wam o GPU,APU to ten silniczek co jest w samolocie


    Nikon D50,Nikkor 18-55 ED i 55-300 VR
    Maycom AR-108

    Pozdrawiam
    Daniel

  14. #14

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 6182
    Cytat Zamieszczone przez A_Gd
    Już na powiższych zdjęciach masz trzy różne samoloty podłączone do APU
    Cytat Zamieszczone przez chwesiu
    , ze A320 byl podlaczony do APU
    Chyba chodziło Wam o GPU,APU to ten silniczek co jest w samolocie
    Wielkie dzieki za poprawienie bledu

    Poniższe zdanie jest fałszywe.
    Powyższe zdanie jest prawdziwe.

  15. #15
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Gwoli ścisłości:
    APU = Auxillary Power Unit = zewnętrzne (pozasilnikowe) źródło zasilania (czyli generator turbinowy, albo jak kto woli wspomniany wcześniej "silniczek" z tyłu samolotu);
    GPU = Ground Power Unit = naziemne źródło zasilania.

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez chwesiu
    Mnie podobna sytuacja zdarzyła się tylko raz i także to był A320 (Wizz). I mam teraz pytanie: czy to zależy od konkretnego typu samolotu, czy to tylko zbieg okoliczności?
    Zdarza sie na kazdy samolocie - wiele razy na roznych samolotach zdarzylo mi sie, ze APU nie dziala to podpinamy GPU - po czym jak poszlo obciazenie z samolotu to GPU padalo i robila sie ciemnosc... W momencie podpiecia sie do GPU checklisty sa (powinny byc!) juz dawno zrobione.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  17. #17

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich
    Cytat Zamieszczone przez chwesiu
    Mnie podobna sytuacja zdarzyła się tylko raz i także to był A320 (Wizz). I mam teraz pytanie: czy to zależy od konkretnego typu samolotu, czy to tylko zbieg okoliczności?
    Zdarza sie na kazdy samolocie - wiele razy na roznych samolotach zdarzylo mi sie, ze APU nie dziala to podpinamy GPU - po czym jak poszlo obciazenie z samolotu to GPU padalo i robila sie ciemnosc... W momencie podpiecia sie do GPU checklisty sa (powinny byc!) juz dawno zrobione.
    Dzieki wielkie za wyjasnienie.

    Poniższe zdanie jest fałszywe.
    Powyższe zdanie jest prawdziwe.

  18. #18

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Glasgow

    Domyślnie


    Polecamy

    nie ma sie kompletnie czym bac na GLA notorycznie co pare dni pazerowie wychodza pociemku z samolotu ) i to z BA )
    --
    Can't keep my mind from the circling skies
    Tongue-tied and twisted Just an earth-bound misfit, I

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •