Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree9Likes
  • 1 Post By thewho
  • 1 Post By jackal
  • 7 Post By layoverlover

Wątek: Warunki oblodzenia - wypuszczone klapy po lądowaniu

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie Warunki oblodzenia - wypuszczone klapy po lądowaniu


    Polecamy

    Witam serdecznie,
    mam prośbę o udzielenie informacji w kwestii, która mnie nurtuje za każdym razem, gdy podróżuję zimą.
    Po lądowaniu w warunkach oblodzenia bardzo często samolot kołuje do terminala z kalpami w konfiguracji do lądowania. Nie mam wątpliwości, że ma to zwiazek z możliwym oblodzeniem i ewentualnym ryzyku uszkodzenia klap podczas chowania.
    Zastanawia mnie jednak jakie są procedury postępowania z tymi wypuszczonymi klapami przed kolejnym lotem- niestety nigdy nie miałem możliwości zobaczyć jak to wygląda.
    Jak rozumiem piloci lub załoga naziemna dokonuje oględzin tych klap i:
    1. Stwierdza oblodzenie - czy wówczas klapy pozostają wysunięte aż do np. przejścia procedury odladzania przed kolejnym lotem i dopiero po tym są konfigurowane do startu?
    2. Nie stwierdza oblodzenia - czy wówczas klapy są chowane na stanowisku i procedura przedstartowa odbywa się "normalnie"?

    Z góry dziękuję

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Odladzanie robi się ze schowanymi klapami. Jeśli stwierdzą lód na klapach to wołają technikę lub handling i lód jest usuwany.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Nie spotkałem się jeszcze z taką procedurą w żadnym samolocie... Czysty zbieg okoliczności.

  4. #4
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jest taka procedura, ze nie chowa sie klap jezeli oblodzilo nas na podejsciu z wypuszczonymi klapami albo jezeli ladowanie bylo na pasie pokrytym sniegiem lub breja. Trzeba sprawdzic po ladowaniu jak wyglada sytuacja, czy bezpiecznie jest schowac klapy bez uszkodzenia.
    Co do odladzania z wypuszczonymi klapami to teoretycznie jest taka procedura, sa nawet odpowiednie tabele ze zmodyfikowanymi czasami ochrony (holdover times) ale i nigdy nie widzialem ani nie robilem tego w praktyce
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 13-12-2018 o 20:59
    supermajku likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Jest taka procedura, ze nie chowa sie klap jezeli oblodzilo nas na podejsciu z wypuszczonymi klapami albo jezeli ladowanie bylo na pasie pokrytym sniegiem lub breja. Trzeba sprawdzic po ladowaniu jak wyglada sytuacja, czy bezpiecznie jest schowac klapy bez uszkodzenia.
    Co do odladzania z wypuszczonymi klapami to teoretycznie jest taka procedura, sa nawet odpowiednie tabele ze zmodyfikowanymi czasami ochrony (holdover times) ale i nigdy nie widzialem ani nie robilem tego w praktyce
    A z ciekawości to jaki to samolot?

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jackal Zobacz posta
    A z ciekawości to jaki to samolot?
    A320 ale z tego co pamietam to na ATR tez bylo - mowie o pozostawieniu klap po ladowaniu do inspekcji.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Bardzo Wam dziękuję.
    Tak ma marginesie, ja widziałem to na B738 (RYR).
    Czyli jak rozumiem, zależy to od wewnętrznych procedur przewoźnika lub procedur dla konkretnego typu? Tu jednak byłoby to nieco dziwne, bo temat ewentualnego oblodzenia dotyczy wszystkich typów bez wyjątku.

    Tak przy okazji, chciałbym jeszcze zapytać o procedury związane z "wkręcaniem" silników na określone w instrukcji obroty w celu pozbycia się lodu. Czy robi się to tylko przed startem na pasie - o tym akurat czytałem, że wkręca się silnik na 50 - 60% obrotów na ok 30 sekund - czy również po uruchomieniu i podczas kołowania aby zapobiec gromadzeniu lodu w tym czasie?

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Wrocław, Poland, EPWS

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Teli Zobacz posta


    Tak przy okazji, chciałbym jeszcze zapytać o procedury związane z "wkręcaniem" silników na określone w instrukcji obroty w celu pozbycia się lodu. Czy robi się to tylko przed startem na pasie - o tym akurat czytałem, że wkręca się silnik na 50 - 60% obrotów na ok 30 sekund - czy również po uruchomieniu i podczas kołowania aby zapobiec gromadzeniu lodu w tym czasie?
    up

  9. #9
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Zależy od modelu i producenta silnika, oraz od warunków atmosferycznych. W określonych warunkach producent może zalecić krótki „run up” podczas kołowania np. co godzinę, albo co pół. Z silników które znam najbardziej skomplikowane procedury ma Rolls-Royce. Jest na to cały algorytm, który mówi kiedy to robić i trzeba np. wiedzieć ile czasu silniki pracowały po lądowaniu w poprzednim rejsie...

    Warunki tego wymagające na szczęście występują stosunkowo rzadko, więc robi się to sporadycznie. A „run up” na pasie służy również do zrzucenia potencjalnego lodu, ale przede wszystkim do równomiernej akceleracji silników - robi się go zawsze, czy jest oblodzenie, czy nie.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    A „run up” na pasie służy również do zrzucenia potencjalnego lodu, ale przede wszystkim do równomiernej akceleracji silników - robi się go zawsze, czy jest oblodzenie, czy nie.
    Chyba mowisz o wkreceniu silnikow do okolo 40% N1 - producent silnikow nie gwaruntuje rownomiernego rozkrecania sie silnikow ponizej tej wartosci. Static runup na NG to 70%N1 przez 30 sekund, a na MAX 60% N1 przez 5 sek (o ile dobrze pamietam).

    W Europie static runup wykonuje sie zwyczajowo na pasie , w razie poslizgu na "zaciagnietych" hamulcach natychmiastowo wykonuje sie start. W Ameryce Pln. wystepuja lotniska gdzie sa specjalne miejsca do wykonania static runup.

    Podczas kolowania nie wykonuje sie zadnych gwaltownych manewrow, N1 powyzej 40% chociazby dlatego ze jest slisko. Dodatkowo podczas obchodu przed lotowego nalezy sprawdzic reka czy na lopatkach nie zebral sie lod, jezeli tak to jest maintanance action (wzywasz mechanikow i oni oczyszczaja lopatki z lodu).

    Static runup wykonuje sie przy temperaturze ponizej 3C oraz gdy wystepuja "icing conditions".

    P.S: Na podstawie B737.
    supermajku likes this.

  11. #11
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie


    Polecamy

    Tak jak pisałem, zależy od typu samolotu i silnika. Poniżej moja „ulubiona” procedura na T700 w A330 Ten sam samolot z silnikami CF6 miał dużo prostszą procedurę odladzania.

    3C67C512-B430-4272-B603-1A49A3B97F5F.jpg
    jackal, frik, malgond and 4 others like this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •