Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree7Likes
  • 1 Post By pitterek
  • 3 Post By egon.olsen
  • 2 Post By layoverlover
  • 1 Post By DCTunlimited

Wątek: warunki atmosferyczne na lotnisku docelowym

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie warunki atmosferyczne na lotnisku docelowym


    Polecamy

    Cześć!
    Czy jeśli już przed wylotem (np. z Warszawy do Krakowa) wiadomo, że na lotnisku docelowym (KRK) jest pogoda uniemożliwiająca lądowanie danej maszynie, mimo wszystko samolot odlatuje? Jeśli tak to czy zawsze, czy tylko np. w przypadku prognozy przewidującej choćby nieznaczną poprawę warunków.
    PS: Celowo jako przykład podaję krótką trasę - myślę, że np. podczas lotu LAX-WAW pogoda w WAW miałaby mniejsze znaczenie.
    PPS: Czy jeśli trasa jest "średnia" (ani tak krótka jak WAW-KRK, ani tak długa jak LAX-WAW) to czy startuje się z pełną świadomością niemożności wylądowania na lotnisku docelowym, z założeniem, że bardzo prawdopodobne będzie lądowanie "obok" (np. na Luton zamiast Stansted)
    Pozdrawiam!

  2. #2
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Jeśli wiadomo, że się nie wyląduje to się nie startuje. Są prognozy krótkoterminowe i długoterminowe, które pomagają w decyzji. Np. W Krakowie mgła 100m ale prognoza mówi, że będzie tak 60 minut i potem będzie dobrze. Prognoza jak to prognoza, czasem może być chybiona.

    Sent from my SM-J730F using Tapatalk
    Pitterek

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pitterek Zobacz posta
    Jeśli wiadomo, że się nie wyląduje to się nie startuje. Są prognozy krótkoterminowe i długoterminowe, które pomagają w decyzji. Np. W Krakowie mgła 100m ale prognoza mówi, że będzie tak 60 minut i potem będzie dobrze. Prognoza jak to prognoza, czasem może być chybiona.

    Sent from my SM-J730F using Tapatalk
    Pytanie pokrewne: ostatnio były akcje z dronami na Gatwick. Jeśli na to lotnisko kieruje się samolot z długiej trasy (dajmy na to Tokio, Pekin, Nowy Jork...) to czy w momencie, kiedy lotnisko jest zamknięte, ale domyślnie, najprawdopodobniej w ciągu kilkunastu godzin potrzebnych na dotarcie zostanie otwarte, samolot wystartuje czy ruszy dopiero po otwarciu/bezpośrednio przed otwarciem lotniska docelowego [w tym konkretnym przykładzie] na innym kontynencie?

  4. #4
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Ruszy, albo nie. Decyzja należy do działu operacyjnego przewoźnika.

    Sent from my SM-J730F using Tapatalk
    kobuch likes this.
    Pitterek

  5. #5
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Z pogodą jest różnie. Jeśli to letnia burza, ale prognoza mówi, że minie za pół godziny, to samolot startuje. Jeśli zapowiadają trzydniowy huragan, to nie wystartuje.
    Z przypadkami typu dron, zależy pewnie dużo od doświadczeń. Zakłócenia typu dron są eliminowane zazwyczaj dużo szybciej, niż trwa lot z USA do Londynu, więc będąc w dziale operacyjnym, pewnie bym samolot wypuścił. Jakbym wiedział, że na krzyżówce pasów stanął mi B767 ze założonym podwoziem, to albo bym nie wypuścił, albo zmienił lotnisko docelowe na jak najbliższe gdzie mam obsługę i bym puszczał lot, a nie czekał 3 dni, aż samolot zostanie usunięty.


    Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka

  6. #6
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Zależy. Ostatnio się zdarzyło że na lotnisku docelowym pogoda była powyżej minimów ale rejs został odwołany bo poniżej minimów było na lotniskach po trasie i na zapasach. Zwykle sytuacja jest dynamiczna i trudno powiedzieć że są jakieś sztywne zasady (w przypadkach meteo)
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  7. #7
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    W/g przepisów jest tak:

    - aby „na legalu” wystartować, pogoda na lotnisku docelowym w przewidywanym czasie lądowania musi być prognozowana powyżej minimów lądowania, a na zapasowym powyżej tzw. „minimów planowania”, które są wyższe od rzeczywistych minimow lądowania

    - jeśli na lotnisku docelowym pogoda jest poniżej minimów do lądowania, to można lecieć, ale trzeba mieć wyznaczone dwa lotniska zapasowe z pogodą powyżej minimów planowania

    - po starcie można kontynuować lot, jeśli pogoda na lotnisku docelowym, lub co najmniej jednym zapasowym jest poniżej minimów lądowania.

    Do oceny pogody używa się zarówno METARów (czyli pogody „teraz), jak i prognoz. Przy czym im krótszy lot tym bardziej ważna jest pogoda obecna, a im dłuższy lot, tym ważniejsza prognoza. Bo jak np. lecisz z Warszawy do Krakowa i jest mgła, to trzeba czekać przynajmniej aż tendencja będzie wzrostowa, żeby zdecydować się lecieć. Z drugiej strony jak lecisz np. z LAX do WAW, to na METAR prawie nie ma co patrzeć, bo pogoda za 12 godzin będzie zupełnie inna...
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 27-12-2018 o 21:02
    scomin and michastrain like this.

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Zależy. Ostatnio się zdarzyło że na lotnisku docelowym pogoda była powyżej minimów ale rejs został odwołany bo poniżej minimów było na lotniskach po trasie i na zapasach.
    Jakis lot ETOPS?

  9. #9
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    I zależy czy załoga ma podstawę czy płacone tylko za godziny Przepraszam nie mogłem się powstrzymać, gównoburza za 3...2...1...
    marudny_stefan likes this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  10. #10
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Jakis lot ETOPS?
    Nie pamiętam już niestety :/

    Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  11. #11
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez pitterek Zobacz posta
    Ruszy, albo nie. Decyzja należy do działu operacyjnego przewoźnika.
    dokladnie. tutaj tez ma znaczenie jaki rodzaj lotow jest wykonywany. Dla pasazerow pewnie ma znaczenie na jakim lotnisku wyladuja, ale dla cargo juz niekoniecznie. z mojego doswiadczenia moge opisac to tak, w ciagu dwoch ostatnich lat na cargo jeszcze nie zdazylo sie nie wystartowac, po prostu wyznaczone jest jakies lotnisko zapasowe,( zgodnie z tymi zasadami planning minima jak opisal layoverlover, czasem jest to setki mil od docelowego i tam w ostatecznosci laduja paczki. a potem do ciezarowki i jada na miejsce juz po ziemi, co oznacza ze na rano i tak beda tam gdzie powinny.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •