Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie Jak wyciągnę bezpiecznik co to BOOM???


    Polecamy

    Jak wyciągnę bezpiecznik co to BOOM???

    właśnie mamy teraz takie super skomputeryzowane samoloty - co jak się pomylą to albo lądują w lesie lub na chama twierdza ze nie wylądowały i nie uruchomia rewersów...

    ale jak to jest naprawdę??? np. takie najpopularniejsze a320 i b737 siada elektryka i co?? nie ma radaru instrumenty gasną czy nie ma tez sterowania? bo o ile wiem taki a32o i nowe b737 nie maja fizycznego połączenia "ze skrzydłami" a morze piloci maja jakieś "analogowe" awaryjne pomoce nawigacyjne??

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Nigdy wszystko w samolocie nie padnie.
    Elektronika zgaśnie jak wyłączą się silniki, a jeśli tak się stanie otwiera się małe "śmigiełko",
    które zasila najważniejsze instrumentów i hydraulikę.
    Jak padnie hydraulika to zostaje ciąg silników.
    To tak w uproszczeniu.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    a jeśli tak się stanie otwiera się małe "śmigiełko",
    jaja sobie robisz??

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez blom
    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    a jeśli tak się stanie otwiera się małe "śmigiełko",
    jaja sobie robisz??
    Bynajmniej. Pod kadłubem w okolicach podwozia otwiera się jakby "skrytka" i otwiera się śmigiełko generator.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    Bynajmniej. Pod kadłubem w okolicach podwozia otwiera się jakby "skrytka" i otwiera się śmigiełko generator.
    ma ktoś fotografie tego???

  6. #6
    Awatar Chudy

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Trzemeszno

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez blom
    a morze piloci maja jakieś "analogowe" awaryjne pomoce nawigacyjne?
    http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6271553&nseq=0

    Jak widac mają - do podstawowej nawigacji (np. bez FMC) pewnie starczą... Jestem tylko ciekawy gdzie wpisują częstotliwośc NDB/VOR gdy FMC nie chodzi (?)

    Cytat Zamieszczone przez blom
    co jak się pomylą to albo lądują w lesie lub na chama twierdza ze nie wylądowały i nie uruchomia rewersów...
    Nie zbyt rozumiem, możesz wytłumaczyc o co Ci chodzi ?

    Pzdr.

    Edit: Ok już wiem gdzie w 737 wpisują Na Pedestal-u bodajże... A jak to wygląda w 747 czy 767 ?
    http://maciej-n.blogspot.com/ --> Moje słów kilka... :)
    PPL(A) C150 C172 PZL104


  7. #7
    wrc
    wrc jest nieaktywny
    Awatar wrc

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPZG & EDDS

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez blom
    ma ktoś fotografie tego???
    ja mam ale musze zeskanowac, jak nie znajdziesz do jutra to daj znac, nazywa sie to RAT (albo Hilfsturbine po niemiecku)

    pozdr

  8. #8
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez blom
    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    Bynajmniej. Pod kadłubem w okolicach podwozia otwiera się jakby "skrytka" i otwiera się śmigiełko generator.
    ma ktoś fotografie tego???
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ram_air_turbine
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez blom
    ma ktoś fotografie tego???
    http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=5861994&nseq=8
    http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6166336&nseq=2

    To jest dosyć małe

    http://www.airliners.net/photo/Haina...243/1332359/L/ pod skrzydłem.
    http://www.airliners.net/photo/Air-I...-ER/1276134/L/
    Za podwoziem, pod kadłubem

    To się nazywa RAT.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    waw

    Domyślnie

    By Google

    http://www.wehwehweh.net/matthias/co...lfsturbine.jpg

    http://www.interflug.biz/IF_Leipzig/...-SEF_APU_1.JPG

    a zawsze się dziwiłem po co te otworki - czyli otwiera się przed "pupką" klapka i działa...

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Chudy
    Cytat Zamieszczone przez blom
    co jak się pomylą to albo lądują w lesie lub na chama twierdza ze nie wylądowały i nie uruchomia rewersów...
    Nie zbyt rozumiem, możesz wytłumaczyc o co Ci chodzi ?
    może o te katastrofy A320 na EPWA i AirFrance?
    Tych defektów się pozbyto.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez blom
    http://www.wehwehweh.net/...ilfsturbine.jpg

    http://www.interflug.biz/...R-SEF_APU_1.JPG
    Na moje te dwie fotki to pokazują APU a nie RAT.

  13. #13
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez boeing787
    Cytat Zamieszczone przez Chudy
    Cytat Zamieszczone przez blom
    co jak się pomylą to albo lądują w lesie lub na chama twierdza ze nie wylądowały i nie uruchomia rewersów...
    Nie zbyt rozumiem, możesz wytłumaczyc o co Ci chodzi ?
    może o te katastrofy A320 na EPWA i AirFrance?
    Tych defektów się pozbyto.
    Zwłaszcza że w wypadku AF296 jedynym źle działającym składnikiem maszyny był pilot...

    RAT by Google:

    http://images.google.pl/images?um=1&...j+obraz%C3%B3w
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ziemia

    Domyślnie

    Jak wyciągniesz bezpieczniki to rzeczywiście będzie "boom". Ale jeżeli chcesz żeby wszystko działało to masz generator przy każdym silniku, generator przy APU i RAT (nie w każdym samolocie). Prawdopodobieństwo że padną wszystkie na raz jest raczej niewielkie :] W samolotach komunikacyjnych jeden z układów hydraulicznych może być zasilany pompą elektryczną także awaria obu silników nie wyłącza całej hydrauliki.

  15. #15
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    Masz tutaj dwa przypadki kiedy zabrakło paliwa (ergo: zasilanie przyrządów przestało istnieć...):

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_glider
    http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236

    Również w trakcie lotu BA9 (http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9) silniki przestały działać, mimo to udało się je ponownie włączyć. W tym wypadku nie było braku paliwa tylko chmura pyłu wulkanicznego...
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Bosz! Jak ja lubię takie tematy! Co by było jakby cos wyłączyć?! Możecie mi wytłumaczyć PO CO wyciągac bezpieczniki?? Ludzie! czy Wy naprawdę macie nas pilotów za totalnych młotków którzy z nudów tylko siedzą w kokpicie i kombinują co by tu jeszcze spieprzyć - jak mawia klasyk?? Aż mnie czasem korci aby tak postawione problemy po prostu wycinać w pień!
    Całe szczęście, że ktoś coś tam próbuje odpowiedzieć, aczkolwiek niezbyt składnie. Na ten temat było na tym forum, na starym, ale niech tam - uwaga - będzie długo!!
    Układ elektryczny samolotu zbudowany jest tak, że w razie awarii jednego jej elementu nie wywala bezpiecznika "po całości" - jak np. w domu. Psuje się jeden klocek, to na odpowiadającym za niego włączniku pojawi się Fault, ewentualnie wyskoczy bezpiecznik, ale reszta instalacji działa dalej. Redundancja układu jest taka, że do zasilania niezbednych przyrządów pokładowych wystarczy jeden generator, a w samolocie są 3 i wiecej! A jakby komu było mało, to energii w akumulatorach wystarczyć MUSI na min. 25-30 minut lotu co powinno wystarczyć do lądowania. Tak wiec sytuacja, w której w locie robi się nagle całkowita ciemność jest totalnie wyjątkowa. W przypadku 767 i całkowitego braku paliwa - energia z baterii była do lądowania; po tym przypadku dodano opcję do samolotów Boeinga (m.in. 737, 757/767 i nowszych) zasilanie z akumulatora przyrządów po stronie kapitana czyli IRS1, EADI, COM1 itp - tak jest m.in. w samolotach LOTu.
    Zasilanie: w B737 - 2 gen na silnikach + APU; A320: 2xsilniki + APU + RAT (Ram Air Turbine); A330- 2xsilniki + APU + gen. awaryjny zasilany: inst. hydrauliczną (dopóki jest ciśnienie) LUB RATem; w innych współczesnych samolotach jest podobnie; przypominam - do zasilania życiowo ważnych układów WYSTARCZY JEDEN z nich!
    Lecimy - pada generator - przełączamy sieć (automatycznie bądź ręcznie - nie ma znaczenia - zal. od samolotu) włączamy APU jeśli można, RAT (jak jest), wyłączamy to co niepotrzebne np. kuchnie i rozrywke dla państwa (trudno - nudno, ale bezpiecznie) i lecimy dalej. Jeżeli z jakichś przyczyn nie można pozyskac drugiego generatora i ciągle lecimy na jednym - coż - rozsądek i checklista proponują rozejrzenie sie za lotniskiem do lądowania. Dlaczego? Ano dlatego, że jakby co (awaria ostatniego generatora), to bateria na długo nie starczy. Nawet lecąc na zasilaniu awaryjnym z RAT ciągle zasilane są przyrządy po stronie kapitana, w Airbusie także FMGC1, AP1; awaria elektryki nie ma w zasadzie wpływu na uklad sterowania FBW samolotu.
    To po krótce elektryka. Układ hydrauliczny jest także minimum podwójny, każdy z nich własną pompę elektryczną, niezależną od silnikowej; w A320 układ jest potrójny a w A330 poczwórny. Całkowita awaria hydrauliki w 737 (classic i NG; nie wiem skąd wziąłeś to, że NG nie mają mechanicznego połączenia ze sterami??)) - jest to sytuacja awaryjna i pozostaje całkowicie manualne, klasyczne sterowanie wymagające sporej krzepy tzw. Manual reversion, (brak wzmacniaczy!), ale spokojnie da sie wylądować. W Airbusach utrata 2 z 3 lub 4 układów to też sytuacja awaryjna - pozostały układ zapewnia sterowanie samolotem. Airbusy mają także tzw. Mechanical back-up, ale ma to bardziej zastosowanie przy awarii komputerów sterujących (których jest 6) niż hydrauliki; wtedy sterowany jest trymer steru wysokości, a właściwie stabilizator (elektrycznie) oraz ster kierunku - mechanicznie; w taki sposób da sie wylądować, tym niemniej bardziej wskazane są próby zresetowania (odzyskania) chociażby jednego z komputerów; nie było przypadku całkowitej awarii wszystkich komputerów sterujących w A320/330; w fabryce na takie pytanie po prostu wzruszyli raminami i powiedzieli - ęposibl!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Z FL360

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez blom
    a jeśli tak się stanie otwiera się małe śmigiełko,
    Rzeczywiście takie urządzenie (nie znam fachowej nazwy) było przedstawione w jednym z odcinków "Katastrofy w przestworzach" gdy nad atlantykiem w A330 zabrakło paliwa.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •