Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
Like Tree4Likes
  • 1 Post By sanfran
  • 1 Post By jordanj
  • 2 Post By jordanj

Wątek: Godziny pracy i grafik pilota

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie Godziny pracy i grafik pilota


    Polecamy

    Czy ktoś z was wie, jakie są godziny pracy pilotów liniowych jak RYR albo WIZZ ?

    Według flight radar widzę, że pierwsze loty zaczynają się około 6:00 ,a ostatnie przyloty do bazy 1:30. Są to dwie czy trzy zmiany ? Pilot tez musi być z tego co wiem na godzinę przed odlotem, a jak to wygląda przy zmianie w ciągu dnia i po wykonaniu ostatniego lotu danego dnia ? Pilot wyłącza silniki, parking break i co jeszcze musi zrobić ? Zakładam, że cała załoga opuszcza samolot w ciągu 5-10 minut ?

    I jeszcze pytanie odnośnie grafiku. Wygląda tak, że jeden tydzień lata się jedną zmianę, a kolejny drugą ?

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Wrocław, Poland, EPWS

    Domyślnie

    Ciekawa sprawa. Dopytam do tematu. Jest limit 100 godzin na miesiąc 900 na rok. Czy poza limitem można wróciłeś latać małymi samolotami czy można pracować poza linią np jako instruktor?? De facto czego to jest limit 100/900?

  3. #3

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    Grafik w Ryanairze polega na 5-dniowych blokach pracy pomiędzy którymi są 4 dni przerwy. Na przemian pracuje się na rano (earlies - start około 6-7 rano) i na popołudnie (lates - start około 15-16). W Wizzie można pracować w blokach (nie pamiętam, czy są identyczne jak w RYR) lub wybrać randomowy roster (wtedy jakiś bonus pieniężny przysługuje).
    Pracuje się wykonując 2-4 rotacje, co daje 6-12 godzin.
    W tych liniach nie ma lotów typowo nocnych, więc są dwie zmiany.
    Natomiast na przykład w LOT nie pracuje się w blokach, tylko grafik jest randomowy, są też loty nocne.

    Co do limitów, to są one zapisane w Part.ORO z tego co pamiętam, a te przepisy nie mają zastosowania do prywatnego latania, więc można sobie latać prywatnie poza tym limitem. Ale tutaj nie mam 100% przekonania, może ktoś mnie poprawić, jak wie lepiej.
    Jeszcze co do limitów, to oczywiście pilot musi być przed lotem (rózny czas w zależności od linii) i po locie też mu chwilę zajmuje ogarnięcie samolotu. W związku z tym oprócz limitów czasu lotu, są również limity dotyczące całego czasu pełnienia obowiązków.

  4. #4
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez woszczol Zobacz posta
    Co do limitów, to są one zapisane w Part.ORO z tego co pamiętam, a te przepisy nie mają zastosowania do prywatnego latania, więc można sobie latać prywatnie poza tym limitem.
    To było na Prima Aprilis jak rozumiem?
    A tak poważnie to zastanów się - prywatnie to pilot lata na kartę rowerową czy pływacką??
    Licencja jest jedna, to i limity są na wszystko. Zresztą - chciałbym widzieć chojraka po 900h wylatanych w low cost jeszcze ochoczo latającego gdzieś indziej...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  5. #5
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    A tak poważnie to zastanów się - prywatnie to pilot lata na kartę rowerową czy pływacką??
    Licencja jest jedna, to i limity są na wszystko. Zresztą - chciałbym widzieć chojraka po 900h wylatanych w low cost jeszcze ochoczo latającego gdzieś indziej...
    To jak rozumieć to co pisał Allover:
    Do końca roku zostały mi już tylko trzy rejsy. Dwa razy FNC i raz Kanary. Po ostatnim locie będę miał 900 godzin w roku kalendarzowym i pozostanie mi najwyżej "małe" latanie.
    Te 900h obejmuje cały nalot, także loty samemu jakąś małą maszyną typu C172?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Zgodnie z prawem - loty w multipilot crew plus single pilot np. air taxi czyli lotnictwo komercyjne.
    I tak trzeba przestrzegać czasów odpoczynku, aklimatyzacji pomiędzy "dużym" i "małym" lataniem. Bo w razie czego - sądzę, że mogłyby być problemy np. z ubezpieczycielem, a i nadzór by się czepiał...
    W moim rozumieniu - jedna licencja, jedne limity.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Jedna licencja jedne limity jak najbardziej. Ale to są limity duty time i flight duty time. Jak chcesz być instruktorem rzucać skoczków czy robić loty widokowe to oczywiście limity są jedne i dlatego niektóre linie zapisują w umowach z pilotami ze jakakolwiek inna praca lotnicza wymaga ich wiedzy i zgody żeby się nie okazało w październiku skończyły się pilotowi godziny i nie ma jak go planować. Zgodnie z moja wiedza co innego lotnictwo prywatne w rozumieniu rekreacyjne czy szybowce. To nie jest flight duty i w konsekwencji nie wlicza się w limity, a pracodawca nie będzie cię pytał czy w trakcie urlopu leżałeś plackiem na kanarach czy zrobiłeś swoim pipistrelem trip po greckich wyspach.

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Zależy mi na zapoznaniu się rosterem w Locie .
    Czy ktoś z was mógłby udostępnić chociaż jeden ?

  9. #9
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    Zgodnie z prawem - loty w multipilot crew plus single pilot np. air taxi czyli lotnictwo komercyjne.
    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    W moim rozumieniu - jedna licencja, jedne limity.
    To jasne, jako "prywatne" latanie nie mam na myśli jakiegokolwiek latania zarobkowego, tylko właśnie prywatne.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  10. #10
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    obok EPBC

    Domyślnie

    Było już kilku pilotów liniowych - też z LOT/EUROLOT , którzy grobnęli się w "prywatnym" lataniu
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  11. #11
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Jedna licencja jedne limity jak najbardziej. Ale to są limity duty time i flight duty time. Jak chcesz być instruktorem rzucać skoczków czy robić loty widokowe to oczywiście limity są jedne i dlatego niektóre linie zapisują w umowach z pilotami ze jakakolwiek inna praca lotnicza wymaga ich wiedzy i zgody żeby się nie okazało w październiku skończyły się pilotowi godziny i nie ma jak go planować. Zgodnie z moja wiedza co innego lotnictwo prywatne w rozumieniu rekreacyjne czy szybowce. To nie jest flight duty i w konsekwencji nie wlicza się w limity, a pracodawca nie będzie cię pytał czy w trakcie urlopu leżałeś plackiem na kanarach czy zrobiłeś swoim pipistrelem trip po greckich wyspach.
    wiesz, to wszystko jest dobrze do kiedy nie narobisz sobie biedy. jak cos pojdzie nie tak i zaczna grzebac w papierach to raczej wolalbym nie miec sytuacji, kiedy okaze sie ze te 900 godzin zostalo przekroczone nawet latajac rekreacyjnie.
    poza tym aby w pelni zrozumiec zagadnienia z EASA Flight Time Limitation to potrzeba co najmniej zweistaina albo dreistaina, bo einstain tego nie ogarnie a co dopiero taki szarak jak ja

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jakiś czas temu specjalista prowadzący dokumentację lotniczą u jednego z przewoźników tłumaczył mi, że limit pracy w zarobkowym transporcie lotniczym to 900 godzin w roku kalendarzowy, jako instruktor 600 godzin ale to są dwa oddzielne limity czyli jak wylatasz 900 w CAT to możesz kolejne 600 instruktorki zrobić. Mi się to wydaje dziwne ale z literalnego brzmienia norm prawa tak wynika.
    Rekreacyjnie nie ma jakichkolwiek limitów, chyba, że to jest rekreacyjnie na skomplikowanym statku powietrznym.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Kiedyś spotkałam się ze stwierdzeniem, że ten limit 900 godzin na rok wynika w dużej mierze z większego poziomu promieniowania kosmicznego. Na małych wysokościach nie ma tego problemu.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  14. #14
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Stałe przebywanie na przelotowej to obecnie maksymalna dozwolona dawka promieniowania.
    Zalecane obecnie dawki to nieprzekraczanie 20mS/rok.

    Na przelotowej to promieniowanie ok 2.5uS/h (mikroS/godzinę). Po przemnożeniu tego razy liczbę godzin w roku dostajemy ok 21mS/h.
    Na ziemi promieniowanie kosmiczne to ok 150-200nS/h. (NanoS/godzinę).

    Kiedyś mi się nudziło i porobiłem sobie pomiary.
    Promieniowanie na wysokościach
    supermajku likes this.

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Też się spotkałem z takim stwierdzeniem, ale zasadniczo chodzi o coś innego. Otóż aby pilot wylatał 900 godzin czasu blokowego (w uproszczeniu od ruszenia spod gate do zatrzymania w gate) to szczególnie na krótkich dystansach (samoloty turbośmigłowe i regional jet) musi spędzić w pracy z 2000 godzin. Do tego dochodzi czas, który spędza na szkoleniach okresowych, przebazowaniach czy dyżurach. Łącznie to z 2200 czyli jakieś 180 godzin miesięcznie. Maksymalny duty time to 190 godzin przez 28 kolejnych dni. To trochę więcej niż etat.
    supermajku likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Wrocław, Poland, EPWS

    Domyślnie

    dodatkowe pytanie do dreisteina: Jak liczony jest "rok"? Ile ma być przerwy po zakończonych 900 godzinach? (jeżeli w 12 miesiącu czyli w 365 dniu stuknie dziewięćsetna godzina) to ile ma być pauzy?

    Widzę pewną analogię do czasu pracy kierowców. Odpoczynki w ciągu dnia, dobowe, tygodniowe, miesięczne....

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    900 godzin w roku kalendarzowym oraz 1000 godzin w 12 następujących po sobie miesiącach.
    supermajku and sanfran like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •