Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
Like Tree26Likes

Wątek: Jak otwiera się samoloty?

  1. #1
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    MO927

    Domyślnie Jak otwiera się samoloty?


    Polecamy

    Witam.
    Wydaje mi się, że co nieco już wiem o lotnictwie, wylatałem setki godzin w PMDG 737 NGX, ale jednego nie wiem A skoro to FPP to zapytam...

    1. Jak otwiera się samoloty? Czy istnieje coś takiego jak kluczyki do samolotu? Interesuje mnie jak to wygląda zarówno w GA np. w Cessnie jak i w lotnictwie komunikacyjnym np. B737, A320.

    2. Widziałem, że w małych samolotach są jakieś kluczyki w "stacyjce" (?). Czy one mniej-więcej są unikalne tak jak w samochodach czy jeden pasuje do wszystkich jak w starych traktorach?

    3. Czy żeby otworzyć drzwi potrzebny jest jakiś kluczyk lub pilot? Zwłaszcza w "dużych" samolotach interesuje mnie jak to wygląda - żeby np. wejść do takiego B737. A może wychodzi się z założenia, że skoro są bramki, kontrole, rękawy itd. to kluczyk/pilot jest niepotrzebny, bo nikt niepowołany nie ma prawa nawet znaleźć się w sąsiedztwie samolotu (to by było trochę naiwne).
    shiver and Canonier like this.

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    W obecnych samolotach pasażerskich nie ma kluczyków. Jest klamka i nic wiecej. Na klamce są tez zwykle plomby - jak któraś jest zerwana, to znaczy ze ktoś majstrował przy samolocie i trzeba to sprawdzić, we współpracy z odpowiednimi służbami... Poza tym jak samolot jest "nieczynny" to odstawia się schodki/rękaw i to powinno załatwić sprawę

    Pamietam za to "za dzieciaka" w pod koniec lat 80tych, to LOTowskie AN-24 miały drzwi zamykane na klucz - na sali załóg na Terminalu Krajowym w Wawie, była taka szafka gdzie wisiały klucze do wszystkich Antków i piloci pobierali je przed wyjściem na lot... Podejrzewam, że było to związane z częstymi porwaniami samolotów w tym okresie...
    arek_waw, solti, Canonier and 2 others like this.

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Jeśli chodzi o GA to samoloty mają zamki i kluczyki (przynajmniej z założenia, bo zdarza się, że w "nowej" 55 letniej cessnie zamek nie działa), zarówno w drzwiach / owiewce jak i w stacyjce włączającej iskrowniki. Kluczyki są co do zasady unikalne - jak w samochodach, pewnie się co ileś tam "x" powtarzają ale generalnie, w szkole w której robiłem PPL było 7-8 różnych cessn i kluczyki nie były wymienne.
    arek_waw likes this.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    W malych sa prawdziwe klucze, unikalne bo dostep i kradziez takich samolotow jest duzo latwiejsza niz duzego Boeinga, od czasu do czasu sie slyszy o kradziezy takich samolotow.
    arek_waw likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Kradną na części czy w całości bardziej się opłaca?
    karol_epwa likes this.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  6. #6
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    W malych sa prawdziwe klucze, unikalne
    tak, ale jak klucz zgubisz to w 90 % przypadkow plaski srubokret zalatwi sprawe

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    W stacyjce tez;D?? Chciałbym zobaczyć jak pilot sprawdza iskrowniki manewrując śrubokrętem

  8. #8
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    no ja to juz widzialem, zreszta sam na to bym nie wpadl, mechanik mi powiedzial ze sie da, no i faktycznie da rade

  9. #9
    Moderator Senior Screener
    Awatar Pzlm28

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Dziś przyglądałem się podczas obsługi CL30. W tym przypadku kluczyk jest w schowku przy przedniej goleni, którym potem otwiera się drzwi do samolotu. Nigdy się nie spotkałem by ktoś nie zamykał bizjeta jakimś kluczykiem

    .................Don't let me die, I want to fly

  10. #10
    Senior Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No to teraz tylko kwestią czasu jest jak buchną Challengera z KRK.

  11. #11

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    O dzięki lecę na lotnisko ,tylko gdzie ja mam śrubokręt.
    Mimis likes this.

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Ja tam się na tym nie znam, ale logicznie patrząc na sprawę, to w lotnictwie GA kluczyki do kabiny i stacyjki raczej nie służą zabezpieczeniu przed kradzieżą aeroplana, bo ktoś kto potrafi go ukraść (odlecieć nim w siną dal), to poradzi sobie z tymi zamkami bez kłopotu.
    Bardziej stawiałbym na to, że kabinę zamyka się by ktoś nie buchnął tego co akurat leży na wierzchu (GPS, słuchawki, mapy etc.) a zamek w stacyjce po to by jakiś amator przez przypadek nie zakręcił rozrusznikiem po wciśnięciu paru kolorowych guziczków....

    W dużym lotnictwie już samo zabezpieczenie przed dostępem nieuprawnionej osoby na płytę stoiska chroni samolot przed dostaniem się do jego wnętrza, a uruchomienie wymaga pewnej, bynajmniej nie przypadkowej, sekwencji następujących po sobie czynności, stąd zamki są tam zbędne.

    No ale to tylko moja teoria.
    Kazor likes this.

  13. #13
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Potrzymaj mi piwo
    sanfran likes this.

  14. #14

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Ja tam się na tym nie znam, ale logicznie patrząc na sprawę, to w lotnictwie GA kluczyki do kabiny i stacyjki raczej nie służą zabezpieczeniu przed kradzieżą aeroplana, bo ktoś kto potrafi go ukraść (odlecieć nim w siną dal), to poradzi sobie z tymi zamkami bez kłopotu.
    Bardziej stawiałbym na to, że kabinę zamyka się by ktoś nie buchnął tego co akurat leży na wierzchu (GPS, słuchawki, mapy etc.) a zamek w stacyjce po to by jakiś amator przez przypadek nie zakręcił rozrusznikiem po wciśnięciu paru kolorowych guziczków....

    W dużym lotnictwie już samo zabezpieczenie przed dostępem nieuprawnionej osoby na płytę stoiska chroni samolot przed dostaniem się do jego wnętrza, a uruchomienie wymaga pewnej, bynajmniej nie przypadkowej, sekwencji następujących po sobie czynności, stąd zamki są tam zbędne.

    No ale to tylko moja teoria.
    No nie wiem... jak by w kabinie leżały słuchawki, GPS i bodaj co jeszcze o wartości pewnie koło 10 tys. i ktoś by chciał to ukraść, to z całym szacunkiem wybić albo przeciąć pleksę chyba jest dosyć łatwo - napewno łatwiej niż odpalić samolot, wystawić go z hangaru tak żeby nikt nie widział i nim odlecieć.

  15. #15
    pitekman
    Goście

    Domyślnie

    Nie mowa tutaj o złodziejach z zewnątrz. Kradzieże radiostacji, okularów, słuchawek i gps - to spotykana rzecz w środowisku, a także pośród wokółlotniskowych gapiów. Jeśli ktoś gdzieś przyleci, na obiadek na 30min, to nikt jego samolotu nie rozkreci przez ten czas. Ale wyjąć gpsa z otwartego samolotu już łatwiej, choćbyś miał 30sekund.

  16. #16
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    MO927

    Domyślnie

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dawno temu na jednym z kanałów TV, chyba którymś z Discovery był program o tym jak wygląda produkcja takiego liniowego samolotu i pokazali też ostatni etap - przekazywanie samolotu klientowi. Na samym końcu odbyło się "przekazanie kluczyków". Nie pamiętam, czy podano do czego konkretnie te kluczyki służą, ale z tego wynikało, ze obiekt o nazwie "kluczyki do samolotu" istnieje.
    O ile dobrze pamiętam było to o produkcji B747 dla Lufthansy.

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Kluczyki do barku.

  19. #19
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    No jak nie ma jak są

    IMG-4096.jpg
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  20. #20
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    No jak nie ma jak są
    To jeszcze dorzuć zdjęcie stacyjki w kokpicie

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •