Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
Like Tree11Likes
  • 1 Post By bedrzich
  • 1 Post By stachu_l
  • 1 Post By Kazor
  • 4 Post By bedrzich
  • 2 Post By jordanj
  • 1 Post By kitenation
  • 1 Post By morrowind96

Wątek: Prąd w małym samolocie

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2014

    Domyślnie Prąd w małym samolocie


    Polecamy

    Pytanko. Czy bez prądu możliwy jest lot?

    Prąd tracimy się w locie. Alternator zawala.Tracimy prąd z akumulatora.

    Wtedy co tracimy na małym SP General Aviation? Jak cessna np.
    Czy silnik będzie się kręcił dalej? Jeśli by nam zgasl to dopiero go nie damy wtedy odpalić w locie? A iskrowniki mechaniczne co nam dają ogólnie, bo słyszałem o nich ale nie wiem kiedy się przydają
    Tracimy też pewnie nawigację, vor, dme, ndb. Ale sterowanie mechaniczne działa. I jeszcze wątpliwość, pompa podająca paliwo przestanie działać?

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Silnik ma iskrowniki, które są całkowicie niezależne od instalacji elektrycznej samolotu. Mało tego - taki np. Piper Cub W OGÓLE nie miał instalacji elektrycznej w oryginale...
    supermajku likes this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    W samolocie takim jak C150, czyli z gaźnikiem, silnik nadal będzie działał. Przestaną działać przyrządy zasilane elektrycznie. Nie mam pod ręka instrukcji do C150 ale o ile pamiętam elektrycznie zasilana była żyrobusola albo zakrętomierz. Sztuczny horyzont zasilany jest z pompy próżniowej, więc nadal będzie działał. Wysokościomierz, prędkościomierz i wariometr też będą działać.
    Z tego co czytałem to brak prądu jest problemem w samolotach z silnikami z wtryskiem paliwa. Wtedy po wyczerpaniu akumulatora silnik stanie...

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kad-et Zobacz posta
    A iskrowniki mechaniczne co nam dają ogólnie, bo słyszałem o nich ale nie wiem kiedy się przydają
    Iskrowniki obecnie raczej nie są mechaniczne a przynajmniej nie bardziej mechaniczne niż alternator. Taki iskrownik to jest rodzaj dedykowanej prądnicy z uzwojeniem wysokiego napięcia zasilającym świecę. Klasycznie miał on mechaniczny przerywacz (jak i silniki o bateryjnym układzie zapłonowym) i to chyba jedyna bardziej mechaniczna część. Układ z iskrownikiem występuje praktycznie we wszystkich silnikach pracujących bez akumulatora - piła łańcuchowa, kosiarka, motorower (dawniej nie miały akumulatora), małe agregaty, silniki zabutrowe do łodzi ...
    Niektóre instalacje z akumulatorem ciągle mają taki zapłon - z tradycji, z niezależności od akumulatora - np motocykl Junak (ten z lat 60-tych XXw) miał iskrownik do zapłonu i prądnicę do ładowania akumulatora i zasilania świateł.
    W silnikach lotniczych wymagano podwójnego iskrownika i dwóch świec na cylinder ale nie wiem jak jest teraz. Tak podobno miał silnik VW w wersji lotniczej - taki garbusowy bokser ale inna głowica i dwa iskrowniki.
    Obecnie nawet instalacja iskrownikowa zawiera elektronikę - układ mechanicznego przerywacza zastąpiono elektronicznym opartym na czujniku magnetycznym albo innym bezkontaktowym. Ta elektronika oczywiście też ma coraz więcej funkcji (np regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu) ale ciągle jest zasilana niezależnie od akumulatora i występuje w postaci zalanego modułu wiec raczej dość odporna na warunki zewnętrzne. Silnik zaburtowy po utopieniu i osuszeniu (jak nie zaciągnął wody do cylindra w czasie pracy i nie uszkodził korbowodu), wymianie oleju startuje bez większych problemów.
    Ostatnio edytowane przez stachu_l ; 19-06-2019 o 18:21 Powód: Błąd merytoryczny
    supermajku likes this.

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kad-et Zobacz posta
    Z tego co czytałem to brak prądu jest problemem w samolotach z silnikami z wtryskiem paliwa. Wtedy po wyczerpaniu akumulatora silnik stanie...
    Zależy - bo są silniki z wtryskiem mechanicznym, nie elektronicznym, a do takiego prądu też nie trzeba. System znany od początków XXw, stosowany od lat 30-tych, m.in. w silnikach DB (Bf-109), BMW (FW-190), ASz-82FN (Ła-5/7/9/11)... W samolotach GA wtrysk elektroniczny to dopiero lata 80/90-te jak nie później. Ze względów certyfikacyjnych układy elektroniczne wtryskowe mają w samolotach oddzielny układ elektryczny. No i nie mylcie układu wtryskowego od zapłonowego - bo zupełnie co innego!
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 20-06-2019 o 12:43
    Pozdrawiam!
    Piotr

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2014

    Domyślnie

    No tak, ale o układ zapłonowy mniej się martwiłem bo po pierwsze zakładamy, że silnik działa w czasie lotu, a jakby się wyłączył to są jeszcze iskrowniki mechaniczne, czyli pewnie obracające się magnesy,uzwojonko i indukcja Jak zauważył stachu. A bardziej mnie interesowało też, jak poradzi sobie samolot z dostarczaniem paliwa, ale rzeczywiście gaźnik i prawo Bernoulliego obejdzie brak prądu.. Czyli można lecieć, ale ze względów bezpieczeństwa szukamy lądowania, mówiąc np tylko o cessnie małej czy zlinie.

    P.S A no żyrobusola też wypada jak zauważyliście, nie ma co obracać bez prądu te kilka tysięcy obrotów na minutę, to już utrudnia nam mocniej sytuację, zwłaszcza gdy nie mamy CAVOKU.

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Hastian Zobacz posta
    P.S A no żyrobusola też wypada jak zauważyliście, nie ma co obracać bez prądu te kilka tysięcy obrotów na minutę, to już utrudnia nam mocniej sytuację, zwłaszcza gdy nie mamy CAVOKU.
    Żyroskop żyrobusoli w większości przypadków jest rozkręcany i utrzymywany za pomocą podciśnienia wytwarzanego przez mechaniczną pompę próżniową.

  8. #8
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Poleci ktoś jakąś książkę o przyrządach/systemach pokładowych samolotu?
    Najlepiej, aczkolwiek niekoniecznie, po polsku.
    Omega98 likes this.

  9. #9
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Polecam absolutną „biblię” o klasycznych przyrządach po polsku:
    99B1AB22-4875-4144-9663-836EA4FE6F05.jpeg
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 21-06-2019 o 11:17
    Kazor, jordanj, Hastian and 1 others like this.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Taką przypadłość ma m.in. Da-40, w którym nawet skok śmigła sterowany jest przez ECU. ECU są dwa, podstawowy A i zapasowy B. Zasilane są z instalacji elektrycznej głównej, baterii o pojemności 23 Ah, a w ostateczności z. arterii zapasowej dedykowanej tylko ECU (nic więcej z niej prądu nie bierze) o pojemności 12 Ah. Jest tez bateria jednorazowa, która zasila awaryjny sztuczny horyzont i oświetlenie wewnętrzne. Reasumując, ostatnie dwie godziny lotu można wykonać na zasilanym bateryjnie ECU, elektrycznym, zasilanym bateryjnie ADI, analogowym prędkościomierzu i wysokościomierzu oraz lampce oświetlające nam to wszystko. ... boi jeszcze kompas analogowy rzecz jasna.

    W Cirrusie SR-22 są za to dwa alternatory, więc awaria jednego nie jest problemem.

    W samolotach wielosilnikowym GA jest po jednym alternatorem na silnik i każdy z mich jest w stanie zasilić samodzielnie najważniejsza awionikę, ale bardziej energochłonne elementy np. ADF lub radar pogodowy (jeśli jest) zazwyczaj zasilane są bezpośrednio z szyny alternatora i nie ma możliwości zrobienia cross w przypadku awarii.
    pwaos and Hastian like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    W samolotach typu c152 (w innych pewnie jest podobnie) sztuczny horyzont i zyrobusola zasilane są próżniowo a tylko chylomierz lub zakrętki weź elektrycznie. W razie awarii pompy próżniowej zostają te drugie które wspólnie z przyrządami pitot/static pozwalają utrzymać lot po prostej i w poziomie. Do nawigacji ciagle zostaje tradycyjna busola.

    co do zasilania silnika w paliwo - w górnopłata jest zasilanie grawitacyjne - prąd zbędny. W dolnoplatach główna pompa to pompa odsilnikowa. Elektryczna jest co do zasady pompa zapasowa/dodatkowa.
    Hastian likes this.

  12. #12

    Dołączył
    Aug 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    Z literatury warto jeszcze polecić podręcznik Polak, Rypulak, "Awionika, przyrządy i systemy pokładowe".
    Kazor likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •