Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
  1. #1

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie Lotnicze paliwa alternatywne


    Polecamy

    Jak to będzie wyglądać w przyszłości, kiedy złoża ropy się wyczerpią? Na czym samoloty będą latać? Czy prowadzone są jakieś badania i próby na innych paliwach?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ostantnio KL/AF podpisały z kimś umowę o dostarczaniu im paliwa z alg. Czy jest to skuteczne i na ile wystarczy, tego nie wiem...

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Częstochowa

    Domyślnie

    Dobre pytanie. Ja stawiałbym na wodór, chociaż sprawa jest ciekawa, bo wykorzystywany od dawna do napędu rakiet nie znalazł jeszcze zastosowania (ani chyba nawet zainteresowania) w lotnictwie. Oczywiście nie licząc sterowców wiele lat temu, ale nie o takie jego wykorzystanie mi chodzi.

  4. #4
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie Re: Lotnicze paliwa alternatywne

    Cytat Zamieszczone przez Aragorn
    Jak to będzie wyglądać w przyszłości, kiedy złoża ropy się wyczerpią? Na czym samoloty będą latać? Czy prowadzone są jakieś badania i próby na innych paliwach?
    A czym beda napedzane samochody? W koncu problem z brakiem ropy dotyczy wielu srodkow transportu. Jeszcze samolot mozesz zrobic elektryczny i ladowac go w nocy z gniazdka (elektrycznosc naprzyklad z elektrowni atomowej) ale ta metod raczej odpada w przypadku lotnictwa. Jak bedzie naprawde krucho z ropa to (moja spekulacja) samochody beda jezdzic elektryczne a samoloty bede ciagle uzywac rope. To da inzynierom troche czasu aby przestawic samoloty na cos innego ale nie bedzie to latwe zadanie. Paliwo wodorowe wcale nie jest genialna alternatywa, juz predzej bedzie sie uzywalo bio-paliw. Poszukaj - watek o bio-paliwach byl juz wczesnie.

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Vantaa

    Domyślnie

    niedawno Virgin Atlantic testował swojego 744 lecąc z jednym silnikiem na biopaliwo

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez westin
    niedawno Virgin Atlantic testował swojego 744 lecąc z jednym silnikiem na biopaliwo
    Ostroznie z tym - tylko pewnien procent paliwa byl bio. Nie istnieje obecnie silnik turbinowy ktory bylby w stanie pracowac zadawalajaco na 100% bio paliwie.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Częstochowa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5
    Paliwo wodorowe wcale nie jest genialna alternatywa,
    To może jeszcze wyjaśnisz co jest nie tak z wykorzystaniem wodoru jako paliwa?

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Harry_man
    To może jeszcze wyjaśnisz co jest nie tak z wykorzystaniem wodoru jako paliwa?
    Sa 3 glowne praktyczne trudnosci z wodorem, wszystkie obecnie dosc powazne:

    1. Wysoki koszt uzyskania wodoru lacznie z tym ze ten proces wydziela duzo CO2 do atmosfery. Paliwo wodorowe wcale nie jest "zielone" jesli wezmie sie pod uwage jego wytworzenie.
    2. Bardzo powazne trudnosci z transportem wodoru i nie chodzi tylko o temperature ale duze problemy z korozja, szczelnoscia, itp.
    3. "Low volumetric energy" czy tlumaczac na polski - bardzo mala gestosc energetyczna wodoru co by stwarzalo koniecznosc olbrzymich (gabartytowo) zbiornikow paliwa.

  9. #9

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Częstochowa

    Domyślnie

    Ad. 1 Nikt nie wspominał, że paliwo musi być "zielone". Bo na pewno nie można do takowych zaliczyć BIO, które również zostało tutaj zaproponowane. Po za tym chodzi po prostu o dostarczenie energii, a nikt nie powiedział, że musimy ją uzyskać z elektrowni cieplnej
    Ad. 2 Wodór jako taki można byłoby wytwarzać w bezpośrednim sąsiedztwie lotnisk. Nie słyszałem żeby problemem była temperatura. Nieco gorzej ze szczelnością, ale w miarę rozwoju technologii powinno być coraz łatwiej.

    Ja osobiście miałbym zastrzeżenia jeśli chodzi o bezpieczeństwo i na dzień dzisiejszy raczej nie wsiadłbym do samolotu na którym znajdowałoby się kila(dziesiąt?) ton wodoru

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Harry_man
    Nie słyszałem żeby problemem była temperatura.

    Nie powiesz chyba ze utrzymywanie wodoru w temperaturze -250 C i pod cisnieniem jest zaniedbywalnym problemem technicznym ktory sam sie rozwiaze.

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Częstochowa

    Domyślnie

    A po co utrzymywać go w takiej temperaturze?

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie

    Żeby był w stanie ciekłym? Żeby można go pompować do silników?
    podpis zablokowany

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Częstochowa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Aragorn
    Żeby był w stanie ciekłym?
    Tego się domyśliłem.
    Cytat Zamieszczone przez Aragorn
    Żeby można go pompować do silników?
    Silniki nie mogą pracować na gaz? Pamiętajmy, że mówimy cały czas w kontekście przyszłości.

  14. #14
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Harry_man
    Silniki nie mogą pracować na gaz? Pamiętajmy, że mówimy cały czas w kontekście przyszłości.
    A skąd mamy to wiedzieć? Nie jesteśmy w przyszłości.

    Moim skromnym zdaniem, alternatywne napędy jakie by one nie były są już opracowane i czekają gdzieś w Amerykańskich/Rosyjskich/Chińskich/jakichkolwiek laboratoriach na moment kiedy będą mogły być wprowadzone. Wprowadzenie teraz nowych napędów (nie potrzebujących ropy czy gazu) jest po prostu nikomu nie potrzebne z ekonomicznego punktu widzenia i lepiej się z tym nie wychylać.

    Ale tak jak napisałem to jest tylko moja prywatna opinia w tym temacie.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Harry_man
    Dobre pytanie. Ja stawiałbym na wodór, chociaż sprawa jest ciekawa, bo wykorzystywany od dawna do napędu rakiet nie znalazł jeszcze zastosowania (ani chyba nawet zainteresowania) w lotnictwie. Oczywiście nie licząc sterowców wiele lat temu, ale nie o takie jego wykorzystanie mi chodzi.
    A Tu-155?
    http://www.abovetopsecret.com/forum/thread351686/pg1
    http://www.janes.com/extracts/extrac.../del00318.html
    http://visualrian.com/images/item/180782

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Częstochowa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    A skąd mamy to wiedzieć? Nie jesteśmy w przyszłości.
    A skąd wiesz, że jutro będzie padał deszcz, a po jutrze świeciło słońce? Przecież mamy dopiero dzisiaj? Jedne prognozy są mniej, drugie bardziej trafne, ale pewne założenia zawsze możemy poczynić. Nawet jeżeli dzisiaj nikt nie stosuje w samolotach silników spalających gaz, nie oznacza to, że zbudowanie i eksploatacja takiego jest niemożliwa/trudna.
    Za wszystkim stoją pieniądze i jak będzie taka potrzeba, to rozwiązania na pewno się znajdą (o czym sam zresztą napisałeś).

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Harry_man
    Silniki nie mogą pracować na gaz? Pamiętajmy, że mówimy cały czas w kontekście przyszłości.
    Wiesz, przeczytaj sobie troche o paliwie wodorowem bo zadajesz lekko idiotyczne pytania. Fizyka raczej sie nie zmieni w przyszlosci.

  18. #18

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Gdansk!!!

    Domyślnie

    USAF juz od dawna (chyba 2-3 lata) testuje nowe paliwo. Jest to mieszankja jakiegos syntetycznego paliwa z normalnym JET-A.
    Z tego co wiem to juz na tym lataja. Mysle ze to moze byc jakas alternatywa w najblizszej przyszlosci. Nie wydaja mi sie ze naped wodorowy albo elektryczny stanie sie rzeczywistoscia jeszcze przez ladnych pare lat. Lotnictwo nadal jest uzaleznione od ropy.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Jest jeszcze napęd nuklearny, ale to się raczej nie sprawdziło w przypadku samolotów

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •