Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1

    Dołączył
    Jan 2020

    Domyślnie Wybór trasy podejscia w zależnosci od...?


    Polecamy

    Witajcie!

    Pytanie mam najprawdopodobniej z kategorii prostych.

    Od czego zależy wybór trasy podejścia samolotu? Zauważyłem, że nad moim miejscem liczba samolotów startujących/lądujących na Okęciu jest duża latem, a o wiele mniejsza zimą. Zimą w zasadzie jest to sporadyczne (jak na jakiś czas się pojawi jakiś samolot, a jak już leci to bardzo wysoko). Latem zaś to niekiedy jeden za drugim jak po sznurku i niekiedy można zobaczyć że pilot ma niebieskie oczy :-)

    Czym jest to uwarunkowane? Wygodą lądowania, kierunkami wiatru, porą roku, decyzją kogoś? Oczywiście chodzi mi tylko o aspekty "lotnicze", bez wpływu remontów pasów, wyłączenia czegoś z ruchu itd.

    Pozdrawiam!

  2. #2
    Awatar Cruiser

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Kierunek wiatru to pierwsze i najważniejsze kryterium.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2020

    Domyślnie

    Tak też sądziłem. Znalazłem informację, iż w lecie przeważają wiatry o kierunku zachodnim i północno-zachodnim, zimą przeważają w wiatry wiejące z południowego-zachodu. Z tego by wynikało, że przez to latem samoloty startują "na północ" a zimą "na południe" (cały czas "pod wiatr")?

  4. #4
    Awatar Cruiser

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Tak. Starty i lądowania „lepiej” wykonywać pod wiatr. Można czasem też i z wiatrem ale zarówno rozbieg jak i dobieg będą dłuższe a prędkość wyższa - niezbyt korzystna sytuacja.

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Trzeba też pamiętać, że przy niewielkim wietrze (najczęściej do 5kts, czyli 2-3m/s z grubsza), wiele lotnisk ma kierunki preferowane. Okęcie do nich należy, tu preferowane są kierunki 29/33 (z grubsza na zachód lub północny-zachód) do startów oraz 33 do lądowań (lądowania z południowego wschodu). Dlatego najczęściej ruch można obserwować na tych kierunkach.

    Pozdrawiam, Adam

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Gdzie leży „Twoje miejsce”?

    Cytat Zamieszczone przez antonisiem Zobacz posta
    decyzją kogoś
    Decyzją kontrolerów ruchu lotniczego.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2020

    Domyślnie

    "Moje miejsce" to północne Bemowo (Jelonki Południowe) https://www.google.pl/maps/@52.2225118,20.9095816,15z

    Rozumiem jednakże, że decyzja kontrolera ruchu musi bazować na jakichś danych i wytycznych. A te wytyczne to wiatr z północnego zachodu (lato) oraz południowy zachód zimą.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    W Twoim przypadku zależy to od dostępności dróg startowych.

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2020

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    W Twoim przypadku zależy to od dostępności dróg startowych.
    No tak, ale na Okęciu są tylko dwie linie, więc problem dostępności raczej jest wtórny

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez antonisiem Zobacz posta
    "Moje miejsce" to północne Bemowo (Jelonki Południowe) https://www.google.pl/maps/@52.2225118,20.9095816,15z

    Rozumiem jednakże, że decyzja kontrolera ruchu musi bazować na jakichś danych i wytycznych. A te wytyczne to wiatr z północnego zachodu (lato) oraz południowy zachód zimą.
    Oczywiście do wiatru kontroler dopasowuje się na bieżąco, a nie w zależności od pór roku. To tylko jedne z wytycznych. Liczy się jeszcze decyzja środowiskowa, to znaczy nie latanie nad najbardziej zurbanizowanymi terenami, jeśli to niepotrzebne.

  11. #11
    Awatar tinek6

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Nowa Iwiczna

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez antonisiem Zobacz posta
    No tak, ale na Okęciu są tylko dwie linie, więc problem dostępności raczej jest wtórny
    W Twoim przypadku, to do czego się odnosisz to albo lądowanie na 15, albo start z 33. Ta pierwsza zdarza się najrzadziej ze wszystkich lądowań jeśli do dsypozycji są wszystkie 4 kierunki. Ta druga głównie dla ciężkich szerokich, które preferują startować z 33 niż z 29 (de facto z linii latających regularnie to LO). Latemprzez pewien czas były zamknięte kierunki 11/29 ze wzgłędu na prace budowlane, stąd miałeś więcej na 15 (normalnie by siadały na 11). Stąd jak aaben zauważa, w Twoim przypadku to problem dostępności - 11 było niedostępne więc trzeba było na 15.
    Pomijając kwestię oprzyrządowania podejść to podejścia na 15 i 29 są nad bardziej zurbanizowanymi terenami niż na odpowiednio 11 i 33.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •