Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 31 z 31
Like Tree39Likes

Wątek: Chowanie podwozia w śmigłowcach

  1. #21
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK
    Wpisów
    4

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter Zobacz posta
    Hmm, a Francuzi o tym nie wiedzą i robią po swojemu
    Bo wyjątek potwierdza regułę
    Za to doktora masz po prawej tzn. jego lewej

    Poszperałem nieco w notatkach ze studiów i mądrych książkach - efekt "poszukiwań" prezentuje poniżej:

    Przejrzałem tzw "biblię" pilota śmigłowcowego - Ryszard Witkowski "Budowa i pilotaż śmigłowców" WKiŁ Warszawa 1986 i znalazłem jedyną wzmiankę o położeniu fotela pilota dowódcy na str. 213 w/w pozycji:
    "...Miejsce pilota-dowódcy w tym śmigłowcu (Bo105) znajduje się z prawej strony. Jest to pozycja dowódcy powszechnie stosowana w śmigłowcach zachodnich. Śmigłowce krajów socjalistycznych preferują pozycję pilota-dowódcy po lewej stronie kabiny, zapewne przez analogię z taką pozycją w kabinie samolotów. W śmigłowcach nie jest to jednak pozycja optymalna, m.in. utrudnia obsługiwanie przez pilota-dowódcę urządzeń pokładowych rozmieszczonych w płaszczyźnie symetrii kabiny, zmusza bowiem w czasie tej operacji do pilotowania lewą ręką. Istnieją również inne niedogodności tej pozycji" Jakie? Autor nie rozwija wątku.

    Natomiast, osobiste notatki ze studiów w Dęblinie, z przedmiotu: "Budowa i eksploatacja silnika i płatowca", w części dotyczącej budowy wiropłatów, zawierają następujący zapis:
    "...Fotel pilota-dowódcy umieszcza się po stronie zapewniającej równowagę poprzeczną, przy danym kierunku obrotów WN (wirnika nośnego)..."
    Mogę teraz dowolnie spekulować, że wykładowca (JK) miał na myśli to, o czym wspomniałem we wcześniejszych postach. Czy miał rację? Z pewnością jest to jeden z logicznych argumentów..
    ps. Czyli nauka nie tak do końca poszła w las, skoro coś tam w "zwojach" zostało
    Ostatnio edytowane przez frik ; 24-03-2020 o 18:00
    Rosenzweigova, alien, frik and 5 others like this.
    heliHansa - Grzegorz Ziomek

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc
    „…No i zwykła głupota”
    Grzegorz Ziomek


  2. #22
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    awej strony. Jest to pozycja dowódcy powszechnie stosowana w śmigłowcach zachodnich. Śmigłowce krajów socjalistycznych preferują pozycję pilota-dowódcy po lewej stronie kabiny, zapewne przez analogię z taką pozycją w kabinie samolotów. W śmigłowcach nie jest to jednak pozycja optymalna, m.in. utrudnia obsługiwanie przez pilota-dowódcę urządzeń pokładowych rozmieszczonych w płaszczyźnie symetrii kabiny, zmusza bowiem w czasie tej operacji do pilotowania lewą ręką.
    Ok, przemawia to do mnie .
    Nawet do tego stopnia, że jestem sobie w stanie wyobrazić, że kierunek obrotu WN jest w śmigłowcach zachodnich dobrany tak, by możliwe było usadzenie pilota po prawej. O ile ofkors "urządzeń pokładowych rozmieszczonych w płaszczyźnie symetrii kabiny" nie da się wygodnie rozmieścić inaczej (pojecia nie mam o pilotowaniu śmigłowców)?


  3. #23
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Koledzy powoli zaczynają dorabiać teorię do praktyki. Kierunek obrotów w śmigłowcach amerykańskich, które zdominowały świat, przynajmniej w pierwsze fazie rozwoju, miały (i mają) kierunek przeciwny do ruchu wskazówek zegara. Tylko, że pierwsze konstrukcje miały fotel pilota w osi kadłuba. Stąd trudno, żeby kierunek obrotu WN podyktowany był stroną, po której siedzi pilot. Istnieje teoria spiskowa, która mówi, że Rosjanie chcieli mieć śmigłowiec, w którym łopaty obracają się w stronę przeciwną do tych imperialistycznych.
    Jeżeli chodzi o pozycję pilota we współczesnych maszynach to niektórzy producenci zwracają uwagę na fakt, że gdy są zdwojone sterownice to ewentualny pasażer, żeby nie miał konfliktu z dźwignią skoku/mocy lepiej, żeby wsiadał z prawej strony. To powoduje, że pilot siedzi po lewej.

  4. #24
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    jestem sobie w stanie wyobrazić, że kierunek obrotu WN jest w śmigłowcach zachodnich dobrany tak, by możliwe było usadzenie pilota po prawej.
    No właśnie...

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    Poszperałem nieco w notatkach ze studiów i mądrych książkach - efekt "poszukiwań" prezentuje poniżej: ...
    No właśnie chodzi o to, że odpowiadasz tu nie na to pytanie, które sprowokowało cię do poszukiwań...

    Pytanie dotyczyło wyboru kierunku obrotów wirnika głównego.
    For every solution there is a problem.

  5. #25
    Moderator Senior Screener
    Awatar Pzlm28

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Oryginalnie to pytanie dotyczyło późnego chowania podwozia przez śmigłowce. Ktoś odpowie na pytanie z pierwszego postu? Jestem ciekawy tego też

    .................Don't let me die, I want to fly

  6. #26
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pzlm28 Zobacz posta
    Oryginalnie to pytanie dotyczyło późnego chowania podwozia przez śmigłowce. Ktoś odpowie na pytanie z pierwszego postu? Jestem ciekawy tego też
    Dla przykładu, dla AW109, FLM (oni na to mówią RFM od Rotor Flight Manual) mówi, że w normalnych operacjach podwozie chowa się po osiągnięciu 200ft AGL, przy lądowaniu nie niżej niż 200 ft AGL. Wszelkie ostrzegacze są ustawione na tę wysokość i światełko plus krzyk "eletronicznej pani" uruchamiają się jeśli poniżej 200 ft, jeśli mamy schowane podwozie.
    Jeżeli operacje są w kategorii A (specjalne profile, z wysokościami decyzji, które mogą być większe niż 200 ft AGL) to podwozie chowa się w zasadzie po osiągnięciu Vy, a wypuszcza przed osiągnięciem LDP.
    Dodam jeszcze, że w AW109 maksymalna prędkość z wypuszczonym podwoziem to 140 KIAS (starsze wersje 120) a wypuszczone podwozie jest doskonałym hamulcem aerodynamicznym, z czego chętnie się korzysta.
    alien, Pzlm28, frik and 4 others like this.

  7. #27
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK
    Wpisów
    4

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    No właśnie chodzi o to, że odpowiadasz tu nie na to pytanie, które sprowokowało cię do poszukiwań...

    Pytanie dotyczyło wyboru kierunku obrotów wirnika głównego.
    A nie czasem miejsca siedzenia pilota? Patrz post nr #3.
    Reszta dyskusji była implikacją pytania z w/w posta.
    ps. scalenie posta nie odnosiło się do odpowiedzi, do @RobCopter, ale do zasady zakazującej pisanie posta pod postem.
    Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 24-03-2020 o 17:38
    heliHansa - Grzegorz Ziomek

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc
    „…No i zwykła głupota”
    Grzegorz Ziomek


  8. #28
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    A nie czasem miejsca siedzenia pilota? Patrz post nr #3.
    Zaczynamy grzęznąć w sporach formalnych, ale biorąc pod uwagę, że są już w wątku merytoryczne odpowiedzi na wszystkie pytania, które zostały zadane...

    Na poprzedniej stronie wygląda to tak:
    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Pytanie lekko konstrukcyjne: od czego zależy, albo na co jeszcze wpływa, kierunek obrotów WN, że jedni montują prawo-, a drudzy lewo-"skrętny"?
    Czy to tylko kwestia tego że Ruscy zawsze lubili być niekompatybilni
    Wow! A to mnie Kolega zastrzelił. Szczerze - nie wiem. W tej chwili nic mądrego nie przychodzi mi do głowy - odwołam się do notatek ze studiów lub książki Witkowskiego, bo takie pytanie pewnie padło na studiach, ale to trochę potrwa
    Czytam, i czytam, i jakoś trudno mi przekonać samego siebie, że nie chodzi tu o kierunek obrotów wirnika.
    For every solution there is a problem.

  9. #29
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Chodzi chodzi. Ale kwestia posadzenia pilota, choć jak przekonuje wyżej inny kolega nie do końca wynika z obrotów WN, to i tak jest ciekawa


  10. #30
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK
    Wpisów
    4

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez alien Zobacz posta
    Czytam, i czytam, i jakoś trudno mi przekonać samego siebie, że nie chodzi tu o kierunek obrotów wirnika.
    Hehehe, 1:0 dla Kolegi
    Jednak 15,4 cala vs 4 cale robi różnicę
    heliHansa - Grzegorz Ziomek

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc
    „…No i zwykła głupota”
    Grzegorz Ziomek


  11. #31
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie


    Polecamy

    Kolega @RobCopter wyczerpująco odpowiedział na moje pytanie z #1 - bardzo dziękuję. Ale reszta dyskusji też jest ciekawa.

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •