Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 32
Like Tree1Likes

Wątek: Silniki

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Silniki


    Polecamy

    Jaka jest różnica między tym, że silniki są pod skrzydłami, albo z tyłu kadłuba?


  2. #2
    Awatar pol574

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    CICHE/Zakopane

    Domyślnie

    Z tego co wiem silniki z tyłu kadłuba pozwalają na starty z krótszych pasów startowych.
    Sprzęt:Canon EOS 550D+GSO 10"+GSO 2x.
    My Airport Ciche-Baligowiec 1:400

  3. #3
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    111

    Domyślnie

    Umiejscowienie silników zależy od efektywności aerodynamicznej danego rozwiązania.
    np. umiejscowione z tyłu kadłuba silniki pozwalaja na zastosowanie niczym nie zabużonego profilu skrzydła, a więc większą jego efektywność
    natomiast czytałem gdzieś, że rodzina e-jets Embraera pierwotnie miała mieć silniki obok kadłuba, ale badania tunelowe skłoniły konstruktorów do przeniesienia silników pod skrzydła.
    inna sprawa to kwestia bezpieczeństwa, silniki przy kadłubie zmuszaja konstruktórów do zaprojektowania takich rozwiązań struktury kadłuba, aby w przypadku rozerwania silnika nie doszło do dekompresji kabiny.

  5. #5
    Awatar pol574

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    CICHE/Zakopane

    Domyślnie

    RzEmYk Nie wiem co jest w tym tyle śmiesznego
    Sprzęt:Canon EOS 550D+GSO 10"+GSO 2x.
    My Airport Ciche-Baligowiec 1:400

  6. #6
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    To, że zmiana położenia silnika tak drastycznie pomaga podczas startów, a szczególnie z krótkich pasów...
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  7. #7
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pol574
    RzEmYk Nie wiem co jest w tym tyle śmiesznego
    To że jest to całkowita bzdura... Poza silnikiem samoloty przeważnie mają skrzydła i od ich konstrukcji zależy bardzo wiele - przykład starsze Canadairy które ledwo startują...
    KZ

  8. #8
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie Re: Silniki

    Cytat Zamieszczone przez Sebek1994
    Jaka jest różnica między tym, że silniki są pod skrzydłami, albo z tyłu kadłuba?
    Ogólnie rzecz biorąc niewielka z punktu widzenia większości ludzi - położenie zależy od konstruktorów płatowca a obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety.
    KZ

  9. #9
    Awatar pol574

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    CICHE/Zakopane

    Domyślnie

    KZ No nie wiem czy taka bzdura oglądałem nie dawno KATASTROFY W PRZESTWORZACH i tam mówili że w konstrukcjach takich jak MD-80 i DC-9 silniki z tyłu kadłuba spełniają rolę mniejszego rozbiegu po pasie i dzięki tej konstrukcji samoloty mogą startować z dość krótkich pasów. A więc nie wiem dlaczego myślisz że to bzdura, a Canadair ledwo startuje bo zależy to od srzydeł a nie od silników.

  10. #10
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pol574
    KZ No nie wiem czy taka bzdura oglądałem nie dawno KATASTROFY W PRZESTWORZACH i tam mówili że w konstrukcjach takich jak MD-80 i DC-9 silniki z tyłu kadłuba spełniają rolę mniejszego rozbiegu po pasie i dzięki tej konstrukcji samoloty mogą startować z dość krótkich pasów.
    Hint: Nie zawsze w telewizji wiedzą co mówią. O wiele większe znaczenie ma tutaj ciąg i jego stosunek do masy, niż umiejscowienie... Silniki z tyłu mają sporą wadę, gdyż wymuszają usterzenie T, a takie gorzej się zachowuje przy przeciągnięciach.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  11. #11
    Awatar pol574

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    CICHE/Zakopane

    Domyślnie

    Myślę że w katastrofach w przestworzach są wiarygodne i prawdziwe informację.

    Pol: emotikona której używasz oznacza mrugniecie okiem, a więc w pewnym sensie żart. Czy zdajesz sobie z tego sprawę, szczególnie w odniesieniu do Twojego pierwszego postu w tym temacie ?
    Q

  12. #12
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Jak widac na powyższym przykładzie niekoniecznie. Jak niby punkt przyłożenia ciągu ma poprawiac osiągi?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pol574
    Myślę że w katastrofach w przestworzach są wiarygodne i prawdziwe informację.
    Pewnie tak, problem jest tylko ze rozumieniem tego co sie slyszy. Zaloze sie ze niczego takiego co przytaczasz powyzej nie powiedzili bo to nie mialoby zadnego sensu.

  14. #14
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    Nie wiem co miałeś na myśli Frik pisząc, że usterzenie T gorzej zachowuje się przy przeciągnieciach, ale całkiem daje radę przy korkociągu, bo stery wysokości nie zacieniają statecznika pionowego. Główną wadą usterzenia typu T jest jego masa, która jest większa niż w przypadku innych typów.

    Nie jestem teraz przy literaturze, żebym mógł jakoś poprzeć swoje wypowiedzi, ale sięgając do zakamarków pamięci nie znajduje przyczyny dla której tylne umieszczenie silników miałoby pomóc przy startach z krótkich pasów. Chyba, że chodzi ci Rzemyk o te dodatkowe parę metrów między skrzydłami a ogonem

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Częstochowa

    Domyślnie

    Do podobnych wniosków jak pol574 (choć trochę na wyrost) można byłoby dojść po obejrzeniu jednego z odcinków "latający heavy metal". Mowa była o potrzebie budowy samolotu zdolnego do startowania z krótkich pasów i jako przykład takowego podano boeinga 727. W nim właśnie silniki przymocowano bezpośrednio do kadłuba mimo, że w innych samolotach powszechne było instalowanie ich pod skrzydłami.

  16. #16
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    Nie wiem co miałeś na myśli Frik pisząc, że usterzenie T gorzej zachowuje się przy przeciągnieciach
    Bo przy głębokim przeciągnięciu ster wysokości jest w cieniu płata i oddanie drążka żeby wyjśc z tego nic nie daje. A korków na DC-9 czy 727 to wolę sobie nie wyobrażac Ale żeby temu zapobiec są stick shakery i pushery.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  17. #17
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTHH; EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Cytat Zamieszczone przez Krasin
    Nie wiem co miałeś na myśli Frik pisząc, że usterzenie T gorzej zachowuje się przy przeciągnieciach
    Bo przy głębokim przeciągnięciu ster wysokości jest w cieniu płata i oddanie drążka żeby wyjśc z tego nic nie daje. A korków na DC-9 czy 727 to wolę sobie nie wyobrażac Ale żeby temu zapobiec są stick shakery i pushery.
    Teoria, na dodatek prasowa, że tak powiem!
    Były przypadki tzw. Deep stall samolotów z usterzeniem typu T, ale kiedy się na tym poznano, wprowadzenie pewnych , dość prostych poprawek spowodowało, że więcej się to nie zdarzyło. Te przypadki dotyczyły głównie samolotów wojskowych; w samolotach pasażerskich odpowiednia długość kadłuba czyli ramię usterzenia (proporcje samolotu) jest skutecznym zabezpieczeniem przed zjawiskiem głębokiego przciągnięcia. Już prędzej będzie to płaski korkociąg - tzn przy przekroczonym tylnym wyważeniu niż deep stall lub przeciągnięcie skrzydeł bądź usterzenia spowodowane oblodzeniem.
    Shakery i pushery wprowadzono nie dlatego - po prostu w nowoczesnych samolotach, ze wspomaganiem sterowania szczególnie brakowało pilotom sprzężenia zwrotnego w postaci drgań usterzenia ostrzegających przed przeciągnięciem i tyle!
    Co do "Katastrof..." - hmm, jest sporo faktów, i owszem, ale nie jest to program wolny od uproszczeń niestety! W końcu to telewizja, a nie agencja badań wypadków czy nadzoru nad bezpieczeństwem!
    Pozdrawiam!
    Piotr

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    A na BAC 1-11 i Tridentach nie było głębokich przeciągnięć przypadkiem? I jeszcze Tu-154?
    Eee tam, podpis ;)

  19. #19
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie

    Przerzucenie silnik spod skrzydeł na bok kadłuba może pomóc jedynie podczas startów z zanieczyszczonych pasów, wtedy silniki nie zbierają - jak odkurzacz - śmieci z pasa.

    Jeśli silniki o ciągu np. 100kN umieścimy przy kadłubie, to w jaki sposób mają one lepsze właściwości startu jak takie same silniki pod skrzydłami?
    Przecież i tu i tu jest taki sam ciąg...

    Tak swoją drogą, to BAe-146 ma silniki pod skrzydłami, a jest praktycznie maszyną STOL, to jak by mu te silniki przesunąć w tył na kadłub, to by z miejsca startował!
    mikii77 likes this.
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie


    Polecamy

    RzEmYk, ale tu nikt poza jedną osobą się z Tobą o to nie spiera .
    Eee tam, podpis ;)

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •