Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree1Likes
  • 1 Post By tango fox

Wątek: Nawigator w rosyjskich samolotach pasażerskich.

  1. #1

    Dołączył
    May 2020

    Domyślnie Nawigator w rosyjskich samolotach pasażerskich.


    Polecamy

    Witam, jestem nowy na forum. Pytanie wynika z zainteresowania rosyjskim lotnictwem. W wielu filmach dokumentalnych, relacjach z kokpitu a także w oficjalnych dokumentach z katastrof (np. w Pietrozawodsku) widziałem, że członkiem załogi rosyjskich samolotów nawet w okresie 2000-2010 był nawigator. Dotyczyło to zarówno typów w których taka funkcja była przewidziana konstrukcyjnie (TU-134A, Ił 62m) jak i takich w których wskazywano ją jako opcjonalną. Np. w Tu-154M czy IŁ-86. Nawiasem mówiąc jak leciałem w 2003 Tu 154M Balkan Holidays Air(bułgarskim) do Warny to załoga była 3-osobowa(2 pilotów i inżynier pokładowy). Moje pytanie do fachowców, dlaczego utrzymywali funkcje nawigatora, zwłaszcza że wszystkie te samoloty używały systemów nawigacji satelitarnej.

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Żaden z wymienionych przez Ciebie samolotów NIE miał nawigacji satelitarnej montowanej fabrycznie. Być może, że po roku ok. 2000, kiedy odbiorniki GPS zbłądziły „pod strzechy” któryś tam GPS dostał, jak np. nasz rządowy Tu-154 dostał po przebudowie i remoncie, a że nie latał w linii lotniczej to i certyfikacja była uproszczona.
    Funkcje nawigatora były różne w różnych samolotach - np. w Tu-134 prowadzili korespondencję radiową, nawigację w/g przelicznika dopplerowskiego DISS, sterowali układami elektrycznymi. W Ił-62 była Omega (układ nawigacji dalekiego zasięgu) którą się zajmował. Dodatkowy członek załogi szczególnie przy dłuższych lotach był przydatny...
    Ostatnio edytowane przez bedrzich ; 27-05-2020 o 17:30
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    obok EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bedrzich Zobacz posta
    W Ił-62 była Omega (układ nawigacji dalekiego zasięgu) którą się zajmował. Dodatkowy członek załogi szczególnie przy dłuższych lotach był przydatny...
    W rejsach przez Atlantyk nawigator ( pa ruski szturman) miał najwięcej pracy. Piloci włączali "George`a " nawigator zmagał się z Omegą.
    Lecąc z delegacją partyjno-rządową na Kubę Omega(sprzężona z A/P) wyprowadziła ich gdzieś na Karaiby kończące się paliwo skutkowało niezapowiadaną wizytę w kraju niekoniecznie przyjaznym PRL.
    Kapitan Ż. więcej nie latał z delegacjami...
    Frufru likes this.
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  4. #4

    Dołączył
    May 2020

    Domyślnie

    To akurat że fabrycznej nie mieli wbudowanej to wiedziałem. Ale z tego co wiem to GPS był w powszechnym użyciu a w Tu 154m aeroflot i Utair montowali system nawigacji na podobnych zasadach jak w naszym rządowym, łącznie z certyfikacja. Zresztą w aeroflocie TAWS np. też był zamontowany.

  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    Doinstalowanie GPS-ów do Tu-154 w Rosji to była próba sprostania wymaganiom dotyczącym nawigacji obszarowej RNAV... Nie praktykowano w demoludach, bo tam dość szybko zastąpiono Tupolewy zachodnim sprzętem po 1990r. Pewnie pojedyncze sztuki Tutek gdzieś tam nadal latają, ale nie mam pojęcia czy poza Rosją i w jakim składzie maja załogi.
    Pozdrawiam!
    Piotr

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Ale nawet w naszych rządowych Tu tak doposażonych,były załogi czteroosobowe.
    W zamyśle funkcja nawigatora miała odciążyć pilotów.
    Na marginesie to jak się ogląda filmy z lądowań Tutek z Rosji to panuje tam duży chaos.

  7. #7

    Dołączył
    May 2020

    Domyślnie

    Tango Fox, znasz jakieś szczegóły tej sytuacji z Jaruzelskim? Możesz opisać?
    Bedrzich, jeżeli jako laik mam zinterpretować to co mówisz, to w skrócie można powiedzieć że nawet używanie GPS jezeli nie jest w pełni zintegrowane z autopilotem nie pozwala na rezygnację z nawigatora.

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    chciałby w Zoppot

    Domyślnie

    Konieczność obecności nawigatora w większości radzieckich samolotach np. IŁ 18,62 wynikała z konstrukcji kokpitu tychże samolotów i organizacji pracy załogi.Piloci nie mieli dostępu do niektórych przyrządów,które były na panelu nawigatora.
    Natomiast niektóre linie korzystające z TU 154 (Bałkan,Malev) zrezygnowały z nawigatora, bo nie było tam tego problemu jak na Iłach i piloci mogli wszystko ogarnąć.Na Tupolewie można było podpiąć system nawigacji zliczeniowej NWU do autopilota.Potem rolę NWU przejęła Omega.

  9. #9

    Dołączył
    May 2020

    Domyślnie

    Jeśli chodzi o konstrukcję kokpitu to rozumiem. Ale z tego co piszesz można by wywnioskować dwie opcje. Ze Rosja nie potrzebowali nawigatora do Tu 154 bo latali nad Syberia a tam odpowiedniej infrastruktury nie było, albo że to kwestia np. Ich związków zawodowych.
    Ostatnio edytowane przez Koniew ; 28-05-2020 o 12:05 Powód: Błędne wysłanie tego samego postu.

  10. #10
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    obok EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Koniew Zobacz posta
    Tango Fox, znasz jakieś szczegóły tej sytuacji z Jaruzelskim? Możesz opisać?
    To było jeszcze za towarzysza Gierka. Popełniono jakieś błędy w programowaniu Omegi na nietypowej trasie (Kuba).
    Jak się nawigator zorientował według czasu lotu, że Hawany nie widać to zaczęło się kończyć paliwo . Ił 62 palił jak smok a 62M tylko trochę mniej.
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  11. #11
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Goście
    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Omega za Gierka? Na prostym 62? NW-PB oraz Loran a także TKS-P. No chyba że to ten gdzie eksperymentalnie założono I-11 który pokazywał co chciał mimo dwu godzinnego wystawiania platformy...poza tem na prostym 62 było coś takiego jak możliwość nawigacjii w/g punktu naziemnego od radaru, nawigator miał dżojstik którym zaznaczał punkt charakterystyczny czyli mocno kontrastowy he he na ekranie i NW-PB prowadziło nawigację i autopilota na punkt. Eliektronnyje perekrescje.. Cus takiego

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Pamiętajcie, że nawigator na rosyjskich maszynach to nie tylko nawigator, ale i częściowo fuel manager i engine manager.

    Np. na Tu154 po stronie panelu nawigatora były parametry silników, mierniki poziomu paliwa, i parę innych systemów. Dla pilotów niedostępne. I w zasadzie jestem pewny, że nie wszystko dałoby się podciągnąć (już nie mówię o sensownym pokazaniu pilotom) wszystkich istotnych danych.

    Pozdrawiam, Adam

  13. #13

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Gloom, mylisz osoby z załogi. Nad parametrami pracy silników, poziomem paliwa czuwa inżynier pokładowy. Pilot-nawigator odpowiada tylko i wyłącznie za obranie odpowiedniego kursu i położenie samolotu na mapie, tj. przekazanie pilotom gdzie się znajdują na mapie.
    Tak to wygląda w takich samolotach jak Il-76, An-12, Il-18 i Tu-154 którymi latałem jako pasażer i miałem bezpośredni wgląd do kokpitu tych maszyn oraz pracy załóg.

  14. #14
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Goście
    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Chlopie, gloom widać żeś nie widział szoferki 154. Nawigator siedział pomiędzy cpt i f/o i obsługiwał TKS-P Omegę i NWU, a jak kapitan kazał to manetki silników i mechanizację na parapecie. Na tablicy inżyniera pokładowego była hydraulika, paliwowka, wibracja, energetyka manetki i wszystko inne. U f/o był repetytor wskaźnika paliwomierz.

  15. #15

    Dołączył
    May 2020

    Domyślnie

    Crc ale mechanik pokładowy też ma manetki na swoim pulpicie. I jak widziałem filmiki z lądowania to zawsze mechanik meldowal wykonanie komend o sterowaniu silnikami.

  16. #16
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Goście
    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Czytałeś mój wpis? Dwa razy wspominam o manetkach, przypadek? . Tak było u nas.Mechanik zajmował się silnikami, rozruchem meldował na obrotach, choć na centralnej tablicy były obrotomierze. Gdy piloci chcieli powachlować ręcznie manetkami wtedy informowali inżyniera w zależności od stopnia zazylosci, biorę manetki, silniki moje, czy tam co sobie wyobrazisz. Inżynier nie brał udziału w sterowaniu manetkami gdy cpt załączył Awtomat Tiagi. Włączał go na PN-5 były takie trzy żółte przyciski RUD.

  17. #17

    Dołączył
    May 2020

    Domyślnie

    Czytałem, sorry.

  18. #18

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    Gloom, mylisz osoby z załogi.
    Fakt. Nie wiem czemu weszło mi w głowę że w pewnym momencie Rosjanie przeszli na trzy osoby w kokpicie, a standardem było cztery. Grunt to regularnie popieprzyć

    Dzięki za korektę.

    Pozdrawiam, Adam

  19. #19
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    obok EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CRC Zobacz posta
    .poza tem na prostym 62 było coś takiego jak możliwość nawigacjii w/g punktu naziemnego od radaru, nawigator miał dżojstik którym zaznaczał punkt charakterystyczny czyli mocno kontrastowy he he na ekranie i NW-PB prowadziło nawigację i autopilota na punkt. Eliektronnyje perekrescje.. Cus takiego
    Nad Atlantykiem jest spory obszar bez pokrycia radarowego a dawniej nie było dla cywilnych samolotów nawigacji satelitarnej.
    A na `62 był jeszcze piąty członek załogi radiooperator ( radiota) oprócz łączności zajmował się całą elektryką... miał pulpit za drugim pilotem. Nawigator siedział za kapitanem.
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  20. #20
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Goście
    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie


    Polecamy

    Dokładnie już nie pamiętam, ale nawigacyjne pulpity oraz pulpity Baklanow były u nawigatora. W kwestii pulpitów Mikrona rdst KF, to albo były po bokach u obu pilotów lub u inżyniera po prawej. Łącznością zajmowali się piloci lub nawigator. Nie pamiętam czy nasze M miały klucz do Morsa.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •