Witam,
Jaka jest różnica pomiędzy lotem w przestrzeni radarowej lecąc przykładowo ifr w IMC a lotem bez kontroli radarowej.
Z góry dzięki za odpowiedź;p
Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka
Wersja do druku
Witam,
Jaka jest różnica pomiędzy lotem w przestrzeni radarowej lecąc przykładowo ifr w IMC a lotem bez kontroli radarowej.
Z góry dzięki za odpowiedź;p
Wysłane z mojego SM-G965F przy użyciu Tapatalka
Kontrola radarowa albo proceduralna. to czy to VMC czy IMC nie ma znaczenia. Oczywiście mowa tylko o przestrzeniach kontrolowanych czyli klasy A-D.
W radarowej kontroler widzi gdzie jesteś, a w proceduralnej wierzy w to, że jesteś tam, gdzie mu raportujesz, że jesteś czyli np. SP-ABC ALUKA 1200 FL310 next 52 11'22" 123 44'55" at 1255.
Pozostaje jeszcze pytanie czy OPowi chodzi o lot w przestrzeni kontrolowanej czy nie (bo określenie "przestrzeń radarowa" jest dla mnie nieco enigmatyczne).
Służba radarowa w przestrzeni kontrolowanej jest zapewniona w praktycznie całym kraju, właściwie FIRze (z wyjątkiem przestrzeni TMA/CTR wież gdzie stosowana jest kontrola proceduralna a kontrolerzy nie mają uprawnień do wykorzystywania w pracy wskazań radaru). Tam gdzie jest pokrycie i gdzie kontrolerzy mają do tego uprawnienia, stosują wskazania systemów dozorowania do sprawowania kontroli ruchu lotniczego, służby informacji powietrznej oraz służby alarmowej.
Poza przestrzenią kontrolowaną bywa różnie z pokryciem ze względu na zasięg radarów albo ukształtowanie terenu. Gdy samolot jest widoczny, informatorzy FIS mogą go stosować aby pomagać załogom pełniąc służbę informacji powietrznej oraz alarmową.
Co do samej kontroli proceduralnej - żaden ze znanych mi kontrolerów ACC Warszawa nie ma ważnych uprawnień do stosowania "procedury". Starsi stażem pracowali tak dawno dawno temu i powiedzmy że wiedzą jak to działa. Młodsi czytali o tym w książkach. W sytuacji krytycznej (utrata wskazań radaru) są określone procedury awaryjne ale prawda jest taka, że zapewnienie sprawnej (jakiejkolwiek?) kontroli ruchu lotniczego przy dzisiejszej strukturze przestrzeni powietrznej, pracy w środowisku Free Route Airspace i natężeniu ruchu lotniczego (pomijając kryzys COVIDowy) to zadanie co najmniej karkołomne o ile w ogóle wykonalne.
Jeśli masz jakieś pytanie to postaram się na nie odpowiedzieć najlepiej jak potrafię.
Pozdrawiam