Jeżeli ktoś z odpowiednim wyprzedzeniem wyłączył wiatr ;)
Wersja do druku
To skoro już jesteśmy przy IRS/INS to może zapytam, bo zawsze mnie zastanawiało, czy IRS jest systemem nadrzędnym w samolocie, a pozostałe systemy (VOR, DME, GPS) tylko jako pomocnicze na zasadzie sprawdzania co jakiś czas i korygowania pozycji z IRS; czy może jest odwrotnie tzn. samolot stale korzysta z VOR, DME, GPS a IRS będzie wykorzystany tylko w przypadku awarii pozostałych?
Wydaje mi się, że pierwsza opcja jest bardziej prawdopodobna, inaczej nie byłoby potrzeby kalibrowania IRS przed każdym lotem czy też nawet ruchem samolotu, tylko można byłoby go skalibrować w locie na podstawie danych pozyskanych z pozostałych źródeł.
Nowoczesne systemy RNAV korzystają ze źródeł w kolejności: GNSS, VOR/DME, IRS. To spore uproszczenie bo np. IRS jest na bieżąco aktualizowany o wskazania pozostałych, jednak jest on na końcu jako najmniej dokładny.
To i ja odkopię - wyszła nowa wersja LittleNavMap, która trochę zmienia sposób generowania tras. Pojawił się suwak, za pomocą którego można zdecydować czy trasa ma być bardziej po drogach lotniczych czy bardziej direct, a także LNM w końcu potrafi wygenerować trasy transoceaniczne po NATach i PACOTSach (zaciąga aktualne).