Masz pewność że chodzi Ci o kąt doskonałości a nie np o optymalny kąt natarcia w którym doskonałość jest największa? Szczerze mówiąc nie kojarze czegoś takiego jak 'kąt doskonałości'
Cześć, jestem nowa na forum. Chciałam zapytać czym jest kąt doskonałości? Natrafiłam na niego czytając "Podręcznik Pilota Samolotowego" Szutowskiego. Wiem, że zależy on od stosunku siły nośnej do siły oporu i zastanawiam się co właściwie charakteryzuje ten kąt? Czy od jego wartości zależy doskonałość samolotu w danym momencie, np.: jeżeli kąt ten zwiększa się, to doskonałość też się zwiększa? Będę wdzięczna za pomoc w zrozumieniu tematu :)
Masz pewność że chodzi Ci o kąt doskonałości a nie np o optymalny kąt natarcia w którym doskonałość jest największa? Szczerze mówiąc nie kojarze czegoś takiego jak 'kąt doskonałości'
Wydaje mi się, że chodziło jednak o kąt z którym utrzymujemy daną prędkość - max L/D ratio
k5 1200mm 2x ;)
ob. Najlepsza Chełmska szkoła awiacji.
Asthetic spotter
Na jedno wychodzi - jest to optymalny kąt natarcia w którym doskonałość profilu (wspólczynnik siły nośnej/współczynnik oporu) jest najwyższa a tym samym pozwala uzyskać najwiekszy pokonany dystans. Na każde 1000 ft utraty wysokości. W zestawieniu z biegunową prędkości można wytyczyć też taką prędkość w której L/D ratio (glide ratio) jest najlepsze i gdzie zwiekszenie/zmniejszenie predkosci postępowej wpłynie negatywnie na efektywy zasięg.
Dzięki za odpowiedź. Tylko nie jestem pewna, czy kąt doskonałości nie jest równy kątowi szybowania, a nie kątowi natarcia?
Jeżeli masz pewność że pytasz o kąt doskonałości to ja nie znam takiego pojęcia. Kąt natarcia w którym doskonałość profilu jest najwyższa to kąt optymalny czyli na moje cos co jest wg Twojej nomenklatury - kątem szybowania (chociaż nazwa kąt szybowania niewiele mówi)
A może chodzi po prostu o doskonałość statku powietrznego, czyli na jaka odległość wyrażona w X*h doleci samolot / szybowiec w locie bez napędu z wysokości h.
Nie chodzi o doskonałość ;)
Na pojęcie kąta szybowania natknęłam się w pozycji "Zasady pilotażu szybowcowego" Andrzeja Pazio. Jest tam podana definicja kąta szybowania - kąt szybowania jest to kąt nachylenia toru lotu szybowca do poziomu w nieruchomym powietrzu. Z tego co udało mi się do tej pory zrozumieć wydaje mi się, że kąt szybowania nie jest synonimem kąta optymalnego tylko kąt optymalny jest jednym z kątów szybowania.
W Twoim kącie szybowania brakuje jednego członu czegoś w stylu 'optymalny kąt szybowania' 'najlepszy kąt szybowania' cokolwiek. Sam kąt szybowania na moje to tak jak napisałaś to kąt natarcia profilu lotniczego wzgledem napływających strug powietrza. I może on być ujemny (przy obniżaniu lotu) ale w przypadku szybowców i innych statków powietrznych o dużej doskonałości dodatni np w prądzie wstępującym (termika). Dlaczego mówie o 'optymalnym kącie szybowania'? Otóż taki optymalny dla którego przy danej prędkosci zgodnie z biegunową prędkości) doskonałość jest najwyższa pozwala na osiągniecie najwiekszego zasiegu na kazdą jednostkę wysokosci. W sumie tak jak napisał kitenation. No ale problemem polskich ksiazek jest to że wiekszosc ludzi ktorzy cos teorii lotniczej lizneli predzej czy pozniej przeniesli sie na nomenklature angielska (np przy okazji ATPL) i trudno im cokolwiek powiazac z nazwami polskimi ktore czasem wydaja sie strasznie dziwne.
Tu nic nie jest pomylone - to co napisałeś wyżej to kąt natarcia.
Kąt szybowania γ to nachylenie toru lotu do ziemi.
Czym większa jest doskonałość tym większy jest zasięg szybowania - co za tym idzie mniejszy kąt szybowania.
Najmniejszy kąt szybowania osiągamy przy locie prędkością optymalną (największego zasięgu). Każde odejście od tej prędkości w górę czy dół - zmniejszy zasięg, a co za tym idzie - zwiększy kąt szybowania.
Dwa foto z "Przewodnika Pilota" Szutowskiego:
W praktyce tak zdefiniowana doskonałość (L/D ratio) jest identyczna z optymalnym nachyleniem toru lotu (glide ratio) względem powierzchni ziemi wyrażonym stosunkiem pokonanej odległości poziomej przez utratę wysokości czyli tangensem kąta, który na moją logikę jest właśnie kątem doskonałości. Wątpię by kąt doskonałości oznaczał optymalny kąt natarcia, bo ten jest mniej uniwersalny, zależny od profilu skrzydła i innych cech konstrukcyjnych, a nie tylko od doskonałości samolotu. To by wprowadzało za duże zamieszanie w nazewnictwie.
Ja w ogóle nie wiem czy jest formalnie coś takiego jak kąt doskonałości ale jakby się w to wczytać to wg mnie to jest poprostu kąt szybowania dla dowolnie danej doskonałości (w domyśle najpewniej największej czyli dla Vopt dla danego profilu). Czyli mniej więcej tak jak piszecie powyżej.
Właśnie zaczynam swój chyba z piętnasty sezon. Nie róbcie mi mózgu z wody
Czyli w sumie dobrze myslalem na upartego kąt szybowania to zgodnie z przekształceniami (po jednym odcinku zwrócony w drugą strone - zapomniałem jak na to w podstawówce się mówiło :P) z grubsza to samo co kąt natarcia (jeżeli założymy że przy szybowaniu jest ujemny wzgledem napływających strug powietrza).
Zakładki