Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 27
Like Tree26Likes

Wątek: Prędkość poniżej FL100

  1. #1
    Awatar Artur Dampc

    Dołączył
    Apr 2013

    Domyślnie Prędkość poniżej FL100


    Polecamy

    Tak wiele czytałem że za nic w świecie nie można przekraczać prędkości 250kts poniżej FL100, a jak teraz patrzałem sobie na fr24, to leciały samoloty powyżej tej prędkości na niższym FL niż FL100. Nie jeden lecz prawie każdy po kolei. A oto zdj.



  2. #2
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    Ograniczenie jest względem KIAS, nie GS (a to pokazuje FR24). Inna sprawa, że takiego ograniczenia w Polsce nie ma.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Takie ograniczenie w Polsce jest, choć nie wszędzie.

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    OIDP ograniczenie 250kt w przestrzeni klasy C (a wiec zdecydowana większość lotnisk w PL) występuje tylko dla VFRow. IFRy mogą latać szybciej i regularnie to robią

  5. #5
    FighterMan
    Goście

    Domyślnie

    Na EPWR przykładowo, [poza godzinami 8-9, 12-14, 16-19 (zwiększony ruch)] mało który samolot nie dostaje "free speed" podchodząc lub odlatując.

  6. #6
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Bo to nic nie kosztuje a robi wrażenie na pilotach
    GoldenDave, Mimis, Kazor and 1 others like this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  7. #7
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    dudi, melonpl, dzikun and 15 others like this.

  8. #8
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Mogę sobie pożyczyć i puścić dalej?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FighterMan Zobacz posta
    Na EPWR przykładowo, [poza godzinami 8-9, 12-14, 16-19 (zwiększony ruch)] mało który samolot nie dostaje "free speed" podchodząc lub odlatując.
    A to jest w ogole jakies ograniczenie na EPWR?

  10. #10
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Mogę sobie pożyczyć i puścić dalej?
    To nie moje, znalezione w fabryce, na kompie pod schodami ;-)
    (mam nadzieję, że autor wybaczy)

  11. #11
    FighterMan
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    A to jest w ogole jakies ograniczenie na EPWR?
    Koło 12 i 20 często jednocześnie podchodzą 4 samoloty więc wtedy zdarzają się komunikaty "xxx reduce speed yyy knots" . Ale poza tymi przypadkami to luz blues.

  12. #12
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FighterMan Zobacz posta
    Koło 12 i 20 często jednocześnie podchodzą 4 samoloty więc wtedy zdarzają się komunikaty "xxx reduce speed yyy knots" . Ale poza tymi przypadkami to luz blues.
    No ale to ograniczenie zwiazane z zachowaniem separacji a nie wymagane jakimis procedurami zwiaznymi ze STAR, SID lub klasa przestrzeni.
    Atco and Mimis like this.

  13. #13
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Niech no się wypowie jakiś pilot, o co chodzi z tym limitem prędkości? Nie przesadzę, jeśli powiem, że co czwarta/piąta załoga zadaje pytanie z gatunku "confirm free speed" albo "any speed restrictions?"...
    Czy "na zachodzie" mają jakieś limity regularnie zapisywane na STARach albo w innych miejscach AIP?
    Czy też - co podejrzewam - załoga nie do końca zawraca sobie głowę klasą przestrzeni i pyta na wszelki wypadek?

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    Czy "na zachodzie" mają jakieś limity regularnie zapisywane na STARach
    Czasami maja czasami nic nie ma (mowie o US).
    Wiekszosc RNAV STAR ma bardzo konkretne szybkosci na danych odcinkach - tylko jedna szybkosc moze byc dozwolona na danym odcinku.
    Obojetnie co jest na STAR to i tak ATC bedzie cie trzymac w przedziale szybkosci abys sie dobrze miescil w "arrival flow" i ani nie wyprzedzil poprzednika ani nie dal sie nadgonic temu nastepnemu.
    Potem jak wlecisz w klase B (mowa o duzych lotniskach) to znowu beda ci stopniowo obnizali szybkosc (typowe progi 200, 180, itp.)
    Pytanie ma maly sens na lotniskach o duzym ruchu bo nie masz tam szansy na popisywanie sie szybkim lataniem (za wolnym tez).

  15. #15
    Awatar Don Corleone

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Maastricht

    Domyślnie

    VNAV descent page wciska zawsze i wszędzie 250/FL100. Pewnie stąd zamieszanie. A jeszcze ciekawiej, kiedy linia ma uniwersalny policy descent (np. FDX MD11 zniża 290 KIAS kiedy nie ma innych ograniczeń).

  16. #16
    Zbanowany
    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    A teoretycznie mógłby samolot lecieć z prędkością 800-900km/g tuż nad ziemią, wysokość 50-100m?
    Pytam z ciekawości.

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    kraków

    Domyślnie

    Tak, ale nie każdy.
    ToPi

  18. #18
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    Niech no się wypowie jakiś pilot, o co chodzi z tym limitem prędkości? Nie przesadzę, jeśli powiem, że co czwarta/piąta załoga zadaje pytanie z gatunku "confirm free speed" albo "any speed restrictions?"...
    Czy "na zachodzie" mają jakieś limity regularnie zapisywane na STARach albo w innych miejscach AIP?
    Czy też - co podejrzewam - załoga nie do końca zawraca sobie głowę klasą przestrzeni i pyta na wszelki wypadek?
    Nie zawsze wiadomo jaka jest klasa przestrzeni w danym TMA/CTR i czy nie ma jakichś dodatkowych ograniczeń lokalnych. Oczywiście jest to do wygrzebania w Jeppsesenie, czy innej dokumentacji, ale zwykle dość głęboko i mało komu chce się szukać Poza tym ograniczenie 250kt@FL100 jest dość głęboko zakorzenione w głowach i nierzadko w instrukcjach operatora (np. u jednego spotkałem się z zakazem, chyba że na wyraźne polecenie ATC).

    Dlatego większość pilotów woli albo nie przekraczać, albo upewnić się u ATC czy wolno....
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 17-05-2014 o 15:05

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    Czy "na zachodzie" mają jakieś limity regularnie zapisywane na STARach albo w innych miejscach AIP?
    Czy też - co podejrzewam - załoga nie do końca zawraca sobie głowę klasą przestrzeni i pyta na wszelki wypadek?
    Nawet w WAW sa limity na STARach.
    Co do przestrzeni to moze w tym byc duzo prawdy bo lecac IFR ciezko stwierdzic w jakiej sie jest przestrzeni zwlaszcza jak zaczynaja wektorowac na podejsciu.
    W Polsce w zasadzie jest tylko klasa C, gdzie ograniczenia nie ma ale wystarczy juz poleciec do niemcow i doloty na najwieksze lotniska przecinaja klasy E lub same lotniska sa w klasie D.

  20. #20
    ModTeam
    Awatar RzEmYk

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Tarnów i okolice

    Domyślnie


    Polecamy

    Ograniczenie 250 węzłów IAS wynika z prób wytrzymałościowych zderzenia samolotu (kabiny pilotów) z ptakiem (na testach mrożonka ). Są też maszyny certyfikowane na 280 kt. W wolnej chwili poszukam jakiegoś linka.
    uKL and Jerry like this.
    [Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11, MSFS | EOS 500D + C 15-85 IS USM + C 50 1.8 STM]

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •