Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 65
Like Tree95Likes

Wątek: Lotnisko Berlin Brandenburg jeszcze nie otwarte, a już za małe

  1. #21
    Awatar SkyGuy

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    Berlin, Germany, Germany

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Jerry Zobacz posta
    A co do Niemiec... Nie wiem, czy jeszcze będzie miał kto latać do Berlina jak w końcu otworzą to mega lotnisko, bo już dziś większość ruchu i tak idzie przez FRA i MUC, czy nawet DUS, a Berlin poza ruchem turystycznym i w pewnym stopniu związanym z administracją państwową wielkiej siły przyciągania nie ma. Co najwyżej jako wybitnie transferowy hub.
    Zgadza sie, ze jest FRA i MUC. Ale Berlin obecnie z TXL i SFX to trzecie miejsce pod wzgledem ruchu w DE.
    Pozatym ruch turystyczny to jedno, ale panuje jakis mit nie majacy nic wspolnego z rzeczywistoscia, ze Berlin nie ma ruchu biznesowego. To nieprawda, bo on jest i nie wiem kto wymyslil, ze jest inaczej.
    Jest jeszcze polozenie, no i wiadomo, ze to jest i bedzie najwazniejszy port lotniczy dla zachodniej (i nie tylko) Polski.
    o ruch bym sie nie martwil, bo po otwarciu BER sa plany nawet na powrot niektorych przewoznikow, ktorzy zawiesili loty do FRA.
    Port ma wielki potencjal, tylko niech go wreszcie otworza.

  2. #22
    Awatar vonMises

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Nazwa "Centralny" jak widzę niektórym sugeruje, że reszta portów zostanie zamknięta albo zmarginalizowana. Tylko że rynek dla hub a rynek dla portu regionalnego to dwie różne rzeczy i nie należy ich mylić.
    Tyle w teorii... W praktyce, dzięki wspomnianej wcześniej Lufthansie, a także FR i W6, scenariusz zmarginalizowania raczej nie nastąpi... bo na LO/K2 raczej liczyć nie można... Poza tym, co do marginalizacji, zobaczcie jak wygląda choćby instalowanie ILS CAT II... Balice, mimo iż są największym portem regionalnym i regularnie są blokowane przez mgłę, do tej pory nie mają tej kategorii (o Pyrzowicach czy Rzeszowie nie wspomnę) bo szybciej ma... Modlin...

    Jak Okęcie zacznie się zatykać z takich czy innych powodów to wtedy taki scenariusz może zaistnieć. Ale na razie nie jest to Heathrow.
    Właśnie, i jeszcze długo (jeśli w ogóle) nie będzie Heathrow, więc tym bardziej nie wiem, po co w ogóle rozmawiamy o CPL. Ciocia Lufthansa już zadba o to, żeby z naszych lotnisk odprowadzać feed do swoich hubów...
    szczurwa likes this.

  3. #23
    Awatar beebopp

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EDDT

    Domyślnie

    A teraz cos oficjalnego :

    1. Zarzad lotniska zamierza otworzyc BER w drugiej polowie 2017 r.

    2. Hartmut Mehdorn rezygnuje ze swojego stanowiska jako prezes zarzadu, lecz stoi do dyspozycji, az znajda nowego prezesa - najpozniej jednak do konca czerwca 2015.
    Aktualnie mowa jest o dwoch kandydatach: Michael Garvens - aktualny prezes w CGN, i Thomas Weyer - szef techniczny w MUC (ex-zarzad BBI/BER ).

    No i mamy kolejny "udany" projekt Mehdorna: Deutsche Bahn, Air Berlin, BER...


    A mialo byc tak pieknie... >>> BUSINESS NEWSLETTER [BBI – port lotniczy przyszłości, maj 2006]

  4. #24

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    BER stało się symbolem - kiedyś mówiło się o solidności niemieckich inwestycji, dziś coraz częściej przywołuje się BER. Swoją drogą gdyby to miało miejsce u nas to już pewnie byłyby trzy wnioski o komisje śledcze i szereg demonstracji ulicznych...A to po prostu wyjątkowo nieudany i wyjątkowo źle zarządzany projekt...

  5. #25

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    A mniej oficjalnie - polecam konto IstBERinBetrieb na Twitterze. Oczywiście, jeśli ktoś lubi humor w stylu codziennego pisania "nie", albo "strajk pilotów Lufthansy nie dotyczy BER".

  6. #26
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez olekorlo Zobacz posta
    u nas to już pewnie byłyby trzy wnioski o komisje śledcze i szereg demonstracji ulicznych...
    Komisje z pewnością tak bo tzw. opozycja je uwielbia, natomiast do niedemonstrowania na ulicach zostaliśmy przez 25 lat skutecznie wytresowani, choćby nie wiem jak nas, excusez le mot, dymano. Każda partia u władzy może spać spokojnie, żadnych demonstracji w Polsce nie ma.
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  7. #27
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Zgadza sie, ze jest FRA i MUC. Ale Berlin obecnie z TXL i SFX to trzecie miejsce pod wzgledem ruchu w DE.
    Pozatym ruch turystyczny to jedno, ale panuje jakis mit nie majacy nic wspolnego z rzeczywistoscia, ze Berlin nie ma ruchu biznesowego. To nieprawda, bo on jest i nie wiem kto wymyslil, ze jest inaczej.
    Jest jeszcze polozenie, no i wiadomo, ze to jest i bedzie najwazniejszy port lotniczy dla zachodniej (i nie tylko) Polski.
    Pewnie ze jest ruch biznesowy. Ale jak na liczace 4,5 miliona miasto/stolice w jednym z najwazniejszych i najbogatszych krajow Europy ta liczba jest komicznie mala.

    Zreszta nic w tym zlego, chyba ze mieszkasz w Berlinie i caly czas musisz odwiedzac FRA/MUC by gdziesz doleciec samolotem ktory nie ma konfiguracji 200Y/10J
    Jerry likes this.
    Ostatnio w Blogu: NEO Time

    Pics - www.nonreving.com


  8. #28
    Awatar potwo-or

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    LCJ

    Domyślnie

    ^^ Trzeba wziąć poprawkę, że nie każdy kraj jest tak bardzo scentralizowany jak nasz. Nie w każdym kraju siedziba banku centralnego, siedziby najważniejszych firm, największe dochody, wszystkie międzynarodowe połączenia kolejowe etc. muszą być w stolicy.
    prz likes this.

  9. #29
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Tak samo jest przecież Sydney/Canberra, Sao Paulo/Brasilia, Dubaj/Abu Dhabi (nie licząc EY vs. EK), Auckland/Wellington, Istambuł/Ankara, NYC/DFW/Waszyngton (tutaj raczej różnica w ilości, bo z Waszyngtonu jest jednak pare lotów w świat). Zależy od historii kraju, gdzie co ulokowano.

  10. #30
    Awatar beebopp

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EDDT

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PolishAir42 Zobacz posta
    Ale jak na liczace 4,5 miliona miasto/stolice
    Od wielu lat ok. 3,5 - no chyba, ze doliczyles do tego miasteczka i wioski wokol Berlina.

  11. #31
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    ^^ Trzeba wziąć poprawkę, że nie każdy kraj jest tak bardzo scentralizowany jak nasz. Nie w każdym kraju siedziba banku centralnego, siedziby najważniejszych firm, największe dochody, wszystkie międzynarodowe połączenia kolejowe etc. muszą być w stolicy.
    Uhhh no.

    PDEW nie dyskrimuje miedzy jakoscia ruchu tylko normalizuje wszystkich nie zaleznie czy wychodza z siedziby BASF, Bundestagu lub blokowiska (doslownie). To ze Berlin jest notorycznie nisko-platnym rynkiem kazdy wie, to nie jest zadny ewenement. Ewenement to fakt ze tego ruchu jest wogole smiesznie malo...i tutaj tranzyt do mojej nastepnej odpowiedzi na to:

    Tak samo jest przecież Sydney/Canberra, Sao Paulo/Brasilia, Dubaj/Abu Dhabi (nie licząc EY vs. EK), Auckland/Wellington, Istambuł/Ankara, NYC/DFW/Waszyngton (tutaj raczej różnica w ilości, bo z Waszyngtonu jest jednak pare lotów w świat). Zależy od historii kraju, gdzie co ulokowano.
    Kazde z tych miast ktore wymieniles nie ma nic wspolnego z Berlinem. Mamy tutaj wsi (Wellington/Canberra) po zlodziejow gdzie 3/4 populacji to niewolnicy z sub-kontynentu ktorym odebrano paszportu po miasta typu WashDC ktore maja popyt wieksze od FRA i MUC wziete razem.

    Od wielu lat ok. 3,5 - no chyba, ze doliczyles do tego miasteczka i wioski wokol Berlina.
    Nikogo nie obchodzi w tej branzy ani w praktycznie 99% przypadkach ile jest ludzi tylko w granicach miasta tylko sie liczy ile jest w metro area. Berlin metro ma 4,5 miliona.
    Ostatnio edytowane przez PolishAir42 ; 19-12-2014 o 17:55
    Ostatnio w Blogu: NEO Time

    Pics - www.nonreving.com


  12. #32

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez potwo-or Zobacz posta
    ^^ Trzeba wziąć poprawkę, że nie każdy kraj jest tak bardzo scentralizowany jak nasz. Nie w każdym kraju siedziba banku centralnego, siedziby najważniejszych firm, największe dochody, wszystkie międzynarodowe połączenia kolejowe etc. muszą być w stolicy.
    Niemcy są raczej wyjątkiem od reguły - zresztą nie powiedziałbym ze nasz kraj jest scentralizowany. Ale w Niemczech stolicę przenoszono w latach 90tych stąd az tak wiele silnych ośrodków. Francja czy Wielka Brytania są dużo bardziej 'scentralizowane' niż Polska co doskonale widać np. w ich sytuacji portów lotniczych

  13. #33
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ale tylko dlatego, że Paryż i Londyn do światowe metropolie. Z urzędów centralnych tylko Urząd Morski i Urząd Górniczy nie mają siedzib w Warszawie, a wszelkiej maści instytucje od wszystkiego są jak znalazł w stolicy. Nie jesteśmy krajem federalnym, ale to nie jest wystarczający powód żeby całą administrację upchnąć w jednym mieście. Są zresztą pierwsze jaskółki zmian: Zarząd Dorzecza Wisły ma mieć siedzibę w Bydgoszczy a Polska Agencja Kosmiczna w Gdańsku.
    michastrain likes this.
    "Proszę nie domniemywać, że ludzie w PLL LOT nie umieją używać Excela"
    - Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT SA, 21.02.2013, Komisja Infrastruktury

  14. #34
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Miałem przyjemność mieszkać w Berlinie. Jest to bardzo specyficzne miasto, które jest stosunkowo "biedne" w porównaniu ze znacznie mniejszymi miastami Niemiec. Na pierwszym miejscu jest Monachium a dalej Frankfurt Main, Stuttgart, Hamburg czy Dusseldorf.
    W rankingu jakości życia z 2012 roku, Berlin zajął dopiero 9 miejsce, nawet za "wschodnio niemieckimi" miastami jak Drezno i Lipsk.
    Przed zjednoczeniem ta bogatsza część metropolii to niecałe 2 mln mieszkańców.
    Po zjednoczeniu Niemcy systematycznie przenosili urzędy państwowe z Bonn do Berlina ale także inne instytucje np. Deutsche Bahn z Frankfurtu.
    Pod tym względem były to decyzje polityczne.
    Wydatki na infrastrukturę były w tym czasie gigantyczne (pewnie dalej są ogromne).
    Mimo ogromnych inwestycji i nakładów na przyciągniecie inwestorów niespecjalnie udało się sprowadzić wielkich graczy.
    Poza sektorem IT, moim zdaniem Berlin nie przyciągnął zbyt wielu inwestorów.
    W Berlinie studiuje około 150 tys studentów a w Warszawie to około 278 tys., a nawet w Krakowie jest więcej niż w stolicy Niemiec ponad 207 tys.
    Sukcesem miasta jest na pewno turystyka, gdzie udało im się wykorzystać szanse.
    Nawiązując do lotniska to na pewno będzie to 3 lotnisko Niemiec. Sądzę iż nie mają szans zagrozić FRA czy MUC, choćby z powodu "słabego" zainteresowania Lufthansy, nie chcą budować 3 hub-u.
    Sam AB ma kłopoty ale nie będzie stanowił odpowiednio dużej siły.
    Jerry likes this.
    Pozdrawiam, Airliner

  15. #35

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    górach

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Ale tylko dlatego, że Paryż i Londyn do światowe metropolie. Z urzędów centralnych tylko Urząd Morski i Urząd Górniczy nie mają siedzib w Warszawie, a wszelkiej maści instytucje od wszystkiego są jak znalazł w stolicy. Nie jesteśmy krajem federalnym, ale to nie jest wystarczający powód żeby całą administrację upchnąć w jednym mieście. Są zresztą pierwsze jaskółki zmian: Zarząd Dorzecza Wisły ma mieć siedzibę w Bydgoszczy a Polska Agencja Kosmiczna w Gdańsku.
    Narodowe Centrum Nauki (NCN) od kilku lat w Krakowie.

  16. #36
    Awatar SkyGuy

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    Berlin, Germany, Germany

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Airliner Zobacz posta
    Miałem przyjemność mieszkać w Berlinie. Jest to bardzo specyficzne miasto, które jest stosunkowo "biedne" w porównaniu ze znacznie mniejszymi miastami Niemiec. Na pierwszym miejscu jest Monachium a dalej Frankfurt Main, Stuttgart, Hamburg czy Dusseldorf.
    W rankingu jakości życia z 2012 roku, Berlin zajął dopiero 9 miejsce, nawet za "wschodnio niemieckimi" miastami jak Drezno i Lipsk.
    Przed zjednoczeniem ta bogatsza część metropolii to niecałe 2 mln mieszkańców.
    Po zjednoczeniu Niemcy systematycznie przenosili urzędy państwowe z Bonn do Berlina ale także inne instytucje np. Deutsche Bahn z Frankfurtu.
    Pod tym względem były to decyzje polityczne.
    Wydatki na infrastrukturę były w tym czasie gigantyczne (pewnie dalej są ogromne).
    Mimo ogromnych inwestycji i nakładów na przyciągniecie inwestorów niespecjalnie udało się sprowadzić wielkich graczy.
    Poza sektorem IT, moim zdaniem Berlin nie przyciągnął zbyt wielu inwestorów.
    W Berlinie studiuje około 150 tys studentów a w Warszawie to około 278 tys., a nawet w Krakowie jest więcej niż w stolicy Niemiec ponad 207 tys.
    Sukcesem miasta jest na pewno turystyka, gdzie udało im się wykorzystać szanse.
    Nawiązując do lotniska to na pewno będzie to 3 lotnisko Niemiec. Sądzę iż nie mają szans zagrozić FRA czy MUC, choćby z powodu "słabego" zainteresowania Lufthansy, nie chcą budować 3 hub-u.
    Sam AB ma kłopoty ale nie będzie stanowił odpowiednio dużej siły.
    Jest to specyficzne miasto, ktore tak naprawde normalnie funkcjonuje od zaledwie 25 lat. no i o tym sie zapomina. Te lata, gdzie Berlin zostal zamurowany (Berlin West) porzucony w chaos gospodarki zaplanowanej (Berlin Ost) kompletnie zrujnowaly status tej metropolii. Mozna mowic o cudzie, ze wszystko obecnie wyglada juz w miare normalnie, ze wiele firm i znanych marek wrocila do swojej siedziby przed wojna, ze proces ponownego zrastania sie metropolii nastepuje tak szybko i mimo, ze Berlin nie odzyska pewnie juz swojego znaczenia jak przed wojna to nie mozna mowic, ze jest dziura zabita dechami.
    To, ze Monachium czy Hamburg sa miastami bogatszymi, czy w Dreznie lepiej sie zyje (w co absolutnie nie wierze) to przecietnemu mieszkancowi jest tak obojetne, jak przyslowiowy zeszloroczny snieg. Mieszkancy tego miasta ciesza sie wolnoscia i przywilejami jakich w tych wymienionych przez Ciebe miastach nie ma. Ale to wiadomo i nie bede sie o tym rozpisywal by nie robic OT
    Nowe lotnisko czyli BER jak juz w koncu powstanie nie ma i nigdy nie mialo aspiracji by "zagrozic" FRA czy MUC.
    Bedzie to trzecie lotniska w Niemczech, jestem wiecej niz pewien, ze pojawia sie tam nowe kierunki bo potencjal jest.
    i w dalszym ciagu powtarzam, ze bledna decyzja bedzie nawet po otwarciu i funkcjonowaniu BER pochopne zamykanie lotniska Tegel.

    to tylko moje na szybko napisane przyslowiowe 3 grosze, przepraszam za brak polskich literek.

  17. #37

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    (...) nie mają siedzib w Warszawie, (...) w stolicy (...). Nie jesteśmy krajem federalnym, ale to nie jest wystarczający powód żeby całą administrację upchnąć w jednym mieście.
    Co znaczy stolica? Stolica, dawniej stolec, po łacinie 'sedes' = siedziba. Tam gdzie siedzi władza / administracja.

    To, że znajdujące się w geograficznym centrum kraju i najlepiej i najrównomierniej skomunikowane ze wszystkimi częściami kraju miasto jest siedzibą wszystkiego co zasięgiem obejmuje cały ten kraj to akurat najpraktyczniejsze - choć naturalnie nie każdemu się podoba, co zrozumiałe.

    Ale będzie trochę zonk, jak Ci wszyscy mędrcy od kosmosu albo od dorzecza Wisły - z Krakowa, Przemyśla, Białegostoku czy Żywca, będą musieli się spotkać w Bydgoszczy albo w Gdańsku Ile dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń pójdzie w kosmos albo w dorzecze Wisły?

    Większość zapewne będzie musiała jechać albo wysokoemisyjnie - autem, a jak nie autem, to z przesiadką w Warszawie Stolicy


    Geografia i historia Niemiec jest trochę inna. Berlin i Bonn leżą na uboczu kraju. Nie wiem które miasto geograficznie nadawałoby się na stolicę.

  18. #38

    Dołączył
    Jul 2012

    Domyślnie

    Skoro ktoś się wypowiada o geografii, to niech pisze przynajmniej z sensem...

    Albowiem nieporozumieniem jest pisać, że Warszawa jest "geograficznym centrum kraju". Z tego co mnie uczyli to takim punktem jest miasto Piątek, aktualnie w woj. łódzkim. A tak w ogóle, to z największych polskich miast to Łódź jest najbliżej centrum geograficznego.

    Od razu uprzedzam, że jestem mieszkańcem woj. mazowieckiego urodzonym w Warszawie, bo już wyczuwam, iż ktoś będzie mnie podejrzewał o jakieś łódzkie uprzedzenie...
    Atco likes this.

  19. #39
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    Nie zgodzę się Stoarn z Tobą. Myślę, że gdybyśmy rozrzucili ważne instytucje po kraju, za nimi częściowo poszłyby firmy (bo chciałyby być blisko osób stanwoiących o ich losie/prawach/przepisach). Może dzięki temu nie byłoby dyskusji czy janosikowe jest dobre czy złe, bo by go nie było. Suma dojazdów byłaby taka sama - jeden by miał krócej, inny dłużej.

    Idę o piwo, że obecnie, jak się np. ministerstwo pracy konsultuje z ministerstwem gospodarki, to nie chodzą do siebie (choc mają przez ulicę), tylko piszą maile, a spotykają się co najwyżej na obiedzie i gadają do dupie Maryni.
    STYRO, Atco, Airliner and 1 others like this.

  20. #40
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie


    Polecamy

    Coś drgnęło na budowie portu lotniczego Berlin-Brandenburg (BER). Ale nowy termin jego otwarcia w drugiej połowie 2017 roku też nie jest jeszcze pewny. Pomimo wcześniejszych deklaracji, że będzie ostateczny.
    (...)
    Prace na budowie lotniska nabrały tempa. Wskutek stale rosnacego nacisku na ukończenie tej ślimaczacej się od lat, coraz droższej i obfitującej w coraz nowe skandale inwestycji, zdecydowano się na pracę na dwie zmiany przez sześć dni w tygodniu.
    (...)
    Burmistrz Berlina Michael Müller zapowiedział, że w styczniu przemówi do sumienia kierownictwu i pracownikom wszystkich najważniejszych firm zaangażowanych na tej prestiżowej budowie i uświadomi im powagę sytuacji. Chodzi o to, że nowy termin otwarcia tego trzeciego pod względem wielkości lotniska w Niemczech w drugiej połowie 2017 roku musi być terminem ostatecznym.
    (...)
    Zmiany rytmu pracy na budowie i naciski ze strony burmistrza Berlina są reakcją na fiasko zmienionego po raz kolejny terminarza robót. Zgodnie z nim zakończenie wszystkich prac budowlanych i wykończeniowych nie nastąpi w marcu 2016 roku, tylko "o wiele miesięcy później". Ten eufemizm ma kryć ponad roczne opóźnienie, bo po zejściu z placu budowy ostatniego robotnika przyjdzie pora na najrozmaitsze kontrole, formalności związane z odbiorem tej wielkiej inwestycji, próbny rozruch lotniska i skomplikowaną przeprowadzkę na nie towarzystw komunikacyjnych korzystających wciąż z lotniska Tegel.
    (...)
    Od rozpoczęcia prac na budowie w 2006 roku jej koszty wzrosły do 2 mld euro do, w tej chwili, 5,4 mld euro i będą rosły dalej do przynajmniej 6,5 mld euro, co oznacza przekroczenie pierwotnego budżetu tej inwestycji o przeszło 300 procent! Z tego względu Komisja Europejska będzie musiała wydać zezwolenie na dofinansowanie jej sumą 2,2 mld euro, z których połowę wliczono już w dotychczasowy kosztorys budowy.

    Burmistrz Berlina liczy, że taka zgoda zostanie wydana; nie wiadomo za to, czy KE zgodzi się na dodatkowe 400 mln euro na dodatkowe, nieprzewidziane wydatki. Nie wiadomo również, co kryje się za krążącymi od pewnego czasu nieoficjalnymi opiniami, że dużo lepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie tego lotniska w zupełnie nnym miejscu.
    Niemcy: Przyspieszenie na budowie BER | Gospodarka | DW.COM | 19.12.2015
    For every solution there is a problem.

Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •