Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 30
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie PAX do, z i w PL (szczególnie UK-PL) - podejście ilościowe


    Polecamy

    ZAŁOŻENIA I TEZY
    Od 2003 roku lawinowo wręcz rośnie liczba pasażerów w ruchu lotniczym w Polsce i krajach sąsiednich.
    1. Dlaczego i 2. jak to się dzieje? 3. Jaki wpływ ma ten rozwój na stan poszczególnych portów lotniczych? 4. Jak ten rozwój będzie przebiegał przez najbliższe lata? 5. Które z kierunków (i lotnisk) mają największy potencjał?
    To pytania stanowiące punk wyjścia do dyskusji (bardzo ciekawej, mam nadzieję). W założeniu jest to kontynuacja kilku podobnych wątków z poprzedniego forum, takich jak:
    UK-PL Ryan - kilka faktów,
    Ruch na Polskich lotniskach w 2006r + prognoza na 2007 czy Złote lata polskiego lotnictwa cywilnego .
    DANE
    Podstawa to wszelkie dane, dostępne i w miarę wiarygodne, w tym z portali takich jak:
    ULC PL,
    CAA UK i EUROSTAT
    METODY
    Mile widziane ujęcie ilościowe (co, kto, kiedy i ile) i zdrowy rozsądek. Wskazane jest do potencjalnych prognoz dodawać założenia i przesłanki z których wynikają.
    Prośba o unikanie "sesnacyjnych" wypowiedzi w stylu wszyscy migrują i ostatni gasi światło.
    SKRÓTY (niektóre)
    PAX- liczba pasażerów w ruchu lotniczym (cywilnym, pasażerskim)
    LF- współczynnik wypełnienia samolotu pasażerami, EC - komisja europejska,
    UK - Anglia czy innaczej W.Brytania, DE- Niemcy, DK- Dania, EL- Grecja, ES- Hiszpania etc.

    [ Dodano: Pon 12 Lut, 2007 14:06 ]
    KILKA TEZ ZE STARYCH WĄTKÓW
    W ostatnich trzech latach polska branża lotnictwa cywilnego dostała takiego przyśpieszenia, że aż się patrzy.
    Jak już pewnie wiemy Polskie lotniska obsłużyły w:
    (2003) 7.121 mln PAX, (2004) 8.962, (2005) 10.310 (2006) 15.3.
    Czyli 15% wzrost 2005 do 2004, 45% wzrost 2005 do 2003 i ponad 45% wzrost 2006 do 2005.
    Przez trzy lata wzrost o grubo ponad 100%

    Z rozbiciem na główne kierunki:
    Kraj, PAX w 2003 w mln, w 2004, w 2005 (przyrost 2005/2004, przyrost 2005/2003, -> prognoza przyrostu 2006/2005)
    UK, .518, .998, 1.847 (85%, 256%, -> 77%)
    DE, .869, 1.252, 1.885 (50%, 117%, ->20%)
    IT, .259, .405, .640 (57%, 146%, -> ? 20%)
    FR, .325, .467, .627 (34%, 93%, ->10%)
    i
    IE, .0003, .044, .154 (253%, 39000%, ->200%)
    NO, .035, .035, .091) (162%, 162%, -> ?)

    Powody takiego stanu rzeczy:
    1. Po chudym okresie 2001-2003 w końcu światowa branża zaczęła się rozkręcać. Polska trafiła w dobrą koniunkturę.
    2. A co ważniejsze Polska przyłączyła się do UE dzięki czemu:
    a) nasz rynek został mocno zliberalizowany, mocno wzrosła konkurencja, walka o pasażera, średnie ceny biletów spadły nawet kilkunastokrotnie.
    b) granice między krajami stały się łatwiejsze do pokonywania, szczególnie pod kontem migracji zarobkowej (vide powyższa statystyka).
    i 3. Każdy nowy przewoźnik wchodząc na rynek ożywia konkurencję. Szczególnie dużo zdziałał Ryanair, wchodząc na lokalne lotniska. Dzięki temu, jak sądzę, że na samych połączeniach do i z UK jest o 30-40% PAX więcej niż gdyby Ryan nie wszedł na ten rynek (inna inszość to czy przy swojej strategii mógł sobie darować wejście do Polski?).

    [ Dodano: Pon 19 Lut, 2007 12:56 ]
    Są już dane za styczeń dla UK - reszta świata. Jeszcze niekompletne: 267.5 tys. PAX.
    Powinno być trochę lepiej niż w grudniu, ale do 300 tys. chyba nie dojdzie?
    Dla przykładu: Stansted-Worcław
    10.06: 15.2|
    11.06: 11.8|
    12.06: 13.6|
    01.07: 13.9.

    Do tego co było w okresie wrzesień-październik 2006 chyba dojdzie dopiero w okresie wakacji. Niemniej są szanse na 4mln PAX - ale jeśli się tak stanie, to pod warunkiem że powstaną jakieś nowe kierunki. Przy istniejących obecnie jest szansa na 3,5 mln w 2007.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Na trasach UK-PL w 3,324 mln PAX w 2006, 1,843 w 2005, 0,997 mln w 2004, 0,510 mln w 2003. Kolosalny przyrost przez te kilka lat. Co roku kilkadziesiąt procent. Zdaje się, że ten trend powoli wychamowuje. Jak w 2007 będzie 30%, to to będzie bardzo dobry wynik. Dlaczego?
    1. Bo jak długo można prawie 100% rocznie? To od 2003 przyrost ponad 600%!
    2. W styczniu 267 tys. PAX. To niezły wynik, ale po raz pierwszy w styczniu jest mniej pasażerów niż w grudniu (289 tys.). Niby to niewiele, ale ten trend spadkowy ciągnie się od października ubiegłego roku.


    Na obrazku liczba PAX z rozbiciem na poszczególne miesiące.

    3. Jedyne co może nadać podobną dynamikę jak w poprzednich latach, to nowe połączenia w sezonie wiosenno - letnim. A coś nie słychać za bardzo o wielu nowych połączeniach na tych trasach.
    4. Są już dane za luty. Prowizoryczne, jeszcze pewnie wzrosną, ale mimo wszystko tylko 230 tys. PAX - 9% więcej niż w 2006. W sumie, jak się uwzględni że to luty, to niezły wynik (w sierpniu 2006 było 325!). Mimo wszystko luty wpisuje się w ten spadkowy trend.

    Korekta danych za luty: 269 tys. PAX!! Niby tylko niecałe 40 tys. więcej (z 9% 27% wzrostu), ale jaka różnica! Chyba będę musiał odszczekać to 10-30% rocznie. W lutym więcej niż w styczniu !!. Aż ciekaw jestem bardzo co będzie w marcu?

  3. #3
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mathen
    W styczniu 267 tys. PAX. To niezły wynik, ale po raz pierwszy w styczniu jest mniej pasażerów niż w grudniu (289 tys.). Niby to niewiele, ale ten trend spadkowy ciągnie się od października ubiegłego roku.
    Trudno porownywac jablka do gruszek.
    Najlepszym sposobem sa porownania tych samych okresow np styczen 2006 do stycznia 2007.
    A jak widac tutaj wystepuje ciagly wzrost i to spory.
    Polaczenia z PL do UK beda jeszcze rosly minimum przez kilka, ale nie beda to wzosty po 100 czy wiecej %.
    Pozdrawiam, Airliner

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Airliner
    Trudno porownywac jablka do gruszek.
    Najlepszym sposobem sa porownania tych samych okresow np styczen 2006 do stycznia 2007.
    A jak widac tutaj wystepuje ciagly wzrost i to spory.
    Polaczenia z PL do UK beda jeszcze rosly minimum przez kilka, ale nie beda to wzosty po 100 czy wiecej %.
    Oczywiście. Szczególnie jak się uwzględni fakt, że w przyszłości nigdy nie było wzrostu 100 czy więcej%. :P

    Jednak to już nie 70-90%, a co najwyżej 10-30%. W ekonomi funkcjonuje określenie "punkt nasycenia" - właśnie coś takiego osiągnęliśmy (osiągamy) - tak sądzę(?).
    No chyba że będzie wysyp nowych połączeń. A to tylko, jak by wszedł jakiś nowy przewoźnik: a to bardzo mało prawdopodobne.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Mała statystyka (dane z www.caa.co.uk)
    Liczba PAX w tys. (w nawiasie liczba kierunków), w ujęciu miesięcznym, co pół roku
    na trasach z i do UK.
    Miasto|2005.03| 05.09 | 06.03 l 06.06 | 07.03
    Gdan | 07 (1) | 13 (1) | 26 (5) | 35 (6) | 33 (5)
    Kato | 17 (2) | 19 (2) | 23 (3) | 26 (6) | 25 (4)
    Krak | 24 (3) | 32 (4) | 46 (5) | 65 (8) | 79 (12)
    Pozn | -- (0) | 05 (2) | 16 (2) | 16 (2) | 19 (3)
    Waw | 75 (6) | 81 (6) | 82 (6) | 94 (8) | 80 (8)
    Wroc | 03 (1) | 10 (1) | 15 (2) | 23 (3) | 32 (5)

    i kilka ciekawych (choć może i pochopnych wniosków):
    1. Niedługo Okęcie może zostać zdetronizowane przez Balice! Ten tłok na lotnisku i wysokość opłat jak widać jednak mają coś do rzeczy.
    2. Konkurencja między przewoźnikami dobrze robi: w Krakowie gdzie przewoźników na tych trasach jest wielu, aż wre. Oczywiście turystyka itd., ale przy jednym przewoźniku to taki rezultat i tak byłby niemożliwy.
    3. Duży i ciągły wzrost właściwie tylko w Krakowie i we Wrocławiu, i to pomimo tego, że we Wrocławiu działa właściwie tylko Ryanair.
    4. Co się dzieje w Poznaniu? Zastój przez duże Z! Czyżby brak przewoźnika który mógłby dogadać się z PPL?
    5. Oczywiście istniejąca infrastruktura jest taka, że długo pozostałe porty będą doganiać Okęcie. Jednakowoż na popularnych kierunkach średniego zasięgu stosunkowo niedługo Warszawa może zostać w tyle.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    EUROSTAT udostępnił dane za 3kwartał 2006, tak więc są już dostępne dane z okresu styczeń- wrzesień 2006. Te dane są o tyle ciekawe, iż można sprawdzić ile osób przyleciało, a ile odleciało z konkretnego lotniska do danego kraju.
    Poniżej zestawienie PAX na kierunkach między lotniskami w Polsce a poszczególnymi krajami UE (EU25) w okresie st-wrz 06. W pierwszej linijce PAX (w tys.) łącznie, w drugiej prcentowa różnica między tymi co odlecieli w porównaniu do tych co przylecieli (departures - arrivals)/departures. W pozostałych procentowe zestawienie PAX do najpopularniejszych krajów UE (x/EU25*100%).

    Kraj | PL EPGD | PL EPKK | PL EPKT | PL EPPO | PL EPWA | PL EPWR
    EU25 | 688,419 | 1357,339 | 828,396 | 332,309 | 4120,254 | 405,996
    nierówn | 6,2% | 7,02% | 9,15% | 4,96% | 4,96% | 4,8%
    PL | 25,40% | 10,59% | 4,79% | 20,02% | 17,29% | 36,77%
    UE | 39,53% | 38,23% | 25,64% | 43,58% | 19,68% | 39,59%
    DE | 37,70% | 22,88% | 37,88% | 25,46% | 15,75% | 30,00%
    DK | 12,87% | 0,07% | 0,00% | 5,91% | 2,76% | 2,87%
    IE | 2,95% | 7,30% | 6,86% | 10,73% | 4,61% | 23,10%
    GR | : | 1,65% | 5,22% | 11,67% | 5,44% | 1,09%
    ES | : | 1,66% | 3,01% | 2,30% | 5,85% | 0,15%
    FR | : | 5,12% | 8,10% | : | 9,12% | 0,08%
    IT | : | 14,05% | 9,34% | : | 8,85% | 2,67%
    HU | : | 0,95% | 0,01% | : | 2,77% | 0,03%
    NL | : | 1,73% | 0,02% | : | 5,27% | 0,01%
    SE | 6,96% | 0,13% | 3,88% | : | 3,92% | 0,25%
    BL | : | : | 2,17% | 1,19% | 1,26% | 1,51%

    Czyli więcej wyleciało niż przyleciało (w tym okresie) na wszystkich polskich lotniskach, ale bez większych sensacji. UK to najpopularniejszy kraj, DE niewiele mniej. Irlandia (IE) rośnie na trzeciego lidera!

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Jak się analizuje na bieżąco dane z www.co.caa.uk można dojść do ciekawych wniosków.
    1) Na trasach UK-PL wciąż wzrost i nie zanosi się, żeby ten wzrost miał wkrótce się zakończyć (vide obrazek).

    2) Łącznie pomiędzy UK a PL drogą lotniczą przez jeden miesiąc przemieszcza się tylu pasażerów co jeszcze niedawno w przeciągu całego roku!!
    3) W rozbiciu na ruch na poszczególnych lotniskach w ujęciu procentowym odwracają się pewne trendy, co mnie osobiście nieco zaskakuje. I tak Warszawa po praktycznym monopolu w latach ubiegłych procentowo jeszcze niedawno traciła, i miała w ubiegłym sezonie zimowym 26-27% w całości obsłużonego ruchu. W lecie procentowo zaczęła zyskiwać i dochodzi (jak na razie?) do 30%. Zyskują też (w ujęciu procentowym) Gdańsk i Katowice.
    Tracą Kraków (który niedawno miał 25%, obecnie 23%), Wrocław (niedawno 11%, aktualnie *%) i pozostałe lotniska.
    4) Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że kto się nie rozwija, ten się cofa. Aby faktycznie oprócz faktycznego stosunkowo małego wzrostu liczby pasażerów był wzrost procentowy potrzebne są nowe połączenia na nowych kierunkach. Chyba najlepiej to widać we Wrocławiu. Ruch wcale się nie zmniejsza, ale Wrocław w porównaniu do innych ośrodków znacznie traci.
    5) LoadFactor na wszystkich istniejących połączeniach UK-Wrocław znacznie przekracza 80% i sięga już 95%! Czyli wliczając wszystkie odwołania rezerwacji, wypadki losowe i tego typu sprawy praktycznie nie ma wolnych miejsc! Ryanair który ma na trasach UK-Wrocław monopol zbija kokosy!!
    6) Co ciekawe sytuacja obecnie wygląga tak, że nawet jeśli otworzy się nowe połączenie, powiedzmy 3-4 razy w tygodniu i będzie mieć duży wsaźnik LF to w całości ruchu praktycznie będzie niezauważalne. 4 tysiące PAXów miesięcznie, to niecały jeden procent!

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Od jakiegoś czasu są na stronach EC dne dotyczące liczby pasażerów z i do poszczególnych krajów EU. Na tej podstawie można sporządzić pewne analizy ułatwiające prognozowanie, do których krajów połączenia są szczególnie perspektywiczne.

    Niektóre dane robią wrażenie. Liczba PAX na kierunkach UK-PL z roku na rok rośnie o kilkadziesiąt procent. W 2002 łącznie było tyle PAXów w roku, ile teraz przez jeden miesiąc! W 2003 513tys., w 2004 prawie milion, w 2005 1.8mln, w 2006 3.3mln PAX. Moja prognoza na 2007 to 4.4mln PAX! I to taka nieoptymistyczna, bo jak nie będzie takich problemów z pogodą w grudniu jak rok temu w listopadzie, to PAXów będzie jeszcze więcej.

    Podobnie jest z Irlandią i Niemcami, gdzie przyrost rok do roku PAXów jest rzędu kilkudziesięciu procent. Ogólnie, kraje UE to najbardziej perspektywiczny dla nas region - połączenia w najbliższych latach będą się mocno rozwijać. Do krajów UE (bez Polski) w 2005 było ok. 7.5 mln PAX (na 11.5 mln wszystkich), a w 2006 ok. 10.8 mln PAX (na 15.4 mln wszystkich).
    Na poniższym obrazku wupunktowałem ile PAXów (w tys.) było na kierunkach do poszczególnych krajów w 2006 (wg. Eurostatu). Poniżej jest współczynnik aktywności lotniczej (w %) uwzględniający liczbę mieszkańców Polski i danych krajów. Czym wyższy ten wskaźnik, tym "rynek" bardziej nasycony. Kolor danego kraju zależy od wartości tego współczynnika.

    Czy 3.3mln PAXów rocznie na połączeniach UK-PL to dużo, czy mało? Z perspektywy Polski to bardzo dużo. Z perspektywy Brytyjczyków zrównaliśmy się z Cyprem
    Więc to, że liczba przewiezionych PAXów w najbliższych latach będzie rosła wg. mnie nie ulega wątpliwości. Mamy jeszcze sporo do nadrobienia.
    Pytanie do jakich krajów szczególnie ten ruch będzie rósł? Poniżej przedstawiam rysunek z podobnym opracowaniem dla Niemiec. Sądzę, że Polska będzie się rozwijać w sposób podobny jak i Niemcy.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Jest już dostępne podsumowanie roku 2006 na stronach EC
    Air transport in the EU27 2006.
    Kilka ciekawostek: Polska ma jeden z nawiększych wskaźników wzrostu: +31% (PAX2006/PAX2005 -1). Wyprzedzają nas Romania (+35%), Slovakia (+34%), Latvia (+33%). Jeśli chodzi o wielkość ruchu na poszczególnych lotniskach, to Okęcie z 8,1mln PAX jest na 40stym miejscu w EU27, za np. Prahą (11,5mln - 27 miejsce) i Budapesztem (8,2mln - 39 miejsce).
    Więcej w: Raport poszerzony.

  10. #10

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mathen
    Jest już dostępne podsumowanie roku 2006 na stronach EC
    Air transport in the EU27 2006.
    Kilka ciekawostek: Polska ma jeden z nawiększych wskaźników wzrostu: +31% (PAX2006/PAX2005 -1). Wyprzedzają nas Romania (+35%), Slovakia (+34%), Latvia (+33%). Jeśli chodzi o wielkość ruchu na poszczególnych lotniskach, to Okęcie z 8,1mln PAX jest na 40stym miejscu w EU27, za np. Prahą (11,5mln - 27 miejsce) i Budapesztem (8,2mln - 39 miejsce).
    Więcej w: Raport poszerzony.
    no już w tym roku WAW będzie przed BUD, i to sporo
    Za 2-3 lata to może i PRG ścigniemy

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jasiekstasiek
    no już w tym roku WAW będzie przed BUD, i to sporo
    Za 2-3 lata to może i PRG ścigniemy
    Bez dwóch zdań. Prahę Okęcie będzie miało prześcignąć po oddaniu II terminala i zmniejszeniu opłat lotniskowych, czyli może za 2-3lata. Ale równie ważne, jeśli nie ważniejsze od miejsca Wa-wy w rankingach jest to, że mamy prężnie rozwijające się lotniska w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu etc., a nasi sąsiedzi oprócz jednego głównego praktycznie tylko lotniska drugorzędne. Może Brno lub Ostrawa będą miały szansę w dłuższej perspektywie?

  12. #12
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mathen
    Cytat Zamieszczone przez jasiekstasiek
    no już w tym roku WAW będzie przed BUD, i to sporo
    Za 2-3 lata to może i PRG ścigniemy
    Bez dwóch zdań. Prahę Okęcie będzie miało prześcignąć po oddaniu II terminala i zmniejszeniu opłat lotniskowych, czyli może za 2-3lata. Ale równie ważne, jeśli nie ważniejsze od miejsca Wa-wy w rankingach jest to, że mamy prężnie rozwijające się lotniska w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu etc., a nasi sąsiedzi oprócz jednego głównego praktycznie tylko lotniska drugorzędne. Może Brno lub Ostrawa będą miały szansę w dłuższej perspektywie?
    Brno i Ostrawa to male lotniska a potencjal jest ale na skale Rzeszowa czy Bydgoszczy.
    Co ciekawe Nasze najwieksze lotniska regionalne Krakow i Katowice "dogoniły" lotniska w Dreźnie i Lipsku
    Pozdrawiam, Airliner

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Ukazały się dane za grudzień na caa.co.uk. Jeszcze brakuje danych z Luton i Birningham jednak już można się pokusić o podsumowanie ruchu na trasach UK-PL w 2007 roku, z zastrzeżeniem że poniższe statystyki mogą ulec małym zmianom. W rozbiciu na poszczególne destynacje (w tys. PAX) wygląda to następująco:

    Rok 2006 zdecydowanie był rekordowy jeśli chodzi o przyrost pasażerów, niemniej w 2007 też był niezły przyrost, o ponad milion. Liczba 4,339 mln może jeszcze nieznacznie się zmienić (jednak nie tak jak przypuszczałem, do 4,4 mln :/). Czyli ruch PL-UK stanowi prawie 23% całkowitego ruchu w, do i z PL w 2007. W porównaniu, w 2003 proporcja ta wynosiła tylko trochę ponad 7%.
    Widać też spadek znaczenia połączenia Okęcie-Heathrow. Nadal jest to najliczniejsze połączenie, jednak procentowo mniej ważne niż w latach ubiegłych. Jak widać połączenia do i z metropolii Londyn są i były największe, jednak powoli rośnie ranga połączeń poza Londyn. Niewątpliwym "strzałem w dziesiątkę" jest połączenie Kraków-Liverpool, a także poniekąd Nottingham-Wrocław.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    W rozbiciu na poszczególne lotniska w Polsce wygląda to następująco:

    Warszawa, mimo że ruch na tych trasach rośnie, procentowo traci. Zyskują pozostałe miasta. I to mniej więcej równomiernie, chociaż oczywiście liderem jest Kraków, który prawie zrównał się z Warszawą.

    I jeszcze jedno zestawienie: ile procent udziału mają połączenia do i z UK na poszczególnych lotniskach:

  15. #15
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Z EPPO brakuje Bristolu i Edynburga.



  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    SZZ

    Domyślnie

    Z SZZ również brak Edynburga

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas
    Z EPPO brakuje Bristolu i Edynburga
    Cytat Zamieszczone przez Jeszczeniestary
    Z SZZ również brak Edynburga
    Zabrakło mi miejsca w obrazku. Niestety, ciężko publikować duże tabelki w postaci graficznej, lecz w postaci html czy innej na forum się nie da. Jednak te połączenia które "nie weszły" nie przekroczyły 6tys. PAX rocznie.

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Są już dane z Luton włącznie. Za 2007 rok ruch między UK a PL wyniósł 4mln 334 tysiące PAX. Coś końcówka roku słaba Poniżej mała analiza, gdzie i z skąd latają Polacy (i inne nacje) do Wielkiej Brytani. Może być pomocna np. w prognozowaniu wielkości ruchu na tych trasach w przyszłości. W tabelce zamieściłem liczbę PAX do poszczególnych lotnisk UK na trasach UK-PL w latach 2003-2007.

    W kolumnie noname liczba połączeń na tych trasach w 2007 roku. Oczywiście i zdecydowanie dominują połączenia do lotnisk wokół Londynu. Choć już na trzecim miejscu jest Liverpool. Bardzo ciekawe wnioski można wyciągnąć jak się analizuje wzrost procentowy liczby PAX za lata 2006/2007. Stansted i Luton chyba powoli się już zapychają - mają najsłabszą dynamikę wzrostu. W niższej tabelce pogrupowałem ruch względem rejonów, łącząc bliskie sobie lotniska, zgodnie z zamieszczonym rysunkiem.

    I tak, Londyn dominuje, ale wygląda że już osiąga maksimum swojego ruchu przy obecnych warunkach. Natomiast ruch do pozostałych regionów zapowiada się na bardzo perspektywiczny w najbliższych latach.
    Ruch lotniczy na trasach UK-PL wkracza w trzecią fazę. Faza pierwsza była zdominowana przez połączenie Londyn-Warszawa. Istniały też połączenia między Londynem a Gdańskiem i Krakowem, ale stosunkowo mało znaczące w porównaniu do głównego połączenia. Faza druga to rozwój połączeń między Londynem a innymi miastami Polski. Istnieją połączenia do innych miast UK (Manchester-Warszawa, Man.-Kraków), ale są to połączenia niewielkie. W fazie trzeciej dochodzą i intensywnie rozwijają się połączenia pomiędzy średnimi miastami UK a średnimi miastami Polski. Połączenia do i z Londynu już się specjalnie nie rozwijają.
    To dzięki temu na trasach UK-PL wzrósł ruch lotniczy o prawie milion PAX w 2007, i to pomimo podobnych wzrostów w latach poprzednich. A co więcej wzrost ten jest bardzo prawdopodobny także w 2008 roku. W przeciwieństwie do krajów takich jak Czechy, Węgry, Słowacja czy kraje nadbałtyckie, gdzie tak zwana faza trzecia jest praktycznie niemożliwa.

  19. #19
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jeszczeniestary
    Z SZZ również brak Edynburga
    I pewnie go nie będzie, bo Ryan ma zamiar uruchomić Edynburg z Berlina SXF. 1-3-5-- o 9:15 oraz ------7 o 10:30.

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie


    Polecamy

    Analizy UK-PL ciąg dalszy. W porównaniu do innych krajów.
    W 2007 PL na trasach do i z UK miała 30% wzrost ruchu w porównaniu do 2006. To ewenement w porównaniu do pozostałych krajów regionu, gdzie jest regres, lub co najwyżej kilka procent wzrostu. Jak widać z obrazka, Polska wyraźnie się wybija. Ten wzrost powodowany jest niewątpliwie migracją Polaków do UK w poprzednich latach, ale także tym, że mamy kilka regionalnych lotnisk, które dynamicznie się rozwijają - szczególnie na trasach średniodystansowych - szczególnie na trasach do i z UK.
    Ciekawostką jest to, że zarówno Warszawa jak i Kraków wyprzedziły pod względem liczby PAX Budapeszt. Gdańsk, Wrocław i Poznań miały w 2007 ruch porównywalny do Baratysławy i Rygi, oraz znacznie wyprzedzają pozostałe lotniska regionu.
    Jedynym niepolskim portem, który też miał w 2007 znaczący przyrost PAXów jest litewski Kaunas, ale ewidentnie kosztem Vilna. W Polsce tego typu sytuacja (bezpośredniej konkurencji) nie miała miejsca.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •