Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 41
Like Tree49Likes

Wątek: Przegląd historycznych wiadomości lotniczych w Polsce

  1. #1
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie Przegląd historycznych wiadomości lotniczych w Polsce


    Polecamy

    Witam

    Pomyślałem sobie, że warto by było przybliżyć oryginalne anonse prasowe dotyczące lotnictwa nie tylko polskiego, ale również wiadomości ze świata. Będę zamieszczał wycinki prasowe od lipca 1922 roku do września 1939. Mam nadzieję, że temat spotka się z dużym zainteresowaniem. W związku z tym, że oryginalny gazetowy tekst czasami jest mało czytelny będę przepisywał go kursywą, a poniżej wkleję oryginalny wycinek z prasy. Jeżeli temat umieściłem w złym dziale to proszę moderatora o przeniesienie go we właściwe miejsce

    LIPIEC 1922

    13 lipca 1922

    Śmierć lotnika w Krakowie
    Kraków, 11.7. (PAT) Dziś rano zginął na lotnisku krakowskiem porucznik pilot Ludwik Nazimek.




    4 sierpnia 1922


    Lot okrężny z Warszawy przez Kraków i Lwów
    Warszawa, 2.8. (A.W.) Aeroklub Rzeczpospolitej przy współpracy wojskowych sfer lotniczych organizuje w okresie Targów Wschodnich pierwszy polski lot okrężny, przeznaczony wyłącznie dla lotników polskich. Prawdopodobna marszruta lotu okrężnego obejmować będzie linję:Warszawa - Kraków - Lwów - Warszawa. Lot okrężny na wspomnianej przestrzeni odbędzie się w ciągu jednego dnia.



    CDN...

  2. #2
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Super! A możesz podawać, z jakich to gazet?
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  3. #3
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Witam...

    Wiadomości będą z Gazety Bydgoskiej i Kuriera Bydgoskiego


    4 sierpnia 1922

    Pierw. Samolot ze Lwowa do Warszawy

    Warszawa.2.8 (Pat) Dziś rano przyleciał do Warszawy pierwszy samolot pasażerski ze Lwowa, należący do polskiej linji lotniczej Aero – Lloyd. Był to lot komisyjny, który trwał 2 godziny i 5 minut.




    6 sierpnia 1922

    Polski lot okrężny

    Warszawa.4.8.A.w.) Aeroklub na posiedzeniu komisji sportowej przy udziale sfer wojskowych w dniu 3 bm. ustalił termin i warunki polskiego lotu okrężnego. Lot odbędzie się na przestrzeni 1410 klm. w ciągu jednego dnia w 4 etapach z Warszawy drogą przez Lwów, Kraków i Poznań do Warszawy. Termin wyznaczono na 10 września b. r. Lot będzie rozegrany o puchar srebrny ministerstwa spraw wojskowych. Aeroklub przyjął dotychczas 12 zgłoszeń pilotów polskich i zwrócił się do miast Warszawy, Lwowa, Krakowa i Poznania, a również do komitetu Targów Wschodnich z prośbą o współpracę i poparcie.
    Wyjaśnienie: Targi Wschodnie odbywały się corocznie w latach 1921 – 1939 we Lwowie. Były to targi przemysłu polskiego i zagranicznego i był to odpowiednik współczesnych Targów Poznańskich.




    8 sierpnia 1922

    Lotnictwo.

    Lotnik Chanteloup wyleciał z Malangu i wylądował następnie na krawędzi czynnego krateru wulkanu Bromo w wysokości 2125 metrów nad poziomem morza. Na marginesie tego zwięzłego telegramu pisma francuskie pomieszczają opis tego odważnego lotu. Terenem była tym razem wyspa Jawa, której puszcze i góry do dziś dnia są stosunkowo mało znane. Lotnikowi groziło największe niebezpieczeństwo ze strony wirów powietrznych, które się tworzą dookoła wulkanów, i mgieł, w które zwykle są spowite szczyty gór jawajskich. Wobec tych trudności lądowanie na stromym terenie było drobnostką. Przezwyciężenie tych przeszkód otwiera dla rozwoju lotnictwa jeszcze dalsze horyzonty.




    8 sierpnia 1922

    Nowy olbrzymi Zeppelin.

    Rada ambasadorów zgodziła się na wybudowanie w Niemczech Zeppelina o 70 000 mc. i 200 metrach długości. Budowa tego olbrzyma ma trwać półtora roku.

    Wyjaśnienie: Prawdopodobnie chodzi o model LZ – 127 Graf Zeppelin (75 000m3, 236 m). Pierwszy lot 1928r.



    CDN...


  4. #4
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    18 sierpnia 1922

    Próba nowego samolotu polskiego

    Warszawa, 16.8. (AW). Według informacji ze sfer lotniczych próba samolotu wynalazku inżyniera Malinowskiego o zmiennym profilu skrzydeł, dokonana w obecności władz wojskowych, dała bardzo pomyślne wyniki. Urzędowe ich stwierdzenie ma nastąpić wkrótce.

    Wyjaśnienie: Chodziło o próby samolotu Stemal – III, które miały miejsce w Wojskowym Centrum Badań Lotniczych. To były próby z samolotem doświadczalnym przystosowanym do prób płata ze zmiennym profilem. Konstrukcja ta została oparta na konstrukcji samolotu Nieuport 80/81E.

    Mike5 likes this.

  5. #5
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    18 sierpnia 1922

    Finansowanie Aerolloydu,

    Warszawa, 16.8. (AW). Komitet ekonomiczny Rady ministrów wkrótce rozważać będzie sprawę sfinansowania spółki lotniczej Aerolloyd.


  6. #6
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    20 sierpnia 1922

    Katastrofa w Pucku,

    Dnia 15 b.m. obchodzono nadzwyczaj uroczyście rocznicę istnienia batalionu lotnictwa morskiego w Pucku. Zwłaszcza w uroczystościach po południowych brały udział tłumy publiczności. Jako przedostatni punkt programu miały się odbyć loty hydroplanów, demonstrujące publiczności rzucanie bomb z powietrza do morza. Początek ćwiczeń i zabaw rozpoczął się już rano fatalnie, albowiem około godz. 10-ej, po mszy polowej, podczas wzlotu aeroplanu nr. 5 prowadzonego przez chorążego pilota Stęmpniewicza, pracującego przy rozpędzaniu motoru mechanika Matysika śmiga puszczona w pełny bieg uderzyła tak mocno, że złamała mu rękę.

    Po południu na placu lotnictwa przed hangarami z powodu, święta zgromadziła się większa liczba publiczności i wojskowych. Po mału kilkaset osób zebrało się na miejscu wzlotowem hydroplanów, celem przypatrywania się wyścigom pływackim łodzi i ludzi, po których to spuszczono na wodę hydroplan. Do aparatu wsiedli: jako pilot chorąży Stęmpniewicz, mający rzucać bomby inżynier Witkowski i, jako pasażer, kapitan mar. Kobza. W oczach przypatrujących się załadowano kilkanaście bomb, dochodzących do pół metra.

    Hydroplan ruszył o godz, 5.45, po okrążeniu kilku potężnemi kołami morza i wzbiciu się na wysokość paruset metrów, zaczął się zbliżać ku lądowi. Publiczność w tym czasie zaczęła się rozdzielać na dwie połowy: jedna część pozostała przy miejscu wzlotowem, druga zaczęła się posuwać wzdłuż brzegu ale ku drugiemu hydroplanowi, przygotowującemu się w drugiej przystani do odlotu, tworząc tem samym długi sznur na kilkadziesiąt metrów.

    Będący w powietrzu hydroplan zniżył nieznacznie swój lot i ludziom zebranym tuż nad nimi ukazała się w kształcie dużej maczugi koloru żółtego, wyrzucona bomba. Dał się jeszcze wzbitym tłumie słyszeć głos, że bomba wpadnie do morza. Z piekielnym świstem i hukiem runęła w samo środek tłumu bomba w odległości dwóch metrów od wody.

    Rozległ się jęk ranionych i krzyk przerażonych, którzy w panicznym popłochu poczęli uciekać, a gdy na domiar złego zauważono, że hydroplan po raz drugi chce swój eksperyment powtórzyć, gdyż zaczął znowu z szaloną szybkością bliżać się ku lądowi, rozpoczęła się wprost szalona ucieczka ku miastu. Panikę publiczności widocznie niefortunni lotnicy zauważyli i kilku spiralnemi linjami opuścili się na wodę, gdzie oczom ich w całym ogromie okazało się ich dzieło.

    Na brzegu leżało blisko 40 osób zemdlonych ze strachu czy też jęczących z okropnemi ranami w okolicach nóg, brzucha i głowy, w tem kilkanaście kobiet, wiele dzieci.

    Biorący udział w igrzyskach ks. kanonik Sonik z Kielc, bawiący na lotnisku w Pucku nie tracił przytomności niosąc umierającym ostatnią pociechę religijną, którą przez absolucję udzielał.Między ranionymi uwijali się lekarze p, Borowski, Wentzel i Doński.

    P. Witkowski, sprawca nieszczęścia został aresztowany.

    Sprawca nieszczęścia, lotnik inż. Witkowski, który pochodzi z Kowalewa koło Torunia i był lotnikiem niemieckim, usiłował wczoraj popełnić samobójstwo. Kto poza p. Witkowskim za straszny ten czyn ponosi winę, wyświetli śledztwo.

    Wyjaśnienie: ​Śmierć poniosło 12 osób, 19 osób było bardzo ciężko rannych, 18 osób lekko rannych.



    CDN...




  7. #7
    Awatar l410driver

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez anax Zobacz posta
    18 sierpnia 1922

    Finansowanie Aerolloydu,

    Warszawa, 16.8. (AW). Komitet ekonomiczny Rady ministrów wkrótce rozważać będzie sprawę sfinansowania spółki lotniczej Aerolloyd.

    Po prawie wieku, problemy polskich linii lotniczych pozostają te same
    klemenko, adamsc, Jerry and 5 others like this.

  8. #8
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez l410driver Zobacz posta
    Po prawie wieku, problemy polskich linii lotniczych pozostają te same
    He, He... niestety nic się nie zmieniło, ale jak czytam informacje z innych lat 1923 - 34 to po prostu ręce opadają co się wtedy działo. Dzisiejsze władze mają doskonale opracowane przez naszych "pradziadów" wzory do kręcenia lodów.

    OK dalszy ciąg wiadomości.


    22 sierpnia 1922

    Nowy system samolotu,

    Clermont Ferrand, 19.8. (Pat-Havas) Pilot Bossoutrot dokonał na monoplanie bezmotorowym wzlotu, utrzymując się w powietrzu przez 5 minut 18 sekund.




    23 sierpnia 1922

    Samoloty nad Warszawą,

    Magistrat m. st. Warszawy postanowił poprosić władze wojskowe o wydanie zarządzeń, aby samoloty nie przelatywały zbyt nisko nad miastem. Wystąpienie to magistratu podyktowane jest troską o bezpieczeństwo mieszkańców stolicy. Zakazy zbyt niskiego przelatywania samolotów nad gęściej zaludnionemi ośrodkami istnieją we wszystkich państwach zachodnich. W Paryżu np. obowiązuje przepis, że nad miastem samoloty mogą unosić się na wysokości conajmniej tysiąca metrów, aby w razie nagłej potrzeby, pilot mógł wylądować poza miastem bez narażenia ludności na niebezpieczeństwo.




    31 sierpnia 1922

    Lotnicy polscy na międzynarodowych zawodach w Zurychu,

    Paryż, 28.8.(PAT-Havas). W dniu 27 b.m. przybyli do Paryża pod dowództwem płk. Rojskiego polscy lotnicy wojskowi, jedący na międzynarodowe zawody w Zurychu.




    CDN...
    adamsc likes this.

  9. #9
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    07 września 1922

    Pierwsze urodziny w aeroplanie.

    We Francji madame Georges Breyer z Lyonu odznaczyła się tem, że była pierwszą kobietą, która urodziła dziecko w aeroplanie. Breyerowa była na pewnem lotnisku we Włoszech, gdy odczuła pierwsze ostrzeżenie natury. Czemprędzej więc wynajęła aeroplan, żeby się jak najprędzej dostać do domu, lecz zaledwie odjechali czterdzieści mil, będąc na wysokości 6000 stóp na morzem Śródziemnem urodziła dziecko.
    Trzymając aeroplan w równowadze, pilot maszyny wolno i uważnie wylądował blisko hotelu dla podróżnych, gdzie pierwsza pomoc została jej udzielona. Matka i nowonarodzony syn czują się doskonale.




    08 września 1922

    Komunikacja lotnicza Lwów – Warszawa – Gdańsk

    Jednocześnie z „Targami wschodniemi” we Lwowie nastąpiło uruchomienie komunikacji powietrznej między Lwowem a Gdańskiem przez Warszawę. Śmiałe to przedsięwzięcie podjęło przy pomocy władz Tow. Polskie „Aerolloyd”, które podejmuje się przewozić ciągu dwu godzin pasażerów i przesyłki pocztowe do Lwowa i do Gdańska.
    Rozkład jazdy jest następujący:
    Z Warszawy odchodzi samolot o godzinie 10 i pół.
    Do Warszawy przychodzi o godz.1-ej.
    Lot przestrzeni Warszawa – Lwów względnie Warszawa – Gdańsk lub odwrotnie wraz z 10 klg. Bagażem kosztuje 40 000 mk (marek polskich)




    17 września 1922

    Pierwszy polski lot okrężny.

    Pierwszy polski lot okrężny o puchar M.S.W. odłożony wskutek niepogody, odbędzie się dziś, dnia 16 września na przestrzeni Warszawa – Lwów – Kraków – Poznań – Warszawa (ogółem – 1400 klm ). Bierze udział 18 samolotów.
    Łącznie z lotem okrężnym odbędą się w Poznaniu na lotnisku w Ławicy zawody lotnicze o nader urozmaiconym programie. Wśród szeregu ciekawych ewolucyj, walk powietrznych, grupowych defilad samolotów w powietrzu itp., goście będą mieli okazję do lotów pasażerskich. Na miejscu publiczność stale będzie informowana o przebiegu lotu okrężnego (czas odlotu samolotów z poszczególnych stacyj) również o przebiegu zawodów.





    CDN...
    siarka, QbaqBA, adamsc and 1 others like this.

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    Piękne
    cyt. "Z Warszawy odchodzi samolot o godzinie 10 i pół".
    Jeszcze brakuje z toru pierwszego przy peronie drugim.
    Gęba się sama śmieje
    Itts likes this.

  11. #11
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez siarka Zobacz posta
    Piękne
    cyt. "Z Warszawy odchodzi samolot o godzinie 10 i pół".
    Jeszcze brakuje z toru pierwszego przy peronie drugim.
    Gęba się sama śmieje

    To jeszcze nic, ale jak przeglądam reklamy z tego okresu to po prostu można boki zrywać, język naszych pradziadów był naprawdę śmieszny chociaż dla nich to była oczywiście norma.
    Dzisiaj ostatnie trzy wiadomości z września, od jutra nowy miesiąc październik 1922.


    19 września 1922

    Grudziądz – wypadek na lotnisku

    Pod Grudziądzem na lotnisku w Tuszewie zdarzyła się katastrofa lotnicza. W czasie wzlotów próbnych z niewiadomego powodu przestał funkcjonować motor i aparat z wielką szybkością począł opadać. Nim jednak spadł na ziemię, uderzył w wierzbę przydrożną i uległ silnemu uszkodzeniu. Jadący aparatem lotnik porucznik odniósł przytem ciężkie rany. Odwieziono go do szpitala wojskowego w Grudziądzu.




    23 września 1922

    Mistrzostwo lotu okrężnego.

    Aero – klubu polskiego.

    Prezydjum Aero – klubu Rzeczypospolitej Polskiej ustaliło na onegdajszem posiedzeniu klasyfikację uczestników pierwszego lotu okrężnego nad ziemiami polskiemi, według czasu spotrzebowanego na przelot oznaczonej przestrzeni w sposób następujący: 1)kpt. Stefan Pawlikowski (czas ogólny 606 minut 26 sek.), 2) ppłk. Jerzy Kossowski (759,08 min.), 3) por. Zbigniew Babiński 1759,40 min), 4) kpt. Mieczysław Szczudłowski (1776,30 m.), 5) por. Aleksander Czeszunist (1779,50min.), 6) sierż. Paweł Tysler (1830,7 min.), 7) kpt. Józef Hendricks (1909,45 min.)
    Zwycięscą lotu jury uznało kpt. Pawlikowskiego, który zdobył nagrodę Ministra Spraw Wojskowych, m. st. Warszawy, fabryki samolotów Plage i Jaśkiewicz i m. Poznania.
    Inne nagrody zdobyli ppłk. Kossowski, por. Babiński, kpt. Hendricks, kpt. Wojtarowicz, kpt. Łagana.
    Naogół stwierdzić można, że pierwszy lot okrężny udał się najpomyślniej i uzyskał doskonałe rezultaty. Aero – klubowi Rz.P. z niestrudzonym ppłk. Grzędzińskim można gratulować zasłużonego powodzenia.




    30 września 1922

    Związek Lotników Polskich.

    W Poznaniu powstał Związek Lotników Polskich, do którego przystąpił szereg wybitnych lotników. Związek postawił sobie za zadanie pogłębienie i rozszerzenie wiedzy lotniczej u członków, popularyzację lotnictwa w Polsce oraz popieranie lotnictwa polskiego.
    Zarząd Zw. Tworzą piloci pp. Wawrzyniak Czesław, b. kierownik ruchu lotniczego na stacji lotniczej w Ławicy pod Poznaniem – prezes, Karpiński Stefan – sekretarz oraz Malicki Józef – skarbnik. Do Rady Nadzorczej Związku wybrano pilotów pp. Reymanna, Dalskiego i Muehlnikela. Członakmi Związku mogą zostać piloci i obserwatorowie, posiadający obywatelstwo polskie.
    Adres Związku: Związek Lotników Polskich, Poznań, Śniadeckich 14.





    CDN...
    adamsc likes this.

  12. #12
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Od dzisiaj będę każdy wpis numerował dla lepszego rozeznania się w temacie.


    (1)

    08 października 1922

    Rozwój polskiego przemysłu lotniczego.

    Jak nam donoszą z Warszawy, rządy rumuński i estoński poczyniły znaczne zamówienia w jednej posiej fabryce samolotów, Plage i Laśkiewicz Lublinie. Obecnie produkuje fabryka ta po 1 samolocie dziennie.

    Wyjaśnienie: Chodzi o samolot typuAnsaldo A – 1 Balilla




    (2)

    10 października 1922

    Pierwszy polski balon sterowy „Lech”.

    Niedawno dowiedzieliśmy się, że obok balonów na uwięzi, Polska posiada także balony sterowe. Jeden z tych balonów, „Lech” odbył niedawno podróż z Torunia do Poznania. Jest to balon typu francuskiego, skonstruowany przy zgodnym udziale oficerów Polaków, służących przedtem w trzech armiach zaborczych. Praca, podjęta nad tym sterowym balonem była niejako symbolem konsolidacji Polski. Dziś, gdy każde państwo europejskie stara się wyprzedzić inne w dziedzinie podboju powietrza, także i Polska pozostać nie może. Zainteresowanie się szerszej publiczności dotychczasowemi naszemi zdobyczami na tem polu przyczyni się niewątpliwie do pomnożenia zasobów polskiej floty powietrznej.

    Wyjaśnienie: Był to stary francuski sterowiec ciśnieniowy Zodiac VZ – 11 Vedette. W 1928 roku został przez wojsko skasowany.




    (3)

    18 października 1922

    Samoloty bolszewickie nad Polską.

    Warszawa, 17.10. (tel.wł.) Starostowie wschodnich powiatów Wileńszczyzny zawiadamiają że zauważono samoloty sowieckie nad terytorium Polskiem. Samoloty te służą zapewne do komunikacji powietrznej między Rosją a Litwą. Posterunki wojskowe polskie ostrzeliwały samoloty te, lecz bez skutku.




    (4)

    18 października 1922

    Pochwały dla polskich szkół lotniczych.

    Warszawa, 17.10. (tel.wł.) Gen. Dupont, który w towarzystwie gen. Macewicza wizytował polskie szkoły lotnicze, wyraża się o ich stanie nad wyraz pochlebnie. Między innemi o szkole toruńskiej mówi, że twarda ręka dowódcy i staranna opieka nad żołnierzem dają wyniki pracy wprost imponujące; równie chwalebne jest prowadzenie szkoły lotniczej w Bydgoszczy.




    CDN...
    boeing787, hypne and Mike5 like this.

  13. #13
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    (5)

    20 października 1922

    Wojny w przyszłości.

    W Kurjerze Warszawskim pułkownik sztabu generalnego, p. Adolf Małyszko, drukuje następujące bardzo ciekawe uwagi co do sposobów prowadzenia przyszłych wojen:
    Jedno z pism podało wiadomość, że w pewnych państwach zaprzestano wyrabiać gazy trujące. Wiele pism wiadomość tę bezkrytycznie powtórzyło. Chcę więc wyjaśnić , że sprawa z gazami trującemi przedstawia się nieco inaczej.
    Otóż żadne państwo podczas pokoju nigdy gazów trujących nie wyrabiało, nie wyrabia i chyba nigdy wyrabiać nie będzie, gdyż gazy trujące szybko psują się i magazynować się nie dają. Natomiast każda fabryka chemiczna w dwa dni po ogłoszeniu wojny może wyrabiać gazy trujące, o ile dostanie odpowiednią receptę.
    Na wojnie ostatniej niezmiernie szybko rozwijały się dwie nowe współczesne bronie: lotnictwo i gazy trujące. Nie ulega wątpliwości, że przyszła wojna będzie jeżeli nie całkiem powietrzno – gazowa, to w każdym razie samoloty i gazy odegrają wybitną rolę, a być może i stanowczą. Na Zachodzie i w Ameryce doskonale zdają sobie sprawę z roli lotnictwa i gazów trujących i dlatego zwrócono tam na to bardzo pilną uwagę. W Anglji utworzono ministerium lotnicze (Air Ministery), a w Stanach Zjednoczonych ministerium broni chemicznej o pięciu departamentach. We Francji, Niemczech i Włoszech utworzono podsekretariaty stanu lotnicze w tem lub Innem ministerium. Przytoczę kilka zdań z prasy francuskiej i angielskiej o wojnie przyszłej.
    Jeden z najlepszych lotników francuskich, słynny dowódca eskadry niszczycielskiej, który w wojnie ostatniej pobił rekord w niszczeniu samolotów niemieckich, obecnie profesor w szkole francuskiego sztabu generalnego, major Ortchlieb, tak mówi o lotnictwie.
    „ Bez lotnictwa mogą Niemcy, jawnie lub skrycie, wznosić najwspanialszy gmach wojenny; runie on zawsze, choćby z najlepszego był budulca. Dowództwo bez lotnictwa jest ślepe i bezsilne. A czem jest artyleria ciężka bez obserwatorów lotniczych czem wojsko bez obrony przeciw atakom lotniczy?. Niemcy, wojujące bez lotnictwa, padną pod ciosem bombardowania powietrznego na łaskę i niełaskę nieprzyjaciela”.
    Publicysta francuski p.Mortane w piśmie La Vie Alrienne, stawia dwa następujące pytania:
    „Jak będzie wyglądała wojna w przyszłości ?”
    „Co się stać może pierwszego dnia mobilizacji ?”
    I sam na te pytania odpowiada:
    „ Ci którzy pamiętają najkrwawsze noce bombardowania Paryża, nie będą w możności wyobrazić sobie nawet w przybliżeniu, co się dziać może już dnia pierwszego.
    Flota powietrzna wysłana będzie na kraj nieprzyjacielski. Dwa lub trzy tysiące samolotów ukażą się tak nagle, że nie będzie nawet czasu nikogo uprzedzić. Każdy samolot będzie zaopatrzony w kilka tysięcy kilogramów bomb być może i gazowych. Bomby będą udoskonalone i skuteczniejsze od obecnych. W ciągu kilku chwil całe miasta mogą być zrujnowane i spalone. Mieszkańcy, którzy nie zginą pod gruzami miast, zostaną zdruzgotani moralnie i nie będą już zdolni do obrony. Mobilizacji nie da się przeprowadzić skutecznie. Zanim padnie pierwszy strzał wietrznego natarcia. Wszystko zginie w strasznym wybuchu bomb, niosących śmierć i zniszczenie…”
    Major angielski Lefebure, rzeczoznawca komisij międzysojuszniczej w sprawie rozbrojenia Niemiec, wydał niedawni książkę pod tytułem: „Zagadka Renu”.
    Poglądy jego potwierdzili w przedmowie do książki marszałek Foch i marszałek Wilson, dziś już nieżyjący. W tej książce major Lefebure twierdzi, że można wytruć całą ludność Londynu i każdego innego miasta w ciągu kilku godzin, wysyłając flotę powietrzną, uzbrojoną w bomby gazowe.
    Oto jego słowa:
    „Badając obecny rozwój techniki w zakresie materjałów wybuchowych i pocisków gazowych, stwierdzić trzeba, że gaz jest znacznie skuteczniejszym środkiem niszczącym niż materiały wybuchowe.
    Środkami wybuchowemi osiąga się tylko miejscowy skutek. Tym samem tonażem pocisków gazowych można natomiast pokryć obszar kilku mil kwadratowych dymem trującym, który połozy kres bytowi wszelkiej żywej istoty. Pod koniec wojny mieliśmy gazy, które rozpościerały się na przestrzeni 10 mil angielskich, nie rozkładając się i nie tracąc swej siły jadowitej.
    Gaz zapewnia możność prowadzenia niebywałych dotychczas ataków z powietrza. Flotyla samolotów, unosząca się wysoko nad Londynem, może śród zupełnej nocnej ciszy rzucić tysiące pocisków, wytwarzających gaz trujący i pokryć Londyn całunem śmiertelnym. Bez przesady można powiedzieć, że zdarzyć się może iż ludzie obudzą się, aby spostrzedz, że umierają…”
    Anglicy z wielką uwagą przeczytali „Zagadkę Renu” i szybko zrozumieli, że od wojsk lądowych broniło ich morze, lecz od wojsk powietrznych morze nie obroni. Wszystkim wiadomo, że gdyby nie morze, to podczas ostatniej wojny wojska niemieckie przeszły by przez całą Anglję tryumfalnym marszem z taką łatwością, jak przez Belgję. Morze dla armii niemieckiej, mającej słabszą flotę od angielskiej, było przeszkodą nie do pokonania. Dla floty powietrznej morze nie stanowi żadnej przeszkody, a więc, żeby utworzyć tę przeszkodę powietrzną flota angielska musi być silniejsza od powietrznej floty niemieckiej. W tym kierunku Anglicy usilnie pracują, a znając ich patriotyzm i wytrwałość, jak również bogatą technikę i przemysł, śmiało twierdzić można, że Anglicy nie dadzą się wyprzedzić Niemcom.
    Wreszcie przytoczę zdanie o przyszłej wojnie, które wypowiedział słynny wynalazca amerykański Tomasz Edison.
    Korespondent jednego z pism francuskich zapytał Edisona, jaka będzie wojna przyszła ?
    -Przyszła wielka wojna – rzekł Edison – będzie prowadzona za pomocą samolotów i gazów trujących. Samolot i gaz będą w przyszłej wojnie czynnikami rozstrzygającemi.
    Mówiono mi – pytał dalej korespondent – że wszyscy mężczyźni, wszystkie kobiety i dzieci Londynu mogliby być zabici przez gaz trujący w ciągu dwunastu godzin. Czy to możliwe i czy to ścisłe ?.
    Nie - odparł spokojnie Edison – to nie jest ścisłe, bo dokonać tego można nie w ciągu dwunastu godzin, lecz w ciągu 3 godzin.
    Oto jakie zdanie wygłaszają o przyszłej wojnie w Europie i Ameryce. Oby jej nigdy nie było.






    CDN...
    paulus76 likes this.

  14. #14
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    (6)

    23 października 1922

    Napowietrzni przemytnicy.

    Jak donosi Mr. Appleby, szef policji pilnujący przepisów antialkocholicznych w Ameryce, flota złożona z 11 samolotów przewozi regularnie spirytualja z prowincji Quebec do stanu Nowego Jorku. Przemytnicy lądują wcześnie rano lub o zmroku na Long Island, podróżując jakie 5 godzin w każdym kierunku. Nielegalny towar ładuje się na samochody ciężarowe. Policja zapowiada, że specjalne samoloty wysłane będą do tropienia przemytników.




    CDN...
    kiepstein and Mike5 like this.

  15. #15
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    (7)

    I Polski Konkurs aeroplanów bezmotorowych.

    Związek Lotników Polskich urządza na wiosnę (w kwietniu) 1923r I Polski Konkurs aeroplanów bezmotorowych (szybowców). Udział w konkursie mogą brać obywatele państwa Polskiego na szybowcach, wykonanych całkowicie w Polsce. Osoby pragnące współuczestniczyć w konkursie, otrzymają bliższe informacje oraz regulamin konkursu, ustalony przez Komisję Techniczną Związku. Jako pierwszą nagrodę dla tego lotnika polskiego, który pierwszy utrzyma się na szybowcu co najmniej pół godziny w powietrzu wyznaczył znany przemysłowiec poznański, p. K. Kryszkiewicz, poważniejszą kwotę pieniężną. Całkowita wysokość nagród zostanie opublikowana w najbliższej przyszłości. Termin zgłoszeń upływa z dniem 1 – go marca 1923r.

    Adres: Związek Lotników Polskich , Komisja Techniczna, Poznań, ul.Śniadeckich14.

    Wszystkie pisma polskie uprasza się o zamieszczenie powyższego komunikatu.




    (8)

    Wypadek z aeroplanem w Środzie.

    W ubiegłym tygodniu wieczorem spadł z dość znacznej wysokości tuż za miastem nad szosą kórnicką wskutek defektu maszyny samolot, szybujący w kierunku Poznania. Na szczęście lotnik odniósł tylko lekkie obrażenia ciała. Natomiast aparat lotniczy uległ zniszczeniu. Na miejsce wypadku znalazła się natychmiastowa pomoc.



    CDN...

  16. #16
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    1923

    (9)

    04 stycznia 1923

    Komunikacja lotnicza Berlin – Londyn.

    Leafield, 2.1. (Pat. – Radio.) Dziś przybył do Troides pierwszy od czasu wojny samolot niemiecki. Przywiózł on 6 dyrektorów niemieckiego Aerolloydu, którzy mają omówić z towarzystwem Daimlera sprawę zaprowadzenia stałej komunikacji lotniczej między Londynem i Berlinem.




    (10)

    25 stycznia 1923

    Wynalazek polaka w zakresie awiatyki.

    Otrzymujemy następujące pismo, z prośbą o zamieszczenie: Nowy statek powietrzny wynalazku Wilhelma Przybylskiego, emer. Profesora matematyki i fizyki (Kraków, Krupnicza 20.), opiera się na odmiennej od dotychczasowych zasadzie. Jego statek ma spełnić:

    1)Wzniesienie się z każdego miejsca pionowo w górę.
    2)Może zatrzymać się na dowolnej wysokości, celem spokojnej obserwacji.
    3)Może w każdej wysokości odbywać podróż w kierunku poziomym.
    4)Podczas podróży może się znowu zatrzymać na żądanej wysokości.
    5)Opuści się na ziemię pionowo i łagodnie.
    6)Gwałtowny spadek wykluczony, nawet wtedy, gdyby motor przestał działać.
    7)Może opuścić się na wodę i na niej podróż dalej odbywać, lub znowu z niej wznieść się w powietrze.
    8)Może być zbudowany dla jednej lub więcej osób aż do olbrzymiej wielkości.

    Zrozumiała rzecz, że bliższa informacja o zasadzie niemożliwa, bo zanimby po niej zrobiono model i wykonano próby, nużby zagranica takie statki zbudowała a wynalazca chciałby oddać Polsce pierwszeństwo. Rozporządza tylko skromnemi środkami, potrzebuje zatem na wykonanie modelu większej pomocy materialnej, opieki państwa, pracowni zacisznej i dzielnego inżyniera, jako konstruktora i mechanika zarazem. Jeżeli tej pomocy w kraju nie uzyska, będzie po 2 miesiącach zmuszony odstąpić swój wynalazek zagranicy.



    CDN...




    frik, boeing787 and Mike5 like this.

  17. #17
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    (11)

    18 marca 1923

    Tragiczna śmierć lotnika.

    Wczoraj, dnia 16 bm. o godzi. 4.30 popołudniu, podczas wykonywania lotu szkolnego na lotnisku w Bydgoszczy spadł z wysokości 900 mtr. Kapral – uczeń pilot, Józef Kociniewski i zabił się na miejscu. Przyczyną upadku było odłamanie się lewego skrzydła samolotu przy t. zw. Locie spiralnym. Pogrzeb odbędzie się prawdopodobnie w poniedziałek, czyli w dniu imienin zmarłego.




    (12)

    25 kwietnia 1923

    Zahipnotyzowany przez śmigę.

    Powszechnie znaną jest rzeczą, że można wprawić się w autohypnozę utkwiwszy wzrok w punkt błyszczący. Na tem polega wpatrywanie się ascetów hinduskich we własny pępek. Niedawno tragiczny wypadek autohypnozy zdarzył się na lotnisku obozu ćwiczebnego armii angielskiej. Lotnik badał, czy śmiga samolotu, należycie wiruje. Zapatrzył się w śmigę, począł się zbliżać jakby magnesem ciągniony, aż wreszcie rzucił się w objęcia machiny, która odrzuciła strasznie poszarpane zwłoki zahipnotyzowanej przez się ofiary.



    CDN...
    boeing787 and Mike5 like this.

  18. #18
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    (13)

    26 kwietnia 1923

    Straszna katastrofa samolotowa w Krakowie.

    Kraków, 12.4. (Pat.), Wczoraj po południu wydarzyła się w Krakowie katastrofa samolotowa, która pociągnęła za sobą śmierć trzech osób i ciężkie obrażenia siedmiu osób oraz zdemolowanie domu przy ulicy Lubicz nr. 30. Przebieg katastrofy był następujący: O godzinie 3 po południu wzbiły się z lotniska wojskowego w Rakowicach trzy samoloty wojskowe, które poczęły krążyć nad miastem. Dwa z nich unosiły się nad ulicami Dunajowskiego i Basztową. Gdy jeden samolot skręcał w stronę teatru, w niewytłumaczony sposób oderwało się od niego jedno skrzydło i spadło w okolicy św. Krzyża. Momentalnie samolot skręcił w stronę ulicy Lubicz, ruchem wahadłowym, obniżając się z szaloną szybkością. Jednocześnie zauważono nad kadłubem dym, który jak się okazało był następstwem wybuchu benzyny. W tej chwili odpadło drugie skrzydło. Porucznik obserwator Dąbrowski wypadł z samolotu na balkon podwórza domu numer 3 przy ulicy Rakowieckiej i poniósł śmierć na miejscu, kadłub aparatu runął na dach domu nr. 30 przy ulicy Lubicz, i przebijając dach i sufit dostał się do mieszkania piek. Siankowskiego na drugiem piętrze. Tu nastąpiła eksplozja, która rozsadziła ściany. Kadłub wraz z rezerwoarem benzynynowym wpadł do pokoju, w którym leżał chory Siankowski. Całe mieszkanie stanęło w płomieniach. Płomienie ogarnęły Siankowskiego i znajdującego się w kadłubie samolotu pilota plutonowego Stefankę. Obydwaj ponieśli śmierć. Ogień przedostał się do sąsiednich mieszkań, w których zaczęły płonąć meble. Przy akcji ratowniczej 5 osób doznało cięższych, a 2 lżejszych obrażeń.



    CDN...
    Patryk95 likes this.

  19. #19
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    (14)

    13 maja 1923

    Katastrofa lotnicza.

    We wtorek o godzinie 18, na pole na Ochocie, wprost Rakowca, spadł aparat lotniczy wojskowy nr.300, prowadzony przez porucznika Choińskiego. Pilot i jego mechanik zdołali w porę wyskoczyć z aparatu, gdy był już blisko ziemi, i tym sposobem wyszli bez szwanku. Natomiast aparat doznał częściowego uszkodzenia. Przyczyna niespodziewanego upadku samolotu – uszkodzenie motoru.



    CDN...

  20. #20
    Awatar anax

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    (15)

    24 czerwca 1923

    Straszna katastrofa lotnicza w Krakowie.

    Kraków, 23.6.(Tel.wł.) Na lotnisku w Rakowicach pod Krakowem zdarzył się znów tragiczny wypadek samolotowy, który pociągnął za sobą śmierć młodego pilota. Odbywały się ćwiczenia lotnicze, do których wyznaczono 23 letniego starszego pilota Jana Zagórskiego. Po kilkunastu minutach normalnej jazdy lotniczej zaczął wykonywać niedozwolone ewolucje powietrzne, przyczep dostał się w t. zw. Korkociąg i z wysokości około 500 metrów runął z aparatem na drogę, prowadzącą z Rakowic do Bieńczyc. Aparat strzaskany. Lotnik zabił się na miejscu. Przybyła komisja sądowo – lekarska stwierdziła połamanie rąk I nóg, złamanie podstawy czaszki i szereg obrażeń wewnętrznych.

    Zagórski pełnił służbę od kilku lat. Ostatnio ukończył kurs lotniczy w Grudziądzu, skąd przybył przed dwoma dniami. Aparat, który uległ katastrofie, pochodził z włoskiej fabryki Ansaldo. Jest to trzecia z rzędu katastrofa w Krakowie na samolocie tej firmy.



    CDN...

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •