Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 23 z 23
Like Tree11Likes

Wątek: samozatrudnienie a odpowiedzialność finansowa

  1. #21

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Pierwsze słyszę aby sezonowy czy nawet dorywczy charakter pracy miał jakoby uzasadniać zawarcie umowy cywilnoprawnej a nie umowy o pracę. Przesłanki stosunku pracy są jasno wymienione w art. 22 Kodeksu Pracy i wykonywanie zawodu pilota liniowego wyczerpuje je w oczywisty sposób. Przy obecnym prawie umowa cywilnoprawna mogłaby mieć zastosowanie tylko w ściśle określonych przypadkach, np. wykonywanie przewozów własnym statkiem powietrznym. Nie oceniam czy to prawo jest właściwe, ale nie wyobrażam sobie jaka musiałaby być treść umowy cywilnoprawnej aby sąd nie ustalił że pomiędzy podmiotami nie zachodził stosunek pracy.

  2. #22

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    Przepisy art. 22 § 1 i art. 22 § 11 k.p. nie dają podstawy do uznania, że świadczenie każdej pracy następuje w ramach stosunku pracy. Zdaniem Sądu Najwyższego jeżeli umowa wykazuje wspólne cechy umowy o pracę i umowy prawa cywilnego z jednakowym ich nasileniem, o jej rodzaju decyduje zgodny zamiar stron i cel umowy, który może być wyrażony także w nazwie umowy (wyrok Sądu Najwyższego z dn. 18.06.1998 r., sygn. akt I PKN 594/99).
    Podobnie wypowiedział się Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 27.05.2010 roku (II PK 354/09), w którym stwierdził, że "w razie ustalenia, iż zawarta przez strony umowa wskazuje cechy wspólne dla umowy o pracę i umowy prawa cywilnego z jednakowym ich nasileniem, rozstrzygająca o jej typie powinna być in concreto wola stron. Art. 22 § 11 k.p nie stwarza prawnego domniemania zawarcia umowy o pracę. Nie wyłącza też ustalenia rodzaju zawartej umowy poprzez wykładnię oświadczeń woli wedle kryteriów podanych w art. 65 k.c."
    W przypadku natomiast, gdy w zawartej przez strony umowie nie można ustalić cech dominujących, to o charakterze prawnym stosunku prawnego decyduje wola stron, formalna nazwa lub sposób realizowanego zobowiązania (wyrok SN z 2.09.1998 I PKN 293/98).
    Zgodny zamiar stron powinien być oceniany przy uwzględnieniu okoliczności istniejących w chwili zawierania umowy, a nie przez zdarzenia późniejsze (wyrok SN z 9.12.1999 r., I PKN 432/99).
    Sama okoliczność, że dla strony (zleceniobiorcy/pracownika) korzystniejsze byłoby zawarcie umowy o pracę nie świadczy o tym, że w chwili zawiązania stosunku prawnego wolą stron było zawarcie takiej umowy (wyrok SN z dn. 28.01.1998 r., II UKN 479/97).

    Polskie prawo jest skonstruowane tak niejasno, że w bardzo wielu przypadkach, gdzie na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, iż nie ma prawnej możliwości podpisania umowy innej niż umowa o pracę, jednak można podpisać umowę cywilnoprawną.
    Tym bardziej, że spełniony jest warunek dobrowolności - przy obecnej sytuacji na rynku pracy, każdy pilot zgodzi podpisać się umową niekoniecznie najkorzystniejszą dla niego, tylko po to, by tą pracę otrzymać.

    Przypuszczam, że gdyby niepodpisywanie umów o pracę w branży lotniczej było złamaniem przepisów Kodeksu pracy, nie byłoby to tak powszechne, a państwo szybko uchwyciłoby, gdzie mogą jeszcze skubnąć trochę grosza.
    aaben likes this.

  3. #23

    Dołączył
    Aug 2010
    Mieszka w
    WAW/EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez woszczol Zobacz posta
    Przypuszczam, że gdyby niepodpisywanie umów o pracę w branży lotniczej było złamaniem przepisów Kodeksu pracy, nie byłoby to tak powszechne, a państwo szybko uchwyciłoby, gdzie mogą jeszcze skubnąć trochę grosza.
    Życzyłbym sobie, aby państwo chwytało także okoliczności, w których nie można skubnąć trochę grosza, a w których przyzwoitość nakazywałaby coś jednak uczynić.

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •