Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree5Likes
  • 1 Post By stefanpolska
  • 1 Post By Lotnik696
  • 1 Post By Lotnik696
  • 1 Post By aaben
  • 1 Post By Szynus

Wątek: Maksymalny czas pracy i prawa pilotów

  1. #1
    Awatar Luteres

    Dołączył
    Dec 2014
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie Maksymalny czas pracy i prawa pilotów


    Polecamy

    Witam!
    Tym razem mam dwa pytania.

    1. Czy piloci mają określony przepisami maksymalny czas w powietrzu? Ktoś na forum wspomniał, że jest to 600 godzin na rok, ale chciałbym to potwierdzić. Ile maksymalnie czasu mogą spędzić pracując, nie tylko w powietrzu?
    2. Gdzie szukać oficjalnych "praw" pilotów? Mam na myśli takie zasady jak w/w czas pracy.

  2. #2

    Dołączył
    Apr 2015

    Domyślnie

    W USA masz to w CFR:

    a) No certificate holder conducting domestic operations may schedule any flight crewmember and no flight crewmember may accept an assignment for flight time in scheduled air transportation or in other commercial flying if that crewmember's total flight time in all commercial flying will exceed—
    (1) 1,000 hours in any calendar year;
    (2) 100 hours in any calendar month;
    (3) 30 hours in any 7 consecutive days;
    (4) 8 hours between required rest periods.
    Czyli masz tam limit 1000h/rok
    Luteres likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    W Europie mamy 900h block time w roku kalendarzowym oraz 100h block time in any 28 consecutive days. Dodatkowo limitacje duty time których z głowy nie pamiętam. W każdej linii lotniczej jest to opisane w Operations Manual part A natomiast jest to kopia z JAR-OPS (kiedyś) a taraz to pewnie EASA-OPS czy coś w ten deseń.
    Luteres likes this.

  4. #4
    Awatar Luteres

    Dołączył
    Dec 2014
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    Google podpowiada, że block time to (mniej więcej) czas spędzany w samolocie. A są jakieś limity do pracy ogółem? Bo chyba jakaś papierkologia też Was obowiązuje? I czy planowanie trasy liczy się do godzin pracy?

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Oczywiście, że limity Duty Time też są i są one dość rozbudowane. Linia lotnicza określa kiedy rozpoczynamy Duty Time (przeważnie jest to godzina check-in'u) a zatem ok 1:00h do 1:10 przed scheduled off block time. Linia określa również kiedy kończymy Duty Time (w zależności od linii).

    No więc już znasz też termin Duty Time. Pytasz o MDFP (Maximum Duty Flight Period) który zależy od bardzo wielu czynników. Kilka z nich to chociażby pora dnia w której zaczynamy nasze Duty (czy przypada na okres WOCL - Window of Circadian Low), czy zaczynamy pracę w naszej bazie czy poza nią, czy linia zaplanowała z góry Planned FDP Extension, ile załogant miał odpoczynku przed lotem (reduction of rest), ile sektorów ma zrobić danego dnia, czy pracuje z dyżuru i jeszcze kilka o których pewnie zapomniałem.

    Jak widzisz zmiennych jest bardzo wiele ale myślę, że możesz sobie uśrednić iż przeważnie mamy maximum 12h Duty Time danego dnia. maksymalny czas Duty Time na "średnim zasięgu (samoloty klasy A320/B737)" to 14 godzin.

    Dodatkowo po pracy mamy mieć odpowiednio dużo odpoczynku (znowu zależne od wielu czynników), uproszczając przeważnie jest to minimum 12h or previous Duty Time whichever is greater.

    Ponadto w miesiącu mamy mieć (jeśli dobrze pamiętam) co najmniej jedną niedzielę wolną oraz trzy dni wolnego pod rząd.

    Ale się rozpisałem.....
    Luteres likes this.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    EASA wypuści nowe wytyczne w 2016, FTL-e.
    Wydłużeń i skróceń jest trochę tak jak i warunków. Tutaj następuje niejako batalia pomiędzy załogami (którzy szukają często limitów ;-) ) i działem planowania (który kombinuje jakby tu wykorzystać załogi do cna - ekonomia).

    O niedzielach pierwsze słyszę więc być może to wewnętrzne przepisy linii. Co 6 pracujących dni natomiast jest obowiązkowo 36h resta jeśli dobrze pamiętam. A i służbę można ponad 14h wyciągnąć całkiem sporo, trzeba tylko dobrze liczyć ;-)

    Planowanie trasy jeżeli nie jest robione przez odpowiedni dział w liniach, jest wliczone w czas przed lotem. To jak bardzo po ludzku i logicznie do tego podejdzie operator jest jego kwestią.

  7. #7
    Awatar Luteres

    Dołączył
    Dec 2014
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    Serdecznie dziękuję za rzeczowe odpowiedzi!

    Cytat Zamieszczone przez Szynus
    Planowanie trasy jeżeli nie jest robione przez odpowiedni dział w liniach, jest wliczone w czas przed lotem. To jak bardzo po ludzku i logicznie do tego podejdzie operator jest jego kwestią.
    Uh, to mnie troszkę zawiodło, bo lubię planowanie i zabawę z mapami.. Zabieram się za sprawdzanie, jak to wygląda dokładnie, bo zostanę potępiony za zadanie takiego pytania

    Jak wygląda sprawa nadgodzin? Zakładając, że chciałbym wyrobić rocznie jak najwięcej godzin, czy coś mnie ogranicza? Jeżeli block time w Europie wynosi 900h, linia mi planuje 850h do wylatania to mogę dolatać maksymalnie 50h? Czy jeszcze to jakoś inaczej jest? I gdy dojdę do tego limitu to co się dzieje? W listopadzie mi powiedzą "nie nie nie, wylatałeś już swoje 900 godzin, masz przymusowy urlop do stycznia"?
    Ostatnio edytowane przez Luteres ; 05-04-2015 o 22:35 Powód: zapomniało się bardzo ważnej rzeczy! :)

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szynus Zobacz posta
    O niedzielach pierwsze słyszę więc być może to wewnętrzne przepisy linii.
    To przepis polskiego kodeksu pracy, art 151 (12) "Pracownik pracujący w niedziele powinien korzystać co najmniej raz na 4 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy. Nie dotyczy to pracownika zatrudnionego w systemie czasu pracy, o którym mowa w art. 144. " Art. 144 dotyczy osób pracujących wyłącznie w piątki, weekendy i święta.
    Szynus likes this.

  9. #9
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Luteres Zobacz posta
    Witam!

    Gdzie szukać oficjalnych "praw" pilotów? Mam na myśli takie zasady jak w/w czas pracy.
    Rozporządzenie z 28 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym (Dz. U. poz. 663). Weszło w życie 6 czerwca 2014 r.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Luteres Zobacz posta
    Serdecznie dziękuję za rzeczowe odpowiedzi!

    Jeżeli block time w Europie wynosi 900h, linia mi planuje 850h do wylatania to mogę dolatać maksymalnie 50h? Czy jeszcze to jakoś inaczej jest? I gdy dojdę do tego limitu to co się dzieje? W listopadzie mi powiedzą "nie nie nie, wylatałeś już swoje 900 godzin, masz przymusowy urlop do stycznia"?
    Jeżeli dobrze pamiętam to Allover opisywał taką sytuację u siebie na blogu. Przyszedł listopad a on miał coś pod 900h i w planach dłuższy urlop ;-)
    Luteres likes this.

  11. #11
    Awatar Luteres

    Dołączył
    Dec 2014
    Mieszka w
    Dąbrowa Górnicza

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szynus Zobacz posta
    Jeżeli dobrze pamiętam to Allover opisywał taką sytuację u siebie na blogu. Przyszedł listopad a on miał coś pod 900h i w planach dłuższy urlop ;-)
    Poszukałem nieco na blogu AllOvera wzmianki o 900h i znalazłem:

    Jesienią 2013 pisał tak:
    Cytat Zamieszczone przez Allover
    Podczas szkolenia instruktorskiego usłyszałem powiedzenie ze skasowanego lotu nie da się nadrobić, ale w tym roku chyba po raz pierwszy w swojej karierze dojdę do 900 godzin (maksymalny nalot dozwolony w roku) na parę tygodni przed Sylwestrem. Parę lotów jak zawsze zostało pozmienianych, ale z dni wolnych tyle przybyło ze jednak będzie czas na relax.


    W podsumowaniu 2014 pisał natomiast tak:
    Cytat Zamieszczone przez Allover
    W tym roku latania tez bylo bardzo duzo i do 900 godzin (max ustawowo ograniczone) niewiele zabraklo


    Bardzo mi zależało na tej informacji, ale możliwe, że pomyliłeś blogi, albo ja za słabo szukam

    UPDATE:
    W kolejnym wpisie z końca listopada AllOver pisze:
    Do końca roku zostały mi już tylko trzy rejsy. Dwa razy FNC i raz Kanary. Po ostatnim locie będę miał 900 godzin w roku kalendarzowym i pozostanie mi najwyżej "małe" latanie. Male tez może być fajne...
    A więc teraz szukam więcej informacji na ten temat

  12. #12

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    "małe" latanie zapewne w sensie, że nie będzie to zarobkowy transport lotniczy pod AOC. A zatem będzie to tzw. "wożenie 4liter po niebie" C150 tudzież podobnym sprzętem jedynie dla czystej przyjemności.

  13. #13
    Awatar michastrain

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Suwałki / Warszawa

    Domyślnie

    A jak to jest z helikopterami? Kumpel opowiadał, że jechał na stopa z osobą pracującą w LPR, która dorabia sobie na umowach tzw. śmieciowych na samolotach (lata po Europie i do Afryki, więc zakładam czartery). Czy pilot musi prowadzić jakiś "dzienniczek" wylatanych godzin? Ten konkretny przypadek raczej i tak nie przekracza godzin, ale jak powinno się to liczyć w przypadku, gdyby ktoś teoretycznie latał dla 2 linii?

  14. #14
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez michastrain Zobacz posta
    A jak to jest z helikopterami? Kumpel opowiadał, że jechał na stopa z osobą pracującą w LPR, która dorabia sobie na umowach tzw. śmieciowych na samolotach (lata po Europie i do Afryki, więc zakładam czartery). Czy pilot musi prowadzić jakiś "dzienniczek" wylatanych godzin? Ten konkretny przypadek raczej i tak nie przekracza godzin, ale jak powinno się to liczyć w przypadku, gdyby ktoś teoretycznie latał dla 2 linii?
    Ze śmigłowcami jest tak samo. Inaczej jest tylko liczony nalot. Czas lotu dla śmigłowca liczy się od włączenia zespołu napędowego do wyłączenia.
    Jeżeli pytasz o LPR to załogi służb ratownictwa medycznego mają inne normy, które wynikają ze specyfiki pracy - załogi są na dyżurze i oczekują na lot, który nie wiadomo kiedy i czy nastąpi.
    Pilot prowadzi ewidencję czasu pracy, czasu wykonywania czynności lotniczych, czasu lotu i wypoczynku. Każdy lot, ten w LPR i w innej firmie, musi być w tej ewidencji wpisany.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •