Ciekawe, czy może TK się załasi na te A380. Chodzą słuchy, że w Paryżu mieli ogłosić zakup VLA ale jak teraz się pojawia grupa A380 od ręki to kto wie.
Malaysia Airlines wycofuje ze swojej floty wszystkie A380 oraz kilka sztuk B772 i 738. Linia zamyka również spółkę MAS Cargo. Do końca roku przewoźnik planuje zamknąć 10 tras wraz ze zmniejszeniem floty o 20 samolotów. Dwa A380 opuszczą flotę do końca 2015 pozostałe w 2016r natomiast po cztery B772 i B738 w tym roku.
Ciekawe, czy może TK się załasi na te A380. Chodzą słuchy, że w Paryżu mieli ogłosić zakup VLA ale jak teraz się pojawia grupa A380 od ręki to kto wie.
Kiedyś był taki pomysł, ale ostatnio ogłosili, że ten typ jednak nie pasuje do ich obecnej floty (w tej chwili najbliżej im do B748). To co większość z nas przewidywała, powoli staje się rzeczywistością, a koniec Malaysia Airlines jest bardzo bliski. Dwa poważne ciosy + wcześniejsze problemy finansowe i mamy to co mamy. Linia nam bardzo bliska. Wielu z nas nią leciało, wielu z nas ją fociło. Wielka szkoda...
Jak najbardziej. Ta linia to kawał historii polskiego rnavspottingu. Fantastyczne malowania....
B744 na L980...
Następnie A388 w nowym barwach...
Wreszcie 17 lipca i katastrofa MH17 nad Ukrainą, która zupełnie zmieniła ruch lotniczy nad naszym krajem. Niby linia istnieje, ale wszyscy widzimy, że coś się już w tym momencie skończyło.
Co do malowań i historii, to ta linia też ma trochę wspólnego z LOT'em.
Nawet jeśli tak, to czemu ten przypływ gotówki nie następuje teraz (lub nawet wcześniej) ? Wyprzedaż nie jest niestety pozytywnym zwiastunem, ani w przypadku małego, osiedlowego sklepiku, ani w przypadku linii lotniczej. Pojawiały się w mediach doniesienia, że MAS planuje zmianę nazwy, loga itd. Ma to na celu naturalnie rozpoczęcie wszystkiego z czystą kartą (bez tych rys na wizerunku). Taka opcja w przyszłości też jest możliwa ( ale tak czy inaczej Malaysia Airlines to już nie będzie).
Tak jest.
Ja jestem ciekaw kto weźmie ich A380. EK?
Moja galeria: https://www.flickr.com/photos/blizej_nieba
Może być zmniejszanie capacity na czas problemów, w których się znaleźli. Po sprzedaży zostanie im z pasażerów 15x330, 9x777, 57x737. To i tak będzie duża linia. Brak zastrzyku gotówki może wiązać się z tym, że jeśli chodzi o 737, to znalazłem info, że 2 dni temu sprzedali (ale na zasadzie sale and lease back) trzy sztuki 737. Do tego będzie kasa z siódemek i osiemdziesiątek, a przy okazji koszty niższe, bo flota (za duża na chwilę obecną) się zmniejszy.
W Azji niodległej od KUL nieźlie ich podgryza pewnie AirAsia i Malindo (rewelacyjna linia swoją drogą). Do tego pewnie ostro im musiały polecieć bookingi na bogatych kierunkach - do Australii Korei i Japonii lata AirAsia, a europejczycy latają częściej ME3 (EK - 4xdaily do KUL!, QR i EY po 3xdaily). To ich na pewno bolało od dawna i na pewno LF leciały nieźle w dół. Zostali z samolotami, których nie mogą wypełnić, a kasa się przyda. Lepsze to, niż trzymanie maszyn na płycie, albo latanie z LF 50%.
Ciekawe jak mocno im leciał LF do dołu już wcześniej (ostra konkurencja), a ile się dodało po katastrofach.
W każdym razie dziwi mnie trochę, że dają tak mocno drenować swój rynek i kopać narodowego przewoźnika trójce z Zatoki. Przed AirAsią i Malindo ciężko się bronić, bo to linie Malezyjskie, ale dawać latać do siebie 10 razy dziennie liniom z Zatoki, które podbierają Europę jak leci? Bardzo liberalny rząd mają. Nawet jak mają CS, to jakoś mi się wydaje, że europejczycy częściej kupują bilety wystawiane przez EK czy QR, a nie przez Malaysiana, który na całym interesie ogólnie traci.
Zobaczymy co wyjdzie. W każdym razie ja bym nie wyrokował, że do upadku jest bardzo blisko.
Pierwsze zamknięte trasy które nie dawno ogłosił przewoźnik(obsługiwane prawdopodobnie tylko do końca maja):
-Kunming/Chiny
-Krabi/Tajlandia
-Kochi/Indie
-Frankfurt/Niemcy
Niebawem linia ogłosi zamknięcie kolejnych tras.
Zgadzam się przewoźnik jest w trudnej sytuacji i niestety nie idzie to w dobrym kierunku. Od 2010 roku linia nie odnotowała zysku tylko same straty. W 2014 straciła 2,14 mld zł oraz dwie maszyny. Tak jak Scorpio86 napisał wyżej możliwa jest zmiana nazwy linii, loga, itd ale to już nie będzie ten sam przewoźnik. Rok 2014 całkowicie zmienił oblicze linii (wielka szkoda że w tym gorszym scenariuszu). Póki co linia jeszcze istnieje ale groźba bankructwa jest jak najbardziej realna i to trzeba na poważnie brać pod uwage.
Jak tylko pojawiła się informacja, że są do kupienia/wynajęcia A388 to większość z nas od razu pomyślała o Emirates. Ich miłość do tego samolotu jest powszechnie znana, ale nie mogą przecież brać wszystkich jak leci (tym bardziej, że w tym roku mają do odebrania kilka swoich). Jeżeli nie Emirates to kto? Na horyzoncie zbyt wielu kandydatów nie widać. Ten typ nie wszystkim odpowiada, nie wszyscy mają gdzie nim latać, a co najważniejsze nie wszystkich na niego stać. Tym samym za wiele tutaj raczej nie wymyślimy, a to oznacza, że musimy czekać zarówno na decyzje odnośnie dalszej przyszłości linii jak i na nowych właścicieli tych maszyn.
Ja jestem za tym aby zezłomować pasztety
Koszt rekonfiguracji samolotu pod względem produktowym byłby tak wielki, że operacja opłacałaby się tylko pod warunkiem, że Malaysia oddałaby te samoloty za półdarmo.
Żeby oddać skalę zjawiska: zrekonfigurowanie 737 z konfiguracji LCC do potrzeb tradycyjnego przewoźnika to kwota niemal 2 mln USD. Więc można sobie mniej więcej wyobrazić ile kosztowałoby przerobienie 388 do standardu EK.
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
Szybko im się zwróci...
W jednym z ostatnich projektów na uczelni wziąłem pod lupę MH z lat 2011-2013 i ich wyniki finansowe. Wykonałem prostą analizę Altmana Z"-score, która ma określić szanse na bankructwo firmy w przeciągu około 2 lat i wyniki mówiły jasno - linia zdobywała wyniki, które plasowały ją w najgorszej strefie (czyli bardzo wysokie ryzyko bankructwa) przez te trzy lata, lecz można było zauważyć wyraźny trend poprawy tego wyniku. Dokładnych wyników nie mogę podać, ale liczyłem też ich break-even load factor na drugi kwartał w 2013 i 2014, czyli już po stracie MH370 i nie było w zasadzie żadnej różnicy pomiędzy oboma kwartałami - zarówno w 2013 jak i 2014, aby mieć zysk z operacji MH musiałby wypełniać samolot w ponad 100%...
Jakby ktoś chciał to sam policzyć to niestety będzie ciężko, bo MH jakoś w grudniu czy w styczniu usunęło wszystkie sprawozdania finansowe i operacyjne z internetu. Kilka dokumentów udało mi się wcześniej zdobyć jak jeszcze były publiczne, więc jakby ktoś był nimi zainteresowany to priv.
Zakładki