Czy ktoś wie jak taki system wygląda zamontowany na śmigłowcu? Bo np AW149 AW149 â wielozadaniowy ĹmigĹowiec wojskowy Âť Dane techniczne według specyfikacji posiada taki system.
Nowe śmigłowce dla LPR
Do końca roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe ma otrzymać cztery nowe śmigłowce ratunkowe. Procedura zakupu realizowana jest przez Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia w ramach projektu współfinansowanego przez UE.
Zakład Zamówień Publicznych przy Ministrze Zdrowia prowadzi postępowanie dotyczące zakupu czterech nowych śmigłowców ratunkowych. Postępowanie prowadzone jest w imieniu Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w ramach projektu związanego z bezpieczeństwem ruchu drogowego, współfinansowanego przez Unię Europejską.
Zakupione śmigłowce mają być fabrycznie nowe, o maksymalnej masie startowej 3175 kg (małe), napędzane dwoma turbowałowymi silnikami, mieszczące pięć osób (dwóch pilotów, dwóch członków personelu medycznego i pacjenta). Muszą posiadać kabinę medyczną z wyposażeniem medycznym. Śmigłowce będą przeznaczone do wykonywania zadań Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) w dzień i w nocy, także z wykorzystaniem systemów NVG oraz w warunkach lotów wg przepisów IFR. Ze względu na specyfikę wykonywanych zadań (lądowanie w miejscach wypadków, przy drogach, na boiskach itp.), śmigłowce mają posiadać systemy cięcia przewodów napowietrznych.
W dokumentacji przetargowej określono też m.in. malowanie nowych śmigłowców, które powinno być zbliżone do używanych obecnie przez LPR EC135. Zasadnicze kolory to żółty, czerwony i niebieski, powierzchnie w polu widzenia pilotów – w celu zabezpieczenia przed oślepieniem – mają być grafitowe.
Termin składania ofert upływa 22 maja, dostawy mają być zrealizowane do 11 grudnia br. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi niemal sto mln zł. Jak poinformowała redakcję Justyna Sochacka z LPR, śmigłowce trafią do nowo utworzonych baz HEMS. Decyzje o ich lokalizacji zapadną po zakupie. Na powstanie baz liczną m.in. Gorzów Wielkopolski (w Lubuskiem jest baza HEMS – na lotnisku Przylep) oraz tradycyjnie Opole (leży w rejonie HEMS Gliwice; Opolskie: Sejmik chce bazy LPR).
Obecnie LPR posiada 23 wyprodukowane przez Airbus Helicopters (dawniej Eurocopter) śmigłowce EC135, wyłonione w przetargu i kupione w 2008 roku za blisko 500 mln zł. Śmigłowce operują z 17 baz stałych i jednej sezonowej. Sławomir Kasjaniuk
Nowe ĹmigĹowce dla LPR - Lotnicza Polska -
Czy ktoś wie jak taki system wygląda zamontowany na śmigłowcu? Bo np AW149 AW149 â wielozadaniowy ĹmigĹowiec wojskowy Âť Dane techniczne według specyfikacji posiada taki system.
W ten sposób - dwa noże, jeden pod osłoną radaru, drugi nad kabiną:
Na EC135 Photo: SP-HXD (CN: 0842) Lotnicze Pogotowie Ratunkowe Eurocopter EC 135P2+ by Michal Raczynski Photoid: 7991305 - JetPhotos.Net
Na W-3:
wariant 1, krótki grzebień i nóż na słupku pomiędzy oknami kabiny pilotów:http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=7668994&nseq=31
wariant 2, grzebień na słupku j.w. zakończony nożem przed wentylatorem : http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=7677785&nseq=0
Ostatnio edytowane przez MichalWroc ; 03-05-2015 o 00:27
<<<<<<<< facebook.com/WroclawSpotters
Przepraszam za laickie pytanie, ale co się stanie w momencie zetknięcia się łopaty z linią WN? Nie uszkodzi się łopata?
Ostatnio edytowane przez MichalWroc ; 03-05-2015 o 23:53
<<<<<<<< facebook.com/WroclawSpotters
Edytuję, bo kolega powyżej mnie uprzedził, ale jedno nagranie się nie pojawiło:
Link do momentu uderzenia (1:10): https://youtu.be/Z-zI_VpTFp8?t=70
<<<<<<<< facebook.com/WroclawSpotters
ale się ładny off topik zrobił
ktoś mógłby napisać jakie jeszcze ewentualnie śmigłowce spełniałyby wymagania przetargu poza oczywiście H135?
bo z tym że będą to cztery nowe 135tki raczej nie ma co dyskutować
Nie wiem jak z ceną Bella ale AW 109 mógłby chyba bez problemu brać udział w przetargu? Chodzi mi o realność dostaw do 11 grudnia 2015. Na Belle jest ponoć duża kolejka. No i jeszcze jedno podstawowa cena Bella jest wyższa niż przetargowe wymagania.
Co ciekawe podczas AirFair jednym z eksponatów będzie Bell 429 w wersji HEMS! Co mnie dość mocno zaskoczyło na początku. A teraz wszystko jasne
heliHansa - Grzegorz Ziomek
"Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
Jerzy Giedroyc
„…No i zwykła głupota”
Grzegorz Ziomek
4 nowe śmigłowce = 4 nowe bazy HEMS??? wiadomo coś jak będzie wyglądało rozdysponowanie maszyn? ewentualnie jakie są potrzeby?
Cztery nowe śmigła to TRZY nowe bazy! Jeden śmigłowiec jako rezerwa.
Dyslokacja jest jeszcze wielką niewiadomą: jest kilka zgłoszeń z różnych regionów Polski. Niektóre brzmią jak prośby dziecka w sklepie z zabawkami: "..bo jesteśmy jedynym województwem bez śmigłowca!" Niektórym ciężko jest wytłumaczyć, że śmigłowiec działa w PROMIENIU a nie w granicach województwa!!! Ale to taka polska proza wyborcza, coś jak "basen w każdej gminie" lub "lotnisko w każdym województwie"...
heliHansa - Grzegorz Ziomek
"Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
Jerzy Giedroyc
„…No i zwykła głupota”
Grzegorz Ziomek
Tylko po co AW109? Do czego? To ma być śmigłowiec ratunkowy nie transportowy. Jak powszechnie wiadomo, bo było to w poprzednim przetargu poruszane nie raz (są tacy którzy nie pamiętają), AW109 ma za małą kabinę (za niską) by prawidłowo (w ogóle?) prowadzić akcję resuscytacyjną wewnątrz. To był jeden z warunków przez który Agusta przegrała poprzedni przetarg.
Zastanawia mnie wymóg pojemności obecnie EC135 latają chyba z trzyosobową załogą (przynajmniej tylko takie obsady widuję na pobliskim lądowisku szpitalnym).
Pytanie raczej powinno brzmieć, jakie realne szanse na nowe śmigłowce. AW109? Ma niestety osobny kluczyk do wlewu paliwa, inny niż do drzwi kabiny
AW109 to całkiem dobry śmigłowiec ratowniczy. W LPR się sprawdził.Tylko po co AW109? Do czego? To ma być śmigłowiec ratunkowy nie transportowy.
Ostatnio edytowane przez RobCopter ; 04-05-2015 o 21:54
AW109 - 6,3mln $
H135 - 4.2mln $
Przynajmniej wg strony American Eurocopter - Helicopter Prices, Specs, Pictures
Do przewozu (międzyszpitalnego, doszpitalnego, itp) stabilnego pacjenta był okej, ale znam opinie z pierwszej ręki, od lekarzy pracujących na stodziewiątce. Jakby to ująć, podstawowa czynność ratownicza, masaż serca, powodowała rozległy ból pleców ratownika, od obijania się o sufit. Ci którzy mieli dłuższe ręce, albo trafili "obszernego" pacjenta nie byli w stanie masować prawidłowo. Na EC135 jednak ratownicy mają większy komfort pracy. Czyli są w stanie więcej czynności wykonać, lepiej zadbać o pacjenta. A chyba o to chodzi.
AW109 jest zdecydowanie szybszy na przelocie i chyba taką rolę (transport) miał pełnić po wejściu EC135, gdyby go nie "zepsuli".
Zakładki