Tyle samolotów pasażerskich – średnio, w ciągu najbliższych 18 lat – będą kupowali co roku rosyjscy przewoźnicy, wynika z analizy Airbusa. Stworzy to rynek o wartości 79 mld USD. Rosjanie, podobnie jak wiele innych krajów, stosują dywersyfikację dostaw, łącząc zamówienia Boeinga i Airbusa. Jednak z uwagi na większy popyt mniejszych samolotów pasażerskich liderem – pod względem sprzedawanych egzemplarzy – jest koncern europejski / Zdjęcie: Martin Wagner

W 2006 Rosjanie wykorzystywali 528 samolotów pasażerskich o 100 lub więcej miejscach. Jednak liczba ta dynamicznie się zwiększa, co jest – przede wszystkim – wynikiem szybkiego rozwoju gospodarczego tego kraju. Według zachodnich szacunków, w ciągu ostatnich 9 lat realny dochód na jednego mieszkańca zwiększył się w Rosji 6-krotnie, zaś liczba turystów, odwiedzających inne kraje – w porównaniu do 1999 – wzrosła o 20 mln.

Co roku przewozy pasażerskie powinny się więc zwiększać w tempie 6,2% (w okresie do 2026), czyli więcej niż szacowana, 4,9-procentowa średnia dla całego świata (zobacz: Rynek lotniczy 2026).

W związku z tym, w ciągu najbliższych lat nasz wschodni sąsiad stanie się bardzo atrakcyjnym rynkiem zbytu. Do 2026 liczba samolotów pasażerskich powinna się prawie podwoić, do 950 egzemplarzy, co oznacza konieczność zakupu ponad 900 samolotów, wartych 79 mld USD.

Jednak z uwagi na to, że większość połączeń będzie realizowana w granicach Rosji, prawie 800 nowych samolotów będzie reprezentowała najmniejszą klasę samolotów komunikacyjnych, z jednym korytarzem między fotelami pasażerów. Reszta – ok. 120 egz. – będzie większa i przeznaczona przede wszystkim do obsługi połączeń międzynarodowych.

Część z tych zamówień chce przejąć Airbus. Już w 1991 A310 stał się pierwszym, zachodnim samolotem pasażerskim, certyfikowanym w nowo powstałej Rosji, wchodząc w skład Aerofłotu.

Dzisiaj na terenie całej Wspólnoty Niepodległych Państw latają w 12 przedsiębiorstwach 92 Airbusy, w tym 68 u przewoźników rosyjskich. W 2007 europejski koncern podpisał umowy o dostawach 65 samolotów dla obszaru WNP. Największe zamówienie złożył Aerofłot (22 A350 XWB i 5 A321).
http://www.altair.h2.pl/start-945