Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 29
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie Lotniska biznesowo-turystyczne


    Polecamy

    Co myślicie nad powstawaniem lotnisk dla biznesmenów, turystów latających własnymi samolotami, taksówek lotniczych....
    Jeśli chodzi o nasze miasto (KRAKÓW) to brakuje takiego lotniska...
    ZACHĘCAM DO DYSKUSJI!


  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Chwila, chwila. A to nie jest tak, że każde lotnisko jest po trosze biznesowe i po trosze turystyczne razem?

  3. #3
    Awatar Mateusz Janiec

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie Re: Lotniska biznesowo-turystyczne

    Cytat Zamieszczone przez airfan
    Co myślicie nad powstawaniem lotnisk dla biznesmenów, turystów latających własnymi samolotami, taksówek lotniczych....
    Jeśli chodzi o nasze miasto (KRAKÓW) to brakuje takiego lotniska...
    ZACHĘCAM DO DYSKUSJI!
    Ale po co miasto ma pakować pieniądze w jakieś tam lotnisko dla bussiesmanów.
    Jaki w tym sens ?

    Poza tym przecież nic nie stoi na przeszkodzie by bizzjet'y, powietrzne taxi, czy inne lądowały w normalnych portach lotniczych. Tak jest teraz i moim zdaniem nie powinno się zmienić. A jak jakiś bussiesnam chce mieć własne lotbnisko to neich sobie go wybuduje, więc po co ktoś inny (czyt. miasto itp.) ma się o to troszczyć.
    Audi RS7 '16 4.0 TFSI 720KM/800NM.
    Aer Lingus - Simply unbeatable!
    Aer Lingus - This is not just an airline, this is Aer Lingus!
    Aer Lingus - Reaching for new heights!

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Ok.
    A lotnisko dla ludzi latającymi własnymi awionetkami, czy samolotami (np. Vl-3, WT-9 Dynamic) - jest takich coraz więcej...
    Lotnisko w stylu Muchowca w Katowicach....


  5. #5
    Awatar Mateusz Janiec

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez airfan
    Ok.
    A lotnisko dla ludzi latającymi własnymi awionetkami, czy samolotami (np. Vl-3, WT-9 Dynamic) - jest takich coraz więcej...
    Lotnisko w stylu Muchowca w Katowicach....
    A lotniska aeroklubowe ?
    Niekoniecznie są jakoś bardzo oddalone od miasta.
    Właśnie co wspomniał Craviec.
    Do nas na EPRZ często przylatują prywaciarze, chociażby Cessnami (152/172 itp.) i jakoś im się nic nie dzieje.
    Audi RS7 '16 4.0 TFSI 720KM/800NM.
    Aer Lingus - Simply unbeatable!
    Aer Lingus - This is not just an airline, this is Aer Lingus!
    Aer Lingus - Reaching for new heights!

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie mogą lądować na Balicach?

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Mogą, ale tam dość duże opłaty lotniskowe (z tego co mi wiadomo)...
    Jest też EPKP - prawda, ale daleko od Krakowa....
    Świetnie by było gdyby powstało w Polsce dużo takich "turystycznych" lotnisk...
    Popatrzcie jak dużo jest takich lotnisk w Anglii, USA....


  8. #8
    Awatar Mateusz Janiec

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez airfan
    Popatrzcie jak dużo jest takich lotnisk w Anglii, USA....
    No tak, ale tu jest Polska.
    Audi RS7 '16 4.0 TFSI 720KM/800NM.
    Aer Lingus - Simply unbeatable!
    Aer Lingus - This is not just an airline, this is Aer Lingus!
    Aer Lingus - Reaching for new heights!

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Ok...
    Ale chyba chodzi o to, żeby było lepiej, a nie tak jak jest (kiepsko )
    Sam pomysł chyba nie jest zły... :P


  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nawet jak być może nie jest zły, to na 100% jest niepewny - nikt nie zatopi kupy szmalu w coś, co nie wiadomo jak się rozwinie...

  11. #11
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dobry temat! I tak się składa, że "coś" mam do powiedzenia w tej sprawie

    Lotnisk tego typu jest za mało. Lotniska aeroklubowe to przeważnie klepiska, do tego bardzo źle zarządzane. Aeroklubom nie zależy na rozwoju (oczywiście nie wszystkim). Lotniska komunikacyjne są z natury drogie, choć pewnie w części miast będzie musiało się to opierać na nich właśnie.
    Podstawową barierą jest ruch. Ile samolotów GA może lądować na takim lotnisku w ciągu doby? No bo od tego zależy opłacalność. No bo popatrzmy na kalkulację kosztów (ostatnio to ćwiczyłem)

    - koszt budowy pasa betonowego wraz z oświetleniem, drogą kołowania, placami to jakieś 5 mln zł. na płaskiej i gotowej ziemi
    - zakup gruntu to cena niewiadoma - od 0,5 do 20 mln zł. Przyjmijmy, że 1 mln zł.
    - budynek kotrolno/administracyjny - mały - to 1 mln zł.
    - hangary - no jakieś muszą być, niech będa w technice samonośnej, powiedzmy 2 mln zł.
    - sprzęt, radio, pług, duperele - 0,5 mln zł.
    - projekt i nazory powiedzmy 1 mln zł.
    - stacja paliw - 0,5 mln zł.
    Razem - 11 mln zł.

    przyjmując amortyzację dla budowli na 20 lat daje to powiedzmy, 50.000 zł. odpisu amortyzacyjnego miesięcznie
    zatrudnienie: dwie osoby na etacie technicznym plus kontrola lotów - jeśli lotnisko ma być czyne 24 h to minimum 3 osoby pracujące w cyklu zmienowym. Jeszcze księgowość (pół etatu) i zarządzanie (pół etatu) - razem minimum 6 etatów po około 4000 zł. z narzutami. to daje 24.000 zł. (jako minimalne minimum - zakładam że stacja idzie dzierżawę).
    Ochrona - musi być jeśli chcemy przyjmować samoloty na noce - minimum to 9 zł. za godzinę x 24 h x 30 dni daje 6500. Jeszcze koszty bieżące, energia, kanalizacja itd daje jakieś 5000 zł. miesięcznie. Zysk ? No niech nie będzie - przyjmijmy że z miłości do lotnictwa Ale rentę od kapitału trzeba dać. Powiedzmy 15.000 zł. miesięcznie, choć to dalece za mało
    Suma kosztów miesięcznych 50+24+6,5+5+15 = 100,5 tys. zł.

    No i macie koszty, a teraz odpowiedźcie sobie ile samolotów musi przylecieć i zapłacić za operację, plac itd. Sto po tysiąc zł? A może tysiąc po sto zł?

    Miłych dyskusji
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    No właśnie - w Polsce takie coś jest NIEOPŁACALNE.

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Jesli lotnisko ma pracowac 24h na dobe to 3 kontrolerow w trybie zmianowym zdecydowanie ci nie wystarczy.

  14. #14
    Awatar Arthur1975

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Belfast

    Domyślnie

    U mnie taka role pelni City Airport
    http://www.belfastcityairport.com/home.asp
    Ma wydzielone miejsca postojowe.No i widac tam czesto Legacy,PC12 Pilatusa.Citation.Dosc ruchliwe to miejsce.

  15. #15
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    Jesli lotnisko ma pracowac 24h na dobe to 3 kontrolerow w trybie zmianowym zdecydowanie ci nie wystarczy.
    No wiesz, to zależy co rozumiesz przez kontrolę. Ja mówię o człowieku na radiu. Ale pewnie i tak masz rację. Wszystkie koszty mocno zaniżyłem. Ale nawet te zaniżone to baaaardzo powyżej możliwości przychodów
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  16. #16

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Przez kontrole rozumiem kontrole. Nie pamietam czy przepisy okreslaja czas pracy AFISo, ale w przypadku kontrolerow to potrzebowalbys ich minimum 10-12 dla takiego ukladu pracy. No chyba ze masz na mysli czlowieka ktory sobie siedzi na radiu bez zadnych uprawnien, ale to chyba nie byloby dobre dla takiego lotniska.

  17. #17
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez airfan
    Popatrzcie jak dużo jest takich lotnisk w Anglii, USA....
    No wlasnie ale wez sobie takie typowe lotniska biznesowe w USA jak Teterboro, Westchester, Van Nuys, Denver Centennial, Houston Hobby (i cala plejada innych) - kazde z nich duzo bardziej ruchliwe (number of operations) niz Polskie Okecie. Moze kiedys dozyjemy do czasow ze ruch lotniczy GA w Polsce bedzie tak duzy ze bedzie wrecz koniecznoscia budowa takich lotnisk.

  18. #18
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A w Bielsku docelowo ma być dopuszczony IFR i być zapewniana kontrola, czy to się dopiero okaże?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  19. #19
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco
    A w Bielsku docelowo ma być dopuszczony IFR i być zapewniana kontrola, czy to się dopiero okaże?
    No tak, dotknąłeś bardzo palącego problemu. Jest kilka opcji rozwiązania problemu. Jedna z nich bazuje na tym co teraz jest na Aleksandrowicach. Jest za wcześnie, żebym o tym pisał. Jak zobaczysz zdjęcia budynku kontroli to zobaczysz, że jest potencjał do IFR. Jeśli wyjdą nam plany związane z dwoma kolejnymi projektami finansowanymi z UE, w szczególności jeśli powstanie centrum badania kompozytów to pewnie zostaną zainstalowane nie tylko systemy radiolokacyjne, ale także radarowe. Ale nie będa to systemy z przeznaczeniem do obsługi zwykłego ruchu GA lecz do lotów testowych (a dokładniej do testów w locie). Pewnie przy okazji będą także obsługiwać ruch GA, ale to byłoby nie do obrony gdyby było nastawione tylko na ruch GA.
    Problem operacyjny brzmi "jak rozwiązać sprawę kontroli po czerwcu br" Bo już będzie gotowe lotnisko i park, będzie radio, ale nie będzie jeszcze żadnych poważnych systemów. Tu jest jakaś opcja ale jeszcze dyskutowana
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  20. #20
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Pytam w sumie dlatego, że macie szanse być pierwszym w Polsce lotniskiem ze służbami ATC zatrudnianymi nie przez PAŻP - w przepisach jest taka furtka, to jest model popularny w UK, w naszej części Europy niekoniecznie.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •