Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie Programowanie lądowania


    Polecamy

    Witam mam pytanie. W jakiej fazie lotu pilot programuje STARa i skad wie czy bedzie wektorowany czy tez poleci az do pasa wedlog planu z komputera? Czy kiedy pilot ma juz plan lotu jeszcze na ziemi i programuje trase przed lotem , czy wtedy programuje sobie podejscie jakiego sie spodziewa od ostatniego punktu planu lotu i w razie innych komend przed ladowaniem go zmienia czy robi sie to w powietrzu przed dotarciem do punktu docelowego?
    Wiem ze pomieszalem i poplatalem ale nie znam sie na tym do konca i prosze o rozjasnienie tego obrazu prostym jezykiem. Dzieki

  2. #2
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Zwykle STARa i podejście programuje się jeszcze przed lotem, na ziemi. Albo tego, co jest w planie lotu, albo takiego który wydaje się nam, że dostaniemy.

    Na ogół można wyczaić które podejście będzie, na podstawie prognoz pogody i tzw. "local knowledge", czyli znajomości lotniska i lokalnych zwyczajów. A jak się nie trafi, zawsze można zmienić podejście - to 1-2 minuty roboty.

    Kiedy się ostatecznie dowiadujemy które podejście dostaniemy - bywa różnie. Czasem wiemy od samego początku, bo jest zawsze to samo, a czasem w ostatniej chwili. Np. ostatnio w Delhi przygotowaliśmy się na pasy 27 i 29, bo takie były podawane przez ATIS jako pasy do lądowania, a w ostatniej chwili dostaliśmy pas 28, którego się zupełnie nie spodziewaliśmy i trzeba było wszystko zmieniać na szybko...

  3. #3
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Ja też zwykle programuje stara i podejście jakiego się spodziewam w szczególności jeżeli da się wziąć ATIS ACARSem. Jeżeli nie mam wiedzy nt lokalnych udziwnień i jest malo czasu do odkołowania to już nie cuduje i zostawiam bez dolotu, podejścia i rozkminiam to dopiero w czasie lotu - w takiej sytuacji warto tylko powiedzieć kapitanowi, że się tego nie zrobiło bo komputer zaniża wtedy czas do lądowania.

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Wielkie dzieki ! A co jesli chodzi o wektorowanie? Czy piloci sa jakos informowani ze wektory beda ? Widzialem wiele ladowan na Youtube z kokpitu gdzie nie bylo wektorow tylko lecieli wytyczona trasa w trybie Nav az do przechwycenia LOC

  5. #5
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Jesli są wektory, to ATC o tym poinformuje - albo w ATISie, albo przy pierwszym kontakcie ze "zbliżaniem". Zresztą jak lotnisko ma radar to na 90% prędzej, czy pózniej bedą wektory. Jak nie ma radaru, to na 100% nie bedzie

    Generalnie na ogół leci się po STARze, dopóki ATC nie zacznie wektorowac.

    Procedury P-RNAV, które ostatnio są coraz bardziej popularne (w zasadzie to są już prawie wszędzie) na ogół są tak ułożone, że wyprowadzają samolot na prostą. Jeśli nie ma za dużego ruchu, to zamiast wektorów często leci się po takim STARze aż do przechwycenia ILSa, albo dostaje "direct" do któregoś z punktow na prostej...

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Dzieki. A jaki jest przyklad takiego lotniska bez radaru gdzie odbywa sie ruch pasazerski.?

  7. #7
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Lodz

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    A jakis przyklad zagraniczny? Czy na takich lotniskach laduje sie bez pomocy kontrolera? Kto nakazuje znizanie itd? Wszystko odbywa sie wg. danych z trasy wprowadzonej do komputera czy moze ktos z wiezy wydaje jakies polecenia?

  9. #9
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    W Polsce jeszcze Szczecin, Lublin, Radom, Zielona Gora, Szczytno, Rzeszów, chyba o żadnym nie zapomniałem

    Takie lotniska są na całym świecie - generalnie tam, gdzie jest mały ruch, nie opłaca się instalować radaru.

    Nie oznacza to wcale, że nie ma kontroli, tylko jest kontrola proceduralna - kontroler nadal wydaje polecenia, tyle że nie na podstawie danych z radaru, a na podstawie meldunków pozycyjnych samolotu. Programowanie trasy też nie jest potrzebne, wystarczy radionawigacja. Działa to całkiem nieźle, chociaż przepustowość takiego lotniska jest dużo niższa niż przy radarze. Co do szczegółów jak to działa od strony ATC, to jest tu paru kolegów co się lepiej ode mnie na tym znają...
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 04-05-2016 o 22:11

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzieki to moze rozwine dalej. Przypuscmy ze podchodzimy do ladowania na lotnisku z radarem i jestesmy wektorowani. Wiem ze w kompie samolotowym jest taka opcja Intercept Course ktora kasuje wszyskie punkty z trasy i na ND pojawia sie tylko prosta kreska oznaczajaca os pasa. Pytanie moje jest takie jak czesto piloci kozystaja z tej funkcji? Czy raczej sie uzywa Intercept Course przy ladowaniu czy tylko w szczegolnych przypadkach?

    Wysłane z mojego SM-G903F przy użyciu Tapatalka


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •