Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
  1. #1
    Awatar Perkele

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Z Piekła Rodem

    Domyślnie Tanie linie - wciaz na topie a moze "boom" juz min


    Polecamy

    czy Waszym zdaniem tanie linie lotnicze to przyszlosc dla lotnictwa polskiego i nie tylko, czy "boom" ich juz minelo i chyla sie raczej ku upadkowi - central ma problemy finansowe, sky europe tez sie wycofala z polskiego rynku przez te same problemy. Jak myślicie? i czy tanie linie zdominuja, a moze juz to sie stalo, tradycyjne linie lotnicze takie jak nasz LOT czy niemiecka Lufthanse? zachecam do dyskusji. bardzo mi to pomoze w pracy badawczej do pracy licencjackiej o tanim lataniu

  2. #2
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Central i Sky Europe mają kłopoty raczej z racji nienajlepszego zarządzania i nie bycia tak niskokosztowym jak się da. Ryan, EasyJet mają się dobrze, Norweg też ostatnio bodajże zysk zanotował. Tanie linie zdecydowanie nie znikną z nieba, klientów mają zapewnionych. A i miło że dzięki nim tradycyjni przewoźnicy zeszli z cenami do przystępnych często pułapów.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3
    Awatar slashdotdash

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Cierzpięty

    Domyślnie

    z tego co ja widzę to tanie drożeją, a drogie tanieją.

    Norwegian
    Warszawa - Kopenhaga
    Poniedziałek 19. maj 2008 19:10
    Lot DY2308 - Cena promocyjna
    Obsługiwany przez Norwegian
    1 Dorosły ~213 PLN
    SAS
    Warszawa - Copenhagen
    Poniedziałek 19. maj 2008 10:10
    Dorosly 178

    Oplata rezerwacyjna 40
    Podatki i opłata paliwowa z VAT 60

    W sumie 278 PLN
    LOT
    Warszawa - Kopenhaga (lot tam) 19.06
    cena całkowita przelotu dla wszystkich pasażerów 260.00 PLN
    (zawiera opłaty dodatkowe 60.00 PLN i opłatę za wystawienie biletu 25.00 PLN)
    jak widać różnica nie wielka, a komfort i opieka w razie odwołanego bądź opóźnionego rejsu o niebo lepsza.

    pzdr.

  4. #4
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No tak, ale...
    Nie takie "promocje" stanowią o sile tanich linii. Ja w sumie mam mało do powiedzenia bo głównie latam tymi normalnymi. I jak jest taki wybór to zawsze wybiorę to "nie-tanie" (ot choćby ostatni mój lot do Kadyksu - Iberią) ale jak mi wychodzi w promocji Wizza lot do Rzymu czy Paryżewa za dwie osoby w dwie strony 200 zł to nie wytrzymuje tego żadna linia tradycyjna. Reasumując - tanie linie ciągle są bezkonkurencyjne w przypadku:
    a) lotu bez potrzeby na termin "kiedykolwiek" i w dni "jakiekolwiek"
    b) lotu "na jutro" z powrotem "pojutrze" - tu już ceny są nieco wyższe, ale wciąż 2 razy niższe niż w tradycyjnych liniach.
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  5. #5
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Zobaczymy co się stanie przy cenie baryłki powyżej 130$. Co prawda guru prorokują że spadnie znów poniżej $100, ale póki to się stanie będziemy świadkami mniej, lub bardziej spektakularnych padaczek w sektorze lotniczym.

    Do latania mam bardzo podobne podejście jak Witek. Wolę zapłacić nieco więcej i mieć święty spokój niż oszczędzić parę złotych i być 'we wdupie'. Chociaż ostatnie 600PLN dla dwóch osób WAW-LIS-WAW sprawiło że wsiadłem do C0.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  6. #6
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie

    Z paliwem bym się nie martwił.Wszystkie samoloty go potrzebują ,rosnące jego koszty dotyczą wszystkich a L.C nawet może mniej bo latają akurat często na nowych niewysłużonych maszynach,.Natomiast im więcej konkurencji w powietrzu tym lepiej. Tanie linie zdecydowanie wpływają na nią więc dobrze jeśli ich usługa jest dostępna na rynku przewozowym.Jeśli chodzi o mnie latam i takimi i takimi ale mając bilet do 20% droższy wybrać normalnego przewoźnika

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Podział na tzw. linie tanie i linie narodowe traci coraz bardziej na znaczeniu. Oba te modele upodobiają się do siebie, i to jest rzecz naturalna. Ważne, że ten "nowy" sposób działalności w tej branży dużo nowego wniósł i duzo starych, skostniałych rzeczy zmienił i przyczynił się do szybkiego wzrozstu branży.
    Zadał bym raczej pytanie, czy ten wzrost w lotnictwie się kończy? W moim odczuciu nie.

  8. #8
    Awatar Perkele

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Z Piekła Rodem

    Domyślnie

    No ok. ja sama uwazam ze warto zaplacic wiecej i miec pewny lot w duzo lepszych warunkach. Redaktor naczelny Skrzydlatej Polski uwaza ze rynek lotniczy za jakis - nasz polski - bedzie podzielony na 3, 4 glownych przewoznikow m.in Ryanaira i chocby EasyJet. Tez tak sadzicie? no i co z LOT-em? jego udzialy spadaja w 2006 mial ich juz tylko 30% podczas gdy wczesniej 3 lata wstecz mial ich 50%.

  9. #9
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gabor
    Z paliwem bym się nie martwił.Wszystkie samoloty go potrzebują ,rosnące jego koszty dotyczą wszystkich a L.C nawet może mniej bo latają akurat często na nowych niewysłużonych maszynach,...
    To nie do końca prawda. Tanie linie wydają na paliwo tyle samo co tradycyjne, ale tylko w ujęciu kwotowym. W ujęciu proporcjonalnym już nie. Czyli prosto mówiąc: koszt paliwa w ogóle kosztów firmy "taniej" jest znacznie większy niż firmy tradycyjnej. A zatem firmy tanie są bardziej podatne na efekty negatywne ruchu cen paliw.

    Co do pytań, które zadała nam uczestniczka posługująca się nickiem uznawanym powszechnie za niecenzuralny w kraju mojej młodości to:
    a) tak, zgadzam się, zostanie 3-4 graczy kluczowych plus doloty jakieś pojedyncze - w sumie to już tak jest, więc Grzegorz S. nie jest tu jaimś prorokiem
    b) tak, udziału LOTu spadną, ale to o niczym nie świadczy - po prostu rynek będzie się rozwijał szybciej niż LOT (a dlaczego to wiemy z innego tematu na tym forum )
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  10. #10
    Awatar Perkele

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Z Piekła Rodem

    Domyślnie

    Kraj twojej mlodosc Witek??? Ooooo To jest moj ukochany kraj!! Przeprowadzam sie tam do chlopaka!! Ty tam mieszales? Ze pozwole tak zapytac robiac maly Off top

  11. #11
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Perkele
    Kraj twojej mlodosc Witek??? Ooooo To jest moj ukochany kraj!! Przeprowadzam sie tam do chlopaka!! Ty tam mieszales? Ze pozwole tak zapytac robiac maly Off top
    Helsinki-Kulosaari Armas Lingrenintie 21

    Ale koniec OT
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  12. #12
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Z
    [
    To nie do końca prawda. Tanie linie wydają na paliwo tyle samo co tradycyjne, ale tylko w ujęciu kwotowym. W ujęciu proporcjonalnym już nie. Czyli prosto mówiąc: koszt paliwa w ogóle kosztów firmy "taniej" jest znacznie większy niż firmy tradycyjnej. A zatem firmy tanie są bardziej podatne na efekty negatywne ruchu cen paliw.
    Szczerze mówiąc to nie bardzo to rozumiem.Czy mógłbyś to dokładniej mi wytłumaczyć?

  13. #13
    Awatar Witek Z

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    No to będzie długo ale myślę, że jednoznacznie:

    Firma A - tradycyjna linia lotnicza. Struktura kosztów miesięcznych:

    - płace - 500
    - utrzymanie biurowca - 50
    - reklama - 100
    - samochody służbowe - 50
    - biura regionalne - 100
    - centrum sprzedaży - 50
    - sloty na lotniskach - 100
    - leasing maszyn - 500
    - paliwo - 1000
    Razem 2.450

    Powiedzmy że miesięcznie lata 100 pasażerów, więc bilet kosztuje 24,5

    Jeśli paliwo skoczy o 50% czyli z 1000 do 1500 to suma kosztów będzie 2.950 a cena biletu skoczy do 29,5
    Wzrost ceny z 24,5 do 29,5 czyli o 20,4%

    Firma B - tania linia lotnicza. Struktura kosztów miesięcznych:

    - płace - 150
    - utrzymanie biurowca - 0
    - reklama - 150
    - samochody służbowe - 0
    - biura regionalne - 0
    - centrum sprzedaży - 50
    - sloty na lotniskach - 50
    - leasing maszyn - 500
    - paliwo - 1000
    Razem 1.900

    Powiedzmy że miesięcznie lata 100 pasażerów, więc bilet kosztuje 19,0

    Jeśli paliwo skoczy o 50% czyli z 1000 do 1500 to suma kosztów będzie 2.400 a cena biletu skoczy do 24,0
    Wzrost ceny z 19,0 do 24,0 czyli o 26,3%

    Jakby coś jeszcze wymagało wyjaśnienia to służę...
    „Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
    A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"

  14. #14
    Awatar voyager747

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    A ropa już 122 usd za baryłkę

  15. #15
    Awatar Gabor

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie

    Witek.Dziękuję za wyjaśnienie.Wprawdzie uważam,że wzrost cen paliwa generuje także wzrost kosztów składowych ponoszonych przez tradycyjne linie lotnicze

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Perkele
    Redaktor naczelny Skrzydlatej Polski uwaza ze rynek lotniczy za jakis - nasz polski - bedzie podzielony na 3, 4 glownych przewoznikow m.in Ryanaira i chocby EasyJet. Tez tak sadzicie?
    Eufemizm. Słowo "glownych" w tym zdaniu sprawia, że to zdanie dobrze opisuje aktualnie mającą miejsce sytuację LOT (31%)+CentralWings (7,5%), WiZZ (16%) i Ryanair (13,5%). Następna w kolejności Lufthansa ma dopiero 5% udziałów w rynku.
    Co innego, gdyby te zdanie brzmiało: za kilka lat zostanie na polskim rynku przewozów lotniczych tylko 3-4 regularnych przewoźników. To by było zdanie oczywiście nieprawdziwe.
    Cytat Zamieszczone przez Perkele
    no i co z LOT-em? jego udzialy spadaja w 2006 mial ich juz tylko 30% podczas gdy wczesniej 3 lata wstecz mial ich 50%.
    To powód do zmartwienia? Na statystyki trzeba zawsze patrzeć w szerszym kontekście. W 2005 lot miał 4,5mln PAX, czyli 45% całości. W 2007 aż 5,4 (z wizem prawie 7) mln PAX. Wprawdzie rynek się rozrósł, i to mu daje tylko 31% (z C0 37%) całości, ale to i tak niezły rezultat.
    Odmienna kwestia to wynik finansowy - ale to już zupenie inny temat.

    A przy okazji. Mam wrażenie, że poruszany tu temat bardziej nadaje się na FPP niż na forum główne.

  17. #17
    Awatar bartolomic

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez slashdotdash
    z tego co ja widzę to tanie drożeją, a drogie tanieją.
    normalna gra popytu i podaży - spotkają się gdzieś w miarę pośrodku i będą koegzystować (konkurować), przy czym target będzie nieco inny i wydaje mi się, że będzie to coraz to bardziej podkreślane.

    Tanie linie - latanie prywatne, turyści, małe firmy, (porty regionalne, jakość/cena)

    Linie tradycyjne - biznesmani, loty długodystansowe, (komfort, obsługa, flexibility)

    Cytat Zamieszczone przez mathen
    A przy okazji. Mam wrażenie, że poruszany tu temat bardziej nadaje się na FPP niż na forum główne.
    Jest to bardzo ciekawa dyskusja i IMHO bynajmniej z serii FPP

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wrocek

    Domyślnie

    Fakt, dyskusja ciekawa. Dlatego co jakiś czas powraca.

    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=8590
    oraz
    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=553
    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?p=197837
    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?p=196166
    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?p=186559
    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?p=157532
    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?p=133725
    Wątki się co prawda między sobą różnią, ale praktycznie wszystkie wychodzą z założenia, że LCC to w swej istocie zupełnie coś innego od lini tradycyjnych. Jak już niejednokrotnie pisałem, wg. mnie to przesłanka fałszywa. W tym znaczeniu, że różnice pomiędzy LCC a przewoźnikami flagowymi powoli się zacierają. Termin Low Cost Carrier zaczyna mieć powoli znaczenie historyczne.
    W branży można się spotkać z opinią, że istnieją dwie drogi umożliwiające przewoźnikowi odniesienie sukcesu. Pierwsza z nich polega na stworzeniu sieci połączeń typu hub-and-spoke i zawarcie bądź przyłączenie się do aliansu, który może ułatwić osiągnięcie silnej pozycji na rynku. Druga droga to prowadzenie biznesu zgodnie z koncepcją tanich linii lotniczych, opartą na założeniu, że potencjalnego zysku należy szukać nie poprzez podwyżkę ceny swych usług, ale poprzez obniżanie kosztów prowadzenia działalności. Dzięki niższym kosztom można oferować tańsze bilety, co zwiększa konkurencyjność, a przez to osiągnięcie większych obrotów i w konsekwencji większe zyski.
    Tak było kiedyś. Teraz wszyscy tną koszty (no, może za wyjątkiem AirItalii), bo innaczej nie ma szans na wyjście na plus. Zbyt duża konkurencja. I z drugiej strony. Nawet Ryan poprzez rozbudowę swej siatki połączeń powoli zbliża się do modelu hub&spokes. Jedyna różnica, to to, że tych hubów jest sporo, a nie jeden czy dwa (model hubs&spokes).

  19. #19

    Dołączył
    Dec 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gabor
    b) lotu "na jutro" z powrotem "pojutrze" - tu już ceny są nieco wyższe, ale wciąż 2 razy niższe niż w tradycyjnych liniach.
    Pozwolę sobie się z tym nie zgodzić.

  20. #20
    Old
    Old jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez slashdotdash
    z tego co ja widzę to tanie drożeją, a drogie tanieją.

    jak widać różnica nie wielka, a komfort i opieka w razie odwołanego bądź opóźnionego rejsu o niebo lepsza.

    pzdr.
    Akurat podałeś przykład CPH. Leciałem DY i SK. I pierwszym z przyjemnością a drugim na tej trasie nigdy więcej. Nie chodzi o cenę. DY daje benka, który leci godzinę. SK wtedy leciał Dashem 1:40. W DY czujesz się takim samym pasażerem jak inni, LF jest niezly. W SK było nas wszystkiego kilkanaście osób. My - z promocyjnej ceny - lecieliśmy w zwykłej Economy, bez serwisu (płatny jak w LCC, tyle że droższy). Nie licz na żaden serwis w najtańszej taryfie SK. Do tego jako 4 osoby - jedyni w końcu samolotu (LF był ok. 11 czy 12 osób z nami, z czego chyba połowa pozostałych w biznesie). Więc nie pisz proszę o komforcie lotu czy jakości serwisu na trasach europejskich p2p w SK bo mam gdzieś nawet punkty i wolę by na tej trasie zarobił na mnie DY, w którym czułem się zdecydowanie bardziej komfortowo (w obu przypadkach DY mial przylot przed czasem).

    BTW w istocie dzięki LCC bilety linii tradycyjnych staniały bez porównania. Niecały rok temu leciałm do VIE LO za ok. 440 zł RT, parę lat temu, przed pojawieniem się LCC najtaniej za ponad 600 zł RT (a nie było wtedy opłaty paliwowej i opłaty lotniskowe były niższe). Różnice będą sie powoli zacierały, byle jak najwięcej zarówno LCC jak i przewoźników tradycyjnych utrzymalo się na rynku, bo dla nas paxów konkurencja jest sto razy korzystniejsza niż konsolidacja.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •