Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 40
Like Tree39Likes

Wątek: London City - zdalna kontrola ruchu.

  1. #1
    ModTeam
    Awatar dyziojr

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    BTM

    Domyślnie London City - zdalna kontrola ruchu.


    Polecamy

    Zmiany w zakresie kontroli.
    Klasyczna "Wieża" odchodzi w przeszłość i oddala się od portu o jakieś 190 km.
    Pozostaje życzyć stabilnej łączności.
    London City first in UK to get remote air traffic control - BBC News
    Ostatnio edytowane przez dyziojr ; 20-05-2017 o 14:24
    Pozdrawiam
    dyziojr


  2. #2
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    nie pierwsza , doncaster sheffield ma tak juz od lat

  3. #3
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    nie pierwsza , doncaster sheffield ma tak juz od lat
    Nieźle. Latałem tam conajmniej raz w tygodniu przez 5 lat i nie miałem pojęcia, ze rozmawiam ze zdalnym kontrolerem... Wot, tiechnika...
    shiver likes this.

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    nie pierwsza , doncaster sheffield ma tak juz od lat
    Czy masz jakieś źródło tej rewelacji? Operacyjnie remote tower osiągnęły na razie gotowość i funkcjonują jedynie w Szwecji. Na terenie EU w testach działają jeszcze w paru innych miejscach, bardzo zaawansowane są np. w Irlandii.
    Atco and klemenko like this.

  5. #5
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Czy masz jakieś źródło tej rewelacji? Operacyjnie remote tower osiągnęły na razie gotowość i funkcjonują jedynie w Szwecji. Na terenie EU w testach działają jeszcze w paru innych miejscach, bardzo zaawansowane są np. w Irlandii.
    znam osobiscie ludzi ktorzy tam pracuja, a poza tym to juz dziala od 2006 roku.
    jak nie ufasz to zadzwon i sie spytaj albo wysli maila

    btw zeby uscislic mowimy o doncaster approach / radar na 126.225 - jest obslugiwany przez ekipe siedzaca fizycznie 200 kilometrow dalej na lotnisku w liverpool.

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    To niesamowite, odkryłeś że APP i Radar nie siedzą w wieży na lotnisku. Chyba nawet nie muszę dzwonić...
    samotnik, thewho, Pzlm28 and 6 others like this.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dyziojr Zobacz posta
    Pozostaje życzyć stabilnej łączności.
    Podobno za łączność odpowiadają 3 niezależne "kable", czyli pewnie wiązki światłowodów/elektryczne, poprowadzone trzema niezależnymi drogami.
    Eee tam, podpis ;)

  8. #8
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    nie wiem jak to jest w pipidowce, ale w UK jest to jeden z niewielu przypadkow ze app nie jest w tym samym budynku co twr, na terenie lotniska

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Mimis Zobacz posta
    Podobno za łączność odpowiadają 3 niezależne "kable", czyli pewnie wiązki światłowodów/elektryczne, poprowadzone trzema niezależnymi drogami.
    Łączność to jedno, ale to jest naprawdę zabawne że w sercu europejskiej metropolii robi się remote tower. Wygląda to tak jakby ktoś w NATS stwierdził że mu się nie chce jeździć na prowincję instalować kamery, to zrobił sobie projekt "na miejscu". Całe zagadnienie jest bardzo skomplikowane, redundancję musisz mieć na wszystkim i kosztuje to kilkukrotnie więcej niż najbardziej wypasiona wieża. Mimo to ponieważ jest taka moda - tego typu projekty powstają. To samo u nas, ktoś stwierdził że najlepszym miejscem na remote tower będzie Modlin...

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kobuch Zobacz posta
    nie wiem jak to jest w pipidowce
    Tu jak rozumiem masz na myśli m.in. Katowice i Wrocław?

    Remote Tower podobno Lublin tez ma się doczekać...

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Łączność to jedno, ale to jest naprawdę zabawne że w sercu europejskiej metropolii robi się remote tower. Wygląda to tak jakby ktoś w NATS stwierdził że mu się nie chce jeździć na prowincję instalować kamery, to zrobił sobie projekt "na miejscu". Całe zagadnienie jest bardzo skomplikowane, redundancję musisz mieć na wszystkim i kosztuje to kilkukrotnie więcej niż najbardziej wypasiona wieża. Mimo to ponieważ jest taka moda - tego typu projekty powstają. To samo u nas, ktoś stwierdził że najlepszym miejscem na remote tower będzie Modlin...
    No też mnie to zastanawia, szczególnie że z NATS do City nie jest znowu nie wiadomo jak daleko... W artykule, który czytałem, wskazują jako zalety np. to że sobie będzie można przyzoomować dany fragment, albo "doświetlić" płytę z kamer w podczerwieni, ale w głowę zachodzę w czym to zoomowanie jest lepsze od użycia lornetki.
    Eee tam, podpis ;)

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Ja bym raczej patrzył na to jak na koncepcję kolejową o nazwie LCS (lokalne centra sterowania). Mam wrażenie, że to pomysł na podobne korzyści, jak tam, albo w naszym CZRL na Okęciu. Koncentracja wysoko wyszkolonych specjalistów, pozwalająca na rotację kadrami, obniżenie kosztów sprzętu (bo łatwo przerzucać nieużywane zasoby między grupami), prostsze szkolenia i validation check, łatwiejsze przejęcie (wzmocnienie obsady) w sytuacjach awaryjnych/szczytowych/kryzysowych.

    Jasne, zawsze są szanse na odcięcie, czy inną wpadkę techniczną, ale tak małe, że niemal teoretyczne, a właściwe procedury w zasadzie istnieją (lost comms i podobne). Ryzyko niewielkie, kosztowo mniej więcej się spina, operacyjnie korzyść.

    Oczywiście, pewnie większość zauważyła już, że to przygrywka do zaprzęgnięcia jednego komputera w takim centralnym punkcie, zdolnego do obsługi ruchu :P

    Pozdrawiam, Adam

  13. #13
    Awatar maciek55

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez QbaqBA Zobacz posta
    Tu jak rozumiem masz na myśli m.in. Katowice i Wrocław?

    Remote Tower podobno Lublin tez ma się doczekać...
    Krakow Approach jest obslugiwane przez kontrolerow w KTW
    Silesia Spotters


    Pozdrawiam, Maciek

  14. #14
    Moderator Senior Screener
    Awatar Pzlm28

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    A nie na odwrót?

    .................Don't let me die, I want to fly

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek55 Zobacz posta
    Krakow Approach jest obslugiwane przez kontrolerow w KTW
    Ja przepraszam, ale może dla wszystkich, którym to umyka z jakiegoś powodu: Twr, Tower, TOWER, T O W E R. Nie App, nie Radar (te są obsługiwane zdalnie od dawna w wielu miejscach), TOWER. Pokój, w którym będą siedzieli zdalni kontrolerzy wieżowi, to takie "kino imax" - od podłogi do sufitu ściany wypełnione są ekranami rzutującymi obraz dookoła wieży na obsługiwanym lotnisku.
    A w ogóle to istotnie na odwrót: to EPKT app jest obsługiwane przez EPKK.
    klemenko likes this.
    Eee tam, podpis ;)

  16. #16
    Awatar maciek55

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pzlm28 Zobacz posta
    A nie na odwrót?
    A to pardon, pomieszało mi sie
    Silesia Spotters


    Pozdrawiam, Maciek

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek55 Zobacz posta
    A to pardon, pomieszało mi sie
    Nic Ci się nie pomieszało, z całą pewnością Kraków approach jest czasem obsługiwane z KTW. A organu Katowice approach nie ma.

  18. #18
    PM
    PM jest nieaktywny
    Awatar PM

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    Koncentracja wysoko wyszkolonych specjalistów, pozwalająca na rotację kadrami, obniżenie kosztów sprzętu (bo łatwo przerzucać nieużywane zasoby między grupami)

    Jasne, zawsze są szanse na odcięcie, czy inną wpadkę techniczną, ale tak małe, że niemal teoretyczne, a właściwe procedury w zasadzie istnieją (lost comms i podobne). Ryzyko niewielkie, kosztowo mniej więcej się spina, operacyjnie korzyść.

    1) zeby rotować kadrą, kontrolerzy musieliby mieć po kilka uprawnień, na APP (każde lotnisko osobno), ACC, i może jeszcze TWR (jak 2 przypadku APP). Wyszkolenie kontrolera tanie nie jest, więc z tymi oszczędnościami mogłoby być różnie. Z resztą ludziom trzebaby było też pewnie więcej zapłacić, za pracę na większym ruchu itp itp itp

    2) nie ma nic lepszego, niż awaria zasilania, ewakuacja czy cokolwiek podobnego w scentralizowanym ośrodku ATC. Zdarza się rzadko, ale zdarzyć się może. Możesz nawet nie mieć szansy powiadomić kogokolwiek, że FIR zamykasz. O ogarnięciu ruchu nie ma co nawet mówić.

    3) Komputer pracujący jako ATCo? Pieśń bardzo dalekiej i raczej mało realnej przyszłości.
    hawky likes this.

  19. #19
    Moderator
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gloom Zobacz posta
    prostsze szkolenia i validation check, łatwiejsze przejęcie (wzmocnienie obsady) w sytuacjach awaryjnych/szczytowych/kryzysowych.
    Uzupełnię tylko do tego co napisał pawmor, że w całym procesie szkolenia kontrolera lotniska do uprawnienia na konkretne lotnisko (czyli właśnie na tę przysłowiową wieżę) kwestie obsługi środków technicznych są praktycznie pomijalne i akurat unifikacja pomieszczenia operacyjnego w przypadku remote tower nie daje praktycznie żadnych korzyści. A utrzymywanie uprawnień na kilka lotnisk (powiedzmy, że na więcej niż dwa) można by porównać do posiadania kilku TR w linii lotniczej - możliwe, ale bardzo kosztowne, niezwykle kłopotliwe w utrzymaniu i potencjalnie źródło wielu problemów (mieszanie nawyków, pomyłki itp).
    Cytat Zamieszczone przez gloom
    Oczywiście, pewnie większość zauważyła już, że to przygrywka do zaprzęgnięcia jednego komputera w takim centralnym punkcie, zdolnego do obsługi ruchu :P
    Akurat w przypadku kontroli lotniska praktycznie niewykonalne do czasu wynalezienia SI

    IMO remote tower jeżeli ma jakiekolwiek uzasadnienie to jedynie dla niewielkich lotnisk położonych w odległych rejonach kraju, z małym natężeniem ruchu i o nieustabilizowanych perspektywach na przyszłość.

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Jest jeszcze jeden aspekt remote towers, o którym mało kto mówi, a który w pewnych warunkach jest kluczowy. Zwłaszcza na przykład w Wielkiej Brytanii. Otóż tam, gdzie jest kilka konkurencyjnych podmiotów świadczących usługi ATC, uzależenienie lotniska od MOJEJ infrastruktury technicznej do obsługi zdalnej wieży daje mi praktycznie gwarancję wiecznego kontraktu na tym lotnisku. NATS stracił w ostatnich latach kilka kontraktów na obsługę wież, w tym także dużych - jeśli dobrze pamiętam to musieli oddać Gatwick. Poszło relatywnie gładko, bo nowa firma po prostu zatrudniła większość dotychczasowych kontrolerów i przejęła obowiązki. Tymczasem po uruchomieniu zdalnej wieży pokój kontroli znajduje się głęboko w piwnicach kampusu NATS i nigdy nie zostanie udostępniony firmie zewnętrznej, z wielu względów (choćby dlatego, że może być współdzielony z innymi lotniskami). Kamery i inne urządzenia na lotnisku są kompatybilne wyłącznie z systemem będącym własnością NATS. Ba, nawet same kamery mogą być własnością NATS. Wykupione łącza teleinformatyczne prowadzą do siedziby NATS. I tak dalej. Nowa firma stanie przed sporym wyzwaniem zainstalowania zupełnie nowego systemu zdalnej wieży (koszta!) i koniecznością przekonania kontrolerów, żeby nie dość, że zmienili pracodawcę, to jeszcze przeprowadzili się z miejsca oddalonego o 500km na zachód od obsługiwanego lotniska (dotychczasowe centrum remote tower) do miejsca znajdującego się 500km na wschód od tegoż lotniska. Trudna sprawa.
    psotter likes this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •