Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4
Like Tree5Likes
  • 1 Post By Atco
  • 2 Post By Airliner
  • 2 Post By alien

Wątek: Historyczne wyniki pax linii lotniczych

  1. #1
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Historyczne wyniki pax linii lotniczych


    Polecamy

    Znalazłem właśnie taki oto fragment artykułu nt. JAT:

    In 1975 Belgrade was connected with Karachi, Singapore and Sydney.Same year three brand new Boeing 727 were introduced. In 1976 fleet consisted of 4 Boeing 707, 13 McDonnell Douglas DC-9, 3 Boeing 727, 5 Caravelle and one Convair. In 1976, two more Boeing 727 joined the fleet, for a total of five. The same year, Belgrade was connected with New York City, Malta, Baghdad, Kuwait City and Damascus. All Caravelles were withdrawn from fleet, while the line to Karachi was terminated. That year JaAT had almost three million passengers.
    In 1979 Jat carried almost 4 million passengers.In 1985, JAT was the first European airline to purchase Boeing 737-300s. During those years, the company carried five million passengers annually and served 80 destinations on five continents (19 domestic, 45 medium haul and 16 long haul routes). JAT also constructed a large hangar to accommodate wide-body aircraft and a jet-engine test stand at their Belgrade hub. Same year Bombay and Calcutta were connected with Belgrade.
    In 1987, Belgrade was connected with Melbourne, Perth, Montreal, Los Angeles, Hong Kong etc. Profit that year was 205 million $
    Z ciekawości sprawdziłem wyniki przewozów PLL Lot za tamte czasy, liczbą pax nawet nie otarł się nigdy o podobne wyniki, nawet obecnie pięć milionów nie stuknęło (liczba mieszkańców Jugosławii w 1981 to ok 22mln). Oczywiście Jugosławia to szczególny przypadek demoluda, to w sumie nie był prawdziwy demolud nawet. Oczywiście Lot działał w innych warunkach przed 1989. Niemniej siatka JATu była naprawdę imponująca (Australia? LA? Hong Kong? Nie mam pytań). Czy ktoś z Was wie może, jak się to miało do wyników i tras obsługiwanych przez zachodnie linie na przełomie lat 70 i 80? 200mln USD zysku to też nie jest kwota, po którą nie warto się schylić.
    Canonier likes this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  2. #2
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie

    Ówczesny JAT Jugoslovenski Aerotransport to podobny przykład do LOTu, który przez lata skutecznie wykorzystywał ruch etniczny.
    Ruch etniczny z krajów byłej Jugosławii stanowił mocny "silnik" tej linii przez lata.
    Nie przypadkowo JAT operował do Australii do Melbourne, Sydney a nawet do Perth, bo diaspora z Bałkanów jest spora.
    Zresztą do lat 80 do Belgradu operował regularnie Qantas na Boeingach 747-200.
    Podobnie wygląda sytuacja na trasach Atlantyckich gdzie z Belgradu, Zagrzebia i Dubrownika można było polecieć do Chicago, Nowego Jorku, Montrealu i Toronto ale także do Cleveland, Detroit, Los Angeles a także do Vancouver.

    To przykład przewoźnika który skutecznie wykorzystywał nie tylko ruch lokalny ale ściągał z całego regionu paxów (np. Grecja, Albania, Bułgaria czy z Włoch).

    Oparli flotę na amerykańskich maszynach a na long distance operowali na DC-10 i B.707.
    Atco and Canonier like this.
    Pozdrawiam, Airliner

  3. #3
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Kolejna sprawa to ówczesne polityczne ambicje Belgradu.
    Jugosławia Tity aspirowała do pozycji globalnego gracza, była jednym z integratorów ruchu tzw. państw niezaangażowanych (czyli takich, które nie chciały jednoznacznie opowiadać się po jednej ze stron rywalizacji bloku komunistycznego ze światem zachodnim).
    To może tłumaczyć obecność kierunków raczej egzotycznych i niekoniecznie kojarzących się z emigracją z Bałkanów, w tym kilku destynacji indyjskich. Indie z przyczyn historycznych (to tam narodziła się idea "niezaangażowania" - M.Gandhi, J.Nehru) i z racji swojej wielkości były naturalnym liderem tego ruchu politycznego.
    Atco and Canonier like this.
    For every solution there is a problem.

  4. #4
    Awatar Airliner

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków, Poland.

    Domyślnie


    Polecamy

    Trzeba także pamiętać jak wyglądał rynek w latach 70/80, konkurencja i wolności lotnicze.
    W tych czasach umowy międzypaństwowe zapewne stanowiły z 90% rynku.
    A poziom cen biletów lotniczych był nieporównanie wysoki z dzisiejszymi cenami.
    Zresztą w tych czasach miejskie biura linii lotniczych wyglądały jak "wypasione" placówki dzisiejszych niektórych banków.
    Dziś mało kto utrzymuje takie placówki, czego żałuje ale takie czasy.
    Wtedy opłacało się JATowi puścić DC-10 na trasach np. BEG-ZAG-JFK, BEG-DBV-ORD, BEG-SJJ-BGW na 707,
    Dodatkowo operowali w ten sposób na krótkich trasach jak BEG-ZAG-AMS, BEG-DBV-STR czy BEG-LJU-ZRH.
    Pozdrawiam, Airliner

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •