Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2017

    Domyślnie Prędkości EAS i CAS


    Polecamy

    Cytat z książki Instrument Flying Handbook

    "Equivalent Airspeed (EAS)
    EAS is CAS corrected for compression of the air inside the
    pitot tube. EAS is the same as CAS in standard atmosphere
    at sea level. As the airspeed and pressure altitude increase,
    the CAS becomes higher than it should be, and a correction
    for compression must be subtracted from the CAS."

    To jak to w końcu jest? Wiadomo że wraz z prędkością (powyżej 250 kt) CAS jest coraz większa (przez ściśliwość powietrza), ale wraz z wysokością CAS przecież spada (o około 2% na każde 1000 ft wysokości). No to o co tu chodzi z tym pressure altitude?

  2. #2
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szakuł91 Zobacz posta
    ale wraz z wysokością CAS przecież spada (o około 2% na każde 1000 ft wysokości).
    ok, nie przekombinujmy bo sie pogubimy

    1) co to jest CAS - to jest IAS skorygowana o blad ( np mechaniczny ) predkosciomierza, ale przyjmijmy dla uproszczenia ze dzis predkosciomierz jest dobrze wyskalowany i wolny od bledow, wiec CAS = IAS to masz wyswietlone na przyrzadzie
    2) Zalozmy teraz ze wznosisz sie ze stala predkoscia CAS - wiec podczas wznoszenia ta predkosc pozostanie zawsze taka sama, CAS samo z siebie nie spada, ona spada tylko w odniesieniu do innych predkosci
    3) Drugi scenariusz - zakladamy ze wznoscisz sie w standardowej atmosferze, ze standardowym gradientem temperatury i ze stala predkoscia CAS - w tym przypadku ROSNIE TAS i MN
    4) Ale jezeli mialbys do dyspozycji predkosciomerz zdolny do mierzenia TAS, i wznosilbys sie ze stala TAS, no to faktycznie wtedy CAS bedzie spadal. Tak samo dzieje sie jezeli wznosilbys sie ze stala liczba macha - wowczas i TAS i CAS bedzie spadal az w koncu teoretycznie dolecisz do takiej wysokosci ze CAS spadnie do takiego poziomu ze bedziesz mial stall, ale przyspieszyc wg CAS tez nie bedziesz mogl bo przeplyw powietrza stanie sie za chwile naddzwiekowy,
    5) wyguglaj "coffin corner"
    6) Pressure altitude to jest wysokosc mierzona od standardowego datum 1013. Czyli jezeli na ziemi masz 1013 no to masz normalnie pressure altitude od gleby w gore, ale jezeli dzis jest np 980hpa to na poziomie ziemi masz juz pressure altitude 900 stop - w zaokrogleniu mozna przyjac ze 1 hpa to 30 stop

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Szakuł91 Zobacz posta
    Cytat z książki Instrument Flying Handbook
    Osobiscie bym sie tym wogole nie przejmowal, piloci ani nie uzywaja EAS ani tak naprawde CAS. Praktycznie uzywa sie tylko IAS i TAS, lepiej skoncentrowac sie na tym co w lotnictwie wazne. W moim POH do Cirrusa SR20 ktory jest gruby na ponad 400 strony EAS wogole nie figuruje, KCAS owszem i figuruje ale w paru tablicach przeliczeniowych ktorych i tak nikt nie uzywa. Zreszta nawet w tej ksiazce ktora cytujesz, czy EAS jeszcze raz tam gdziekolwiek wystepuje - nigdzie.

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    Pruszków@EPWA

    Domyślnie

    Dla modelu w miarę uproszczonego, CAS = IAS. W rzeczywistości są niewielkie różnice, np. wpisując w gugla "C172 TAS" wyszło coś takiego:



    Do zabaw w porównanie między CAS, EAS, i modelem atmosferycznym, polecam
    Aviation Calculator

    Pozdrawiam, Adam

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2017

    Domyślnie

    Ok
    Pomogliscie mocno

    Dzięki

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Podobno SR 71 jest jedynym samolotem który był wyposażony w bezpośredni wskaźnik EAS dla pilota. A tak poza tym to obecne ADC (Air Data Computer) automatycznie obliczają EAS która to wartość jest z kolei używana do obliczenia TAS - i na tej końcowej liczbie z reguły pilotowi zależy.


    Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •