Przecież to jest nieprawda. Przejrzałeś przynajmniej sprawozdania?
Wersja do druku
A tak wygląda podejście w RDO nad miastem
- widok z samolotu Sprint Air:
https://www.youtube.com/watch?v=hdnfSm7SPg8
- widok z osiedla obok Auchana
https://www.youtube.com/watch?v=pLNDotZ_6ck&t=10s
Ciekawe co powiedzą mieszkańcy Radomia jak te samoloty zaczną im latać w nocy z turystami.
"Fajnie, mam bliżej na samolot na wakacje"
"Dobrze, że nasze miasto się tak prężnie rozwija"
^^^ "Wrócił gierkowski raj." cool)
(Hint dla młodszych: dawno temu Iskry latały nad miastem dniem i nocą.)
Wyborcza.pl
A teraz Ty wykaż, że emisja tych obligacji jest gwarantowana "naszymi podatkami".
Piotr
Ciekawy PR w tym artykule, ale EBITDA to nie wolne przepływy pieniężne.
Jeśli to nie jest oczywiste, a widać nie jest, EBITDA jest "before Interests", co w przypadku zadłużonego już w 2017 na 130 mln PLN lotniska konsumuje kilkadziesiąt procent "Earnings". Dodatkowo EBITDA jest też "before Taxes" i przed obniżającym wolne przepływy koniecznym drobnym capex'em, pod który nie są emitowane dodatkowe obligacje. Nawet jeśli wolne przepływy pieniężne są powyżej zera, jak twierdzi artykuł, są tego zera bardzo blisko. A dodatkowo, EBITDA spada, jak twierdzi artykuł.
Trudno mi powiedzieć, co tu wykazywać, ponieważ jest to dosyć oczywiste: ryzyko z definicji czasem się materializuje. Kosz ryzyka Modlina ponad koszt ryzyka Skarbu Państwa w tym przypadku to kilka do kilkunastu punktów procentowych. Modlin nie chce tego kosztu wziąć na siebie i prosi Skarb Państwa w różnych jego formach o gwarancje, czyli wzięcie kosztu ryzyka na siebie. Skarb Państwa to nic innego niż nasze podatki.
A przy okazji jest w tym dużo demagogii, czyli blefu dla mas.
Przecież to Skarb Państwa poprzez swoje osoby jest właścicielem Modlina. W Polsce, a w zasadzie w całej Europie ryzyko inwestycyjne budowy i rozbudowy lotnisk biorą na siebie właściciele. Myślałem nad tym, czy Modlin będzie na tyle odważny aby zaproponować wprost aby to Ryanair wziął na siebie część ryzyka, ale z paru względów jest to, niestety, niemożliwe.
@Ztof - dane publicznie dostępne są, jakie są. Znana z prasy EBITDA pokazuje mniej więcej bieżącą zdolność do pokrycia z zysków operacyjnych działalności inwestycyjnej i finansowej. Te 10M to całkiem sporo, gdy za paxów FR im płaci 18M! Rozumiem, że to za mało, by kwestionować Twoją tezę o patologii modelu Modlina. Rachunku przepływów nie mam ale mam nadzieję, że nam przedstawisz. No jeśli napisałeś, że model Modlina jest patologiczny, to zapewne masz te dane. Chyba, że tylko tak sobie klikasz.
I bez jaj: Pytam czy znasz i zapodasz warunki i poprzednich pożyczek i planowanej emisji obligacji i wskażesz kto - poza Spółką Modlin - je gwarantuje? Daruj sobie opowiadania jak bywa. Śledzę info prasowe na ten temat i zdziwiłbym się, gdyby się okazało, że cokolwiek było dodatkowo gwarantowane - np. przez właścicieli lub "SP". Jeśli Modlin padnie, to spłata kredytów i wykup obligacji będzie z masy upadłościowej. To oczywiście majątek podatników ale grosza z bieżących podatków nie będziemy dokładać.
Pozycja PPL+LOT względem afery z Modlinem (której argumenty wyraźnie tu prezentujesz) jest słabiutka. To marnie działa w lokalnej rozgrywce politycznej ale w KE skończy się separacją własności lotnisk wokół Warszawy jak kiedyś wokół Londynu.
Piotr
Patrz mój poprzedni post.
Wszystkie potrzebne dane są w poprzenim poście. Model nie tylko nie pozwala na rozwój bez dalszych subwencji, które na koniec trafiają do prywatnej firmy Ryanair, ale nie pozwala nawet na utrzymanie aktualnej infrastruktury (taki cel ma kilkadziesiąt procent finansowania, dla którego Modlin chce subwencji).
Każdy może obejrzeć ten Twój "poprzedni post" i poczytać rachunek przepływów niby zapodany przez Ciebie co to żądałeś jego przedstawienia od Aabena.
Ale najbardziej mnie bawi pojęcie "subwencji" co to "trafia do prywatnej firmy". I w temacie wątku Sadków vs. Modlin jesteśmy w domu.:)
Piotr
Oczywiście o insynuowanych gwarancjach SP ani słowa.
Czasem trudno zrozumieć, co piszesz.
W każdym razie polecam dodatkowy artykuł: PPL blokuje rozbudowÄ Modlina - Pasazer.com
Aż nie wierzę...
https://businessinsider.com.pl/firmy...modlin/jgbgk46
@Aaben - koń jaki jest każdy widzi!
Piotr
Czy jaśniepaństwo już się zrekonstruowało i zostały podjęte decyzje? Czy się może rozmyśliło i zostaniemy z tym całym lotnictwem jak Himilsbach z angielskim?
Wygląda na to, że na razie kolejny sezon letni będziemy musieli sobie radzić sami. Nic nowego, w sumie.
Pojawiło się za to ciekawe uzupełnienie dyskusji o umowach między portem a przewoźnikami.
PRTL.pl - wiadomoĹci z rynku lotniczego
Prezes Enter Air nie wyklucza latania z Modlina, ale sygnalizuje warunki jakie musiałby spełnić:
https://www.pb.pl/prezes-enter-air-o...paign=socialfbCytat:
"Dzisiaj warunki operowania w Modlinie nie spełniają wymagań większości pasażerów i linii lotniczych. Po pierwsze nie ma odpowiedniej wielkości, wygodnego terminala pasażerskiego. Nasi pasażerowie nie chcą latać z Modlina, ponieważ to lotnisko nie jest teraz dla nich przyjazne" - powiedział.
Zaznaczył jednocześnie, że port ma szansę na to, żeby to zmienić. "Potrzebna jest jego rozbudowa i przebudowa pod klienta, jakim jest pasażer czarterowy, który jest bardzo wymagającym pasażerem. W tej chwili Modlin jest skrojony pod jednego przewoźnika. Dokładnie z jego wymaganiami, z jego standardem. Port może zbudować dodatkowy terminal, który może zachęcić pasażerów, żeby latali na innych kierunkach z innym przewoźnikiem. Trzeba myśleć, jak zachęcić klienta. Gdyby były takie możliwości nie wykluczałbym latania z Modlina" - powiedział.