Strona 1 z 29 1 2 3 11 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 572
Like Tree754Likes

Wątek: Modlin vs Radom vs ? jako drugie lotnisko dla Warszawy

  1. #1

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie Modlin vs Radom vs ? jako drugie lotnisko dla Warszawy


    Polecamy

    Pojawia się temat drugiego portu handlowego, którego zadaniem miałoby być odciążenie lotniska w Warszawie do czasu powstania Centralnego Portu Lotniczego. Proponowane są trzy rozwiązania:
    1. Modlin
    2. Radom
    3. Budowa nowego portu "gdzieś"

    Obecnie rządzący lansują usilnie Radom, bo z regionu na południe od Warszawy wywodzi się część wysoko postawionych osób w PiS. Według mnie, pomysł "budowy nowego portu" został wprowadzony w celu zmiękczenia opinii i postawienia Radomia w lepszym świetle. Ponadto, uzasadnieniem dla Radomia ma być kiepska umowa pomiędzy Modlinem a Ryanairem, zawarta na podstawie cennika ustanawiającego niskie opłaty dla przewoźnika który obsługuje w Modlinie dużą liczbę pasażerów.

    Ostatnia wrzutka:
    http://www.gazetaprawna.pl/artykuly/...zarterowe.html
    Lotnisko w Radomiu, z którego od kilku miesięcy nie odbywają się żadne loty, dzięki zaangażowaniu PPL Porty Lotnicze może stać się portem obsługującym loty niskokosztowe i czarterowe. W tej sprawie ma być w przyszłym tygodniu podpisany list intencyjny.
    Prezes PPL Porty Lotnicze Mariusz Szpikowski powiedział w sobotę na konferencji prasowej w Radomiu, że rozmowy na ten temat z władzami tego miasta toczą się od dawna. Jednak - jak zaznaczył - list intencyjny z władzami spółki Port Lotniczy Radom umożliwi podjęcie dalszych szczegółowych negocjacji. "Będzie to związane m.in. z pełną oceną sytuacji spółki, z pełnym przeglądem: umów, zobowiązań, ryzyka otoczenia rynkowego, związanego z potencjalnym przejęciem portu, z określeniem struktury transakcji" - stwierdził Szpikowski.

    Obecny na konferencji wicemarszałek Senatu Adam Bielan zaznaczył, że lotnisko w Radomiu miałoby się specjalizować w obsłudze linii niskokosztowych i czarterowych. "Mówimy o lotnisku zacznie większym niż to, co mamy obecnie w Radomiu (...). Będzie to bardzo duży port lotniczy, obsługujący nie tylko region radomski, aglomerację warszawską, ale również centralną Polskę, województwo świętokrzyskie, dużą część woj. lubelskiego i łódzkiego" - powiedział Bielan.

    Dodał, że początkowo to lotnisko w Modlinie - w zamierzeniu jego twórców - miało "odciążać" Okęcie w obsłudze przewoźników niskobudżetowych. "Ale praktyka jest zupełnie inna. To lotnisko jest praktycznie prywatnym lotniskiem Ryanaira ze względu na fatalną umowę, którą władze lotniska podpisały, bardzo długi okres obowiązywania tej umowy - 10 lat, umowy której nie można zerwać, i bardzo niekorzystne warunki finansowe dla lotniska i innych linii lotniczych" - stwierdził Bielan. Według niego umowa władz portu w Modlinie jest "bardzo korzystna dla Ryanaira i żadna linia lotnicza nie wejdzie do Modlina, żeby rywalizować z Ryanairem".

    Stąd - jak zaznaczył Bielan - potrzeba innego lotniska na Mazowszu obsługującego przewoźników niskokosztowych. "Biorąc pod uwagę mapę obecnych lotnisk, pasów startowych, które są na Mazowszu - Radom jest samonasuwającą się lokalizacją" - powiedział wicemarszałek.

    Jego zdaniem w ciągu kilku miesięcy powinny zapaść ważne dla lotniska w Radomiu decyzje. "Początek drugiego kwartału to realny termin na podjęcie ostatecznych decyzji właścicielskich, czyli objęcia udziałów, bądź w jakiejś innej formie - wejścia PPL na lotnisko w Radomiu" - zaznaczył Bielan.
    Szef gabinetu politycznego premiera Marek Suski stwierdził, że lotnisko w Radomiu będzie "uzupełnieniem działalności Centralnego Portu Komunikacyjnego".

    Polityk zaznaczył, że z analiz opracowanych dla Centralnego Portu Komunikacyjnego wynika, że lotnisko w Radomiu powinno się dalej rozwijać. "Te analizy wskazały Radom jako miejsce, w którym jest najbardziej uzasadnione usytuowanie portu lotniczego uzupełniającego dla COK" - powiedział Suski.

    Zdaniem ministra zdecydowały o tym m.in. względy demograficzne (duża gęstość zaludnienia w regionie i okolicach) i komunikacyjne - skrzyżowanie głównych tras drogowych i kolejowych. "Z tych badań wynika, że to jest najlepsze miejsce, a decyzja polityczna - po analizie tych badań - jest taka, by tę inwestycję realizować" - oświadczył Suski.

    Radomskie lotnisko jest jedynym portem lotniczym użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł. Od kilku lat lotnisko szuka inwestora, który zrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne. Chodzi m.in. o wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej. Koszt prac szacowany jest na ok. 130 mln zł. Dzięki realizacji tych zadań byłyby obsługiwane większe samoloty i loty mogłyby się odbywać na dłuższych trasach. (PAP)
    Wydaje się że nikt nie zwrócił uwagi na fakt, że to obecna władza doprowadziła do impasu w rozbudowie Modlina. Nikt nie policzył realnych kosztów zmiany cennika w Modlinie, zerwania umowy handlowej lub zmiany struktury właścicielskiej. Tymczasem wieloletnie pozytywne efekty takich działań, tj. odblokowania Modlina są niezaprzeczalne. Modlin ma dużo terenu dostępnego na natychmiastową rozbudowę, znajduje się bliżej aglomeracji którą ma obsługiwać i jest poza gęsto zabudowanymi obszarami, ze stosunkowo niewielkimi ograniczeniami środowiskowymi.
    Lotnisko w Radomiu od lat pełni ważną funkcję szkoleniową i logistyczną Sił Powietrznych. Nic nie stoi na przeszkodzie aby obsługiwało część ruchu lokalnego. W praktyce jednak okazało się że mimo bardzo niskich kosztów wykonywania operacji, nikt nie zdecydował się na utrzymywanie tam połączeń - popyt jest niski.
    Rafal, Stoarn, Maruś and 1 others like this.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2015

    Domyślnie

    Szkoda słów na to, co rządzący wymyślają... Jak za czasów Gierka - budować, budować i jeszcze raz budować. Nie ważne że za 5 lat załamie się koniunktura. Będzie rządzić opozycja, niech oni się martwią
    Rafal and jacek2 like this.

  3. #3
    Awatar Rafciooo77

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Śląsk Cieszyński

    Domyślnie

    Pod żadnym względem Radom się nie broni, zbyt daleko i słaby dojazd, żeby stać się lotniskiem dla Warszawy, ponadto wchodzi w obszar oddziaływania lotnisk w Balicach czy Pyrzowicach. Pozostaje nadzieja, że to jest jakaś gra, zresztą po tegorocznych wyborach samorządowych układ sił może się zmienić na tyle, że Modlin znów wejdzie do gry. Jeżeli tak się nie stanie i Radom rzeczywiście będzie pompowany przez PPL to jednym wygranym będzie Ryanair, który operując z Modlina będzie "warszawskim" monopolistą w obszarze LCC a jego spółka córka Ryanair Sun również operująca z Modlina nagle stanie się atrakcyjna dla biur podróży vs Radom, który miałby czartery przejąć.
    Rafal likes this.
    UL984 UN744 UM984



    "Widziałem rzeczy, o których Wam ludziom nawet się nie śniło."

  4. #4

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Ja bym budował nowe gdzieś tam. A co, im więcej będzie lotnisk tym lepiej Ewentualnie można by jescze rozbudować Babice - wywalić kilka domów a S8 przenieść pod ziemię, albo nie, wykarczować trochę kampinosu - to akurat by było najlepsze rozwiązanie - nikt by nie płakał. Bylo by blisko, byłoby szybko i byłoby wspaniale. Tylko musiałyby samoloty po starcie z 28 nabierać do 1 800 ft tylko, źeby nie wejść w TMA Okęcia...
    michastrain likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2017
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez groundflight Zobacz posta
    Szkoda słów na to, co rządzący wymyślają... Jak za czasów Gierka - budować, budować i jeszcze raz budować. Nie ważne że za 5 lat załamie się koniunktura. Będzie rządzić opozycja, niech oni się martwią
    Raczej nie licz na rychłe rządy opozycji, zwłaszcza tej obecnej. Myślę natomiast, że wszystko przemawia, jak trafnie podniósł Aaben, za ewentualna rozbudową Modlina, nie wyobrażam sobie, żebym miał jeździć do Radomia, pomimo pomieszkiwania w południowym rejonie Warszawy. Do Modlina zresztą też, od kiedy ceny pomiędzy legacy a low-cost praktycznie się wyrównały.

  6. #6
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    @Aaben - nic nie lansują, oni są "na musiku". Muszą pilnie rozdzielić ruch administracyjnie aby odciążyć Okęcie i wiadomo dlaczego. Muszą mieć pełną i nieograniczoną kontrolę nad oboma lotniskami, bo innego świata nie znają i nie rozumieją. Wreszcie muszą przy tym coś ugrać politycznie, bo to jedyny mechanizm przeżycia jaki znają. I dlatego Sadków i to raczej nieodwołalnie (ewentualna zmiana partyjna na Mazowszu jesienią nic nie zmieni).

    Ale łatwo nie będzie. Konferencja Bielana+Suskiego+Szpikowskiego w sobotę niewiele pomoże jak Radom się zorientuje co znaczy 6M pasażerów rocznie na Sadkowie.

    Piotr
    AdamT, szymonk2, maciass and 1 others like this.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Pod koniec 2018r są wybory samorządowe, a Radom ma największe znaczenie po Warszawie jeśli chodzi o wpływy w sejmiku woj. Mazowieckiego. I o to w tym wszystkim chodzi. Na bardziej racjonalną dyskusję należałby poczekać do 2019r. Dla okolic lotniska w Radomiu na kilka mln pax, trzeba by ustanowić strefę ograniczonego użytkowania, a wtedy mieszkańcy zamiast być orędownikami lotniska, będą masowo występować o odszkodowania. Lokalizacja lotniska z osią pasa startowego nad pobliską zabudową mieszkaniową moim zdaniem dyskwalifikuje Radomskie lotnisko w długookresowej perspektywie.
    Jeśli nie, to pytanie w czym jest problem w przypadku Warszawskiego lotniska, gdzie zabudowa mieszkaniowa jest dalej przy dłuższym pasie startowym.

    Dla mnie generalna lokalizacja przestrzenna lotniska to jest element regionalnego/ponadregionalnego planowania przestrzennego z założeniem funkcjonowania na 100lat razem z towarzyszącą infrastrukturą. Tak przynajmniej ideowo, bo wiem, że dla takiego okresu rozwoju lotnictwa nikt nie ogarnia, a tym bardziej politycy którzy myślą o perspektywie 4/8 letniej. Budowa samego terminalu to oczywiście krótsza skala czasowa - do 50 lat. Modlin został wybudowany z założenia jako tani port lotniczy za "100 mln zł" w miejscu dawnego lotniska wojskowego mający odciążyć Warszawę. Podstawowym argumentem było, że tak można najtaniej i najszybciej. Perspektyw dalszego rozwoju i scenariuszy pozytywnych / negatywnych dla najbliższych 30 lat nikt nie przedstawił. Ja jestem za budowaniem, ale na mocnych podwalinach i z dalekosiężnymi perspektywami. Tymczasem Modlin kreśli scenariusze rozwoju na 5 mln pasażerów za "60 mln zł", ale tylko do 2022r. A żeby móc przyjąć inne linie lotnicze i linie czarterowe powinien mieć miejsce nie tylko dla pasażerów, stanowisk kontroli, ale także dla biur podroży (których na na lotnisku Chopina jest siedem) i odpowiednią powierzchnię biurową dla pracowników innych niż Ryanair linii lotniczych, parkingi itd. Jako dalszą perspektywę niż 2022r władze lotniska w Modlinie przedstawiają jedynie rysowane na kolanie warianty rozwoju konkurencyjne do CPL z drugim pasem startowym i drugim nieco większym terminalem. A nie ma opcji rozwoju lotniska w Modlinie dla obsługi 8-12 mln pasażerów? Do tego nie trzeba drugiego pasa startowego, a istniejącego terminala "rury" nie da się wydłużać w nieskończoność, więc może lepiej najbliższą możliwą rozbudowę potraktować w zupełnie inny sposób, dodając moduł na wzór terminalu we Wrocławiu czy Gdańsku sięgający od obecnego podjazdu do płyty postojowej bez tych śmiesznych przejść z daszkami?
    Maruś likes this.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PeK Zobacz posta
    Ale łatwo nie będzie.
    Jak to? Bo rzeczywistość medialna jest jasna - drugie lotnisko dla Warszawy mogłoby być nawet w Obicach, tylko nie każdy ma takie szerokie horyzonty.

  9. #9
    PeK
    PeK jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Jak to? Bo rzeczywistość medialna jest jasna - drugie lotnisko dla Warszawy mogłoby być nawet w Obicach, tylko nie każdy ma takie szerokie horyzonty.
    To mamy farta, że pierwsi rzucili się do akcji politycy obecnej opcji związani z Radomiem, a nie z Kielcami. Chociaż "rzeczywistość medialna" powoli dotrze do ściany wschodniej stanowiącej kluczowy obszar oddziaływania Modlina i pewno gdzieś jakiś projekt poleży ze dwa miesiące dla "szczegółowych uzgodnień".

    Ino dajmy spokój z hasłem "2gie lotnisko dla Warszawy". Tu chodzi o port, który PPL przejmie całkowicie i włoży z co najmniej miliard i który znajdzie się z nazwy w kwicie o podziale administracyjnym zgodnym z zasadami UE. Tylko tyle.

    Piotr

  10. #10

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PeK Zobacz posta
    @Aaben - nic nie lansują, oni są "na musiku". Muszą pilnie rozdzielić ruch administracyjnie aby odciążyć Okęcie i wiadomo dlaczego. Muszą mieć pełną i nieograniczoną kontrolę nad oboma lotniskami, bo innego świata nie znają i nie rozumieją.
    To jest chyba klucz - wyraźnie widać w tym schemat działania władzy obecnej - za wszelką cenę i w najkrótszym możliwym czasie uzyskać całkowitą kontrolę nad danym "zagadnieniem". Stąd - w obecnej perspektywie czasowej - tylko poprzez przejęcie Radomia coś takiego jest osiągalne.

    Modlin jest niestety "zabagniony" od samego początku - teraz zaczynają się na poważnie mścić panujące tam stosunki i cała "patologia" tego lotniska. Państwo wytoczy przeciwko niemu każdą dostępną armatę (patrz przykład PAŻP - wieża) a tu nie ma jak się bronić. Gdyby Modlin miał "operatywnego" właściciela i działał na zdrowych zasadach, byłby niesłychanie bardziej "odporny" na całe to zamieszanie, a bajka o Radomiu nie miałaby żadnych szans rozwoju.

    Przy obecnych układach, sądzę, że perspektywa upadku Modlina oraz dziwnych działań w Radomiu jest całkiem realna.

    Dla mnie i tak chyba najśmieszniejszym tekstem jest:

    W rozbudowanej formie lotnisko w Sadkowie miałoby być “uzupełnieniem działalności Centralnego Portu Komunikacyjnego”, dodał Marek Suski, szef gabinetu politycznego premiera.

    Sugerują, że Radom będzie działał po uruchomieniu tego super-, mega-, najwspanialszego lotniska kilkadziesiąt kilometrów dalej
    Nie wiedziałem, że CPK będzie wymagał "uzupełnienia"

    Adam

  11. #11

  12. #12
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Radom to słaba lokalizacja. Po prostu daleko.

    Całe szczęście (jeszcze) nie żyjemy w dyktaturze i nie ma szans zastosować nieuczciwej konkurencji typu "to LOT i ekipa latają z Chopina, a Ryanair i Wizzair won do Radomia".

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007

  14. #14

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie

    A wlasnie tak powinno byc. "Lowcosty" (w cudzyslowiu, bo bilety wydaja sie tanie, a jak przyjdzie juz moment platnosci to nikt nie zdaje sobie sprawy, ze nagle placi 200 zl a nie te obiecane 39) powinny miec jak najmniejszy dostep do najwiekszych lotnisk w danym kraju, jesli nie zerowy. Niech lataja z regionalnych albo wlasnie takich "Modlinow" wmawiajac wielu podroznym, ze leca do Warszawy. Chodzi nie tylko o zdrowa konkurencje, ale i o komfort pasazerow.

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ale dlaczego tak powinno być?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  16. #16
    Awatar stefann

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Radom geograficznie leży całkiem dobrze. Dokładnie miedzy Warszawa, Lodzia, Lublinem i Kielcami.

    Myślę ze jako lotnisko ma większy potencjał i sens niż Modlin. I to raczej nie obecna władza zaora Modlin, tylko poprzednicy zaorali Radom. Modlin powinien powrócić do roli lotniska wojskowego albo Cargo.

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Dojazd do Radomia akurat dla Łodzi jest tragiczny. Ciągła droga z jednym pasem i jakieś 2,5h jazdy.
    Już nie mówiąc o Poznaniu, Gdańsku i innych miastach po tej stronie. Jak już port specjalnie dla LCC to chyba Łódź jest lepszym rozwiązaniem. Środek i dojazd autostradą od każdego większego miasta. A Warszawa-Lotnisko możliwe w jakieś 1:10h po wybudowaniu bocznicy.

    No ale tutaj nie ma PPL więc pewnie nawet nie ma takich planów.

  18. #18
    Photo Screener
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Not Real Zobacz posta
    A wlasnie tak powinno byc. "Lowcosty" (w cudzyslowiu, bo bilety wydaja sie tanie, a jak przyjdzie juz moment platnosci to nikt nie zdaje sobie sprawy, ze nagle placi 200 zl a nie te obiecane 39) powinny miec jak najmniejszy dostep do najwiekszych lotnisk w danym kraju, jesli nie zerowy. Niech lataja z regionalnych albo wlasnie takich "Modlinow" wmawiajac wielu podroznym, ze leca do Warszawy. Chodzi nie tylko o zdrowa konkurencje, ale i o komfort pasazerow.
    Jeśli nie wiesz jak działają tanie linie to nie myśl, że wszyscy nie wiedzą. Ja zawsze płacę "obiecane 39", jak kupuję bilet na Ryanair czy Wizzair.
    Poza tym piszesz o zdrowej konkurencji, jednocześnie będąc za ograniczeniem dostępu do dużych portów dla wybranych przewoźników. Wolę, aby wmówiono mi, że ląduję w Londynie, gdy lecę na Stansted i płacę 40 zł za bilet lotniczy plus 2 funty za dojazd do centrum niż lecieć na Heathrow, gdzie płacę 300 zł za bilet i 5 funtów za metro.
    Poza tym nie wszyscy mają coś do załatwienia w pobliżu Heathrow czy Gatwick. Moi znajomi przykładowo latają zawsze na Luton, niezależnie od ceny, bo mają 5 min do lotniska.

    Poza tym argumentem za czarterami w Radomiu jest to, że latają na południe i jest taniej mieć lotnisko 120 km na południe od stolicy. Latajmy wszyscy na wakacje tylko z Rzeszowa, Krakowa, Katowic i Wrocławia, bo są to porty, z których najtaniej dolecieć do Grecji czy Egiptu. Albo w ogóle zróby lotnisko w Sanoku, wtedy będzie prawie za darmo.
    Już pominę fakt, że porównuje się liczbę mieszkańców okolic Radomia i Modlina, a zapomina o tym, że Ryanair to lwia część turyści, którzy z pewnością zanim pojadą do Warszawy, spędzą weekend w Radomiu.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Not Real Zobacz posta
    A wlasnie tak powinno byc. "Lowcosty" (w cudzyslowiu, bo bilety wydaja sie tanie, a jak przyjdzie juz moment platnosci to nikt nie zdaje sobie sprawy, ze nagle placi 200 zl a nie te obiecane 39) powinny miec jak najmniejszy dostep do najwiekszych lotnisk w danym kraju, jesli nie zerowy. Niech lataja z regionalnych albo wlasnie takich "Modlinow" wmawiajac wielu podroznym, ze leca do Warszawy. Chodzi nie tylko o zdrowa konkurencje, ale i o komfort pasazerow.
    Jak najmniejszy dostęp? Chcesz doporowadzić do odgórnego określenia kto może skąd latać? Co do cen biletów - ten argument jest bezsensowny w kontekście dyskusji o infrastrukturze.

    Cytat Zamieszczone przez stefann Zobacz posta
    Radom geograficznie leży całkiem dobrze. Dokładnie miedzy Warszawa, Lodzia, Lublinem i Kielcami.

    Myślę ze jako lotnisko ma większy potencjał i sens niż Modlin. I to raczej nie obecna władza zaora Modlin, tylko poprzednicy zaorali Radom. Modlin powinien powrócić do roli lotniska wojskowego albo Cargo.
    Nikt z poprzedników nie zaorał RDO, to lotnisko po prostu nigdy nie działało. WMI ma większy terminal, ILS CAT II, a w RDO poskładany został stary terminal z LCJ. Gdzie dostrzegasz przewagę Radomia? Pomysł cargo w Modlinie, to już zupełne sci-fi...
    Rozumiem, że postulujesz, że po inwestycjach w WMI teraz należy wtłoczyć pieniądze publiczne w RDO? WMI wymaga rozbudowy, ale będzie to zdecydowanie mniejszy koszt niż dostosowanie RDO do obsługi rejsów LCC. O odległości od WAW nie warto już nawet wspominać.
    Canon, przemo-19, zuchu and 4 others like this.

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007

Strona 1 z 29 1 2 3 11 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •