Z bajania o elektrycznych samolotach przechodzimy do czynów.

Airbus i RR, Siemens postanowiły przerobić BAe146 w wersje hybrydową i rozpocząć loty w 2020roku. Docelowo 2 z 4 silników maja być elektryczne. W pierwszym etapie jeden z silników zostanie wymieniony na 2MW generatoro/silnik co sugeruje iż będzie to silnik z rekuperacją energii.

Według pomysłu ma on generować energie w fazie lotu "jałowego/lądowania" a tworzyć ciąg przy starcie.

Demonstrator E-Fan X będzie badać wyzwania związane z układami napędowymi dużej mocy, takimi jak efekty cieplne, elektryczne sterowanie ciągiem, wysokość i dynamiczne efekty na układach elektrycznych i kwestie kompatybilności elektromagnetycznej. Celem jest popychanie i dojrzewanie technologii, wydajności, bezpieczeństwa i niezawodności, umożliwiając szybki postęp w hybrydowej technologii elektrycznej. Program ma również na celu ustanowienie wymagań dotyczących przyszłej certyfikacji samolotów z napędem elektrycznym, a jednocześnie szkolenie nowej generacji projektantów i inżynierów w celu zbliżenia hybrydowo-elektrycznych samolotów komercyjnych do rzeczywistości.W ramach programu E-Fan X, Airbus, Rolls-Royce i Siemens przyczynią się do wzbogacenia swojego doświadczenia i know-how w zakresie swoich kompetencji:
- Airbus będzie odpowiedzialny za ogólną integrację, a także architekturę sterowania hybrydowo-elektrycznym układem napędowym i akumulatorami oraz integrację z układami sterowania lotem.
- Rolls-Royce będzie odpowiedzialny za silnik turbodoładowany, dwumegawatowy generator i elektronikę mocy. Wraz z Airbusem Rolls-Royce będzie również pracował nad adaptacją wentylatora do istniejącej gondoli i silnika elektrycznego Siemensa.
- Siemens dostarczy dwa megawatowe silniki elektryczne i ich elektroniczny układ sterowania, a także falownik, przetwornicę DC / DC i układ rozdziału mocy. Jest to efekt współpracy między Airbus i Siemens, rozpoczętej w 2016 r., Która ma na celu rozwój i dojrzewanie różnych komponentów elektrycznych układów napędowych i ich naziemną demonstrację w różnych klasach mocy. "