Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie Lot IFR w warunkach IMC


    Polecamy

    Cześć, mam takie pytanie nad któym się ostatnio zastanawiałem. Czy jest możliwe wykonanie lotu wg zasad IFR (zakładam, że załoga posiada odpowiednie uprawnienia) samolotem, który do IFR nie jest certyfikowany, chociaż posiada wyposażenie konieczne do przeprowadzenia danego typu lotu (VOR, ILS, DME, GNSS i inne przyrządy), przy założeniu, że taki lot zostanie wykonany w całości w warunkach VMC?

    Odpowiadając samodzielnie na takie pytanie powiedziałbym "nie", chociaż wiem, że można się np. dogadać z ATC na danym lotnisku, że chcielibyśmy poćwiczyć podejścia, np. wg ILS, z pełnym wektorowaniem, procedurami missed approach, itp.

    Pytanie więc, czy ktoś się kiedyś nad tym zastanawiał / konsultował to z organem nadzorczym?

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Nie można ale można lecieć VFR po trasie jak dla IFR. :-) Tj. lecieć możesz w praktyce tak jak chcesz (nie namawiam do wlotu w IMC) jeśli dostaniesz zezwolenie KRL, ale nalotu I nie policzysz sobie tak samo jak nie zrobisz załogi wieloosobowej na C172. ;-)

    W USA powszechne jest szkolenie do uprawnienia IR(H) na R44 z wyposażeniem do I ale bez certyfikatu. Stąd powiedzenie, że większość IFRowych pilotów śmigłowcowych nigdy chmury nie widziała.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Dzięki Jordan. Pytanie tylko, czy lecąc VFR mogę złożyć plan lotu np. zakońćzony starem i na koniec wykonać procedurę podejścia, skoro dla lotnisk są opublikowane trasy dolotowe VFR (które oczywiście niewiele wspólnego mają z trasami SID/STAR i podejściami IFRowymi).

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Te trasy VFR zazwyczaj dotyczą opuszczenia przestrzeni kontrolowanej (w domyśle wylotu z CTR), a skoro lecisz na FL100 to nie opuszczasz przestrzeni kontrolowanej. Ja tak zazwyczaj robiłem bo punktów VFR mógłbym jeszcze nie odnaleźć i byłby bałagan lub w najlepszym przypadku wstyd. Lot VFR w przestrzeni kontrolowanej nie musi ograniczać się do odcinka od lotniska do granicy CTRu.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    W planie lotu nie umieszczasz STAR. Składasz plan lotu na punkt wlotowy do TMA lub dalej i przygotowujesz sobie plan operacyjny czyli to co Ty chcesz zrobić. Jeżeli jesteś w stanie i chcesz wykonywać lot po linii drogi STAR (formalnie nie nazywajmy tego lotem po starze), to zgłoś to służbom ruchu lotniczego, prawdopodobnie dostaniesz taką możliwość. Pamiętaj jednak że ATC może Cię zasypać instrukcjami lotu po prostej na któryś punkt procedury lub sekwencją punktów i bez zdolności do nawigacji obszarowej będzie ciężko.

    Jeżeli chodzi o podejścia IFR niecertyfikowanym samolotem - śliska sprawa, co prawda możesz sobie wykonywać podejście z widocznością monitorując ILS czy VOR ale zgłoszenie chęci wykonania takiego podejścia samolotem bez certyfikatu może być bardzo źle odebrane w razie jakiegoś zdarzenia lotniczego. ATC nie zna możliwości samolotu więc zezwolenie wyda, ich to nie interesuje....

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    W planie lotu nie umieszczasz STAR. Składasz plan lotu na punkt wlotowy do TMA lub dalej i przygotowujesz sobie plan operacyjny czyli to co Ty chcesz zrobić. Jeżeli jesteś w stanie i chcesz wykonywać lot po linii drogi STAR (formalnie nie nazywajmy tego lotem po starze), to zgłoś to służbom ruchu lotniczego, prawdopodobnie dostaniesz taką możliwość. Pamiętaj jednak że ATC może Cię zasypać instrukcjami lotu po prostej na któryś punkt procedury lub sekwencją punktów i bez zdolności do nawigacji obszarowej będzie ciężko.

    Jeżeli chodzi o podejścia IFR niecertyfikowanym samolotem - śliska sprawa, co prawda możesz sobie wykonywać podejście z widocznością monitorując ILS czy VOR ale zgłoszenie chęci wykonania takiego podejścia samolotem bez certyfikatu może być bardzo źle odebrane w razie jakiegoś zdarzenia lotniczego. ATC nie zna możliwości samolotu więc zezwolenie wyda, ich to nie interesuje....
    Panowie dzięki za odpowiedź. Co do nawigacji obszarowej, oczywiście mam świadomość - samolot którym latam jest wyposażony w GNSS aktualny. Co do podejścia, ATC chyba jednak widzi w planie lotu co samolot ma na wyposażeniu. + jak kiedyś robiłęm takie rzeczy, to zawsze przed lotem dzwoniłęm na wieżę i informowałęm o swoich zamiarach i dostawałęm na to okejkę, więc zaskoczenia żadnego nie było

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    ATC nie sprawdza wyposażenia po planie lotu, odpowiedni equipment do zadania to w całości sprawa załogi/operatora.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •