Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 22
Like Tree8Likes

Wątek: CPL - finanse, zwrot z inwestycji

  1. #1
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie CPL - finanse, zwrot z inwestycji


    Polecamy

    Dużo napisano w innym wątku, czy i gdzie budować to lotnisko. Mam pytanie do bardziej biegłych w ekonomii, bo mnie się zawsze mylą cyferki: założywszy, że założenia inwestora (zastępczego, haha) odnośnie liczy pax na tym lotnisku mają cokolwiek wspólnego z rzeczywistością, kiedy możemy się spodziewać wyjścia na plus tej inwestycji?

    Roboczo przyjmijmy że lotnisko zbudowane za 30mld pln startuje w 2027 i przez dekadę zwiększa liczbę pax z 20mln do 40mln rocznie. W roku 2050 przyjmijmy 80mln pax (dla mnie niewyobrażalne tak samo jak te 40, ale ja mam słabą wyobraźnię). Stawki za pasażera zbliżone do innych lotnisk podobnej wielkości, pomińmy dodatkowe przychody typu kasyna, hotele, kosmodromy i tory Formuły 1. Koszta obsługi kredytów, wykupu obligacji czy jak to ma być finansowane oczywiście uwzględniamy. Dożyję zysków czy raczej moje prawnuki?
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Lepiej zainwestuje w złoto...

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Część lotnicza ma być za ok. 16-20 mld. ( na do 45 mln pax)
    20 mln to skromne założenie, bo tyle będzie już w przyszłym roku na Okęciu.
    Przy przychodach 65 zł na pasażera (wg danych Okęcia z 2015 roku) i średniej 30mln pasażerów rocznie, inwestycja zwróci się w kilkanaście lat.

    Najważniejsze by CPL miał być przeniesionym WAW, a nie kolejnym lotniskiem.

  4. #4
    mco
    mco jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    BIELSKO EPBA/EPKW

    Domyślnie

    Może odpowiem banalnie, ale zarobić na tym to mają odpowiednie osoby, służby, itp. Tak jak na autostradach, Euro2012, olimpiadach i innych dużych imprezach. Jakby komuś w rządzie zależało na zyskach do budżetu to by się wzięli za co innego ( np. spłata długów, redukcja urzędników, uproszczenie prawa ). Naród sam potrafi tworzyć i wytwarzać PKB - nie można mu tylko przeszkadzać i dusić.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    @Marek. Jeśli zakładasz przychód z PAX 65 PLN to nie możesz wszystkiego przeznaczyć na zwrot z inwestycji bo część tych pieniędzy pochłonie bieżące utrzymanie portu lotniczego m.in. wynagrodzenia pracujących tam ludzi, naprawy i konserwacje sprzętu itp. Jak duże to są pieniądze można przekonać się na przykładzie RDO, którego utrzymanie kosztuje ok. miliona miesięcznie pomimo, że tam w zasadzie nic nie lata.
    Ztof and michastrain like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    https://skyisthelimit.aero

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Ok. to trochę dokładniej
    W 2015 Okęcie zarobiło 175mln na czysto po podatkach i 736 mln przychodów przy ruchu 11,3 mln pasażerów.
    EBITDA (czyli zysk bez kosztów amortyzacji terminali itp.) to było 320 mln zł - prawie połowa przychodów.
    Jeden pasażer wygenerował 28zł, które można przeznaczyć na spłatę inwestycji.

    Przy ruchu 30mln rocznie oznacza to 840 mln rocznie i 8,4 mld w 10 lat. Więc inwestycja się zwróci.


    Ale trzeba pamiętać, że na dużych lotniskach spadają też koszty jednostkowe. Np. obsługa straży pożarnej, utrzymanie stacji paliw, koszty ogrzewania i te które napisałeś w przeliczeniu na pasażera, więc śmiało można założyć mniejsze koszty użytkowe niż ma Okęcie, o Radomiu nie wspominając. W Radomiu jest tak drogo bo pracownicy muszą być, a nie mają co robić, chyba jest ich więcej niż pasażerów w ciągu dnia.

  7. #7

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Dożyję zysków
    Atco, ze strukturą przychodów i kosztów Twojego pracodawcy... Doprawdy.
    PeK likes this.

  8. #8
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    chyba jest ich więcej niż pasażerów w ciągu dnia
    Chyba?

  9. #9
    Awatar Rafciooo77

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Śląsk Cieszyński

    Domyślnie

    Dlaczego nie przygarnąć kawałka tego tortu?

    "Globalna liczba samolotów latających nam nad głowami podwoi się w ciągu najbliższych 20 lat - wynika z najnowszej prognozy firmy Airbus."

    "Z_globalnej prognozy rynkowej na lata 2018-2037 wynika również, że ruch lotniczy będzie rosnąć w tempie 4,4 procent rocznie."

    https://tvn24bis.pl/ze-swiata,75/air...ie,852262.html

    Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka
    UL984 UN744 UM984



    "Widziałem rzeczy, o których Wam ludziom nawet się nie śniło."

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Ok. to trochę dokładniej
    Te wyliczenia niestety nie są dokładne. Przychody lotniska to nie tylko opłaty pasażerów, także cargo, wynajem powierzchni i pewnie wiele innych - które nie będą rosły proporcjonalnie do zwiększających się potoków pasażerów. Należy również doliczyć koszty niezamortyzowanej części Okęcia (jeżeli zostanie zamknięte) oraz koszt kapitału. Bez poznania analizy strony kosztowej i przychodowej nie ryzykowałbym wyrokowania odnośnie opłacalności inwestycji.

  11. #11
    mco
    mco jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    BIELSKO EPBA/EPKW

    Domyślnie

    No i już się zaczyna powoli

    ''Biznesmen Edward S. został zatrzymany przez CBA. To już szósta osoba zatrzymana w sprawie tzw. powoływaczy, którzy za łapówki obiecywali załatwienie rządowych kontraktów m.in. przy tworzeniu Centralnego Portu Komunikacyjnego''

    https://wiadomosci.wp.pl/znany-bizne...2538375833217a

  12. #12

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    co niby sie zaczyna? ma ten post cos wspolnego z tytulem watku?
    Jeden rabin powie tak, inny rabin powie nie

  13. #13
    mco
    mco jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    BIELSKO EPBA/EPKW

    Domyślnie

    Tak, ''finanse, zwrot z inwestycji'' - czyli kto i w jaki sposób na tym wszystkim zarobi.
    Czyli zaczyna się zarabianie ''góry'' ( patrz mój post nr.4 ), a potem niech się inni martwią, najwyżej naród dołoży w podatkach.
    Co oczywiście nie zmienia faktu, że jest taka możliwość, że to lotnisko będzie na siebie zarabiać - ale to później, za x lat.

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pedroo Zobacz posta
    Te wyliczenia niestety nie są dokładne. Przychody lotniska to nie tylko opłaty pasażerów, także cargo, wynajem powierzchni i pewnie wiele innych - które nie będą rosły proporcjonalnie do zwiększających się potoków pasażerów. Należy również doliczyć koszty niezamortyzowanej części Okęcia (jeżeli zostanie zamknięte) oraz koszt kapitału. Bez poznania analizy strony kosztowej i przychodowej nie ryzykowałbym wyrokowania odnośnie opłacalności inwestycji.
    Okęcie amortyzuje około 120 - 150 mln rocznie. Dwa terminale to było około 1,2 mld, bez corocznych inwestycji dodatkowych. Nie wiem na jaki okres została rozłożona amortyzacja. MUC dopiero w 2017 zakończył amortyzację pierwszego terminala T1 który powstał w 1992 roku. (25lat).
    Ogólne koszty amortyzacji w MUC to 200 mln EURO więc są około 6-7 razy wyższe niż w Okęciu.

    W porównaniu do Berlina, EBITDA (zysk bez odliczania amortyzacji) Okęcia w 2015, 2016, 2017r był większy niż ten uzyskany przez dwa porty lotnicze Berlina razem wzięte.
    Nie wiem czy oni już amortyzują BER czy nie, w każdym razie działając jako jedna firma Flughafen Berlin Brandenburg wpisują jako depreciacion 100mln EURO rocznie i zysku końcowego oczywiście nie ma.

    Co to CPL, ja myślę, że wciąż brakuje nawet podstawowych założeń do których można się przymierzyć. Wesoły Milczarski w Radiu Maryja powiedział kiedyś, że lotnisko mogłoby obsłużyć nawet 200 mln pasażerów , a tym czasem w interesie LOTu jest lobbowanie za realistycznymi i funkcjonalnymi rozwiązaniami oddającymi specyfikę regionu o rynku w jakim się działa, jako że LOT jako potencjalnie główny użytkownik Lotniska najlepiej wie o potrzebach. Tymczasem pełnomocnik CPK Mikołaj Wild wracając z Singapuru zachwyca się rozwiązaniami cyt.
    Wild dodał, że lotnisko Changi jest jedną z kluczowych inspiracji dla budowy CPK. Jego zdaniem ten hub, czyli lotnisko przesiadkowe, zapewnia maksymalny komfort, wygodę pasażerom, którzy spędzają czasem kilka godzin w oczekiwaniu na swój dalszy rejs.
    I pytanie jest o te kilka godzin ..... Changi, Dubaj oferują w dużej mierze przesiadki LH-LH, inne niż te oferowane w naszym regionie, które łączą ze sobą loty krótkodystansowe i krótkodystansowe z LH. A to oznacza inne wymagania dla terminala i mniejszą powierzchnię i inne koszty terminala. Terminale w Dubaju mają 2 mln m2 powierzchni. Wykorzystanie - tylko 45 pasażerów na m2 rocznie, ale wiadomo że przesiadki w Dubaju są długie i pasażerowie spędzają tam dużo czasu i odpowiednią przestrzeń trzeba im zapewnić. W Singapurze to jest 60 - 70 pasażerów na m3 rocznie, a Europejski standard w hubach to 90-110 pasażerów /m2. Nie koniecznie oznacza to większy tłok na lotniskach, bo szybkie przesiadki zapewniają także szybkie opróżnienie terminalu z pasażerów. Ale też z drugiej strony szybkie przesiadki wymagają ruch w falach przylotowo-odlotowych co generuje duże obciążenie szczytowe. Dla dużych lotnisk koszty terminala to 2/3 całkowitych kosztów. Pasy startowe to pikuś.

  15. #15

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Pytanie "na serio" - czy w tych wszystkich (oczywiście - rozumiem - zupełnie "zgrubnych") wyliczeniach bierzecie pod uwagę odsetki od tych pożyczonych 30 - 40 (a może i 80) miliardów?
    Przecież państwo tych pieniędzy fizycznie nie ma - trzeba je pożyczyć i za to zapłacić. Tak naprawdę chyba od tego trzeba by zacząć - od danych ile będzie kosztowała obsługa takiego długu. Jak go spłacimy, zaczniemy "zwracać" inwestycję.
    Chyba, że traktujemy to na zasadzie - odsetki to już państwo sobie spłaci .

    Adam

  16. #16

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AdamT Zobacz posta
    odsetki od tych pożyczonych 30 - 40 (a może i 80) miliardów?
    w Szwajcarii sa niskie stopy, majac lokate mam ujemne odsetki
    mozna tu tanio pieniadz pozyczyc jakby co
    Jeden rabin powie tak, inny rabin powie nie

  17. #17

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez spiggy Zobacz posta
    w Szwajcarii sa niskie stopy, majac lokate mam ujemne odsetki
    mozna tu tanio pieniadz pozyczyc jakby co
    To nie rozpisuj się na tym forum tylko dawaj "cynk" panom od CPK - "po kie licho" do Chin latają, jak u Ciebie im jeszcze bank z kukułką dopłaci za to, że pożyczą .

    Adam

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez spiggy Zobacz posta
    w Szwajcarii sa niskie stopy, majac lokate mam ujemne odsetki
    mozna tu tanio pieniadz pozyczyc jakby co
    Eee, ujemne odsetki to znaczy co? No bo chyba nie dopłacasz za prowadzenie lokaty, to by było kompletnie bez sensu.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  19. #19

    Dołączył
    Jul 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Eee, ujemne odsetki to znaczy co? No bo chyba nie dopłacasz za prowadzenie lokaty, to by było kompletnie bez sensu.
    Przezyles w hibernacji ostatnie 4 lata? Stopy procentowe nie tylko w szwajcarii sa ujemne, tak to ty placisz bankowi za mozliwosc bezpiecznego zaparkowania kapitalu -0.75% rocznie to nic w zestawieniu -10/20% straty na wahaniach walut, kto normalny trzyma oszczędności w walucie smieciowej jaka jest złotówka ..

    Sent from my Redmi 4 using Tapatalk

  20. #20

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie


    Polecamy

    Szczerze mówiąc nie śledzę za bardzo rynku finansowego, coś mi mogło umknąć. Dzięki za odpowiedź i przepraszam za offtop.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •