Działo się tak mimo promocji cenowych
Wątek ze starego forum:
http://www.lotnictwo.fora.pl/viewtop...=5009&start=15
PO ma plan dla Babimostu dodano: 2007.02.21
Jest szansa, żeby samorząd województwa za darmo przejął teren lotniska w Babimoście i starał się o unijne pieniądze na jego rozbudowę. "Gazeta" dotarła do projektu Ustawy o komunalizacji lotnisk wojskowych, jaki w Sejmie złożyła Platforma Obywatelska.
Chodzi o lotniska, które leżą na ziemi będącej własnością Agencja Mienia Wojskowego. W tej sytuacji jest kilka portów w kraju m.in. w Modlinie czy Szymanach. Sprawa dotyczy także lotniska w Babimoście.
Już w listopadzie 2005 województwo lubuskie miało odkupić od Agencji Mienia Wojskowego część lotniskową portu lotniczego. Zgodnie z planem marszałek miał zostać właścicielem 385 ha ziemi. Za pas startowy, drogi kołowania i części hangarów miał zapłacić 2,2 mln zł, czyli jedynie 5 proc. wartości. Wszystko z myślą o utworzeniu w przyszłym roku spółki samorządowej, która zrealizowałaby najważniejsze inwestycje w porcie. To ona finansowałaby np. budowę nowego ogrodzenia, montaż nowoczesnego sprzętu radionawigacyjnego ILS czy rozbudowę budynku portu. W jej skład weszłyby samorząd województwa, Zielona Góra i powiat ziemski, gmina Babimost oraz Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze.
Ryanair zamierza uruchomić zagraniczne połączenia z Katowic i Zielonej Góry,
a we Wrocławiu zlokalizować bazę przesiadkową.
W sprawie uruchomienia nowych połączeń irlandzki przewoźnik Ryanair negocjuje już z władzami portów w Katowicach i Zielonej Górze – ujawnia Tomasz Kułakowski, dyrektor marketingu na Europę Środkowo-Wschodnią w Ryanair.
Czy ktoś z forumowiczów wie co będzie z losem pasa startowego w Legnicy.Moja opinia: szkoda aby go zlikwidowali.Nikt nie interesuje się nim.Jestem codziennie na lotnisku i od czasu do czasu widzę jak coś ląduje na tym pasie.Słyszalem plotki ,że chcą tam postawić strefę.Aż mnie trafia jak to słyszę.Nawet może być lotnisko towarowe,aby coś latało.
Gdyby była strefa ludzie mieliby pracę. A tak jest tylko trawa i zniszczny pas z płyt betonowych na którym moga lądowac tylko awionetki.Zamieszczone przez sq6iyc
Chcą budować lotniska
W ciągu najbliższych pięciu lat powstanie w Polsce co najmniej pięć nowych lotnisk. Część miast przyspieszyła swoje plany inwestycyjne, by zdążyć przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej
Polski rynek lotniczy jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się w Europie. To dlatego do naszych samorządowców w kolejkach ustawiają się zagraniczni przedsiębiorcy, którzy chcą inwestować w porty. Jak wynika z programu ich rozwoju, który rząd przyjął w ubiegłym tygodniu, w Polsce jest miejsce na kilka międzynarodowych portów.
Przyjąć kibiców
Gdańsk, jako jedno z miast, w których będą rozgrywać się mistrzostwa Europy w piłce nożnej, będzie musiał przyjąć w 2012 roku kilkadziesiąt tysięcy kibiców. Dlatego władze Gdyni postanowiły przyspieszyć prace nad uruchomieniem lotniska w tym mieście. Najpóźniej w roku 2011 r. port Babie Doły ma obsługiwać ruch cywilny. Na uruchomienie lotniska potrzeba co najmniej 70 mln zł. Pieniądze mają wyłożyć m.in. Gdynia, gmina Kosakowo, na terenie której znajduje się port, i spółka zarządzająca portem im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, która obecnie zarządza Babimi Dołami.
System lotnisk ma powstać na Mazowszu. Region po 2020 roku będzie przyjmować do 20 mln podróżnych rocznie. Możliwości Okęcia wynoszą zaledwie 10 mln podróżnych. Część z nich przejmie Modlin, Sochaczew i Mińsk Mazowiecki.
Najbliżej uruchomienia jest Modlin. - Pierwszych pasażerów przyjmiemy pod koniec przyszłego roku - deklaruje Piotr Okieńczyc, prezes spółki Port Lotniczy Modlin. Koszt pierwszego etapu inwestycji szacowany jest na prawie 257 mln zł. Zgodnie z założeniami biznesplanu blisko 180 mln zł mają zapewnić udziałowcy, czyli Agencja Mienia Wojskowego, Mazowiecki Urząd Marszałkowski PP Porty Lotnicze oraz władze miasta Nowy Dwór Mazowiecki. Reszta pieniędzy ma pochodzić z kredytów inwestycyjnych i dotacji unijnych. W regionalnym programie operacyjnym samorząd Mazowsza na wsparcie lotnisk przeznaczył ponad 160 mln zł unijnych dotacji.
Niewykluczone, że zagraniczny inwestor zainwestuje w Sochaczewie. - Rozmowy z potencjalnymi partnerami trwają, powinny zostać sfinalizowane w ciągu kilku miesięcy - mówi Krzysztof Brymora, wiceprezydent Sochaczewa. Warunkiem rozpoczęcia prac jest przekazanie cywilom należącej obecnie do wojska ziemi, na której znajduje się lotnisko. Porozumienie zostało podpisane pod koniec stycznia tego roku.
Marszałek województwa na rozwój portu zadeklarował się wyłożyć 15 mln zł, tymczasem koszt uruchomienia lotniska to ok. 150 mln zł. I to właśnie rola dla nowego udziałowca. Z kolei koszt otwarcia lotniska w Mińsku Mazowieckim to ok. 50 mln zł. Żeby mogły tam lądować samoloty cywilne, trzeba wybudować terminal i przeprowadzić kosmetyczne prace na drodze kołowania.
Ambitne plany
Kolejne lotnisko ma przybyć na terenie województwa zachodniopomorskiego, w Zegrzu Pomorskim, koło Koszalina. Władze marszałkowskie przewidziały nań ok. 9 mln euro, cała inwestycja w pierwszym etapie ma pochłonąć ok. 12 mln euro. Udziałem w przedsięwzięciu są zainteresowani inwestorzy zagraniczni. - Z propozycją współpracy zgłosili się do nas m.in. Anglicy, Norwegowie i Chińczycy - powiedział "Rz" Mirosław Mikietyński, prezydent Koszalina. - W czerwcu chcemy ogłosić przetarg na wykonanie studium wykonalności, a na początku 2008 roku przystąpić do inwestycji. Również władze województwa opolskiego pracują nad uruchomieniem swojego portu. Ma on powstać w Kamieniu Śląskim, 20 kilometrów od Opola. Samorządowcy zarezerwowali na nie ok. 8 mln euro. Muszą jednak dojść do porozumienia z właścicielem lotniska. - To prywatny przedsiębiorca, negocjujemy umowę przeszłej spółki, która byłaby właścicielem i zarządcą portu - powiedział "Rz" Józef Kotyś, wicemarszałek województwa opolskiego. Port ma ruszyć po trzech latach od załatwienia formalności.
Do otwarcia lotniska przygotowują się również władze Warmii i Mazur. - Na wyremontowanie i przedłużenie pasa startowego czy budowę terminalu potrzebujemy dwóch lat - mówi "Rz" Jacek Protas, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. Jak dodaje, wcześniej jednak należy uregulować kwestie własności lotniska, czyli przejąć grunt od wojska.
AGNIESZKA STEFAŃSKA
Zaorać, buraki posiać...
zastanawiam sie ile razy mozna pisac o tym samym. a lotniska jak nie powstawaly tak nie beda powstawac.
W Szczytnie powstanie
W Kamieniu Śląskim jest.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
Ja to bym wogóle proponował założyć jeden stały temat o budowie nowych lotnisk w Polsce, bo widać, że często będzie sie teraz o tym pisało
"Lotnictwo to pasja i niech tak pozostanie..."
Pozdrawiam, Marcin
Cywilom łatwiej o wojskowe lotniska.
Rząd przyjął wczoraj projekt nowelizacji ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego. Ma on ułatwić przekazywanie samorządom lotnisk wojskowych, na których będą mogły powstać lotniska cywilne. Gmina lub samorząd będą musiały wciągu sześciu miesięcy podjąć działania zmierzające do założenia lotniska. Jego eksploatacja będzie musiała rozpocząć się w ciągu trzech lat.
pap, ais
Zaorać, buraki posiać...
http://miasta.gazeta.pl/torun/1,35576,4153217.html
Powstrzymam się od komentarzy.- Pomysł utworzenia międzynarodowego portu lotniczego w Toruniu cieszy się dużym poparciem społecznym - mówi Rafał Haffer z Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK. Haffer był koordynatorem badania na temat przyszłości lotniska na Bielanach, które trwało trzy tygodnie i zakończyło się dziesięć dni temu. Wczoraj dokonał wstępnych podsumowań.
Sondaż prowadzony był dwiema drogami - internetową i pocztową. Na pytania dotyczące tego, jak duże jest zapotrzebowanie na usługi lotnicze oraz przyszłości lotniska w Toruniu odpowiedziało łącznie 3658 osób - głównie mieszkańców naszego miasta i regionu oraz kierownictwo 101 lokalnych przedsiębiorstw. Wynik badania jest jednoznaczny: aż 80 proc. respondentów indywidualnych oraz 73 proc. przedstawicieli firm wskazało, że w Toruniu potrzebne jest lotnisko pasażerskie.
Badanie przeprowadzono na zlecenie amerykańsko-irlandzkiego konsorcjum Howard Aviation, które chce rozbudować obiekt na Bielanach.
Raport z badań koordynowanych przez Haffera wraz ze szczegółowymi wynikami trafi na biurko kierownictwa firmy, prezydenta Torunia Michała Zaleskiego, włodarzy miasta i aeroklubu na przełomie maja i czerwca. Ma odpowiedzieć m.in. na pytania: czy i gdzie lataliśmy w zeszłym roku, czy planujemy podróż lotniczą w najbliższym czasie oraz gdzie chcemy się wybrać statkiem powietrznym.
- W oparciu o wyniki raportu i szereg dodatkowych analiz przygotowywanych przez firmę konsultingową, inwestor podejmie ostateczne decyzje dotyczące planowanego przedsięwzięcia - mówi Haffer.
Rozmowy magistratu z Howard Aviation trwają od zeszłego roku. 12 kwietnia br. Zaleski oraz amerykańscy inwestorzy i władze aeroklubu podpisały list intencyjny w sprawie zawiązania spółki, która zmodernizuje i ożywi lotnisko.
PS To jest lepsze od komentarza:
http://serwisy.gazeta.pl/kraj/1,34309,4124667.html
dopoki firma howard aviation chce wlozyc w ten projekt swoje pieniadze, to moga wybudowac nawet 39 lotnisk w kujawsko-pomorskim. schody zaczynaja sie, kiedy w gre wchodzi kasa publiczna.
http://www.howardaviation.com/home.html
??? Nie do wiary.
"Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
no to poczytajcie artykuly z Gazety Wyborczej zgromadzone miedzy innymi tutaj http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=2444
Tam sa dobre perelki, ze do hyde parku by sie nadawaly, a to niby wypowiedzi fachowcow
Noooo, a czego żeś się Drogi Atcu spodziewał? Jakie lotnisko, taki inwestor!!! Ta inwestycja - zrobiona na skalę Howard Aviation będzie... właśnie miała sens!!! Na lotnisku z pasem 1300 metrów będą robic małe GA. Wylądują dwie awionetki dziennie. Będzie serwis, stacja... A że politycy napiszę ZBUDOWALIŚMY LOTNISKO!!!!! To norma.Zamieszczone przez Atco
„Gdy panowali na ulicy / Drobnomieszczańscy drobni dranie, / Już znakomici „katolicy”, / Tylko że jeszcze nie chrześcijanie; / Gdy się szczycili krzepą pustą,
A we łbie grochem i kapustą, / Gdy bili Żydów z tej tężyzny, / Tak bili, rozjuszeni chwaci, / Że większy wstyd był za ojczyznę, / Niż litość dla mych bitych braci” Julian Tuwim "Kwiaty polskie"
czy ktos wie kiedy otworza terminal 2 na okeciu i jak rozwiazali problem terminala krajowego ktory mial byc przeniesiony do etiudy?
Jeden koles z Torunia z innego forum, twierdzi ze to ta firma:
"Inwestor strategiczny toruńskiego portu lotniczego,firma Howard Aviation ( http://www.howardaviation.eu/ ),jest spółką Washington Opportunities Group ( www.washington-opportunities-group.com ) i Howard Holdings ( www.howardpropertyplc.com )."
[/quote]Komisja niechętna lotniskom.
Komisja Europejska nie chce się zgodzić na finansowanie budowy wszystkich lotnisk, które miały powstać za unijne pieniądze. Samorządy liczą, że jednak dopną swego w lipcu, gdy odbędzie się druga tura negocjacji.
Wydatki na budowę nowych i modernizację istniejących portów.
Opole, Podkarpacie i województwo świętokrzyskie przygotowują już argumenty przed kolejną turą negocjacji na temat wykorzystania unijnego wsparcia w województwach.
Komisja na razie zapoznała się z częścią regionalnych programów operacyjnych, na podstawie których samorządy będą wydawać unijne pieniądze na lata 2007 - 2013. I ma wątpliwości, m.in. nie chce się zgodzić na finansowanie budowy niektórych lotnisk, które zostały wpisane do RPO.
Nadzieja na drugą turę
Do 10 mln euro na budowę lotniska regionalnego w Kamieniu Śląskim chce przeznaczyć województwo opolskie. - Negocjatorzy ze strony Komisji stwierdzili, że zgodzą się na finansowanie lotniska, jeżeli zostanie ono uwzględnione w planach rządowych - wyjaśnia "Rz" Piotr Szymański, wicedyrektor Departamentu Koordynacji Programów Operacyjnych. - Będziemy o to zabiegać, sprawa nie przepadła.
Samorząd zakłada, że lotnisko będzie corocznie przyjmować około 150 tys. podróżnych.
O lotnisko w Krośnie będzie walczyć również Podkarpacie. - Komisja miała wątpliwości, czy potrzebujemy kolejnego lotniska, mając port w Rzeszowie - przyznaje Bogdan Rzońca, wicemarszałek województwa podkarpackiego. - Argumentowaliśmy, że będziemy potrzebować dodatkowego lądowiska szkoleniowego. Rzeszowski port , który będzie się szybko rozwijał, już wkrótce nie będzie mógł spełniać tej roli. A my chcemy się stać doliną pilotów, już teraz mamy duży udział w ich szkoleniu - dodaje. Ma nadzieję, że w lipcu Komisja zmieni zdanie.
Podczas kolejnej tury negocjacyjnej w połowie lipca powróci również budowa lotniska w Kamieniu Śląskim i w Kielcach.
Wygląda na to, że więcej szczęścia podczas negocjacji z unijnymi urzędnikami mieli włodarze Lubelszczyzny, którzy na nowy port chcą przeznaczyć 57,8 mln euro.
- Nasz projekt budowy lotniska w Świdniku został zaakceptowany. Musieliśmy jedynie zapewnić, że nie będzie ono kolidowało z obszarami Natura 2000 - powiedział "Rz" Jacek Sobczak, wicemarszałek woj. lubelskiego. Władze zamówiły już opracowanie takiej koncepcji budowy pasa startowego, by nie przeszkadzał mieszkającym w pobliżu susłom.
Szykuje się wysyp lotnisk
Za unijne pieniądze budować lub rozwijać swoje lotniska chce aż dziewięć województw. Zamierzają na nie wydać ok. 360 mln euro. Najwięcej, bo aż 50,1 mln euro, chcą na rozwój lotniska dać władze woj. warmińsko-mazurskiego. Podlasie zarezerwowało na potrzeby trzech swoich lotnisk 46 mln euro. Za te pieniądze na powstać port w Suwałkach, zostanie także zmodernizowane lotnisko w Krywalnach i sportowo-sanitarne w Czerwonym Borze. Mazowsze na uruchomienie trzech nowych portów zarezerwowało 42,5 mln euro.
W sumie zgodnie z planami samorządowców w ciągu najbliższych pięciu lat w Polsce miałoby powstać kilkanaście nowych lotnisk. - Już jakiś czas temu Komisja ostrzegała nas, byśmy nie przesadzali, bo później będziemy mieli problem z utrzymaniem tych portów. Mimo dynamicznego wzrostu ruchu pasażerskiego podróżnych może być za mało - mówi Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Lotnisko międzynarodowe się utrzyma, jeśli będzie obsługiwać co najmniej 500 tys. pasażerów rocznie, a lokalne ok. 150 - 200 tys. podróżnych.
- Potrzebujemy dwóch międzynarodowych lotnisk na ścianie wschodniej, np. w Lublinie i w Białymstoku, i kilku mniejszych, np. w Koszalinie czy w Szymanach - mówi Furgalski.
AGNIESZKA STEFAŃSKA
http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/...omia_a_12.html
Zaorać, buraki posiać...
Fajnie gdy lotniska się rozwijają, fajnie gdy są nowe destynacje. Jednak to co zobaczyłem w Rzeszowie ani trochę mi się nie podoba. Rozumiem że to prowizorka, że to tymczasowe (i chwała za chęci) ale jakieś kanony przyzwoitości powinno się jednak zachować.
Tak wygląda wyjście z terminala przylotów.
A to nowy terminal
Fajny barak
"Podoba mi się, w jaki sposób Łódź wygląda w dzień, i jak prezentuje się w nocy. Łódź sprawiła, że zacząłem marzyć"
David Lynch
Zakładki