Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 47
Like Tree44Likes

Wątek: Emisyjność CO2 w lotnictwie

  1. #21
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    W takim razie wszystkie samochody wyposażone są od zawsze w system odzyskiwania energii. Działa w czasie zjazdu z góry
    Kazor, frik and myszygon like this.

  2. #22
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saab900 Zobacz posta
    Nie od dziś wiadomo, że ograniczenie emisji (wszystko jedno, czego) w lotnictwie to konkretna, zaoszczędzona kasa na paliwie.
    OK, idąc tym tropem, idę odzyskać sobie 50 zł - czyli nie wydam na uciechy cielesne, pójdę pobiegać.
    Chyba się komuś nomenklatura nie spina
    O odzysku można mówić tylko wtedy, gdy energię którą byśmy rozproszyli możemy zmagazynować i użyć gdy będzie potrzebna, kropka.
    Omega98, SPMRK, frik and 2 others like this.

  3. #23

    Dołączył
    Nov 2011

    Domyślnie

    Lotnictwo odpowiada za ok. 2% emisji CO2 na świecie.

    Są plany samolotów elektrycznych lub hybrydowych. Były (są?) plany w Norwegii, na Orkadach. Są i w Stanach. Jedna z firm obiecuje do 2022 wyprodukowanie samolotów zdolnych do pokonania na bateriach trasy ponad 600 km i 12 pasażerami na pokładzie.

    https://www.prweb.com/releases/2017/...eb14750814.htm
    https://zunum.aero/

    Na ile to realne - trudno powiedzieć. Na stronie są tylko rendery.

    Jedna z niemieckich firm niedawno pokazała 1-2 osobową autonomiczną 'taksówkę' elektryczną, która odbyła krótkie loty. Jednak były to z wyprutym wszelkim wyposażeniem dla zmniejszenia wagi. Kiedy to będą realne rozwiązania transportowe trudno powiedzieć.

    Nie przekreślałbym niedalekiej przyszłości tego typu rozwiązań. Jeszcze 10 lat temu samochody elektryczne to były zabawki w instytutach lub zakładach projektowych. Dzisiaj na ulicy minąłem dwie Tesle - w kraju gdzie nie ma oficjalnej dystrybucji tej marki.

  4. #24

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Małe samoloty elektryczne pewnie będą, w sumie już są. Ale nawet mi trudno uwierzyć w elektryczne lotnictwo komunikacyjne
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  5. #25
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mikmach Zobacz posta
    Jeszcze 10 lat temu samochody elektryczne to były zabawki w instytutach lub zakładach projektowych. Dzisiaj na ulicy minąłem dwie Tesle - w kraju gdzie nie ma oficjalnej dystrybucji tej marki.
    Elektryczne samochody są prawie tak samo stare jak sama motoryzacja. Tyle właśnie trzeba było, żeby powstało coś W MIARĘ użytkowego.

  6. #26
    Awatar myszygon

    Dołączył
    Jan 2018
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SPMRK Zobacz posta
    W takim razie wszystkie samochody wyposażone są od zawsze w system odzyskiwania energii. Działa w czasie zjazdu z góry
    A w moim kurduplu było jeszcze lepiej: po każdym naciśnięciu hamulca wskazania poziomu paliwa wyraźnie wzrastały! (MSPANC)
    SPMRK and Mimis like this.
    Przed rozpoczęciem naprawy drapaka wyłącz kota!

  7. #27

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Tyle właśnie trzeba było, żeby powstało coś W MIARĘ użytkowego.
    Samochody elektryczne były użytkowe praktycznie od samego początku motoryzacji, na początku 20 wieku były używane przez elity jako alternatywa dla powozów która nie miała minusów motoryzacji spalinowej (hałas i awaryjność). Problemem był i jest wysoki koszt produkcji, ale także eksploatacji (koszt eksploatacji jest wyższy po obłożeniu prądu podatkami analogicznymi do paliw płynnych).
    Kazor and Omega98 like this.

  8. #28

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Kwestia ekologiczności samolotów jest skomplikowana... a zanieczyszczenia, ze względu na wysokość lotu, rozpraszają się na bardzo dużej powierzchni, więc ich szkodliwość jest minimalna.
    Były jakieś badania na ten temat czy piszesz tak od siebie, że jak coś wysoko się rozpyla to szkodliwość jest minimalna? Z tego co pamiętam z geografii to zanieczyszczenia w stratosferze utrzymują się bardzo długo i mają niekorzystny wpływ np. na warstwę ozonową. Pułap samolotów komunikacyjnych jest coraz wyższy i "wysokie loty" dzisiejszych samolotów "ocierają się" o stratosferę...

  9. #29

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Takie informacje mieliśmy w podręczniku do geografii i tak zostało to tam wytłumaczone, nie pamiętam, czy były tam odwołania do jakiś konkretnych badań. Jednak z zasady przyrodzie łatwiej poradzić sobie z bardziej rozcieńczonymi zanieczyszczeniami, co w sumie jest dość logiczne. Zaś co do ozonosfery, to z tego, co wiem, jej główna warstwa zaczyna się ok. 20 km nad powierzchnią ziemi, a a tej wysokości nie operują maszyny cywilne.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  10. #30

  11. #31

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Pfff, pitolenie. Trują bardziej, bo lata ich więcej, proste. Ludzie też bardziej trują swoim oddechem i bąkami A kary dla linii lotniczych doprowadzą tylko do patologii, bo piloci będą bali się zrobić go around, żeby nie mieć potem problemów. I akurat lotnictwo stara się spalanie jak najbardziej ograniczać.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  12. #32

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Oooo, to jest dobry temat, opłaty za emisję co2. Hmmm zastanówmy się, co linia lotnicza może zrobić aby zmniejszyć emisję co2... Wyłączać silnik na przelotowej, a przy lądowaniu wszystkie? Brać na pokład samolotu który ma 100 miejsc - 150 pasażerów? Startować wtedy, kiedy wieje wiatr w dobrą stronę, a wracać kiedy wiatr zmieni kierunek? Wysyłać załogi na przymusowe turnusy odchudzające?

    A na emisję kupuje się opcje na przyszłe lata. No dobra, tylko skąd wziąć na to pieniądze? Może weźmy jeszcze parę maszyn, uruchomimy połączenia i sprzedamy bilety żeby mieć na kasę za emisję co2? No bo przecież jesteśmy linią lotniczą, co innego mielibyśmy zrobić?
    Omega98 likes this.

  13. #33

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    https://www.lot.com/pl/pl/emisja-co2
    Redukcja CO2 w lotnictwie cywilnymZapewne nie każdy wie, że roczna emisja CO2 przez przemysł lotniczy wynosi tyle ile emituje go średniej wielkości uprzemysłowiony kraj. Jest to obecnie 2% globalnej emisji tego gazu. Niestety wraz z szybko rozwijającą się branżą lotniczą przekroczyć ona może nawet 3% światowej emisji. W związku z tym trzeba podjąć konkretne kroki zmierzające do ograniczenia tego zjawiska. Na corocznym spotkaniu prezesów linii lotniczych zrzeszonych w IATA, które odbyło się w czerwcu 2009 roku ustalono, że konieczny jest zerowy wzrost dwutlenku węgla od 2020 roku., a do 2050 r. emisja CO2 powinna zostać zredukowana o 50% w stosunku do emisji z roku 2005. Są to ambitne cele i aby je osiągnąć branża lotnicza musi pokonać wiele barier, które ją teraz ograniczają. Przede wszystkim ważne jest inwestowanie w nowe technologie. Zarówno stosowanie lżejszych materiałów do budowy samolotów, jak i wprowadzanie alternatywnych paliw może przyczynić się do znaczącego spadku emisji dwutlenku węgla. W przypadku zastąpienia tradycyjnego paliwa lotniczego biopaliwem jest to spadek nawet o 80%.Znaczące zmniejszenie emisji dwutlenku węgla można również osiągnąć polepszeniem efektywności operacyjnej. Przykładowo dzięki wyprostowaniu korytarzy powietrznych, jak również zwiększeniu przepustowości dróg kołowania można zredukować zużycie paliwa do 15%, a co za tym idzie również emisji CO2. Aby było to w pełni możliwe niezbędna jest rozbudowa i rozwój infrastruktury łączności radiowej (ATM), która poprawi bezpieczeństwo ruchu lotniczego poprzez zmniejszenie błędów w przekazywanych informacjach oraz ograniczy liczbę połączeń głosowych. Także system A-CDM (Airport Collaborative Decision Making Solution), który polega na współdziałaniu wszystkich służb lotniskowych i dzieleniu się informacjami o bieżącej i przewidywanej sytuacji na lotnisku.Kolejną ważną kwestią pozwalającą na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych jest wykorzystanie mechanizmów ekonomicznych. Dzięki systemowi handlu emisjami branża lotnicza będzie musiała ograniczyć emisję CO2. Odbędzie się to na zasadach mechanizmów rynkowych, co pozwoli zachować konkurencyjność i nie narzuci dodatkowych opłat na przewoźników i ich pasażerów.Polskie Linie Lotnicze lot również chcą przyczynić się do ograniczenia emisji CO2. Dlatego też obecnie testowane jest podchodzenie do lądowania wg. Procedury CDA (Continuous Descent Approach). Polega ona na zniżaniu się samolotu w sposób ciągły aż do punktu, w którym pilot wypuszcza podwozie i klapy. Dopiero wówczas zostaje zwiększona moc silników. Typowa procedura lądowania polega na „schodkowym" schodzeniu samolotu, pilot pokonuje dłuższe odcinki na stałej wysokości. To metoda, która wymaga stosowania większego ciągu silników dla utrzymania prędkości. A to z kolei przyczynia się do zwiększonego zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Procedura CDA pozwala na skrócenie czasu lądowania na zwiększonej mocy silników, co skutkuje zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla.Polskie Linie Lotnicze lot stawiają też na nowe technologie, co wiąże się z unowocześnieniem floty poprzez zakup samolotów Boeing 787 Dreamliner. Jest to super wydajny pasażerski odrzutowiec, przystosowany do przelotów na dużych dystansach. Dzięki innowacyjnej budowie jest on lekki, co pozwala zaoszczędzić paliwo i w znacznym stopniu zmniejszyć emisję CO2.Branża lotnicza stoi przed dużymi zmianami zarówno na płaszczyźnie technologicznej (budowa jak najlżejszych samolotów, znalezienie alternatywy dla paliwa lotniczego) jak również na płaszczyźnie zarządzania ruchem lotniczym. Wszystkie te zabiegi przyczynią się nie tylko do zaoszczędzenia milionów dolarów, ale również ocalenia środowiska, któremu tylko człowiek i jego mądre decyzje mogą pomóc.

  14. #34
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ALFAKILO Zobacz posta
    W przypadku zastąpienia tradycyjnego paliwa lotniczego biopaliwem jest to spadek nawet o 80%
    Jak?

  15. #35

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    Przez prostą operację księgową - biokomponent paliwa jest wytwarzany z roślin które do jego powstania pobrały odpowiednią ilość CO2 więc dla tej części bilans jest zerowy. Rozumiem, że biopaliwo lotnicze zawiera część bio i część kopalną.
    W zasadzie gdyby odpowiednio do ilości konsumowanego paliwa hodować rośliny i karmić jaszczurki (podobne do dinozaurów) a potem je zakopać aby przyszłe pokolenia miały ropę to można by nawet na obecnym paliwie osiągnąć zerową emisję CO2 :-)
    Kazor and Mimis like this.

  16. #36
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stachu_l Zobacz posta
    prostą operację księgową - biokomponent paliwa jest wytwarzany z roślin które do jego powstania pobrały odpowiednią ilość CO2 więc dla tej części bilans jest zerowy
    Jeśli to prawda to trzeba mieć mózg dinożarła żeby to wymyślić
    Ewentualnie sporo na tym zarabiać

  17. #37
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    W tym nie ma nic dziwnego. Uprawianie paliwa np. przy pomocy palm olejowych czy brzozy energetycznej, jest w bilansie, czystą energią (słoneczną) tak, jak fotoogniwa i inne cuda. Problem jest taki, że wielkość tych upraw wymaga koszmarnie ogromnych areałów, ale jest znacznie tańsze, niż wytapianie ogniw w hucie. Biokomponenty to jak najbardziej droga we właściwym kierunku.
    Kazor likes this.

  18. #38

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Oooo, to jest dobry temat, opłaty za emisję co2. Hmmm zastanówmy się, co linia lotnicza może zrobić aby zmniejszyć emisję co2...
    Jeżeli cokolwiek zmieniać i jeśli chcieliby czegokolwiek szukać i mieli by kiedykolwiek wprowadzać jakieś ograniczenia, to IMAO najbardziej powinny na tym ucierpieć połączenia bardzo krótkie i krótkie - takie które czasowo może śmiało zastąpić szybka i ekologiczna kolej - i (lub) dodatkowo loty wyjątkowo z małym LF. Bo jeżeli (a jest tak w dużej części destynacji) wypełnienia wynosi jakieś 50% albo jeszcze mniej, to powinny być realizowane przez odpowiednio mniejszą i bardziej ekologiczną maszynę.

  19. #39

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Ja jestem ciekawy ile paliwa spaliły te wszystkie samoloty VIPów w drodze na szczyt klimatyczny ( i ile CO2 wprowadziły do atmosfery). Tak się troszczą o środowisko, ale prywatny jet to podstawa.

    Chyba jedyny ekologicznie pozytywny przykład:

    https://wiadomosci.onet.pl/kraj/szcz...iagiem/ngxg8he
    Omega98 likes this.

  20. #40
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Ja jestem ciekawy ile paliwa spaliły te wszystkie samoloty VIPów w drodze na szczyt klimatyczny ( i ile CO2 wprowadziły do atmosfery). Tak się troszczą o środowisko, ale prywatny jet to podstawa.

    Chyba jedyny ekologicznie pozytywny przykład:

    https://wiadomosci.onet.pl/kraj/szcz...iagiem/ngxg8he
    Jak to było?
    Wszyscy mówią o powrocie do natury, tylko nikt nie chce tam wracać na piechotę?

Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •