Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 48
Like Tree44Likes

Wątek: Emisyjność CO2 w lotnictwie

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie Emisyjność CO2 w lotnictwie


    Polecamy

    Bardzo dużo mówi się o emisji co2 w kontekście energetyki. Wyczytałem, że samolot w ciągu 24 h emituje tyle dwutlenek węgla ile 250 aut w ciągu roku. Jak wygląda kwestia celów środowiskowych w lotnictwie cywilnym? Jak to może wpłynąć na rozwój lotnictwa? Elektryczność w lataniu? Skokowy wzrost kosztów latania?

  2. #2
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Lotnictwo niestety nie jest zbyt czystym środkiem transportu. W obecnych czasach redukcja emisji CO2 polega głównie na sprawnym zarządzaniu ruchem lotniczym. Loty po skrótach, redukcja liczby holdingów w powietrzu, procedury CDA i wiele innych tego typu działań.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Bez lotnictwa nie byłoby globalnego ocieplenia, bo nie dałoby się zebrać wszystkich jego zwolennikow na konferencji w jednym miejscu i czasie.

  4. #4
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Kto to jest zwolennik globalnego ocieplenia?
    frik, maciass, Ztof and 1 others like this.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ALFAKILO Zobacz posta
    Bardzo dużo mówi się o emisji co2 w kontekście energetyki. Wyczytałem, że samolot w ciągu 24 h emituje tyle dwutlenek węgla ile 250 aut w ciągu roku. Jak wygląda kwestia celów środowiskowych w lotnictwie cywilnym? Jak to może wpłynąć na rozwój lotnictwa? Elektryczność w lataniu? Skokowy wzrost kosztów latania?
    Jeśli to porównanie jest poprawne, bo szybkie sprawdzenie sugeruje, że jest możliwe przy niewielkim przebiegu 10tys rocznie i oszczędnym spalaniu 3-4 l /100km.

    Samolotów jest na świecie 20 tys.
    Liczbę samochodów na świecie szacuje się na 1 200 000 tys
    Czyli samochodów jest 60 tys razy więcej niż samolotów i emitują 80 razy więcej C02.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Kwestia ekologiczności samolotów jest skomplikowana (jak wbrew pozorom większość kwestii ochrony środowiska ). Z jednej strony owszem, emitują bardzo dużo CO2, z drugiej należałoby przeliczyć, o ile więcej dwutlenku węgla wypuściłyby do atmosfery samochody i statki, gdyby zastąpić nimi duże samoloty. Poza tym emisja to nie wszystko. Lotnictwo komunikacyjne jest często uznawane za... najmniej ingerujący w środowisko środek transportu! Jakim cudem? Lotniska zajmują stosunkowo małą powierzchnię (w porównaniu z drogami, torami), a zanieczyszczenia, ze względu na wysokość lotu, rozpraszają się na bardzo dużej powierzchni, więc ich szkodliwość jest minimalna. W bardzo niewielkim stopniu ingeruje też w ekosystemy - drogi lotnicze nie szatkują przecież naturalnych siedlisk. Poza tym wymagania względem czystości paliwa lotniczego są dość wysokie, a o same maszyny z zasady bardzo się dba - jak bywa z samochodami, każdy widzi
    Jeśli zaś chodzi o eko-trendy w lotnictwie, to tak, są. Nowe samoloty i silniki są projektowane tak, by były jak najoszczędniejsze. Choć myślę, że względy ekologiczne są tu drugorzędne, gdyby ropa była tańsza, pewnie nikt by się tym nie przejmował Samoloty elektryczne? Trudne, może nawet niewykonalne z wielu powodów, przynajmniej, jeśli chodzi o duże lotnictwo. Ale już powstają małe samoloty elektryczne i myślę, że to może być (daleka) przyszłość lotnictwa ogólnego.
    P.S. Takie moje małe przemyślenia - ciekawe, czy i kiedy powstanie lakier, który mógłby służyć do malowania samolotów, będący jednocześnie ogniwem fotowoltaicznym. W lotach dziennych przynajmniej część prądu byłaby czerpana "z poszycia" Coś takiego bardzo zmniejszyłoby zużycie paliwa
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  7. #7
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ALFAKILO Zobacz posta
    Wyczytałem, że samolot w ciągu 24 h emituje tyle dwutlenek węgla ile 250 aut w ciągu roku.
    To znaczy?
    Tu-154 emituje tyle co 250 nowiutkich hybrydowych autek miejskich kursujących na trasie dom-biedronka?
    Czy 787 emituje tyle, co 250 pełnoletnich kle-kle-kle-kle passeratti jeden-dziewięć-tedeji z siedmiocyfrowym przebiegiem stojących w korku po 4h dziennie?

    Elektryczność w lataniu?
    Musiałaby się dokonać jakaś rewolucja technologiczna, w porównaniu do której postęp w elektrycznej motoryzacji żaden postęp.
    Ilość energii do wyciągnięcia z kilograma najnowocześniejszego akumulatora jest żenująco mała w porównaniu do kilograma paliwa lotniczego.
    Do tego akumulator "nie chudnie" wraz ze zużyciem energii, więc twoja MTOW jest ograniczona dopuszczalną masą do lądowania. Odzysk z hamowania też trudno zrobić.
    Dalej - czas ładowania, żywotność akumulatorów...
    Ekologiczność tego, co jest na drugim końcu kabla.
    Ogólny wpływ na środowisko w całym cyklu życiowym od wytworzenia do utylizacji. Bo to, że coś "nie dymi tu i teraz" nie oznacza, że jest dla otoczenia obojętne.

    Trochę oalternatywnych paliwach w lotnictwie było tutaj Najnowsze osiągnięca w lotnictwie (a raczej ich brak)?
    Kazor and myszygon like this.

  8. #8
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    P.S. Takie moje małe przemyślenia - ciekawe, czy i kiedy powstanie lakier, który mógłby służyć do malowania samolotów, będący jednocześnie ogniwem fotowoltaicznym. W lotach dziennych przynajmniej część prądu byłaby czerpana "z poszycia" Coś takiego bardzo zmniejszyłoby zużycie paliwa
    Myślę że nie sądzę
    Weźmy takie B737:
    Powierzchnia rzutu kadłuba to jest jakieś, zaokrąglmy , 133 m2.
    Powierzchnia nośna to 125 m2.
    Licząc optymistyyyyczny wariant, że 1/3 powierzchni jest ustawiona prostopadle do padających promieni, daje to jakieś 85 m2.
    Przy założeniu że moc Słoneczka na m2 na przelotowej jest taka sama jak na powierzchni [nie sądzę że jakiś znaczny przyrost jest], daje to jakieś 85*1,4 kW [znowuż optymizm że świeci jak żarówa - tyle można wycisnąć maks na powierzchni ziemi z m2 padających prostopadle promieni].
    Daje to jakieś 120 kW.

    Moc wynikająca z ciągu maksymalnego silników, dla prędkości wkrótce po oderwaniu [liczmy 100 m/s] to jakieś 20 MW.
    Myślę że na przelotowej jest to wyraźnie mniej - niech koledzy piloci się wypowiedzą, proszę.

    Daje to jakieś 0,6 % zapotrzebowania na moc, nie licząc oczywiście, niestety, sprawności fotowoltaiki - a ta jest zdaje się jakieś 20% - więc mamy koło 0,1%
    myszygon likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Samoloty czy samochody elektryczne w Polskich warunkach przyczynią się tylko do zwiększenia emisji CO2 bo prąd przecież znikąd nie jest, powstaje w Bełchatowie.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    @Kazor nie mówię, że ta moja wizja nie jest utopią, ale chyba przesadzasz w drugą stronę Po pierwsze, promienie słoneczne nie muszą padać prostopadle, by ogniwo działało. Fakt, jest mniej wydajne, ale wciąż produkuje energię. Po drugie na wysokości przelotowej efektywność fotowoltaiki byłaby większa, bo:
    1. nigdy nie jest pochmurno
    2. temperatura jest niska, więc ogniwa nie mają jak się nagrzać i stracić sprawności
    3. rzadsze powietrze i brak zanieczyszczeń w sumie też mogą mieć jakiś wpływ
    Oczywiście nie ma mowy, by energia słoneczna zastępowała silniki, ale czy na pewno nie mogłaby częściowo odciążyć turbiny w produkcji prądu?

    @Marek. Tak i nie. Pamiętaj, że elektrownie mogą mieć bardzo skuteczne systemy oczyszczania spalin z najróżniejszych zanieczyszczeń, rozwijają się też technologie usuwania z nich dwutlenku węgla. Coś takiego nie jest możliwe w samochodzie.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  11. #11

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Ta, nigdy nie jest pochmurno i zawsze swieci słońce

  12. #12
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Solar Impulse ma powierzchnię nośną 200 m2, napędzany jest 4 silnikami 7,5 kW każdy. Moc generowana przez ogniwa fotowoltaiczne to wg. Wikipedii 250W/m2. Moc maksymalna generowana przez ogniwa firmy Sharp (do zastosowania w przydomowych elektrowniach słonecznych) to ok. 330 W/m2. Sprawność do 15,2 %. Biorąc pod uwagę ciężar ogniw skórka nie warta wyprawki. Solar Impulse jest jednoosobowy i ma 63 m rozpiętości

    @Marek W Opolu też produkują prąd BTW w Bełchatowie produktem ubocznym instalacji oczyszczania spalin jest gips. Jest go na tyle dużo, że powstała fabryka płyt gipsowych firmy Knauf
    Ostatnio edytowane przez SPMRK ; 04-11-2018 o 08:34 Powód: dopisek
    Kazor and myszygon like this.

  13. #13
    Awatar SPMRK

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Nie mogę już edytować poprzedniego postu. Pomyłka z mojej strony - moc maksymalna ogniw Sharp to ok. 153 W/m2.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    okolice Łańcuta

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Odzysk z hamowania też trudno zrobić.
    Takim odzyskiem z hamowania w przybliżeniu jest zniżanie na idle

  15. #15
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Uhm
    Chyba jak RAT wywali

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    okolice Łańcuta

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kazor Zobacz posta
    Chyba jak RAT wywali
    Miałem na myśli częściowy odzysk energii zużytej na wznoszenie i utrzymanie danego FL.

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    100 milowy las

    Domyślnie

    Zaraz będzie o chemitrails i płaskiej ziemi.

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saab900 Zobacz posta
    Miałem na myśli częściowy odzysk energii zużytej na wznoszenie
    Ale przecież samoloty w naturalny sposób odzyskują tę energię podchodząc do lądowania lotem szybowcowym, tzn. zamieniając uzyskaną grawitacyjną energię potencjalną na kinetyczną.

  19. #19
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Wy tak na poważnie z tym odzyskiem?

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    okolice Łańcuta

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Ale przecież samoloty w naturalny sposób odzyskują tę energię podchodząc do lądowania lotem szybowcowym, tzn. zamieniając uzyskaną grawitacyjną energię potencjalną na kinetyczną.
    Jasne, ale można też robić podejście w mniej ekonomiczny sposób, gdzie idle nie wystarczy.

    Cytat Zamieszczone przez Kazor Zobacz posta
    Wy tak na poważnie z tym odzyskiem?
    Taa...
    My są postępowi

    Nie od dziś wiadomo, że ograniczenie emisji (wszystko jedno, czego) w lotnictwie to konkretna, zaoszczędzona kasa na paliwie. I to główny powód. Efekt eco jest dla mediów/ludu

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •