Wszystko zmierza w kierunku banowania emisji, gdzie się da, co podnosi koszty. W energetyce widać to najmocniej. Koszty w lotnictwie też będą rosły...
Witam!
Natknąłem się na ciekawy zestaw danych dotyczących działalności linii lotniczych w kontekście emisji CO2 i innych zanieczyszczeń. Konkluzja jest taka, że im specjalnie nie zależy.
Raport można poczytać tu:
https://www.atmosfair.de/en/air_trav...airline_index/
lub jak kto woli niemiecki:
https://www.atmosfair.de/de/fliegen_...airline_index/
Omówienie i trochę wypowiedzi z branży (ang):
https://www.theguardian.com/environm...irgin-atlantic
Pozdrawiam,
MK
Wszystko zmierza w kierunku banowania emisji, gdzie się da, co podnosi koszty. W energetyce widać to najmocniej. Koszty w lotnictwie też będą rosły...
Myślę, że tu nie chodzi o brak zainteresowania czy świadomości zarządów linii. Po prostu nikt nie wymienia sprzętu tylko dlatego, że powstał bardziej ekologiczny, zwłaszcza w takim wrażliwym biznesie, jak przewozy lotnicze. Nikt nie narazi firmy na straty. Ot, takie wady kapitalizmu
A linie i tak robią, co mogą, by zużywać jak najmniej paliwa, bo to i tak jest w ich interesie. Dodatkowe limity emisji mogłyby doprowadzić do patologii i narażania bezpieczeństwa, np. lądowań za wszelką cenę czy tankowania zbyt małej ilości paliwa. Myślę jednak, że upowszechnienie kompozytowych samolotów poprawi sytuację.
Nie łudźmy się jednak, na dłuższą metę rozwiązaniem problemu może być tylko odzyskiwanie węglowodorów z dwutlenku węgla z powietrza.
,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara
To nie tylko utracona korzyść, ale też szkoda - metan jest "wydajnym" gazem cieplarnianym.
For every solution there is a problem.
To prawda, krowy bardzo trują Myślę, że pewnie ktoś pracuje nad jakimiś filtrami metanu dla "obór przemysłowych".
,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara
Nie pracuje pewnie bo to tylko filtr. „Ktoś” za to lepiej opracował niejedzenie mięsa i popularyzacja tegoż dała wyraźne spadki w emisji . Co do filtrów, systemów itd. to opracowali system odzyskiwania tego gazu i zasilania nim urządzeń w tych oborach, ogrzewania etc.
A co do lotniczego wątku - linie rejestrują średnią emisję CO2 i coś tam płacą od tego na środowisko.
Niemniej jednak niektóre linie są w cytowanym rankingu znaczenie lepsze, a niektóre - gorsze. I wcale nie wydaje się to zależeć bezpośrednio od tego, czy są przedsięwzięciem stricte biznesowym, czy też wspomaganymi publicznymi dotacjami "narodowymi przewoźnikami"... PLL LOT załapały się w grupie "E", co powodem do chwały nie jest.
MK
Jak wspominałam, nie wymienia się samolotów czy silników tyko dlatego, bo powstały bardziej wydajne, a to jest głównym czynnikiem wpływającym na oszczędność. Inna rzecz - jeśli jakaś linia np. lata dużo poza szczytami komunikacyjnymi, samoloty spalą mniej, bo krócej czekają na lądowanie. Jeśli siedzenia są gęsto ustawione, maszyna spali mniej paliwa w przeliczeniu na pasażera niż w samolot "wieloklasowy". Pewnie sporo zależy też od nawyków pilotów, choć tu nie zawsze oszczędność jest dobrą cechą. No i motywacja to ekonomicznego latania - linie dotowane z budżetu pewnie mają ją dużo niższą, niż prywatne Tu jest dużo, dużo zmiennych, pewnie i tak nie widzę wszystkich.
,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara
Zakładki