Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 48
Like Tree34Likes

Wątek: Boeing "MoM"/"NMA"/"797"

  1. #1
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie Boeing "MoM"/"NMA"/"797"


    Polecamy

    Od pewnego czasu pojawiają się w mediach informacje na temat studiowanego przez Boeinga nowego modelu samolotu. W zależności od źródła nazywany jest on jako "Middle of the Market" ("MoM"), "New Mid-size Aircraft" ("NMA"), a nawet "797".

    W trakcie ostatniego Międzynarodowego Salonu Lotniczego Paryż - Le Bourget 2017 pojawiła się nawet taka grafika:



    Co wiadomo na chwilę obecną o nowej maszynie:

    - konstrukcja całkowicie kompozytowa;
    - struktura wzorowana na większym 787;
    - napęd: silniki o ciągu około 45,000 funtów;
    - elektryczna architektura, wzorowana na systemach z 787;
    - pojemność: 220 - 270 pasażerów w trzech klasach;
    - zasięg: 4,500 - 5,000 mil morskich.

    Najciekawszym założeniem jest ekonomia eksploatacji: Boeing twierdzi, że uda się zaoferować mały samolot szerokokadłubowy o kosztach eksploatacji obecnych maszyn wąskokadłubowych klasy A321neo czy 737-9/-10.

    Środkiem zapewniającym osiągnięcie takiego wyniku ma być połączenie przekroju kadłuba maszyny szerokokadłubowej i wąskokadłubowej: pokład pasażerski byłby w stanie pomieścić 7 foteli w rzędzie w układzie 2+3+2, zaś pokład towarowy mieściłby "zaledwie" kontenery LD3-45. Boeing nazywa to rozwiązanie "hybrydowym przekrojem kadłuba" (ang. "hybrid cross-section").

    Zainteresowane linie lotnicze zgodziły się na taki kompromis, a Bjorn Kjos już chce się ustawiać jako pierwszy do kolejki po nowe maszyny.

    Wejście do eksploatacji jest wstępnie planowane na rok 2025. Ciekawostką jest to, że tym samym Boeing porzuca niejako własny 787-8, koncentrując się na nowej maszynie w jego miejsce, oraz na większych 787-9 i -10. Boeing szacuje, że istnieje zapotrzebowanie na około 2,500 maszyn tej klasy na świecie.
    pawel111 likes this.

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Temat stary jak zakończenie produkcji B757. Rynek sprawdza czy da się tę niszę załatać A321neo/737 MAX 10.

  3. #3
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Jeden i drugi mają ograniczenia. Ten samolot będzie mógł swobodnie latać przez "kałużę" z Europy, bez restrykcji.

  4. #4
    Awatar Jerry

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Wskrzeszenie idei 787-3 w nieco innym wydaniu...

  5. #5
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie

    ten ciąg to rozumiem że dla 2 silników razem, bo jeżeli każdy po 45tys funtów to hmm....77X
    Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, Tamron 150-600G2
    Jeżeli nie widać moich zdjęć w poście to są tutaj : https://photos.app.goo.gl/6HbopqSiFsDUVd7y5

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jerry Zobacz posta
    Wskrzeszenie idei 787-3 w nieco innym wydaniu...
    Raczej coś dla posiadaczy 753/767, których jest sporo

  7. #7
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ojcie_c Zobacz posta
    7 foteli w rzędzie w układzie 2+3+2
    I byśmy mieli najwygodniejszy szeroki kadłub na świecie. Wspomnienie 767.
    Jerry likes this.



  8. #8

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mickey93 Zobacz posta
    ten ciąg to rozumiem że dla 2 silników razem, bo jeżeli każdy po 45tys funtów to hmm....77X
    Każdy po 45klbs. Mówimy o maszynie na ok. 300 osób w konfiguracji jednoklasowej (30t) plus paliwa na ok. 10h (4500nm), jakieś 30-40t (nie wiadomo jak nisko zejdą). Dodając masę pustej struktury na poziomie 80t, całość będzie pewnie ważyć na poziomie 140t. Łączny ciąg 45klbs z biedą starczyłby na start pustego...

    byśmy mieli najwygodniejszy szeroki kadłub na świecie. Wspomnienie 767.


    Oj poczekaj. Zobaczysz, co to znaczy kadłub o obrysie elipsoidalnym Już teraz sporo osób na 787/350 narzeka na wiszące z góry overheady. Trochę z dołu się zyska, ale myślę, że overheady będą albo dużo mniejsze, albo dużo niżej.

    Pozdrawiam, Adam

  9. #9
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mickey93 Zobacz posta
    ten ciąg to rozumiem że dla 2 silników razem, bo jeżeli każdy po 45tys funtów to hmm....77X
    Ciąg odnosi sie do jednego silnika. GE9X napędzający 777-8 i -9 będzie miał ciąg 105,000 funtów na silnik.

    http://aviationweek.com/awin/emirate...er-ge9x-thrust

  10. #10
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie

    no tak jakoś zaćmiło mi te funty funt=/=niuton
    Nikon D7200, GSO 10" TV PowerMate 2" 2X, Tamron 150-600G2
    Jeżeli nie widać moich zdjęć w poście to są tutaj : https://photos.app.goo.gl/6HbopqSiFsDUVd7y5

  11. #11

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    CDG/POZ

    Domyślnie

    A jak to się ma do projektu "Yellowstone"? Przecież Boeing planował ograniczyć swoją gamę do 3 modeli: Y1 (100-250pax), Y2 (250-350) i Y3 (350-600+).
    Powstał jedynie Y2 czyli 787. Y1 miał być następny ale odsunęło go odgrzanie kotleta pt. 737MAX . W przedział 220-270 pax można by wsadzić spokojnie mniejszego 787, ale jeżeli ma to być nowa maszyna z nowatorskim przekrojem kadłuba to czy aby nie jest to początek Y1?

    Pytanie czy w przyszłości nie mógłby zastąpić także 737MAX (krótsza wersja, ograniczony zasięg, mniejsze silniki)? Czy w ogóle jest możliwe zastąpienie 737, 757 i 767-200 jednym modelem (bo taka była ZCW koncepcja Y1)?

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Umrze z tych samych powodów co 757. Potrzebny jest Y1 150-250 miejsc.

  14. #14
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Boeing ujawnia coraz więcej szczegółów dotyczących rozwoju programu 797. Ma on być rewolucyjną konstrukcją wykonaną z materiałów kompozytowych (podobnie jak B787) i ma zapewnić ekonomiczne połączenie setek mniejszych miast.

    Odrzutowiec ma wypełnić lukę pomiędzy wąskokadłubowym B737 MAX, a najmniejszym szerokokadłubowym B787 i będzie oferowany z 225 miejscami pasażerskimi lub z 275 miejscami w jednoklasowej konfiguracji. Według obecnych założeń, będzie mógł wykonywać loty o długotrwałości do ok. 10-11 godzin.

    W lipcu tego roku, podczas pokazów lotniczych Farnborough Air Show, amerykański koncern ma zaprezentować wstępny projekt 797. Model ten ma być dedykowany do obsługi tras o długości do 9300 km i ma mieć o 25-30% mniejsze spalanie niż B787, aktualnie najbardziej ekonomiczny samolot w tej klasie na świecie. Boeing twierdzi, że na świecie istnieje 30 tys. par miast, które nie mają bezpośrednich połączeń, a mogą być obsługiwane przez 797.

    Obecnie ograniczeniem dla linii lotniczych jest fakt, że Boeing oferuje 180-230 miejsc w 737, który może wykonywać ok. 6 h loty w pełnym obciążeniem, podczas gdy następny najmniejszy samolot w ofercie Boeinga to 250-350 miejscowy 787, który został zaprojektowany na znacznie dłuższe trasy. Dla pasażera model 797 będzie olbrzymim krokiem naprzód, z wygodną konfiguracją 2-3-2 w klasie ekonomicznej, 1-2-2 w ekonomicznej premium i 1-1-1 w klasie biznes. Boeing zakłada, że pierwszy lot i certyfikacja samolotu będą miały miejsce w 2024 r., a rozpoczęcie dostaw na początku 2025 r.
    https://dlapilota.pl/wiadomosci/aero...-projektu-b797

  15. #15

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie

    Pytanie na ile będzie klientów na 797, bo z jednej strony dziura niewątpliwie jest (pomiędzy 200pax,9h=321LR i 275pax, 10h=330Neo), z drugiej strony jest sporo maszyn zarówno nowych (321LR, od drugiej strony 787), jak i odświeżonycych (330Neo), które w znacznym stopniu zasypują dziurę. Samo MoM to przecież koncepcja "jeden rozmiar nad 321". IMHO Boeing ma trudne zadanie koncepcyjnie, bo trzeba trafić w rynek za 5-10 lat, ale jeśli trafią, to będą mieli dobrze (do czasu powstania 322/360, jak się nieoficjalnie mówi).

    Pozdrawiam, Adam

  16. #16

    Dołączył
    Jul 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jerry Zobacz posta
    Wskrzeszenie idei 787-3 w nieco innym wydaniu...
    Myślę, że w porównaniu z 787 projekt powinien mieć dwie charakterystyczne cechy:

    - niższe zużycie paliwa,
    - niższą cenę katalogową.

    I tylko w tym przypadku 797 może mieć jakikolwiek sens. Pytanie tylko, czy przy zupełnie nowej konstrukcji można spełnić warunek niskiej ceny. Czytałem gdzieś, że Boeing czeka na nowe silniki od P&W i nie chcę wywierać presji czasowej, ż drugiej strony linie lotnicze nie będą wiecznie korzystać z 757 i nic nie powstrzyma wtedy masowego przechodzenia na A321 neo, które w wielu aspektach jest lepsze od MAX 9 i 10.

    Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka

  17. #17
    prz
    prz jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    MUC/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez emircoo Zobacz posta
    linie lotnicze nie będą wiecznie korzystać z 757 i nic nie powstrzyma wtedy masowego przechodzenia na A321 neo
    Sądziłbym, że rząd USA - a to tam używa się większości 757 - próbowałby taką migrację utrudnić, vide sprawa CS dla Delty. Wprawdzie niby komisja międzynarodowa odrzuciła pomysł tych ceł, ale jednak chaos był i pewnie jest dalej.



  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez prz Zobacz posta
    vide sprawa CS dla Delty.
    To znaczy? (Sorry, wiem ze OT, ale nie na biezaco jestem, wiec jesli mozna, haslowe streszczenie, pls. BTW, Delta lata samolotami Bombardiera.)

  19. #19
    Awatar Scorpio86

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    To znaczy? (Sorry, wiem ze OT, ale nie na biezaco jestem, wiec jesli mozna, haslowe streszczenie, pls. BTW, Delta lata samolotami Bombardiera.)
    Boeing przegrywa z Bombardierem - Rynek Lotniczy

  20. #20

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    none

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez prz Zobacz posta
    Sądziłbym, że rząd USA - a to tam używa się większości 757 - próbowałby taką migrację utrudnić
    Od kiedy Airbus ma montownię w Stanach i składa tam dość dużą ilość 32X, byłoby trudno to jakoś uzasadnić.

    Pozdrawiam, Adam

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •