„Świat Nauki” nr 3/2021 str. 11:
„Latem ubiegłego roku Airbus przeprowadził trzy testy lotu parami („fello'fly”). W ich trakcie dwa samoloty A350 wykonały czterogodzinne loty nad Atlantykiem, zachowując odległość 3 km. Próby wykazały, że wykorzystując autopilota, można ustabilizować lot samolotu w prądzie wznoszącego strumienia,
...
Z założenia fello'fly powinno działać w przypadku kompatybilnych samolotów różnych linii lotniczych, które równocześnie będą lecieć w tym samym obszarze powietrznym. Airbus zawarł w ostatnim czasie porozumienia z dwoma przewoźnikami, których celem jest kolejna faza testów, zaplanowana już na ten rok.
…
Jednym z największych wyzwań będzie ustalenie reguł łączenia samolotów w pary, zdefiniowanie roli kontrolerów ruchu lotniczego, komunikowania się pilotów oraz opracowanie procedur dla sytuacji awaryjnych i napotkania niekorzystnej pogody, a także zasady dzielenia się korzyściami.”
...
Eurocontrol ma się skupić na kodyfikacji wymagań wstępnych przed startem oraz procedur.
...
Dodatkowym wymogiem bezpieczeństwa będzie pusty korytarz powietrzny 305 m poniżej pary, który będą musieli utrzymywać kontrolerzy ruchu lotniczego na wypadek, gdyby jeden z samolotów miał problemy.
...
Airbus liczy, że technikę fello'fly uda się wdrożyć do lotnictwa cywilnego ok. roku 2025.
...
Utrzymaniem odległości zajmą się piloci oraz nowe urządzenia włączone w awionikę samolotu.”
Podano, że drugi samolot leciał 3 km za pierwszym, 15m niżej i nieco z boku; jego zużycie paliwa było o 10% niższe.
Ostatnio edytowane przez myszygon ; 26-03-2021 o 18:01 Powód: literówka
Przed rozpoczęciem naprawy drapaka wyłącz kota!
"Nie w tym rzecz, towarzysze, żeby zbudować silnik na wodę ale w tym, aby produktem odpadowym pracy takiego silnika był spirytus."
Zakładki