Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Awatar NCC-1701D

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    UK

    Domyślnie Koniec korytarzy lotniczych ?


    Polecamy

    Wygląda na to, że korytarze w obecnej postaci znikną do roku 2020. Codziennie nad Europą jest notowanych 28.000 przelotów i liczba ta podwoi się do roku 2020. Jedynym wyjściem jest zastąpienie obecnych korytarzy lotniczych i naziemnych beaconów zupełnie nowym systemem, gdzie dane o locie będą przekazywane bezpośrednio do kokpitu.

    Tzn, domyśleć sie można, że podczas lotu, do samolotu na bieżąco będa przekazywane dane o kierunku i wysokości, samoloty nie będą musiały trzymać się sztywno wąskich korytarzy i latac zygzakami. Ma to uprościć i wyprostować trasy i w ten sposób można będzie potroić ruch lotniczy.

    BRUSSELS, Belgium – The European Union launched a program Monday to develop a new air traffic management system to help cope with an increasing number of flights over Europe.

    Europe's air space has reached its limit with 28,000 flights a day, but that number is nevertheless expected to double by 2020, according to the Eurocontrol air traffic management agency.

    The EU is developing the euro2.1 billion ($2.7 billion) "SESAR" system using satellite navigation and data links that would transmit digital messages directly to cockpit displays

    http://news.yahoo.com/s/ap/20081208/...eu_air_traffic

  2. #2
    Awatar Sonqer

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Wys. Strzyż. / EPRZ

    Domyślnie

    Na czym będzie to dokładnie polegało?
    Nikon P90, UL 984, UL 986, UP 746, UM 857

  3. #3
    Lockheed
    Goście

    Domyślnie

    SonQer^, samoloty pasażerskie aby dotrzeć do celu muszą się czymś nawigować. W dzisiejszych czasach jest to przeważnie radio-latarnia VOR. Aby uniknąć zamieszania do każdego VOR prowadzi korytarz powietrzny, np. UL981 prowadzi do radiolatarni JED (w Jędrzejowie). Samolot lata od jednego VOR do drugiego czyli jak jest wyżej napisane zygazkami. Do 2020 roku ma zostać stworzone takie jakby VOR które poprowadzi samoloty prosto na lotnisko. Można wtedy będzie potroic ruch lotniczy, a co za tym idzie zlikwidowac korytarze powietrzene.

    Przynajmniej ja tak zinterpretowałem tekst. Jeśli źle to proszę o poprwakę.

    P.S Jesli nie wiesz co to jest VOR. Poczytaj TO

  4. #4
    Awatar Sonqer

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Wys. Strzyż. / EPRZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lockheed
    P.S Jesli nie wiesz co to jest VOR. Poczytaj TO
    Wiem co to VOR Latam troszkę w FS.
    Cytat Zamieszczone przez Lockheed
    Do 2020 roku ma zostać stworzone takie jakby VOR które poprowadzi samoloty prosto na lotnisko. Można wtedy będzie potroic ruch lotniczy, a co za tym idzie zlikwidowac korytarze powietrzene.
    Prosto na lotnisko razem z naprowadzaniem od razu na pas czy po prostu w kierunku lotniska po jednej linii?
    Nikon P90, UL 984, UL 986, UP 746, UM 857

  5. #5
    Awatar tawal

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Elbląg EPEL/Giżycko EPGM

    Domyślnie

    Lockheed proponowane zmiany idą trochę w innym kierunku. Ujęte zostały w Unijnym rozporządzeniu o europejskim systemie zarządzania ruchem powietrznym SESAR.
    Cały system ma bazowac na GPS. Jednak ponieważ ma byc europejski to w założeniu do roku 2012 ma powastac Galileo czyli GPS made in europa. Czyli wszystkie naziemne urządzenia / VOR itp/przestaną byc potrzebne. Koszta tego jednak są znaczne.
    Tadd --- N858 --- BINKA.PESEL,BODLA - BOKSU ---
    Canon 40D + 10" + TV 2x

  6. #6
    Lockheed
    Goście

    Domyślnie

    tawal, acha Więc teraz zrozumiałem

    SonQer^, nie raczej to będzie naprowadzanie na lotnisko, później kontroler podaje wektor na pas

  7. #7
    Awatar Skaut198

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPZA - Zamość

    Domyślnie

    Te zmiany, jakie mogą nadejść kojarzą mi się z niecnymi planami o ochronie środowiska... Na pewno ilość tych wylatanych galonów się zmniejszy, ale dlaczego nie można by pozostać przy tym co jest teraz?
    Przecież wszystko ślicznie funkcjonuje, a siecią VOR objęty jest cały ziemski glob... Będzie zamieszanie, wyobrażacie sobie taki dzień, w którym nie oderwie się od ziemi ani jeden samolot? (to ironia oczywiście)

  8. #8
    Awatar tawal

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Elbląg EPEL/Giżycko EPGM

    Domyślnie

    Skaut198 zapewne patrzysz na ten problem z naszego polskiego punktu widzenia. U nas ruch nie jest zbyt duży. W innych krajach problem tłoku na drogach lotniczych jest naprawdę poważny. Podobnie jak nad oceanami. I oddanie do dyspozycji reszty przestrzeni wydaje się jedynym wyjściem.
    Przejście na nowy system na pewno nie będzie z dnia na dzień. Przez zapewne kilka lat będą funkcjonowały równolegle oba.
    Z pakietem klimatycznym to ma niewiele wspólnego. Biorąc zaś pod uwagę koszta wprowadzenia to nie będzie tak łatwo.
    Tadd --- N858 --- BINKA.PESEL,BODLA - BOKSU ---
    Canon 40D + 10" + TV 2x

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Siecia VOR caly swiat objety nie jest, po drugie VOR juz od jakiegos czasu nie jest podstawa nawigacji i budowy drog lotniczych, bo mamy RNAV. W Polsce sa bodaj tylko 3 drogi oparte o VOR, a sa kraje w Europie gdzie mamy tylko RNAV. W chwili obecnej samoloty i tak nie musza sie trzymac drog lotniczych bo dostaja skroty, a system gdzie wszyscy lataja directem bedzie ciezki z punktu widzenia zapewnienia separacji, dopoki ktos nie zapewni sensownego rozwiazania.

  10. #10
    Awatar krecik01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    New Sącz

    Domyślnie

    Swego czasu na Discovery był program nt wprowadzenia nowego systemu nawigacji. Szczegółów nie pamiętam, aczkolwiek puenta była taka, że w przyszłości tradycyjne drogi lotnicze stracą racje bytu. Wszystko ma być oparte o GPS. Oczywiście od projektowego systemu do tego właściwego jeszcze sporo minie, ale można powiedzieć, że to już bliżej jak dalej.

    Ps. Tak dla przypomnienia niektórym, "korytarz powietrzny" to nazwa potoczna... Prawidłowa nazwa to droga lotnicza.
    Wszystko jest kwestią czasu...

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    W tym sensie to juz dawno stracily racje bytu, bo samoloty sa w stanie nawigowac praktycznie z dowolnego punktu A do dowolnego punktu B po prostej. Nawigacja nie jest tu problemem, ale organizacja ruchu.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •