675x to ja nawet w swoim 12" dobsonie nie uzyskam
Prawda jest taka, że takim sprzętem nie osiągniesz dobrych obrazów powyżej pow. x100. Zakładając okular SR4 może i będziesz mieć te 225x, ale obraz będzie ciemny i bardzo nie ostry. Okular 12mm da te 72x powiększenia, ale nie spodziewaj się, że będziesz w stanie odczytać reg na skrzydle. Natomiast bez problemu rozpoznasz typ samolotu, rozpoznasz linię lotniczą i generalnie zobaczysz ogólny zarys malowania. Plusem natomiast jest fakt, że obraz będziesz mieć prosty. Tzn. nie odwrócony, tak, jak ma to miejsce w teleskopach zwierciadlanych.
Przerabiałem kiedyś inny klon pt. Optisan 70076.
Szczerze powiedziawszy to dozbierałbym troszeczkę PLN i kupił coś lepszego.
Nic konkretnego poradzić Ci nie mogę, ale podpowiem na co zwracać uwagę.
Musisz zadecydować, jaki typ teleskopu chcesz. Refraktor (luneta), czy reflektor (zwierciadlany).
Lunety są droższe, zwierciadła tańsze. Lunety mają obraz prosty, w zwierciadlanych widzisz "do góry nogami". Max. użyteczne powiększenie teleskopu obliczasz jako: luneta - 1,5 x średnica obiektywu i w zwierciadlanych 2 x średnica lustra. Max. użyteczne powiększenie oznacza maksymalne powiększenie teleskopu, przy którym obraz jest nie za ciemny i dość ostry. Powyżej tej wartości obraz będzie tracić na jakości. Do Rnav osobiście używam od 160x (samoloty bliso np. zenit) do 214x (samolotu oddalone od obserwatora).
Tutaj masz prosty filmik omawiający podstawy:
https://www.youtube.com/watch?v=NDzQ8rLuJwM
Zakładki